Gå til innhold

Ernæring i forbindelse med ritt


Gubben

Anbefalte innlegg

I forbindelse med en del ritt så blir det gjerne litt tid mellom frokost og rittstart, dette har jeg løst på forskjellige måter med varierende resultat. Ved Birken i år så spiste jeg en vanlig frokost på hotellet og så en proteinpudding, gel, snickers og en redbull så nære start som mulig. Så tok jeg en gel vært 20minutt og tok i mot lefse og banan på matstasjonene. Det virket som en grei løsning.

Hvordan gjør dere det og hvor mye spiser dere føre lange ritt/konkuranser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på når jeg starter, hvor langt rittet er og hvor hardt det skal sykles. 
 

Hvis starten er tidlig så blir det en Shake eller lett frokost. 
 

20 min før start tar jeg min første gel

Er ikke så opptatt av om det er gel eller sportsdrikk men fordeler det på:

-0,6-0,7 dl drikke hver time

-På ett ritt som Birken 120 g karbo pr time. 
 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å spise frokost senest 2 timer før start. Da gjerne havregrøt laget med 1,5 dl havregryn og 50/50 melk og vann med peanøttsmør og syltetøy. Tar en gel på startstreken, eller noen minutter før start. 

Underveis har jeg i det siste prøvd å konsumere ca 100 gram karbo per time - da i form av high-carb-drikker som SIS beta, Maurten eller tilsvarende i kombinasjon med elektrolytt-drikker og tilsvarende gelmiks. 

I Dalsland Gravel spiste jeg havregrøt før jeg kjørte fra Oslo ca 3 timer før start. Spiste en Peanøtsmør- og syltetøy-sandwich i bilen litt under 2 timer før start. 

Underveis hadde jeg 1,8 liter væske i sekken som bestod av 2x80 gram karbo fra Sis Betafuel og 1x40 gram karbo fra SIS elektrolytt-pulver. I to flasker á 0,6 liter hadde jeg 40+20 gram Betafuel og elektrolytt-pulver.  

Jeg spiste 2 Gu Espresso-geler med 23 gram carbo og 40 mg coffein, 4 Sis Betafuel med 40 gram karbo i hver, samt en Hi5 elektrolytt-gel med 25 gram karbo. 

 I mål hadde jeg igjen omtrent halvparten av den ene flaska. Så totalt karboinntak var på ca 525 på litt i underkant av 5 timers sykling. (10 minutter rolig masterstart og 4:44 rittsykling etter det.)  Så i sum et sted mellom 105 og 110 gram per time. 

Jeg gikk ikke tom, men ble så klart sliten muskulært. Hadde ingen tendenser til kramper underveis. Følte meg litt kvalm etter ca 2 timer - da jeg hadde konsumert hele drikkesekken og 2 Gu-gel og en SIS-gel på den tiden - så 145 gram karbo per time de første to timene. Heldigvis gikk kvalmen raskt over. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...