Gå til innhold

Tights


Knirkekne

Anbefalte innlegg

Om du tenker på sykkelbukse uten pute, har jeg god erfaring gjennom mange kalde vintre med en tidligere versjon av Craft Storm.

Registrerer at f.eks. BikeshopBikeable Sykkelkomponenter, SpinnBirk/Bikester og Intersport har diverse andre bukser uten pute og med vannavvisende egenskaper som du etterlyser.

Minner om @SykkelØyvind sin gode Vintersykkelbukse – skal jeg ha pute eller ikke?

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her:

https://www.pearlizumi.com/collections/mens-road-cycling-tights-bib-tights/products/mens-amfib-cycling-bib-tights-11112210?variant=41958653296811

For to år siden var det regntid heromkring, og med puteløs Amfib, kunne det regne så mye det vil, bare godt, tørt og lunt, sammen med Shakedry-jakka jeg kjøpte ca samtidig.  Betalte 7-800 kroner for buksa, da, på salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert på siden av hva trådstarter ser etter, men dersom andre er interessert i tights i betydning vinterbukse uten pute:

Inspirert av tråden, følte jeg på at jeg har lyst til å prøve noe annet enn min trofaste, uslitelige, helsvarte tidligere versjon av Craft Storm som jeg har brukt i flere vintre fra rundt 10 minusgrader og nedover.

Bruker mye 45NRTH på vinteren og har i en årrekke forsøkt å få tak i deres lange nikkers uten pute på det europeiske kontinentet eller for den saks skyld på det amerikanske til overkommelig pris. Men etter kronefallet er jeg i ferd med å gi opp. Har derfor sett an til et annet merke jeg også liker for vintersykling - danske Gripgrab.

Gripgrab har nylig lansert PACR Thermal Bib Tights No Pad og PACR Water-Resistant Bib Tights No Pad

PACR Thermal med Miti Superroubaix, et anerkjent stoff som også den danske søsteren PNS bruker i enkelte vinterbukser, skal være varm og pustende, men har ikke samme grad av vannavvisning som PACR Water-Resistant. Ettersom jeg har flere lettere vannavvisende bukser og ikke bruker bib uten pute i varmegrader og regn, peker Thermal seg ut for meg. Er nysgjerrig på om det luftige stoffet virkelig fanger kroppsvarmen i retning av hva jeg har ypperlig erfaring med hos f.eks. Spatzwears innertrøyer.

Og da kommer jeg endelig til poenget:

Sykkelkomponenter har t.o.m. i morgen 7. oktober salg på Gripgrab og Muc-Off. De har fått inn noen få eksemplarer av PACR Thermal. Mens andre selger buksa for over kr. 1800, har Sykkelkomponenter i utgangspunktet prisen kr. 1699 og med 20% medlemsrabatt (rabattkode "gripgrab20") er prisen kr. 1359. Kanskje ikke røverpris, men tenkte jeg skulle nevne det.

Jeg plukket med meg en i M. Får se om jeg beholder den.

Lenket til noen andre alternativer i forrige innlegg.

(Og så er vi alltid interessert i å høre guru @SykkelØyvind sine tanker og eventuelle anbefalinger, ref. Landevei.)

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man flere tights/langbukser til sykling kan man godt unne seg en langbukse med pute. Jeg har et par fra Velocio som jeg liker godt. En til plussgrader 5-15, og en til real vinter -7 til 2 grader. https://www.landevei.no/sykkelklaer/sykkelbukser-vinter/test-av-velocio-luxe-tight

https://www.landevei.no/sykkelklaer/sykkelbukser-vinter#test-av-velocio-men-s-zero-bib-tight


Har man ikke tid, eller lyst til å vaske langbuksa etter hver tur, bør man ha langbukse uten pute og heller vaske  shortsen/biben som man bruker under etter hver tur. De aller fleste har mer enn en bib-shorts. 

På ordentlig kalde dager er det langbukse uten pute som gjelder. Da med thermo-shorts og løse knevarmere under langbuksa. 
 

Uansett hva man velger bør man  velge langbukse/tights med seler. Knyting i livet fungerer dårlig til sykling. Derfor fungerer også løpetights, langrennsbukser osv også dårlig. De blir for lave over rumpa, noe som raskt skaper ubehagelige kuldefelt her. 

Det har sikkert kommet en del modeller siden jeg gjorde testene her: https://www.landevei.no/sykkelklaer/sykkelbukser-vinter 

Men av disse så er det kun den svinedyre Assos Mille GTO-buksa jeg ville brukt til våte og realt kalde vinter-dager. 

