Gå til innhold

Plisségardiner


Anbefalte innlegg

Vi har akkurat byttet vinduer på huset og fruen innser at hun ikke kan benytte de gamle liftgardinene våre (de nye vinduene åpnes innover). Da ligger det an til plisségardin montert inne i vindusrammen. Har noen erfaring med den typen plisségardin hvor man limer selve skinnen rett på glasset? De selger det bl.a. på plisseshop.no.

Samtidig skriver de en advarsel på hjemmesidene sine: "Ved montering av lystette plisségardiner nær glass er det viktig å bruke dem ofte for å unngå varmeutvikling mellom glasset og gardinen. Plisseshop AS tar ikke ansvar for knust glass ved feil bruk."

Den siden av huset som blir aktuelt med slike gardiner er vendt mot NØ, så lite direkte sollys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp med montering. Ikke kjøp fra 40%-gjengen (Kjells markiser, Markisemannen etc), de er som regel overpriset.

Brukte en lokal leverandør i Trøndelag som heter Markisedesign, har plissé inne i ramme på alle vindu. Eneste minus med det på soverom er at det slipper inn lys når du har vinduet åpent. Ikke et kjempeproblem men litt irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (10 minutter siden):

Kjøp med montering. Ikke kjøp fra 40%-gjengen (Kjells markiser, Markisemannen etc), de er som regel overpriset.

Brukte en lokal leverandør i Trøndelag som heter Markisedesign, har plissé inne i ramme på alle vindu. Eneste minus med det på soverom er at det slipper inn lys når du har vinduet åpent. Ikke et kjempeproblem men litt irriterende.

Litt morsomt at det første som møter meg når jeg går til markisedesign.no er "vi har nå 40% rabatt på all innvendig solskjerming".

Ellers, takk for tips.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (37 minutter siden):

Kjøp med montering. Ikke kjøp fra 40%-gjengen (Kjells markiser, Markisemannen etc), de er som regel overpriset.

Brukte en lokal leverandør i Trøndelag som heter Markisedesign, har plissé inne i ramme på alle vindu. Eneste minus med det på soverom er at det slipper inn lys når du har vinduet åpent. Ikke et kjempeproblem men litt irriterende.

Å kjøpe montering er et godt råd, jeg ville dog ikke holdt meg unna gjengen over gitt at prisen er akseptabel selv om de kjører kontinuerlig med "fake" tilbud. Det er utrolig mye dårlig kvalitet der ute, og min erfaring i det minste med Villamarkisen som er en av "gjengen" er at kvaliteten har vært veldig god. 

Lystett vil man vel kun ha på soverommet? Det ene vinduet på soverommet er utsatt for sol, så der har vi brukt rullgardin i stedet. De to andre (en dør og et vindu) har innvendig plissegardin, men montert på tradisjonell måte med skruer. Samtlige andre vinduer i leiligheten har innvendige plissegardiner og det har fungert helt strålende i åtte år. 

Bruk av lim kan sikkert fungere fint, men det fordrer jo at det tåler alle årstider, samt har en viss bruddstyrke, det føles på mange måter tryggere å feste på gamlemåten skulle det på et punkt være nødvendig med utskiftning eller reparasjon, men det kan være helt ubegrunnet.  

Sånn i retrospektiv så har jeg mer enn en gang tenkt at vi skulle hadde utvendige screens i stua, vi droppet det rett og slett fordi det hadde vært grisedyrt,, både i innkjøp og ikke minst montering siden det ville kreve kran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andregangs utsatt for termisk brudd på vinduer, presiser at plisegardiner blir montert minst 5cm fra glasset - det sprekker utrolig fort om man glemmer å trekke opp gardinene ved sol.
Juridisk blir det en kasteball mellom produsent av vinduene og de som monterer solskjermingen - basert på det ville jeg ikke hatt plisegardiner om du har 2-3 lags glass.

Det har til og med skjedd da vinduet har vært åpent i bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian87 skrev (2 timer siden):

Som andregangs utsatt for termisk brudd på vinduer, presiser at plisegardiner blir montert minst 5cm fra glasset - det sprekker utrolig fort om man glemmer å trekke opp gardinene ved sol.
Juridisk blir det en kasteball mellom produsent av vinduene og de som monterer solskjermingen - basert på det ville jeg ikke hatt plisegardiner om du har 2-3 lags glass.

Det har til og med skjedd da vinduet har vært åpent i bunn.

Jeg antar at dette er lystette plissegardiner og ikke vanlige? Da vi kjøpte var selger veldig tydelig på forskjellen på de to typene og dette med faren for sprekker med de lystette. Vi har mange plissegardiner som brukes som solskjerming, noe de også er beregnet for. Overhodet ingen problemer i en leilighet fra 2016 og med flerlagsglass vinduer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På soverom slår jeg et slag for elektriske rullgardiner, som styres etter oppvåkning. Plisseegardiner blir jo bare lukket i sommermånedene uansett. Det er digg å slippe å våkne av sola klokken 05, men det er fint å ha en naturllig oppvåkning av sola når man ønsker.

Ikea sine er OK, selv om de ikke akkurrat er noen designbombe. Det er vel ingen rullgardiner som er det.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 på Ikea rullgardin på soverommet. Det ser helt ræva ut, men funker bra og spesielt på *kremt* barn som ikke akkurat står opp når far drar i snora. Da er det fint om oppvåkningen har startet med lys og Spotify på timer + rullgardin som går opp en liten halvtime før..

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

andersar skrev (2 timer siden):

+1 på Ikea rullgardin på soverommet. Det ser helt ræva ut, men funker bra og spesielt på *kremt* barn som ikke akkurat står opp når far drar i snora. Da er det fint om oppvåkningen har startet med lys og Spotify på timer + rullgardin som går opp en liten halvtime før..

 

Times they are a changin' 

Hva med en elektrisk steinovn hendig plassert i rekkevidde fra sengen så kanelbollen kan nåes når timern ringer.

#curling 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rob

Du er jo en hendig fyr som ikke kan ha på deg at du ikke gjør tingene sjøl når du møter gamle Homborsundere. 

Uniggardin rett over "sundet" har antakeligvis alt du trenger og gjøres på mål

Det vi fikk var spot on på mål og bra kvalitet 

Den gangen vi bestilte var før NOK tok svalestupet og var da også billig. Det kan jo ha endret seg nå, men verd et besøk på nett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (2 timer siden):

+1 på Ikea rullgardin på soverommet. Det ser helt ræva ut, men funker bra og spesielt på *kremt* barn som ikke akkurat står opp når far drar i snora. Da er det fint om oppvåkningen har startet med lys og Spotify på timer + rullgardin som går opp en liten halvtime før..

Denne "låta" løser litt av vekkeoppgavene dine:

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (2 timer siden):

 

 

 

Times they are a changin' 

Hva med en elektrisk steinovn hendig plassert i rekkevidde fra sengen så kanelbollen kan nåes når timern ringer.

#curling 

Indeed, bøtte med kaldt vann og juling har vi slutta med 😉 

#GGG

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...