Gå til innhold

Training readiness lav (Garmin)


Oyvinsr

Anbefalte innlegg

Handla meg ny klokke for 3 uker siden, Epix Pro, så jeg har fulgt nysgjerrig med på diverse helsestatuser jeg tidligere ikke har hatt tilgang til. 

Jeg stusser over training readiness-målingen. Den ligger veldig lavt, etter gårsdagens økt på zwift er den nede på 1, og flere dager tidligere i uka har den vært på 10 og 20-tallet, selv om jeg har følt meg helt grei, men ikke kjempeoverskudd. Den hadde også en solid dupp etter zwift-økt tidligere i uka på ca 1 time. Øvrige økter som løping og utesykling virker ikke til å ha så stor innvirkning. Jeg har en ganske fersk kar på 2mnd i hus, som gjør at jeg kanskje stresser litt på kveldene, men jeg sover uforstyrret og ganske grei mengde. Jeg har økt trening opp til "normal" mengde siste måneden, august var litt roligere på treningsfronten, mens juli var en veldig bra treningsmåned for meg, med 25-30 timer aktivitet (sykling, løping og fjellturer). Tidligere økter logget på eldre garmin klokke og på edge computer, ikke alltid med pulsmåling, men alltid med wattmåling. 

 

Er det flere som har opplevd at sykling, eller spesielt rullesykling slår ekstra hardt ut på training readiness? Er det bare å ignorere slike tall? Trenger klokka bare tid for å få "bygd modell" for min restitusjon og aktivitetsmengde? 

 

image.png.f7ce96479e9a2cf7ef2ccda318b6f762.png

image.png.eac17537c2aca267732cb3d8a8651a26.png

image.png.f41954170fa1179ff5c2ce418213722d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en FR 965, som jeg tror har mye av samme statuser og programvare. Får mye rare verdier i forhold til Training Readiness. Ofte motstridene i forhold til opplevd og følt TR. Eks i dag, sliten i beina etter flere sammenhengende dager med sykling og en god del høydemeter og tungt terreng (gravel). Men får 72 på TR og godt inn i grønn sone. Lørdag var jeg helt mot rød sone, men følte meg fresh som bare det. Kan skyldes noe at jeg trener litt av hvert; sykkel, løping, SkiERG, styrke og at ikke alt logges via klokka? Har også hørt andre klage på at algoritmen her ikke er helt god, særlig om en trener en del og er i relativt god form.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for training readiness er sleep score og recovery time. Når du får så lav readiness, hva er det som er lavt? Stemmer søvntidspunktene som er estimert fra garmin? 

Samme intensitet og varighet inne og ute skal gi samme belastning, er de ulike sonene dine satt riktig (watt og puls)?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også akkurat kjøpt epix. Opplevde vel kanskje noe av det samme som du. Tror ikke klokka hadde fått med seg statistikk fra den gamle klokka og tolket at jeg begynte på null. Den sa konstant at jeg var langt over mål på det meste, og burde hvile. Jeg ignorerte den i 3-4 uker, og nå har den kjørt seg inn. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok som @Flo sier. Forrige klokka mi beregnet heller ikke training load riktig og manglet også hrv. 

Den kan nok bruke helt oppmot 4 uker før den er tunet inn skikkelig. 

Videre opplever vel de fleste at det ofte kan bli dårlig sammenheng med hva Garmin sier og hvordan beina kjennes ut uansett 😆

Garmin syns f.eks. ei helg jeg hadde på reinsjakt nylig og gikk 40km i steinura med 30kg tung sekk var restitusjon og foreslo terskeløkt dagen etter... 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, da tenker jeg at jeg smører meg med tålmodighet og håper den ordner seg litt etterhvert. 
 

Soner er satt av «auto detection», men ser veldig riktige ut. 
Faktorene som inngår i TR er litt dårlige, og HRV status er enda ikke tilgjengelige. Søvn er ok, og så påstår den at jeg er stressa(mest stressa over lav TR). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...