Gå til innhold

Downcountrysko


Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg er i skonød.
I år har jeg brukt Giro Privateer Lace til "terrengsykling" Dvs. at jeg har stive karbonrittsko til karbonrittbruk, mykere pendlersko som går lett av og på til pendlebruk, landevissko til den bruken og vintersko til når det er kaldt. Så Giroene er til trening, stisykling og det meste annet. Giroene mine hadde en beige såle som gikk altfor raskt i oppløsning og er derfor på vei tilbake til sykkelkomponenter.

For å erstatte Giroene bestilte jeg FiveTen Adidas Kestrel Boa. Men VPG hadde dessverre rot i systemet så de hadde dem ikke likevel så nå er det tilbake til start. Bare med enda mindre utvalg. Så nå trenger jeg nye sko som oppfyller mest mulig av de følgende kravene:

  1. Passer 45 og litt, men ikke veldig bred fot
  2. Til cleats
  3. Har en såle som tåler å gå de stedene jeg ikke klarer å sykle
  4. Sålen er under hele foten og ikke bare små viskelær under midten
  5. Gjerne Vibramsåle eller tilsvarende
  6. Har en smule beskyttelse på tåboksen
  7. Trenger ikke ha noe karbon i sålen
  8. Holdbare
  9. Ikke er bare netting siden det ofte ikke er alt for varmt. 
  10. Helst ikke for mye polstring som trekker vann
  11. Ikke ser ut som en skatesko, endurosko  eller joggesko
  12. Gjør at jeg får det rette raske og lekne imaget.

Sko jeg har likt i genren har vært Giro Privateer Lace, Utgått Giro terradura, Utgått Lake et eller annet med Vibramsåle, Utgått Specialized. Shimano synes jeg har en rar passform og blir for lange i tørne når de ellers passer. Nothwave passer mine føtter, i alle fall pendlerskoen jeg bruker. 

Er det noen som vet om skjule perler på markedet om dagen?

 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har Specialized-føtter slik som meg så ville jeg vurdert Recon ADV https://www.specialized.com/no/no/recon-adv-sko/p/220920?color=1000138154-220920. De ser sånn passe sporty ut, men har visstnok gåvennlig såle. 
image.png.d9354e9c86329ec992fbd8936d362aed.png

  • Like 1
  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (15 minutter siden):

Jeg gikk fra Giro Terraduro (supre sko, men elendig holdbarhet) til Specialized 2FO Cliplite.

https://www.specialized.com/no/no/2fo-cliplite-mountain-bike-shoes/p/203138?color=334960-203138&searchText=61622-4145

De møter alle dine krav, kanskje bortsett fra the sporty look. Og kan være vanskelig å oppdrive.  

 

Jeg hadde også et par Giro Terraduro som sørgelig raskt gikk i oppløsning, dvs. yttersålen løsnet. Fikk nye på reklamasjon, de nye har holdt seg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (37 minutter siden):

Hvis du har Specialized-føtter slik som meg så ville jeg vurdert Recon ADV https://www.specialized.com/no/no/recon-adv-sko/p/220920?color=1000138154-220920. De ser sånn passe sporty ut, men har visstnok gåvennlig såle. 
image.png.d9354e9c86329ec992fbd8936d362aed.png

Fikk brått litt lyst på sånne ved første øyekast selv, men det var helt til jeg så prisen. Prisen er på nivå med mange ordentlige racingsko, jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute R. skrev (15 minutter siden):

Jeg hadde også et par Giro Terraduro som sørgelig raskt gikk i oppløsning, dvs. yttersålen løsnet. Fikk nye på reklamasjon, de nye har holdt seg bra.

Jeg fikk to eller tre par på reklamasjon, til slutt orka jeg ikke mer. Det var tilbake i 2022, tror jeg.

Har Giro klart å løse problemet nå? Hadde vært en favoritt hvis de var holdbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute R. skrev (15 minutter siden):

Fikk brått litt lyst på sånne ved første øyekast selv, men det var helt til jeg så prisen. Prisen er på nivå med mange ordentlige racingsko, jo!

Ja, eller nå koster jo racingsko - i hvert fall fra den ene av de store S-ene 4000 kr ++. 
Ser nå at Recon ADV også har karbonsåle osv. Så den er jo nesten som racingsko å regne. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (12 minutter siden):

Jeg fikk to eller tre par på reklamasjon, til slutt orka jeg ikke mer. Det var tilbake i 2022, tror jeg.

