Gå til innhold

Skaphenger - hva gjelder?


Anbefalte innlegg

Har fått skrapt sammen støtte til skaphenger til klubben, i hovedsak til DH/enduro-folket som ofte kjører sammen til trening og ritt.

Er det noen som har tips til hva vi bør se etter? Budsjettet er litt udefinert, men vi har 50K+ så langt, og regner vel egentlig med at vi må opp mot 100K for å få mest mulig egenskaper som gjør det til et effektivt redskap.

Mest mulig volum er nok egentlig hovedkriteriet, syklene og utstyret veier jo ikke stort, men totalvekta blir nok fort på feil side av 750kg uansett.

Tempo-100 vogn? Er det et absolutt krav vi bør ha, eller gjør vi oss en bjørnetjeneste mtp krav til trekkvogn?

Hva slags innredningsløsning bør vi velge for å være mest mulig effektive?

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville styrt unna tempo 100 på en slik type henger. Da kommer EU kontroll hvert 2.år inn i bildet. Noe som ikke nødvendigvis er så smart på en klubb henger. 
 

Hvilken henger er litt vanskelig å si. Er det slik å skjønne at dere ikke kan ha henger med totalvekt over 750?

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok et triks å holde hengeren relativt lett.
Dagens el. og hybridbiler er tunge og da må du fort ha B96 eller BE sertifikat for å trekke.

Skaphenger fanger mye luft i høy hastighet så tempo100 kan fort koste mer enn det smaker om det utnyttes.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nylig en ombygd hestehenger til salgs på finn, der var det grei takhøyde og mulighet for å gå inn fra fronten også. Litt mer utfordring mtp sjekk av tilstand osv, men takhøyden var definitivt et pluss ift transport av sykler.

Vi i den lokale syklistforeningen driver med sykkelkurs for voksne og har løst det så langt med utleiehenger type standard Shell-henger. Det har fungert greit for 8 sykler, men så er dette jr. sykler så de er jo unektelig litt kortere en typisk stisykkel 😉

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kan nedregistrere hengervekta. Eg registrerte ned min frå 1300 til 1000 for å kunne kjøre den med elbil før eg fekk BE. Reknar med det kan registrerast ned til 750 også. 

Ein kan ikkje registrere den opp igjen. 

Verdt å sjekke ut, kanskje? 

Det blir fort litt lite lastekapasitet med skaphenger på 750kg,men bør kunne gå greit å få med ein del syklar innanfor 300kg. (sjå Tysse 6221 feks) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste skaphenger jeg har kjørt med er Debon cargo 1300, men den har høyere totalvekt. Evnt se på Debon roadster 255.

Den cargo 1300 er vesentlig mer behagelig bak bilen enn en vanlig firkantet en.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør tenke ut hvor mye vekt dere skal frakte, for det vil ha en påvirkning på om enkelaksling eller dobbelaksling(boggi) er å foretrekke. Høyere vekt gir gjerne en mer solid henger, men det gjør at færre kan kjøre den.

Enkelaksling er gjerne litt lettere, logisk nok. Lettere å flytte alene når den er tom, eller med nesehjul. Spretter litt mer uten last, siden de gjerne er lettere. Dobbelaksling synes jeg ofte er bedre å ha etter bilen. De takler gjerne bedre større vekt. Takler litt uvøren vektplassering litt bedre siden det er større areal over akslingene. Tyngre å flytte på, men er den tom kan man jo ofte bare dytte nesa ned, så løftes bakakslingen opp. Lettere å sette fra seg dobbelaksling med tyngre last, siden den er litt mer stabil, mindre vekt på nesehjulet. Teoretisk vil boggi gi litt mer vedlikehold, men ja, det er ikke så mange som vedlikeholder hengeren sin.

Høyde er kanskje noe å tenke på. Noen av dem er 120cm, og det er litt smått. 150cm og oppover er bedre om man skal gjøre noe i hengeren, men vil jo bli mer vindmotstand.

Det er vel også greit med en veldig dedikert henger, så den ikke blir brukt til mye annet, som kanskje kan overbelaste vekten.

Fra min hengernerding for flere år siden så følte jeg kvaliteten på hengere var Tysse > Brenderup > Gaupen. Tredal er også knall, spesielt hvis en skal kjøre langt pga. fjerne. Ifor Williams sine er supre, men gjerne mer for proffkunder som har endel last. Har selv Gaupen, som jeg har skadet et par ganger. Eller ikke jeg, de som har lagt jord på hengeren med grabb 😅 Gaupen holder helt fint til fornuftig hjemmebruk, men en må gjerne opp på proffhengerne  til Gaupen for å få lignende kvalitet som Tysse. Gaupen er litt lettere, som kanskje tilsier litt mindre stål, som igjen da tilsier kanskje bittelitt svakere henger. Til hjemmebruk, og spesielt solobruk, så er det et kryssningspunkt på hva en person orker/vil flytte på. Gaupen er ganske grei der. Jeg ville ha proffhenger fra Gaupen, men standardhengere har en mye finere vekt når jeg skal flytte rundt på de selv.

