Gå til innhold

Sparing til barn


Anbefalte innlegg

Noen som har noe bra tips å komme med? Jeg har 3 barn som få jevnt med penger til bursdager, jul o.l til konto. Dette er for å spare til de blir voksene så de har litt egenkapital.

Pr nå har vi det bare på barnekontoer med 4.25 i rente. Kunne tenkt meg å sette det i fond, men litt usikker på om det skal stå i mitt navn eller i deres.

Noen som har noen erfaringer å dele? Evnt tips til bra spareprodukter for barn?

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi endte opp med å sette det i Mors navn, der har vi fond til begge barna. Blir det for mye kommer jo overformynderiet og styrer midlene. Det ungene får i gave har de på konto i eget navn. Har opprettet VIPPS og Konto til begge og det fungerer bra.

Av gaver blir de oppfordret til å spare, mens barnetrygden sparer vi for dem.

Husk at har barnet for stor formue kan dette få konsekvenser for studielån også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang tidshorisont betyr at du bør spare i fond. 

Om du ønsker å spare i deres navn avhenger av tre ting: 

- Ønsker du å gi dem tilgang når de er 18? 

- Er det sannsynlig at de ønsker å studere, og at formuen deres kan overstige formuesgrensene til Lånekassen? 

- Er du i en posisjon hvor du betaler formueskatt, og kan omgå dette ved å la pengene stå i deres navn? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordnet Slik sparer dere smart til barna har endel gode råd.

Tidshorisonten er vel ganske grei, til de er myndige. Indeksfond er vel ofte det enkleste, selv om jeg personlig klør meg litt i hode hvordan aksjemarkedet har klart seg så bra nå som renten er høy. Enten er det veldig robust, eller så er det lag.

Det er kanskje ikke dumt å ha en strategi på hvordan porteføljen skal diversifiseres/spres. Litt i sparekonto, gjerne med binding så en får best rente. Indeksfond er enkelt, men å velge et par av de virkelig store aksjene i Norge er ikke uvanlig. Det finnes vel fond som fordeler slikt, for enkelhet. De tar sin del av kaka. En (liten) andel i et fond som tar større risiko, er neppe dumt, når tidshorisonten er så lang. 

Ikke overinteressert i aksjesparing, men hadde et par professorer som sa indeksfond var veien å gå. Dog, jeg er gammal og skrall nå, så det har sikkert skjedd ting på 10-12 år som kan ha endret det.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår så er trådstarter nyetablert med små barn.

4,25% rente i bank er jo ett tapsprosjekt og pengene vil spises opp av innflasjonen. Spesielt hvis du sparer med tjue års horisont.
Hvor mye regner du med å få spart opp ? Så mye at det finansierer hard fyll i russetiden, bil, egenkapital bolig ?


Mine spareforslag er;
bruk pengene til å nedbetale gjeld, fx billån, huslån. Renta er ofte høyere enn innflasjonen.
alternativt sett pengene i ett fond og håp på det beste

Beroende på TS personlige økonomi;
jeg hadde brukt pengene på noe fornuftig i dag - fx treningsutstyr, klær løpende utgifter for barnet. Presiser for barnet om ønskelig; de pengene du fikk av ### gikk til å kjøpe ###



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger spart er fremdeles penger som ikke er brukt på forbruk. +/- litt prosent vs inflasjon påvirker litt, men det er selve sparingen som gir effekt.

En kan problematisere det, og innbille seg at man er en financial mastermind, men generelt er penger som ikke brukes på forbruk i nåtid, noe en kan bruke på fremtidig forbruk. Er man heldig, så skjer det flere børsbooms (indeksfond) enn børsbusts innen barna er voksne. Gjeld er vel grovt sett forbruk i nåtid, med fremtidens inntekt, uten at jeg helt husker hvordan man formulerte det teoretisk.

Det å gi barn et forhold til sparing er neppe dumt. Gjerne er det et skille mellom de barna som har spart til noe, kontra de som bare har fått noe. Det kan igjen gjenspeile seg i måten enkelte forholder seg til gjeld som voksne.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger spart er penger spart og det er aldri feil å ha penger på konto.