Har Giro klart å løse problemet nå? Hadde vært en favoritt hvis de var holdbare.

Det kan se sånn ut, ja. Men det er rart at de greide å sende ut så mange par på markedet, som har hatt så dårlig holdbarhet. Det er jo snakk om en skotype som er laget for å tåle en hel del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Recon feiler på punkt 4. Såle er mer som en klassisk MTB-sko, med viskelær. Om du vil ha "hel" såle blir det 2FO. Når det er sagt er Recon en knallbra sko, bruker den på ritt og til hurtigsykling.

Selv foretrakk jeg forrige gen 2FO ClipLite. Har fortsatt et par fra 2018 som har overlevd 2 bytter av utslitte Boa. De nye passet ikke i nærheten så bra på tassene mine, men varianten med lisser funker, selv om den ikke gir like godt tråkk.

Har vurdert Kestrel selv, men aldri å oppdrive i min str (samme som trådstarter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (49 minutter siden):

Jeg fikk to eller tre par på reklamasjon, til slutt orka jeg ikke mer. Det var tilbake i 2022, tror jeg.

Har Giro klart å løse problemet nå? Hadde vært en favoritt hvis de var holdbare.

Mine Terraduro var problemfrie til det ikke var mer igjen av dem enn lukt av myr. Husker ikke årsmodell. 
@Knutspeed har rett i at Rekon Adv utgår på grunn av sålen, og at Specialized skriver at det er en grussko. 

La det strømme på. 
Jeg passer forresten fint i Northwave som jeg pendler i. 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (1 time siden):

Selv foretrakk jeg forrige gen 2FO ClipLite. Har fortsatt et par fra 2018 som har overlevd 2 bytter av utslitte Boa. De nye passet ikke i nærheten så bra på tassene mine, men varianten med lisser funker, selv om den ikke gir like godt 

Enig

cliplite var supre. Nyere 2FO er for brede og har cleatssporet plassert for medialt for mine føtter. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (6 timer siden):

Noen som har en sko å anbefale meg. Jeg vil ha Carbon Racing såle med gummi utenpå og Boa. 😀

Screenshot_20240926_010110_Chrome.jpg.57c8a912683810924e1861fc7154df3a.jpg

Ikke full racing men delkarbon. For en vanlig dødelig som stort sett har loffet rundt på shimano me 700 og mavics crossmax og treskoa til shimano før det så fremstår disse som lette stive og veldig veldig XC PRO. Jeg stopper foran speilet i gangen hver gang jeg er på vei ut.

Dobbel boa, gode å ha på og har tålt en sesong veldig mye bedre enn noen glossy green Giro Empire som henger i laser rundt føttene til en kompis. De ser faktisk ikke veldig brukt ut selv om det (overraskende) har blitt favoritt skoa. De er ikke like pinnestive som Bontrager landeveisskoa mine i fullkarbon, men det er ikke så langt unna. Å gå i dem er heldigvis veldig langt unna. 

Hadde jeg visst hvor kult det var med racingsko og hvor lite ubehag som var mulig å få så hadde jeg kjøpt Rebel 2 og ikke 3. Det får bli til året etter neste for de kommer til å holde fint en sesong til. 

Bruker de også på gravel som ofte også blir langturer. Ingen plager fra Nesbyen til Hønefoss som fikk en ikke planlagt hike a bike på 5 km i ulendt terreng slengt inn omtrent midtveis. (Kompis måtte reklamere på Empire etter den der) 

"Billige" er de også. 

Jeg har lang smal fot så tviler på at de funker noe særlig for breie svømmeføtter. 

Det er ikke gummi hele veien, men godt grep med god deping. Jeg har ikke noen bambi på isen feeling overhode. 

Skal du ha med hel gummi så synes jeg nevnte me700 er stivere enn den gir seg ut for å være ved første øyekast/skritt. De gamle crossmaxene mine er også stive men mer tresko. De er jo uansett ikke å oppdrive mer. Shim er jo ute med en me702 kanskje den er enda stivere(?) 

Vekta er ikke så verst på de heller. Jeg sleit ut mine 700 for et par år siden og når jeg skriver her nå så ser jeg at det kommer til å bli bestilt et par 702 så crossmaxene kan bli satt i glassmonter i garasjen. 

