Gå til innhold

Wahoo Kickr Core i uisolert utebod


Havsula

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg ein Core og planlegger og sette den opp i ei uisolert bod ( som er bygd utanpå huset mitt. Det er den einaste plassen eg har og sette meg opp ein paincave 🙂

Er det ein dårlig ide. Eg har mulighet for å sette på ein vifteovn litt før eg startar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal seiast at den faktisk er 70% isolert (ikkje tak) men der er ingen varmekilde då. Men den er ganske tørr så mykje fukt blir der ikkje. Har faktisk hatt ein server + skjerm ståande der i 3 år utan noko problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går fint, men, når du trener så frigir du MYE fuktighet, og i en uisolert/dårlig isolert bod så må du være veldig oppmerksom på kondens. Dette gjelder både på/i elektronikken og for bygningsdelen. 
sørg for skikkelig god utlufting både før under og etter. Kan også hende luftavfukter er tingen. 
jeg har fått kondensering nederst på betongveggene grunnet temperaturforskjell, som resulterte i noe soppdritt. Ble helt sinnsyk på lufting etter dette. 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Stefan77 said:

Dette går fint, men, når du trener så frigir du MYE fuktighet, og i en uisolert/dårlig isolert bod så må du være veldig oppmerksom på kondens. Dette gjelder både på/i elektronikken og for bygningsdelen. 
sørg for skikkelig god utlufting både før under og etter. Kan også hende luftavfukter er tingen. 
jeg har fått kondensering nederst på betongveggene grunnet temperaturforskjell, som resulterte i noe soppdritt. Ble helt sinnsyk på lufting etter dette. 
 

Det er eit veldig godt poeng. Mulig luftavfukter er noko eg skal vurdere. Er vel ikkje så dyre. 
Eg må iallefall lufte under oppsikt. Bur i eit Borettslag med boda mot veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varm luft kan halde meir fukt enn kaldare luft, kondens får du når lufta ein kald ting kjøler ned lufta forbi metningspunktet. Server vil gå veldig bra fordi den genererer varme og held seg over metningspunktet til lufta.

Startar du å trene der inne vil du generere masse fukt og auke kondenseringspunktet. Tenker løysinga her er å blåse med varmluftsovnen på rulla ei lita stund før sykling for å varme opp denne, og så sette på ein avfuktar etterpå for å tørke ut boda i etterkant. Avfukter under trening trur eg ikkje så så stor effekt, men mulig det hjelp? Uansett vil det ikkje skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rulla blir varm helt av seg selv når du sykler, så jeg ser ikke noen grunn til å varme den opp på forhånd. Den kan få varme opp sammen med kroppen. Vet ikke helt hva ekstern oppvarming kan gjøre med nøyaktigheten. Rulla skal være autokalibrerende og har kanskje også en temperatursensor innebygd, så jeg ser for meg at ekstern oppvarming kan få det til å fungere dårligere.

Enig i at både god lufting og en avfukter bør hjelpe for å forhindre kondens etter økta, og kan dermed få både elektronikken, sykkelen og selve boden til å leve litt lenger uten hhv. kortslutninger, rust og muggsopp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null stress. Har hatt rulla i uisolert bod i 4-5 år. Bruker så og si ikke varmekilde heller, men har en sånn billig avfukter sak fra Biltema ståande. Men nå er det mer fuktige vintre vi sliter med. Har vi 10 minus i over 3 dager på rad så er det krigsfonter i lokalavisen samt innlegg på Badesken på Instagram til spott og spe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, SigmundS said:

Null stress. Har hatt rulla i uisolert bod i 4-5 år. Bruker så og si ikke varmekilde heller, men har en sånn billig avfukter sak fra Biltema ståande. Men nå er det mer fuktige vintre vi sliter med. Har vi 10 minus i over 3 dager på rad så er det krigsfonter i lokalavisen samt innlegg på Badesken på Instagram til spott og spe

Då får eg skaffe meg ein avfukter. Det kan no uansett ikkje skade. 
Er det noko sånt du har?

https://www.biltema.no/hjem/vifter-og-innendors-klima/luftavfuktere-og-luftrenser/luftavfukter-10-liter-2000043361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftavfukter i kaldt rom så er det bare adsorbsjon som funker. Kjøp en Meaco dd8l. Det er det alle båtfolket bruker. Jeg har det i garasjen selv og den funker også selv om det er kaldt. 

Avgir dessuten mer watt varme enn watt den bruker så effektiv oppvarming. 

Kondensavfuktere er elendig i kalde rom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...