Det å gi barn et forhold til sparing er neppe dumt, men når barna faktisk klarer å forholde seg til sparing og at penger er noe mer enn ett tall på konto er noe helt annet. Min eldste sønn skjønte ikke verdien av penger før han fikk dagpenger i milltæret og så hvor kort de pengene rakk.
Som jeg nevnte over, mange ungdommer bruker oppsparte midler og konfimasjongaver på grøftefyll under russetiden, så da kan man gjøre seg sine tanker om økonomisk forstålse.

Det å spekulere i fond, bedrifter eller eiendom kan jo slå ut alle mulige veier hvilket jeg etterhvert har grei erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kommet frem til ASK i foreldres navn. som nevnt pga stipender og overformynderi. Ha også som nevnt tidligere i tråden formueskatt i bakhodet mtp hvem av foreldrene det skal stå på om dere ikke er gift.

Viktig å være klar over med ASK når barn er inne i bildet (også mtp arv) er om forvalter tilbyr flere ASK kontoer (skattemessige objekter) slik at kontoene kan overtas uten realisering og utløse skatt. Vet at DNB tilbyr dette, og at KLP har planer om dette ila 2025. Kan muligens løses i etterkant ved å flytte til feks DNB for så å splitte, uten at jeg vet om dette går uten å utløse skatt.

Ellers:

* Velg indeks fremfor aktivt forvaltende fond. Statistisk sett vinner indeks, samt at de er billigere

* Indeksfond følger som regel de samme referanseindeksene, typisk MSCI indekser. Velg billigste tilbyder (inkludert eventuell platformavgift) og ikke vær lojal mot banken din.

* Ha et forhold til om du vil ha valutasikring eller ei

* Unngå spekulering

* Det tilbys svært mange indekser og mange er overlappende. Global inneholder feks veldig mye USA, så Global + USA indeks vil ha en del overlapp. Samme kan sies om sektorer osv, så en rask kikk på porteføljesammensetning kan være lurt om en ønsker å gå bredere enn feks MSCI global developed som er en vanlig global indeks for utviklede markeder.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (4 timer siden):

- Er du i en posisjon hvor du betaler formueskatt, og kan omgå dette ved å la pengene stå i deres navn? 

Så vidt jeg vet gjelder dette etter fylte 17. Frem til da kommer formue uansett i foreldrenes navn i skattemeldingen. Etter dette blir det en avveining mot evt stipend.

Frikort gjelder heller ikke slik jeg har skjønt det, så realisering vil uansett skattlegges.

Edit: Ble veldig usikker på dette med frikort(tror kanskje jeg tok feil?), finner motstridende info her. Om det er et smutthull er det fin mulighet til å realisere og eventuelt reinvestere skattefritt innen frikortgrensen. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper en variert portefølje både til barn og meg selv, og holder track på hvor mye som er hvem sitt i en excel. Et par 4 fond med lav adminkost i bunn, pluss en liten portefølje utbytteaksjer ca 5 stk så langt. Også kjøpt én high risk shit aksje sist nå for fortjenesten på en dyr overskuddssykkel som ble solgt, men det er et selskap jeg kjenner litt til, og har en strategi der som skal følges. Alt er i mitt navn enn så lenge, like greit. Fornøyd med veksten og kommer til å fortsette med dette, selve snitt på porteføljen er forholdsvis rundt null selvom det har gått opp og ned, men har vært solid avkastning gjennom utbytter, og alt av disse utbytter er reinvestert. Hver gang man får inn litt, så legger jeg til litt eller venter til jeg har litt ekstra som kan legges inn, og "runder opp". Eneste prinsipp som er særlig verdt å nevne er å kjøpe en minimumsum pr handel, slik at kurtasjen ikke blir høyere enn jeg ønsker at den skal være. Målet i totalen er at snøballen skal begynne å rulle og utbytters utbytte bare øker og øker av seg selv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egen AKS til barna. Sparer i fire forskjellige fond og noen trygge enkeltaksjer som Storebrand og DnB. Mest for morro skyld å se hvor disse ender opp om 12-16 år. 

Sparer i eget navn, tryggest sånn. Plutselig skal en av dem være med på satsebuss siste år på VGS og da er det greit å ha litt styring ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 - En ASK til hvert barn
 - ASK står i foreldres navn
 - Noen få brede ETF-er (tilsvarende indeksfond, men med lavere kostnad) med ren aksjeeksponering, feks 50% fordelt på USA & global og 50% Norden
 - Vær bevisst mulig valutarisiko. Selv har vi ønsket EUR/USD eksponering som nå reduseres gradvis. Flaks.
 - Gjør det enkelt og ikke sjonglere mellom ulike ETF-er eller fond mer enn høyst nødvendig.

