Gå til innhold

Hvor mye burde et frinav tåle? Og hva gjør man når det slutter å virke på tur?


Anbefalte innlegg

Uansett ser det vel ut til at noe har skrudd seg løs slik at lageret har jobbet seg ut. Du må finne en trekloss og banke lageret på plass, sjekke at ingenting har rustet fast, fette opp, og skru på plass. Good to go, skulle jeg tro...

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk melding av Canyon nå at det enkleste var å bare gi meg et nytt hjul. Av en eller annen grunn foretrekker de å ikke sende meg det samme som fulgte med sykkelen, men det her: https://www.bike-discount.de/en/shimano-wh-mt501-micro-spline-29-rear-wheel

Noen tanker om det er en forbedring eller forverring før jeg godtar? Dagens er en "Iridium 30" som høres ut som noe Canyon-hjemmesnekret, med disse specsa:

image.png.8338bd2abfb9f346aaae647db256f871.pngimage.png.291063825b2eb2b8a04fc482c1e2e339.png

 

JorLie skrev (35 minutter siden):

Good to go, skulle jeg tro...

Siden de uansett sender nytt hjul, og jeg vil sykle før høstferien er over, har jeg vel ikke noe å tape på å prøve med litt kraft. Ulempen er at jeg har veldig lite verktøy tilgjengelig her. Så får se om det går med noe Macgyver-løsning.

 

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er samme cup & cone i det hjulet som i MT500 (som jeg dessverre har vært eier av). Ikke noe vondt om cup & cone sånn generelt -- men jeg synes cup&cone-opplegget i MT500/MT501 er søppel 🙂 Enkelt å justere og smøre osv, men etter litt tids bruk så får man slark i frihjulet og påfølgende trøbbel med giring uansett hvor finslig man justerer preload. Bråker som fy når det ruller også. Jeg tar hvilket som helst rennesteinsbakhjul med maskinlager over MT500/MT501, for å være ærlig.

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 | Kjøpes: 2021+ Instinct eller Altitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette hjulsettet har maskinlager.

Men, hvis jeg tolker tegningen rett ser det ut til at du må banke på plass lagrene med akselen i. Det er nok litt mer fiklete enn hvis du kan ta ut akselen mens lagrene sitter i navet. Så ja, mulig at du bør ha noe spesialverktøy, og at dette er litt jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JorLie skrev (4 minutter siden):

Nei, dette hjulsettet har maskinlager.

Men, hvis jeg tolker tegningen rett ser det ut til at du må banke på plass lagrene med akselen i. Det er nok litt mer fiklete enn hvis du kan ta ut akselen mens lagrene sitter i navet. Så ja, mulig at du bør ha noe spesialverktøy, og at dette er litt jobb.

Ja, jeg siktet til det nye hjulet som Canyon vil sende. Beklager utydelige comms 🙂

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 | Kjøpes: 2021+ Instinct eller Altitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (4 timer siden):

Noen tanker om det er en forbedring eller forverring før jeg godtar? Dagens er en "Iridium 30" som høres ut som noe Canyon-hjemmesnekret, med disse specsa:

image.png.8338bd2abfb9f346aaae647db256f871.pngimage.png.291063825b2eb2b8a04fc482c1e2e339.png

 

 

Personlig vil jeg mye heller ha maskinlager enn cup+cone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng i at det ikke er det samme / tilsvarende som jeg har i dag. Men hvor i beskrivelsen ser dere at det er cup&cone? Er det labyrinth+contact?

Jeg ser også det finnes et MT601 hjul til samme pris jeg evt kunne spurt om. Men vet ikke om det utgjør noen forskjell?

De vil forøvrig ikke sende, men at jeg bestiller selv og de refunderer. Som jo er en litt rar løsning, enklere om de bare sender det samme som jeg har. Og må jo da også styre med å få flyttet over kasett, bremseskive, hjul og annet, som ikke burde være mitt problem. Men er vel ulempen med å handle på nett.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Y0KD98040-01.jpg.29df9eb2ee257df3eb351441c8557f30.jpg

Her er mt501. Når jeg tenker meg om, kjøpte jeg qr versjonen som erstatning for et bakhjul vi kjørte i stykker på en elsykkel vi har. Det har gått problemfritt flere sesonger inkludert mye vinterbruk. Men det er tungt og nokså smalt, ikke tubeless kompatibelt. Uansett snakker vi om billige hjul, så neppe store forskjellen fra det du har regner jeg med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte 370 på stisykkelen i tre-fire år så langt nå helt uten problemer, så helt krise tror jeg ikke det er. Kan også lett oppgraderes til ratchet såvidt jeg husker, enten ved å betale 700kr for en dt-swiss greie eller 150kr for ali-versjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mt400 er 11spd cup og cone, mt410 er 12 spd maskinlager, bare hørt ubekreftet rykter om om noen shimano produsert 12spd nav problemer. Noen andre kan bekrefte/benekte det. Mistenket OP og @Supermann hadde 12spd/ Maskinlager på grunn av det. Jeg bruker shimanos bruksanvisning til finne ut om innemat, sjeldent i beskrivelse. Ser ut som Shimano har sluttet med cup og cone nå. Fint at noen hater det, tar det ikke personlig. Har stod på et pedal, og brukte sparkesykkel metoden etter bakgir havari på egen sykkel, og når boss røyk på en Leid Kona Process.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Dadakool said:

mt400 er 11spd cup og cone, mt410 er 12 spd maskinlager, bare hørt ubekreftet rykter om om noen shimano produsert 12spd nav problemer. Noen andre kan bekrefte/benekte det. Mistenket OP og @Supermann hadde 12spd/ Maskinlager på grunn av det. Jeg bruker shimanos bruksanvisning til finne ut om innemat, sjeldent i beskrivelse. Ser ut som Shimano har sluttet med cup og cone nå. Fint at noen hater det, tar det ikke personlig. Har stod på et pedal, og brukte sparkesykkel metoden etter bakgir havari på egen sykkel, og når boss røyk på en Leid Kona Process.

Hos meg var det definitivt konus og kuler. 11-delt HG. Med en gang navet begynte å lage lyd så åpnet jeg, fettet opp og justerte (har konusnøkler), men da var skaden allerede gjort. Hadde riktignok aldri problemer med frihjulet. 

Fikk tilbake hjul med nye kuler og ny innerbane etter reklamasjon, men lagerbanen i navskallet hadde fremdeles merkbar slitasje i seg etter reparasjon. Ble bedre, men ikke bra

Jeg brukte navet til terrengsykling. Mulig at navet fikk mer sideveis belastning enn hva det tålte, men det er ingen unnskyldning. 

Husker at jeg på midten av 00-tallet prøvde å bruke et Deore disc nav på terrengsykkel jeg hadde for å spare penger mens jeg jobbet i en sykkelsjappe. Tror jeg gikk gjennom 3 frihjul på en måned eller noe slikt. Skikkelig skrot. Etter det har jeg holdt meg unna Shimano fram til det omtalte MT-400 navet over. 

Aldri hatt tilsvarende problemer med DT eller Hope. Nå har jeg også en sykkel med I9 Hydra. Tipper også det holder fint. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hamret inn kulelageret som var poppet ut, og da passer bosset igjen. Er det da trygt å bruke, eller risikerer jeg at det popper ut på ny en senere tur? 🤔 Det er litt "play" i akslingen, kan dra den noen millimetere inn og ut, usikker på om det er det som har gjort at ting har lirket seg utover, eller om det er normalt.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JorLie skrev (13 timer siden):

Her er mt501.

Ser ut som mt601 er maskinlager?. Kanskje jeg går for den, da? Selv om min erfaring med maskinlager ikke er så god, ref denne tråden, er det enklest om jeg bare har det samme på alt her på hytta 😅

image.png.0d94b8ccd38585cb4811dd91835d817f.png

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Sykkelmafiaen said:

Jeg fikk hamret inn kulelageret som var poppet ut, og da passer bosset igjen. Er det da trygt å bruke, eller risikerer jeg at det popper ut på ny en senere tur? 🤔 Det er litt "play" i akslingen, kan dra den noen millimetere inn og ut, usikker på om det er det som har gjort at ting har lirket seg utover, eller om det er normalt.

Det er ikkje spesielt gunstig at akslingen beveger seg. Viss den kan flytte på seg, vil eg anta at anten lagrene ikkje er plassert heilt riktig/godt nok inn og/eller at lagrene er lause eller har slark som indikerer at dei bør bytast. 

 

Litt bevegelse der det ikkje skal vere bevegelse aksellerer slitasjen temmeleg mykje og eg tenke meg at akslingen også kan ta skade av potensiell gnikking mot lager. 

 

Når alle delene som skal vere i nav og frihjulet er der, skal det, montert på sykkelen, bli holdt ganske godt saman av akslingen. Eg synes det er vanskeleg å forstå at det skal vere plass til at lageret ditt (og frihjulet) har bevegd seg ut om alle delene er der og presser/held det saman når det er montert på sykkelen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnebv skrev (Akkurat nå):

Eg synes det er vanskeleg å forstå at det skal vere plass til at lageret ditt (og frihjulet) har bevegd seg ut om alle delene er der og presser/held det saman når det er montert på sykkelen.

Enig, så åpenbart noe som er feil her. Kassetten satt jo så stramt som den skulle, så hvordan bosset og alt hadde flyttet seg en halv centi ut er jeg usikker på. Men jeg synes helt siden jeg fikk sykkelen at hjulet har vært litt "løst", uansett hvor mye jeg har strammet thru-akslen. At det liksom kunne vippes litt sidelengs. Så har vel aldri vært helt tight nok.

Men vil bare ha noe å sykle med det siste av høstferien til nytt hjul kommer, så ikke så farlig om ting slites hardt i mellomtiden. Vil bare heller ikke bli strandet langt inne på fjellet. Men får ta med meg noen strips. Jeg er hipster og eier en fixie allerede, så en fixie med faktiske bremser bør være piano 😄 

  • Haha 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakachka skrev (8 timer siden):

Har ikke det 370 navet?
Som er kjent for å være seriøst søppel?

Gamle 370 var ræl, med paler, men disse kan oppgraderes. De nye med ratchet er i praksis samme nav som 350, minus noen gram sikkert, innmaten er identisk.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...