Gå til innhold

Hvor mye burde et frinav tåle? Og hva gjør man når det slutter å virke på tur?


Anbefalte innlegg

Mountainbike, tenker den burde tåle litt røffe forhold. Gått ~300 km totalt siden jeg kjøpte den, bare syklet i godvær. I går var det noen små dammer jeg måtte gjennom, men ellers fint og tørt det meste. Ingen dammer som nådde opp til navet på hjulet, kanskje maks halvveis opp og sprutet litt gjørme. Likevel streiket frinavet før jeg var hjemme, å trå fremover spant bare tannhjulene uten at hjulet ble med rundt.

- Burde ikke en nesten ny mtb tåle såpass bruk uten at frinavet streiker? Jeg ser jo folk sykle betydelig røffere uten problemer. Det her var jo ikke i nærheten av en gjørmete birken, akkurat. Har syklet røffere på landeveissykkelen uten problemer..

- Hva gjør man på tur når skaden først har skjedd? Prøvde å kaste sykkelen litt rundt og dunke i bakken i håp om at noe skulle løsne og klikke på plass. Men hadde rundt 6 km igjen. Halvparten nedover, så det gikk greit. Men opp fjellsiden på andre siden gadd jeg ikke og fikk skyss til hytta 🤷‍♂️

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, godt å høre noen flere er enig i at det feilet litt for enkelt. Er på hytta, så har heller ikke verktøy for å ta av tannhjul og inspisere eller fikse selv.

Det er vel ulempen med å ikke handle lokalt (begrenset hva jeg kunne handlet her uansett, men), får krangle med Canyon..

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, andrerav said:

Canyon sier du. Er det et DT 370-nav det her, tilfeldigvis? 🙂

Har hatt Canyon med navproblemer før. De pleier å akseptere det, men det virker som at de monterer dessverre endel drit på de litt rimeligere syklene sine. Hadde Shimano MT-400 nav og det var bare søppel. Foran og bak. De reparerte, men de navene ville aldri holdt 5000km. Har også opplevd å knekke en Canyon-ramme på en annen sykkel. Fikk ny, men jeg er ikke overbevist over kvaliteten de leverer. 

Synd at også Canyon er et merke som overlater til kundene sine å finne ut av hvorvidt sykkelen er egnet til tiltenkt bruk eller ikke... De spesifiserer jo disse delene med viten og vilje, men glemmer å nevne til kunden at sykkelen er har deler som ryker fortere enn du sliter ut et SX-kjede...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Sykkelmafiaen said:

😓

Reklamer, få nytt og selg de reparerte hjulene er mitt råd. Selg fortrinnsvis til noen som har syklene sine hengende i garasjen til dekkene morkner. Kjøp i samme vending noe holdbart selv. 

På Canyon så må man bytte ut de svake delene. Forhåpentligvis så er resten av sykkelen forholdsvis solid!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar allerede om at de skulle ta det på deres kappe om jeg leverte til et serviceverksted i Oslo. Men svart tilbake at jeg er ganske mange timer unna der og at denne sykkelen nok ikke skal til Oslo med det første. Så håper de har en ok løsning ellers som ikke strander meg lenge.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har MT-400-b hubs, veldig fornøyd med kvalitet. Boss røyk i år på fjerde år. Kjøpt ny boss på rimelig pris,Serviced baknav og alt vår pent og fint, lett å fjerner og sette dust cover tilbake. Nav foran aldri serviced og ruller fint. Er litt cup and cone fanboy, mindre kulelager man må kjøper det bedre. Kjører nesten daglig(ikke peiling på kilometer), så det ble bløtt. Hub engasjement er dårlig, tåler det når vedlikeholdt er så lite. Jeg tenker 2 år er bra for en boss, reklamasjon har jeg ikke mening om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (13 timer siden):

På sykkelen til en kompis av en kamerat røk bosset på første tur, etter ca 25 km.

Dette var på dyre Dt hjul med levert på en S Works med en veiledene pris på 160 K.

Bosset var av typen med ratchet med 54 tenner, ble byttet til 24 tenner.

Det var litt av en nedgradering og forenklet løsning av leverandør/forhandler 😮 

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drept boss 1 gang ila de siste 15 årene, hadde gått langt og hardt på 2 år, men fikk allikevel kliss nytt hjul på reklamasjon via LBS. Roval/DT Swiss 350.

