Gå til innhold

Oppgradering av Trek Fuel EX5 (2018) - ny demper? Fra 130 til 140mm?


Anbefalte innlegg

Vurderer om jeg skal bytte demper på min Trek Fuel EX5, ser jo man får pent brukte dempere til samme pris som en demperservice pluss litt slitedeler.

 

Står på en Rockshox Recon Silver 130mm hvor lockout bla ikke fungerer særlig, og kunne godt tenkt meg noe grovere.

Ikke særlig bevandret i demperverdenen, er denne ok eller finnes det enkle oppgraderinger uten å doble verdien på sykkelen?

Ser at 130mm ikke er veldig vanlig, men 140 er mer utbredt, er det problematisk å bytte til litt større? 

 

Bruk er mest sti i Nordmarka, mer tur på sti enn noe hardcore utfor, men ønsker heller å ha for mye sykkel enn for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Den sykkelen kom i både 29" med 130mm gaffel og 27,5" plus med 140mm gaffel. Skal vel ha en flip-chip for high/low setting som justerer geometrien basert på hjulstørrelsen og kompenserer for gaffel lengden. Burde være null problem å kjøre 140mm gaffel på den med 29" hjul. Dersom du beholder flip-chip i std 29" stilling vil du få ca 0,5 grad slakere styrevinkel. Hadde samme opplegg på en Santacruz Hightower og det gikk fint. Du kan fint også prøve sykkelen i begge innstillnger på flip-chipen. Noen liker syklene i low og noen i high. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kanskje ikke jeg så fintfølende. Jeg har byttet gafler på sykler og økt vandringen med 20 mm uten at jeg merker store forskjeller på det. Nå har dette vært halvdempere hvor jeg har økt vandringen fra 100 til 120 mm riktignok. 

En av de syklene jeg gjorde dette på hadde en gaffel fra Silver-serien til Rock Shox, det å bytte den til noe litt mer raffinert økte sykkelgleden betraktelig 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...