Gå til innhold

Demper-oppsett


Anbefalte innlegg

Jeg skrur på mye på demperne, men kjenner lite. Det klatres og gampes, med påfølgende korte nedkjøringer i Østmarka. Ikke så mye tid for refleksjon.

Jeg lurer veldig på hvordan folk setter opp sine stisykler, fra XC-oppsett til mer enduro-aktig. Sag, rebound, LSC og om det er noen i det hele tatt som kjører noe HSC!

Jeg har en 150/150 som jeg stadig endrer litt på. Men jeg forsøker å ha litt raskere rebound enn anbefalt, og litt LSC. Sag 25 foran og bak. Bruker ofte mye vandring bak på tur fordi jeg sitter og tråkker i teknisk terreng, men det er sjeldent gaffels øvre register blir brukt. Men glad for at den er der når jeg trenger det. Føler at dette gir en klatrevillig stisykkel som er fryktelig morsom nedover.

Hvordan gjør du det, og hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer litt på samme sykkel og ganske mye variasjon fra sykkel til sykkel

Stisykkelen kan av og til settes opp litt hardere hvis jeg vil det skal gå fort  

Da er jeg ikke så veldig opptatt av å bruke hele vandringen

Etter at jeg flyttet fra Hallingdal til Hønefoss så kjører jeg med mye mykere gaffel siden det er mindre bratt og dive er mindre issue

Herlig med smud gaffel og mye negativ vandring 

Bak er jeg i tillegg obs på returen hvis jeg skal på steder med hopp og sprett for å unngå nosedive/otb 

På XC/DC hojen er det bare å pumpe opp bak til det ikke går mer og ganske treig retur så stående tråkking blir kontrollert 

Med mye trykk i bakdemper så holder sykkelen seg også merkbart bedre oppe i klatringer når jeg sitter. 

Gaffelen har jeg relativt mykt satt opp

LSC bruker jeg bare på lange klatringer 

Mikrojusteringene på LSC står alltid vidåpne. 

HSC har jeg ikke, men tipper jeg ville gjort det samme der 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang full vandring på gaffel så kan volumespacer / token være verdt å se på. Jeg syns nesten det har mest å si på kjørefølelse. Jeg må kjøre én volumespacer i Fox 34 sc hvis jeg skal bruke all vandring med min kjørestil og vekt på 68-69kg, men setter av og til i en ekstra. Nå er det jo ikke så fryktelig mye man får stilt på på en Fox 34 sc med fit4, men LSC holder jeg stort sett uendret på 4-5 klikk fra mykest, rebound foretrekker jeg ganske rask. Samme på Sid Ultimate SL gaffel. Ett eller to klikk raskere enn hva som anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 150 lyrik er jeg nede på kanskje 30% sag 

Med mine 90 kg og to tokens så er det vanligvis litt igjen på strikken rundt benet når jeg kommer hjem etter å ha vært på tørt og raskt underlag som gir litt luft og tidvis harde landinger 

Er egentlig ikke så veldig opptatt av å absolutt skulle bruke alt av vandring 

I bratt lende så synes jeg at det er viktigere at gaffelen holder seg relativt høyt oppe i vandringen, men nå er det som sagt mindre viktig fordi jeg ikke lengre ligger 800hm rett i fallinjen som ofte var greia i Hallingdal. Her hvor jeg holder til nå kan hverdagsoppsettet være softere. Er jeg på gamle trakter så setter jeg opp greiene igjen etter det hvis jeg husker det. Hvis jeg glemmer det går jeg ganske langt for å finne en demperpumpe og skrur LSC på max i mellomtiden 

Litt avhengig av hvor mye bortover og oppover så vil jeg uansett prøve ha så mye sag som mulig bak for å slakke sykkelen mest mulig i slikt terreng

Posisjonsinnstillingen på opphenget settes også på Low (Bruker High til hverdags som kanskje eneste i hele landet. Til ikke full så bratt sykling og ikke bare nedover så synes jeg at sykkelen har et mye bedre driv i High. Men alt er jo kompromisser. På grove høyfjellstier så går den uansett ned på Low sammen med maks sag) 

Jeg justerer gaffelretur med et utgpkt i mye lite sag 

Samme med bakdemper (men med den tidligere nevnte returen på kickere i mente)

Bruker jeg mye vandring så rask retur og motsatt (med unntak av når det blir veldig mye brattkjøring da blir den skrudd litt raskere fordi det hjelper til med å holde gaffelen oppe) Siste tar jeg på en evt feeling. 

 

På XC/DC sykkelen er tilnærmingen på oppsettet uansett mot hardere dempere så der er oppsettet mer konstant, men med en klart mykere gaffel enn (den harde og veldig progressive) bakdemperen. 

Dette er hva jeg gjør. Det kan gjøres mye mer i form av ny og bedre innmat, eksperimentering med tokens etc etc, men det er et kaninhull jeg har valgt bevisst å unngå. Jeg driver heller ikke på å konkurrere så da tilpasser jeg bare kjørestil utover det jeg har nevnt. 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjører jeg spesial tunet demping. Så gaffelen kjører jeg med 19% sag 160mm, gaffelen har og en form for pneumatic bottom out, så bruker som regel 3/4 av vandringen til vanlig, og kun en gang har jeg bånnet gaffelen, og det fordi jeg caset et lite hopp, ellers har jeg bare LSC som er satt til -1,  og rebound på -6. Bak bruker jeg coil, bruker en progressive coil, som egentlig satt opp med vekten jeg hadde før, så er egentlig litt for spenstig for nåværende vekt. Der kjører jeg -10 på HSC, -4 på LSC, -8 HSR, -4 LSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antal klikk sier ufattelig lite uten noen form for kontekst så som dempere, sykkel, terreng, vekt, kjørestil og preferanser 😂

 

skjønner ikke dere som kjører helt åpent på HSC etc, har jeg betalt for de ska jeg jaggu bruke dem, eller få de tunet til å være i et brukbart spekter. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...