Har en Scott Scale 26" fra steinalderen (2007? 2008?) som referanse. Den ble brukt hardt i flere år av meg til ritt og lek, deretter kona, videre som jobbsykkel i et par år, så av barn 1 deretter barn 2. Den nekter å dø. Har byttet dekk og bremsegummi noen ganger, kjede og girwire 1 gang. Aldri styre- eller kranklager, boss eller annet.
Er dritt å sykle på etter dagens standard, og grisetung til selv alu å være, men....har opplevd nye sykler hvor kranklager kneler etter 15 mil, gafler dør første uka, kjedet ryker etter 2 mil etc. Noe må ha skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleR skrev (2 timer siden):

Det var litt av en nedgradering og forenklet løsning av leverandør/forhandler 😮 

Har du en annen løsning (som forhandler), gitt at navet allerede er topp-versjonen av det du kan tilby? ;-) Spør fordi jeg er interessert.

Løsningen på tur er enkel: du har med en bunt store strips som du bruker for å stripse kassetten til eikekryssene. To strips per kryss, fest dem litt løst slik at kraften er i fartsretningen, ikke på tvers av hjulet. Sykle pent hjem med fixie-nav på terrengsykkel - en helt ny opplevelse. Fungerer bedre på elsykkel med frinav i motor enn vanlig sykkel, naturlig nok. Testet og funnet fungerende uten å ødelegge noe.

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenf skrev (4 minutter siden):

Har du en annen løsning (som forhandler), gitt at navet allerede er topp-versjonen av det du kan tilby? 😉 Spør fordi jeg er interessert.

 

Hvorfor ikke Bytte til ny med 54 tenner?
En 54 tenners ratchet dør ikke etter så kort tid hvis alt har vært i orden fra start.
Gjetning: For mye eller for seigt fett. Eller at bosset ikke var klemt heeelt på plass. Begge deler vil kanskje kunne før til at ratcheten glipper og blir ødelagt?

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om forhandler er seriøs (Foss sykler på Strømmen i dette tilfellet), så regner jeg med at de har gjort denne vurderingen først. Jeg er enig i at 54T ikke bør være vesentlig svakere enn 24T. Men det er jo lett å bytte tilbake. 

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hjelp av InterSport her til å ta av kassetten. Jeg tenkte problemet skulle være noen dårlige tenner eller at de var fylt med gjørme. Men viser seg at hele bosset har hoppet ut (?!). Skjønner ikke hvordan det har skjedd, skal jo ikke være plass til det, når kassett og slikt satt som det skulle. Klarte heller ikke pushe bosset inn igjen, selv om vi fellte inn tennene, da det virker som at kulelageret på innsiden har forksjøvet seg en halv centimeter ut slik at det ikke er fysisk mulig å få det inn (?).

20241001_121221.jpg.a10cc30581601c593320276ffde063d6.jpg

 

20241001_135257.jpg.14b735db27f25a85187b30bf10fce65c.jpg

SÅeh?

 

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte først det samme, men ser ikke ut som at det er plass i bosset til mer, og det sitter fast. 20241001_141603.jpg.462ec95fa117c6456c8cea0c6344b1b7.jpg

I bosset er det et lager innerst der, så en spacer, og så et lager på andre siden som sitter helt mot gjengene på utsiden.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mitt forsvar!! så synes den ikke bak tannhjulene, da de er såpass mye større. Så jeg har faktisk ikke sett den selv før nå. Men ble veldig klar over den i det jeg tok av kassetten, ja! 😅

20241001_150131.jpg.b5effa44ed2b74df8b4233a03230eba0.jpg

Se, usynlig med kassetten der!

  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Y3HU98020-01.webp.72f6eb393e652c7c6432afd883d0b686.webp

Hvis det hjelper noe...

Tror du har rett i at lageret til navet (3) har forskjøvet seg. Jeg ser ikke akkurat hvor (8) befinner seg?

Jeg har faktisk vært ute for at et Vision nav havarerte fordi en tilsvarende del var rusten og førte til at hele akselen ble dratt rundt når frikransen spant. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...