Skaphengere misbrukes ikke på samme måte som varehengere, sånn om ingen får den fikse ideen med å frakte altfor mye betongsekker i dem. (Det skjer). Mao. ikke like stort krav til karmer og understell, men greit å ta en titt under, for det er der en kan se litt forskjell.

Det er kanskje verdt å sende mail til litt lokale forhandlere. Kan jo være dere får en grei pris siden dere er idrettslag, og forhandler kan ha sitt klistremerke på skaphengeren. Norsk Tilhenger Senger (nts) er vel i dine trakter.  De selger skaphengere fra Tredal og Tiki.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt over antallet sykler vs. hvordan du ønsker feste / plasser dem først. For det bestemmer kassemålet du må se etter.

Deretter ville jeg eksludert alle med torsjonsfjær og gått utelukkende etter de med personbilfjæring og til nød bladfjærer. Du kommer neppe til å laste mange kg og det siste du ønsker er at hengeren hopper og spretter på veien. Fler av de norske vrehengerene er temmelig dårlige på hjuloppheng - Debon som er nevnt her er i den andre enden av skalaen. Jeg kjører ofte med hestehenger med pullmann 2 systemet (samme som Debon) og selv tom (850 kg) er den helt stabil på humper. En Ifor Williams henger på 950 kg egenvekt med bladfjærer hopper på fartsdumper når den ikke er lastet ytterligere. Så be gjerne om å få prøvekjøre hengerene også før du bestemmer deg.

 

Tempo 100: Slik jeg har forstått det må både bil og henger overholde tempo 100 - så kjøper dere en henger godkjent for dette er det ikke gitt at alle bilene dere bruker kan kjøre i 100 med den likevel. Appen til vegvesenet har oversikt, men det er fort at folk glemmer og det kan bli kostbart.

 

En annen ting du også bør vurdere: Drag type. En del har gode løsninger for lås, andre ikke. Og du vil neppe at noen hekter av hengeren og stikker av med den mens du er inne etter en kaffe. Automatisk nesehjul er også praktisk - inntil du har en bil med diger bakluke - da er det umulig å få lirket den opp mye, så for mest mulig fleksibilitet er lavt bremsehåndtak og nedfellbart støttehjul en fordel.

 

Edit: Kom på en ting til som sikkert en del er uenig i:

Jeg ville gått for 1-akslet henger dersom det er mange ulike biler som skal trekke den. Det er pga. ulik høyde på hengerfestet og at de to-akslede hengerene er mer ubehagelige å kjøre med om høyden ikke passer optimalt. Noen biler har høydejusterbart feste, andre ikke - men en en-akslet henger vill ligge ok bak de fleste.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsjonsfjær er noe svineri ja, fortrinnsvis litt bedre oppheng enn som så. Har også en del timer med sånne hengere og siden jeg har vokst opp på gård har jeg kjørt MYE stor redskap med henger, og blir sittende å følge med i speilet. Da er hopp & sprett ganske destruktivt for nervene. Boggi er ønskelig tenker jeg, kanskje mest fordi det gir mindre knoting med vekt på nesehjul/kuletrykk og dertil utfordringer. Men jeg ser problemstillingen med høyde på kula.

De som skal kjøre den er nok for det meste kapable sjåfører, men i tilfelle noen av de yngste skal kjøre så bør den være mest mulig stabil og enkel å håndtere.

Vi tenkte i utgangspunktet 750kg for å gjøre det enkelt mtp totalvekta og B96/BE, selv om det begrenser oss en god del i volum og opplasting. Så det kan godt hende det prinsippet må ryke for å få noe funksjonelt.  Har sett litt på hva andre har brukt og det virker som høyde under taket og mulighet for uttrekkbare skinner kan gjøre stablingen litt enklere. Det drar opp vekta, men det meste vi tenker (så langt) er å gjøre logistikken rundt reise til et problem mindre heller enn et problem ekstra for de frivillige som stiller opp for å kjøre t/r Drammen eller helst lengre unna.

Inntil videre sliter jeg med å få gjennomslag for at det er en slik vi skal ha, så vi må gå omveien om liten søt skaphenger. Det er jo egentlig bare tull, alle vet at STORE MASKINER er løsningen på alle livets problemer.

922_3386a60b-426e-4c4f-91a3-0e8780a16f99.jpg.90c0fa702f0f2e3f0d7a7f4c757abe5b.jpg

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...