Gå til innhold

Kompakt og lett baklys som er synlig i dagslys, kunne brukes til sykkel, rulleski og løping


Anbefalte innlegg

Noen som har tips til et lite, men svært kraftig, baklys som kan benyttes både på sykkel, rulleski og løping? Noe som lyser/blinker så sterkt at det er godt synlig i dagslys.

Gjerne USB C oppladbart?

Noe som kan festes bak på hjelmen?

Eller som et klips som kan festes i bukse/belte/jakke?

Helst ikke så dyrt. Har ikke behov for automatisk bremselys eller appstyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 20
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Veldig stor fan av Bontrager Flare RT jeg også - men sliter med å se for meg en god måte å montere den på hjelm og/eller sekk?

For den type bruk har jeg selv en Orbiloc, som kanskje ikke er like kraftig, men tåler mye juling og er enkel å få til å sitte godt på reimer el. lign. på drikkesekk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer også for Orbiloc. Ekstremt bra holdbarhet. Jeg har hatt en i over 5 år til vår Labrador og vil påstå at den bruken er mye hardere enn noe jeg kunne klart å utsette den for. Ikke ladbar, men batteriene varer omtrent 6 mnd med bruk nesten hver dag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehgil skrev (1 time siden):

Ser også det er en som heter Knog Lil Cobber

USB-A lading, dvs. en via USB-port. Nei takk. Greit nok at produsenter prøver å lage ting så små som mulig men USB-A blir for dumt.  Forøvrig er mange produsenter dårlige til å oppgi hvilken USB type for lading. Å oppgi bare USB holder ikke når USB-C er det som burde gjelde i 2024.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orbiloc? Er den virkelig godt synlig i dagslys? Har vanskelig å tro for at en dings med så lang batterilevetid i tillegg kan lyse kraftig nok?

Bruksområdet er hovedsakelig ved rulleski, løping og sykling på smale, lite trafikerte bilveier, litt svingete med mye vegetasjon rundt. Og at bilene da skal se meg så tidlig som mulig i dagslys.

Knog lyktene kobles direkte i en USB-A hunnkontakt, disse har jeg fremdeles mange i bruk av rundt om i huset. Så synes det er bedre en micro-usb ihvertfall. Men enig i at USB C hadde vært aller best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kaster et blikk på markedsføringen rundt Orbiloc nevnes det kun synlighet i mørket/lett mørke. Jeg gjetter på at denne ikke vil nå et drl-lys til anklene engang hva synlighet i dagslys angår. 

Skal man ha et lys tiltenkt for bruk i daglys må man kjøpe deretter. Jeg ser flere her i distriktet på sykkel med rød lampe tent bak på dagtid, men noen har åpenbart bare fisket frem den rimelige Biltema/Clas Ohlson-løsningen, fordi det er såvidt man skimter det. Tanken er god, men funksjonen er så som så. Medsyklister med eksempelvis Flare eller Varia spotter du på mange hundre meters avstand. 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bontrager Ion 200 RT, men tror ikke den har usb-c enda. Hyller standardisering, men jeg synes endel usb-c kontakter svikter for ofte ("feilaktig" varsel fukt/fremmedlegeme). Fremstår svært sensitiv, men det kan fort være produkavhengig. Lar meg ikke skremme av micro-usb. Særlig ikke hvis de er utsatt for vær og vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psibar skrev (52 minutter siden):

Forslag til liten og nett fremlykt (først og fremst for synlighet, ikke sikt), med god batterikapasitet, usb-c lading, og gjerne ant+ integrasjon?

Da slår jeg et slag for Ravemen FR160. Ikke ant+ på den. Men jeg elsker festeanordningen. 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Knog Blinder Link Saddle Baklys. USB C lading. Annonsert 100 lumen, så godt synlig i dagslys. Tok sjansen på denne siden de andre Knog-baklyktene hadde så mye dårlig reviews på at de ikke tålte vann over tid. Knog-ringeklokken er spinkel som fy, så har ikke inntrykk av at merket lager ting som er ment å vare. Plastklipsen er litt spinkel. Men var det beste jeg fant utifra spesifikasjoner (tåler vann, USB-C, kraftig lys). Får se hvor lenge den varer, men fornøyd så langt.

Bruker Ravemen FR300 fremme (300 lumen), også USB C 😀

Pendler 2x30 min 5 dager i uka, og lader de en gang i uka

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus skrev (På 25.9.2024 den 14.36):

Veldig stor fan av Bontrager Flare RT jeg også - men sliter med å se for meg en god måte å montere den på hjelm og/eller sekk?

For den type bruk har jeg selv en Orbiloc, som kanskje ikke er like kraftig, men tåler mye juling og er enkel å få til å sitte godt på reimer el. lign. på drikkesekk 🙂

Vet ikke om det er den beste til slik bruk, men hvis man allerede har det finnes det ihvertfall div. fester å kjøpe utenom (f. Eks klips).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehgil skrev (12 timer siden):

Knog lyktene kobles direkte i en USB-A hunnkontakt, disse har jeg fremdeles mange i bruk av rundt om i huset. Så synes det er bedre en micro-usb ihvertfall. Men enig i at USB C hadde vært aller best.

Samme her. Jeg har Big Cobber og bruker den til hjemtransport fra stisykling eller grus og landevei. Jeg skulle ønsket meg at ladingen var smartere lagt opp. Du kan vanskelig koble denne til kontinuerlig strøm via powerbank eller annet siden ladeporten kommer ut der hvor klemma sitter. Og klemma, selv om den holder godt fast på lykta, så skulle jeg ønske meg en patent som føltes mer robust. Den er så liten og tynn, føler at den skal gå i oppløsning hver gang jeg setter den på.

Men lysbildet er fantastisk, MASSE lys!

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gode erfaringer med diverse fra Moon. Lysstyrke og batterikapasitet er veldig bra, de er ofte ikke de minste, men solid bygget og gode fester. Bruker Helix Max foran og comet x bak for tiden. Disse har så bra batteri at jeg kan bruke de på lange dagsturer uten lading.

Eneste aber er at de har endel mer eller mindre nyttige funksjoner som må aktiveres gjennom en meningsløs serie med lange og korte klikk og dobbelt klikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...