Gå til innhold

Hjulsett med SRAM-kassett, sykkel med shimano-gir?…


Anbefalte innlegg

Det overskriften skriver, har det noe å si, eller er det bare å putte hjulsettet på sykkelen? Begge 10-36T kassett, skivebremsene lik størrelse

 

googlet, og var litt delte svar. I teorien skal det gå, i praksis burde man i så fall også bruke sram-kjede?

ble også litt usikker siden på siden til hjulsettet kan man velge «body type» mellom bla shimano og SRAM: https://www.scopecycling.com/product/r4/?srsltid=AfmBOop-a6ziapLrKCoApgfniFuhSAbvSzn1-JQXB_cnlM-VH3rlh4Vr

 

 

prøver uansett å sette det på i morgen og se hvordan det ruller, men noen her med erfaring med slik miksing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at kassett er 12-delt SRAM XG-1250 Rival AXS eTap 10-36T X-Glide? Oppgi gjerne også Shimano gruppe og kjede.

Dermed er vi langt forbi mitt teknologiske nivå, som er stagnert ved enklere 11-delt 😀

Jeg antar at ryttere som @SykkelØyvind@YOLO@Jamez og andre mer oppdaterte kan bidra, men så vidt jeg vet, vil 12-delt Shimano kjede på 12-delt SRAM-kassett for landevei/gravel enten fungere dårlig eller bare sånn passe. Uansett ikke optimalt, om man vil ha verdi for penger investert. 

Som en permanent løsning ville jeg med 12-delt derfor ikke ha blandet SRAM og Shimano.

Tenker at disse kan være nyttig:

Brainy Biker: The Compatibility Of Shimano 12-speed Chains and SRAM Chainrings

Zero Friction Cycling: 12 Speed Chain Compatibility Guide

Fra førstnevnte:

Sitat

FAQ: Can I use a Shimano 12-speed Chain With a SRAM Cassette?
Technically, a SRAM cassette can work with a 12-speed Shimano chain. However, the combination doesn’t provide the benefits offered by Shimano’s 12-speed drivetrains.

12-speed Shimano chains and cassettes are designed to work in conjunction to optimize shifting under load. For that reason, the cassette has special ramps making it possible to switch gears without easing off the pedals which is the standard way to shift.

By combining the chain with a SRAM cassette which will undoubtedly have a different design, one eliminates the benefits of using a Shimano 12-speed chain.

Jeg antar at ditt hjulsett har boss/body type XDR. Så vidt jeg vet, kan du ikke bruke Shimano-kassett på slikt boss. Om du ønsker Shimano-kassett som en permanent løsning, medfører det dermed bytte av boss. 

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør dette på terrengsykkelen. Der fungerer det helt greit. På landeveisdrivverk kommer SRAMs flattop-kjeder inn som en joker. De har litt større ruller enn Shimanos og kassettene er tilpasset dette. 
Det vil sikkert fungere helt ok når drivverket er rent og lite slitt, men det vil sannsynligvis bråke mer og bli mer sårbart for slitasje og skitt enn et rent Shimano eller rent SRAM-drivverk. 

Det finnes vel heller ikke noen 10-36-kassetter fra Shimano. Det er kun terrengkassettene til Shimano som har 10er i kassetten. Disse kassettene krever Micro-Spline boss.  Ser du bort fra Campagnolo så finnes det tre-fire boss-varianter for Shimano og SRAM. 

Vanlig Shimano-boss passer 11 og 12-delte landeveiskassetter og 11-delte SRAM landeveiskassetter som starter på 11. 

Shimano Micro Spline passer Shimanos 12-delte terrengkassetter som starter på 10. Du kan ikke bruke landeveiskassetter på Micro Spline. 

SRAM XD og XDr passer SRAMs 12-delte kassetter som starter på 10. XD er til terreng, XDr er til landevei og gravel. Du kan bruke XDr-boss med terrengkassetter med en spacer. Du kan ikke bruke XD-boss med landevei/gravel-kassetter. 

 

  • Like 3

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror å bruke en sram axs 12 speed kassett med Shimano kjede kan være problematisk. Hvordan det vil være med sram flattop kjede vet jeg ikke, men tror verken det funker noe bra med bakgir eller kjederinger. Spacingen på kassetten er også litt ulik, så kan fort bli trøblete giring. 

Det beste er nok å få i nytt Shimano/HG boss til hjulsettet og bruke en Shimano kassett. Burde fint gå an å kjøpe det til hjulene og bytte. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! 

Tanken var å bytte hjulsett på grussykkelen siden jeg tenkte meg på en tur som var typ 90% asfalt, så føltes unødvendig tungt ut å bruke 45mm knastedekk...

SRAM-kassetten på hjulsettet viste seg å ha 12 skiver, mens det som står på shimano-sykkelen har 10. Prøvde å skifte over, men ble ikke bra. Bremseskivene på "SRAM-hjulsettet" var også tykkere, så det løser seg vel ved å justere sentrering på bremsene. 

Kom på at den gamle landeveissykkelen min har Shimano-gir (ultegra). Den kassetten har 11-skiver. Der er kassetten moden for utskifting, så dersom det er mulig blir løsning for landeveishjul til den nye grussykkelen å skifte kassett på det hjulsettet og bruke det.

Sepeda skrev (På 30.9.2024 den 8.47):

Jeg antar at kassett er 12-delt SRAM XG-1250 Rival AXS eTap 10-36T X-Glide? Oppgi gjerne også Shimano gruppe og kjede.

 

Jeg tror det, på kassetten står det: "SRAM 10-36T 12 SPD XDR ONLY" (og SRAM FORCE og XG-1270). Det er denne. - på hjulsettet jeg ville skifte til i utgangspunktet. 

Sykkelen jeg ville skifte til har Shimano GRX400-gruppesett med denne kassetten.

På min landevei med Shimano Ultegra har jeg noe ala denne kassetten (tror jeg, står 11s 34).  

 

Mulig konklusjon:

Jeg ønsker å fortsette å bruke Scope R4-hulsettet med en annen sykkel som har Force AXS, så tror jeg lar det være som det er.

Skal undersøke om det går an å gjøre hjulsettet på landeveissykkelen kompatibelt med GRX-gruppa, er vel enklest fordi da slipper jeg å tenke på hva slags kjede osv? Evt bytte over kassett for hver gang.. 

Men for turen i dag bytter jeg ikke på noe fordi jeg må komme meg avgårde

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...