Kanskje jeg drar på og bestiller et par Rebel 2 selv om jeg ikke trenger de. Haha. 

https://bikeshop.no/northwave/802220128944/northwave-rebel-3-terrengsko-grå-str-44?utm_source=shopello_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=shopping+services&utm_term=diverse-459&utm_content=a8879e0d579398548330a7628f6c37ca%3B139%3B0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan slutte meg til @ulf martin etter en tur innom på XXL på Storo i går. Det har de fortsatt noen størrelser igjen til ca samme pris som bikeshop.
Denne skoa koster det samme der, og det mener jeg er et røverkjøp. Den ser veldig skikkelig lagd ut, og Nothwave holder bra etter min erfaring. 45 passet meg som ett skudd og jeg hadde kjøpt dem på flekken om det ikke var for at jeg har neonfargede Diadora rittsko. 

Prisen er latterlig i forhold til andre med karbon i såla. 


LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vims skrev (16 timer siden):

Mine forrige terraduro holdt i flere år.  Lurer jaggu på om jeg skal kjøpe et par til...

https://www.sykkel.no/giro/7084199/giro-terraduro-mid-blue-jewel-black-45-sykkelsko-mtb

 

Næmmen se der. Det var en pris man nesten ikke kan si nei til. 
Jeg visste ikke at disse fantes en gang. Det er trolig et supert skopar til høst/vårbruk. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (10 timer siden):

Jeg har lang smal fot så tviler på at de funker noe særlig for breie svømmeføtter. 

Nesten litt off-topic, men: Er ikke Northwave generelt romslige (høye & brede)? Jeg har vært på svømmetur i alle Northwave-skoene jeg har prøvd (kun i butikk, siden de datt av som en tøffel før jeg kom fram til kassa). Eller har de også noen smale og/eller lave (lav-volum) modeller?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (41 minutter siden):

Hvordan er disse i størrelsen? Jeg har str 42.5, så har sko i 42 og 43 alt ettersom.

Normale vil jeg si. Jeg bruker 43 og har tidligere kjøpt Terraduro i 43. 

Men nå kjøpte et par i 43,5 slik at jeg kan bruke litt tykkere sokker i høst og vinter. Røverkjøp!

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (5 timer siden):

Normale vil jeg si. Jeg bruker 43 og har tidligere kjøpt Terraduro i 43. 

Men nå kjøpte et par i 43,5 slik at jeg kan bruke litt tykkere sokker i høst og vinter. Røverkjøp!

Er dette Forumskoen 2024? 
Impulsbestilte et par jeg óg…

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok Forumskoen 2024. Jeg har nettopp bestilt selv så får jeg finne noe kult og upraktisk til sommeren igjen.

Jeg tok Shadow/Black og angrer litt allerede på at jeg ikke var mer spenstig og tok rød eller blå. Men all erfaring tilsier at brungråsvart er den fargen sykkelsko ender opp med uansett. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (7 timer siden):

Nesten litt off-topic, men: Er ikke Northwave generelt romslige (høye & brede)? Jeg har vært på svømmetur i alle Northwave-skoene jeg har prøvd (kun i butikk, siden de datt av som en tøffel før jeg kom fram til kassa). Eller har de også noen smale og/eller lave (lav-volum) modeller?

Jeg opplever Northwave som moderat høye og brede. Dvs godt under Uggs og mye mer plass en italienske racing-karbon-dansesko. 
De passer meg bra med normale nordiske føtter (tror jeg)

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (8 minutter siden):

Det er nok Forumskoen 2024. Jeg har nettopp bestilt selv så får jeg finne noe kult og upraktisk til sommeren igjen.

Jeg tok Shadow/Black og angrer litt allerede på at jeg ikke var mer spenstig og tok rød eller blå. Men all erfaring tilsier at brungråsvart er den fargen sykkelsko ender opp med uansett. 

LarsB

Åja, var det farger å velge i???😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (7 timer siden):

Nesten litt off-topic, men: Er ikke Northwave generelt romslige (høye & brede)? Jeg har vært på svømmetur i alle Northwave-skoene jeg har prøvd (kun i butikk, siden de datt av som en tøffel før jeg kom fram til kassa). Eller har de også noen smale og/eller lave (lav-volum) modeller?

Ikke noen spesifikk LV modell jeg har ihvertfall. Mine føtter er ganske ekstreme. Nesten alt har blitt snørt i bunn. Med 46/47 avhengig av merke så blir det ofte ganske løst, men absolutt ikke med disse skoene. 46 passer som fot i hose. Crossmaxene mine er 47 1/3 (!) De sitter dog også godt på uten å måtte gå helt i bunn på stramming.

Hadde ifs også hørt det der om NW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...