 

image.png.7e6d5510a9ea8f659bbba1fe0d15bf62.png

 


 

  • Like 1

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjølner skrev (16 timer siden):

Kjøper en variert portefølje både til barn og meg selv, og holder track på hvor mye som er hvem sitt i en excel. Et par 4 fond med lav adminkost i bunn, pluss en liten portefølje utbytteaksjer ca 5 stk så langt. Også kjøpt én high risk shit aksje sist nå for fortjenesten på en dyr overskuddssykkel som ble solgt, men det er et selskap jeg kjenner litt til, og har en strategi der som skal følges. Alt er i mitt navn enn så lenge, like greit. Fornøyd med veksten og kommer til å fortsette med dette, selve snitt på porteføljen er forholdsvis rundt null selvom det har gått opp og ned, men har vært solid avkastning gjennom utbytter, og alt av disse utbytter er reinvestert. Hver gang man får inn litt, så legger jeg til litt eller venter til jeg har litt ekstra som kan legges inn, og "runder opp". Eneste prinsipp som er særlig verdt å nevne er å kjøpe en minimumsum pr handel, slik at kurtasjen ikke blir høyere enn jeg ønsker at den skal være. Målet i totalen er at snøballen skal begynne å rulle og utbytters utbytte bare øker og øker av seg selv.

Et annet prinsipp som jeg har valgt å leve etter her, er er "å være glad uansett". Dvs, enten aksjen/e går opp eller ned.

  • Går aksjen/e opp, så skal jeg være glad, for da øker verdien (angivelig, ifølge markedet).
  • Går aksjen/e ned, så skal jeg være glad, for da kan jeg kjøpe mer til lavere pris.

Premissene for at denne tanken skal funke er:

  1. I utgangspunktet må selskapet bak aksjen være "bra". Dvs, jeg har trua på det, uansett om markedet anser det for å være verdt 1 eller 50. Selskapet har fx en historie, det har en drift, det har produkter, det har ansatte, det har omsetning, det har overskudd, det har utsikter, det er ikke shait overpriset i forhold til fundamentale data, det går såpass greit at det faktisk betaler litt utbytte av overskuddet sitt. 
  2. Må tenke langsiktig. Type 5-10-20 år. 
  3. Det må være selskap man vil ønske å kjøpe mer av, et par ganger til.

Gitt alt dette, så tenker jeg at det har null å si hvilken pris man kjøper første post i aksjen til. Dvs, det er aldri for sent å kjøpe seg inn første gang med en liten sum, ettersom man har til hensikt å kjøpe inn med litt mer senere ettersom man får mer kapital tilgjengelig fx ved utbyttebetalinger og litt mer sparing.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fond, fond, fond.

Er tidshorisonten lang nok har historien til gode å vise noe annet enn vekst over tid. Men man må tåle å sitte gjennom dårligere tider og ikke få panikk. Ta f.eks. første lock down i corona. Børsene raste ned. Men et par år etterpå var nivået godt over det det var før raset.

Sparer barnetrygden til barna. Foreløpig 90% avkastning der. Det er godt over 10 år igjen det skal settes inn og så skal det få stå urørt til egenkapital til bolig, tenker jeg.

Sparer på egen ASK så ikke overformynderi, framtidig stipend etc skal slå inn. Og i tilfelle megakrise om man skulle ha behov for midlene. Har nok av gjeld en stund til før det blir snakk om formuesposisjon.

Har også et fond der innskuddet har stått uendret siden noen måneder før korona og det har 121% avkastning. Det blir ca 25% årlig. En del bedre enn gjennomsnittlig bankrente...

Blir også litt hjulpet nå av at krona er svak og fondet investerer mest i utlandet. 

Kunne sikkert fått enda bedre avkastning med andre fond/ diversifisert mer, men orker ikke styre for mye med det.

Etter hvert som tidspunktet for uttak nærmer seg bør man flytte pengene over til mindre risiko. Evt, er det dårlige tider kan man vurdere å vente på bedre før man tar ut, hvis man har mulighet (ref dippen i korona).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...