Jeg ville styrt unna alt av bukser med Windstopper eller tilsvarende membran. Da disse oftest blir for lite fleksible og ender opp med å gnage og påvirke anatomien rundt kneet på en uheldig måte.  Har buksa vanntett membran bør den kun være på baksiden og evt foran nedenfor kneet. 
 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/6/2024 at 10:51 AM, Sepeda said:

Sikkert på siden av hva trådstarter ser etter, men dersom andre er interessert i tights i betydning vinterbukse uten pute:

Gripgrab har nylig lansert PACR Thermal Bib Tights No Pad og PACR Water-Resistant Bib Tights No Pad

Sykkelkomponenter har t.o.m. i morgen 7. oktober salg på Gripgrab og Muc-Off. De har fått inn noen få eksemplarer av PACR Thermal.

TAKK for tips x 2!!  😄🙌

Det fins få bukser uten pute, og ENDA færre av desse er mynta på damer... Faktisk har eg berre funne 1 i min årelange søken; denne har i tillegg gått ut av sortimentet til vedkommande produsent! 🤦‍♀️

Syns det er heilt merkeleg at tights uten pute er så undervurdert; skulle tru iallfall det britiske markedet var stort (nok) for syklistar som blir våte på beina og helst vil unngå overvask av langbukser med DWR-behandling.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @dothtm 😊

Regner med at du så det selv, men for ordens skyld:

Gripgrab tilbyr damemodeller av PACR Thermal og PACR Water-Resistant uten pute. Finnes bl.a. hos Sykkelkomponenter og Bikeshop.

Du finner også ThermaShell Water-Resistant for dame bl.a. hos Sykkelkomponenter. Jeg forstår at det er forrige modell.

Gripgrab har også flere bib-liners for damer, bl.a PACR, om man skulle foretrekke det innerst.

Og så er det flere bukser for damemodeller fra andre merker hos Bikable.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (13 minutter siden):

Takk @dothtm 😊

Regner med at du så det selv, men for ordens skyld: Gripgrab tilbyr damemodeller av PACR Thermal og PACR Water-Resistant uten pute. Finnes bl.a. hos Sykkelkomponenter og Bikeshop.

Hehe, det låg kanskje mellom linjene, men det var nettopp damemodellene som vekka mi begeistring! 😄 Bestilt og straks i postkassa 🤞

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter har fått mange gode tips. 

Dro for å kjøpe sykkeltights, kom hjem med en løpetights som var på restesalg. 

Dro på løpetur, fikk en belastningsskade i tykkleggen. Velger innendørs sykling en periode nå mens jeg venter på at leggen kjennes god nok ut til å belaste tungt og kan sykle ute i ukontrollert terreng. 

 

#mannsompusher50

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (På 6.10.2024 den 10.51):

Sykkelkomponenter har t.o.m. i morgen 7. oktober salg på Gripgrab og Muc-Off. De har fått inn noen få eksemplarer av PACR Thermal. Mens andre selger buksa for over kr. 1800, har Sykkelkomponenter i utgangspunktet prisen kr. 1699 og med 20% medlemsrabatt (rabattkode "gripgrab20") er prisen kr. 1359. (...) Jeg plukket med meg en i M. Får se om jeg beholder den.

PACR Thermal er mottatt og studert i stua. Jeg har ikke tatt den på og dermed heller ikke prøvd den på sykkelen.

Myk og strekkbar Superroubaix børstet nylonfleece. Synes å være pustende. Brede seler. Praktisk romslig sidelomme. Kan ikke tro annet enn at denne vil være svært så behagelig i bruk og innby til lange turer i vintervær så vel som sen høst og tidlig vår.

Førsteinntrykket er altså meget bra. 

***

Men jeg er i tvil om den er rette buksa akkurat for mitt tiltenkte bruk. Det skyldes utelukkende at jeg allerede har flere gode bukser som er egnet ned mot 10 minus. Bukse uten pute bruker jeg når det blir virkelig kaldt, noe som i Oslo og særlig Sørkedalen gjerne betyr 10-25 minus.

PACR er myk og behagelig, og ikke fullstendig vindtett. Det er deilig med luftig stoff som puster også på vinteren, men for min bruk på de aller kaldeste dagene, heller jeg i retning av å beholde min gamle versjon av Craft Storm som er tykkere og har vindtette paneler i front med Ventair X-Wind. Vet av erfaring at akkurat i sprengkulde er vindtetthet gull verdt. Særlig om man i hverdag og pendling vil ha færrest mulig plagg og kunne trekke på seg vinterbuksa uten flere lag under. 

Funderer derfor på å returnere det som synes å være en ypperlig bukse for variert bruk høst-vinter-vår.

Om noen er på utkikk etter en bukse som PACR Thermal og er raskt ute, kan jeg da potensielt selge den videre til den lave prisen jeg fikk den for selv. Størrelse M - se størrelsesguide hos Gripgrab. Send i så fall melding.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...