Gå til innhold

Kul utside kne (benmargsødem iflg fysio). Spm!


Anbefalte innlegg

Som emnet tilsier, og bildet viser, har en kul på nedre del av kne, utsiden. Vond å trykke på, vond som fy (til tider) å sykle med. 
 

Ro er vel tipset, det er bare det at jeg er i Spania, og planen er å sykle, helst mye!

Har noen vært borti og kan evt den/dere komme med tilleggstips til htfu?

Ødemet kunne komme av overbelastning/traume sa samme fysio. Jeg kan selvsagt ikke erindre no vridning e.l.

 

IMG_9839.jpeg

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysio her.

Høres rart og drastisk ut å konkludere med benmargsødem. Isåfall går jeg ut fra at det er blitt tatt bildediagnostikk? Svært lokal hevelse og smerte som provoseres ved trykk taler mot.

Ser og høres mest ut som tendinopati, mulig iliotibialis band syndrome (langdistansekne). 

Om jeg var i din situasjon, og absolutt ville syklet den kommende uka hadde jeg prøvd på det så godt det lot seg gjøre. Forsøk gjøre endringer på sittestilling og se om bedring. Sete opp/ned og stilling/vinkel på cleats kan ofte funke. Samt start turen i lett terreng på lette gir for å «varme opp». Ellers får du også en del kraftige betennelsesdempende medikamenter reseptfritt på apotek i Spania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han konkluderte vel ikke bombastisk, iom at bilder ikke er tatt. 
Jeg endrer sittestilling hele tiden, rolig stå hjelper innimellom. Heva setet 4mm, ble ikke verre i alle fall. 
Får prøve flytte litt cleats i dag, kanskje. 
Forsøker starte (og fortsette, men lett er det ikke) rolig og terrenget her er mye flatt, med kun korte småkneiker. 
Får stikke innom apo, utfordringen er at jeg ikke vet om den og den tabletten kolliderer med de jeg må ta daglig, ellers. 

Takk for kvalifiserte tips

edit: ispose kan prøves innimellom, men føler ikke det har særlig effekt

edit2: fant interaksjonsanalyse i felleskatalogen

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før en sikker diagnose, så hadde jeg nok vært veldig forsiktig med HTFU. Skader kan bli langvarige og permanente og da hadde i hverfall jeg blitt fryktelig sur på meg selv hvis jeg selv hadde forårsaket det ved å HTFU-e en uke.

Spania har vel mer å by på enn sykling?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belast til smertegrense er beskjeden jeg forholder meg til. Sykling er bedre enn å gå (gjelder jo alltid…)

Jeg blir her noe lengre enn en uke, joda, kan gjøre en del annet, men stranda feks sitter langt inne. 
men varmen gjør meg godt om ikke annet

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde ITB så funka det bra å flytte cleatsa innover for å flytte foten utover bla.

Er ikke sikkert at hjelper deg, men fikk beskjed av sykkeltilpassern at jeg tråkka innover og det var ikke til hjelp for problemene 

Bytta samtidig til kortere krankarmer og ovale ringer for å flytte belastningspunktet, men det er jo litt mer krevende å gjøre i Spania.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnose bør stilles av de som kan det, men siden du er der du er for å sykle (mest mulig) så kan du prøve: Strekk ut før du begynner syklingen, varm opp rolig, unngå brå akselerasjon/retardasjon, ikke press over smerte, avslutt turen rolig. 

Ta en prøvetur med skikkelig "float" så foten kan vandre litt på pedalen. Vurder å sette på flatpedal og bruk et par godt støttende sko.

Mitt ukvalifiserte gjetning er en sene som gnisser inntil bein og da trenger sena først og fremst ro. Dernest må noe endres.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt oppdatering?

Gikk først på apotek, fikk tak på no greier (som ikke kræsjer med det andre i medisindosetten…). Tas 3 ggr daglig. Virkestoff: dexketoprofeno elns.
justerte cleats bittelitt, og løsna et par hakk på begge pedaler. 
Og ja, jeg tøyer før jeg drar ut. 
Sykla daglig siden, og tross at også dette var ment å bli min død er det bedre, altså. 
Nei, det er ikke bra, og det er vondt innimellom. Men forsøker trå jevnt, halvlugnt. Kulen er gått litt ned. 
verste er å gå faktisk, men det også går bedre (fins sparkesykler i spania også…)
Takker for tips! Får høre med legen om jeg ikke er helt bra når jeg kommer hjem igjen. 
 

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke sikkert, men dersom dette er en betennelse i slimpose kan dette være forårsaket av Bindevev/sene gnisser mot bein på ytterside av lårbeinet.

Så tøying i forkant er først å fremst for å prøve å unngå at bindevev/sener er for "stramme" i områder hvor disse/dette kan komme i konflikt. Rett og slett prøve å gjøre bindevev/sener litt "lengre" før aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (10 timer siden):

Så tøying i forkant er først å fremst for å prøve å unngå at bindevev/sener er for "stramme" i områder hvor disse/dette kan komme i konflikt. Rett og slett prøve å gjøre bindevev/sener litt "lengre" før aktivitet.

Tanken er kanskje god, men problemet er at du ikke oppnår denne effekten ved tøying.

Ja, mange (ink helsepersonell) har nok oppfattelse av at tøying forlenger muskler/sener. Gamle myter er utfordrende å avlive i trenings/rehab-verdenen desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerfugleffekt…

flytting av cleat er helt sikkert en medvirkende årsak til at jeg nå har fått plantar fascitt… 
jo takk, jeg har funnet øvelsene jeg brukte sist jeg hadde det. 
Kneet er litt bedre da, om itj ainna. 
Så, justere cleat, ta øvelser og prøve sykle det jeg kan resten av oppholdet. 
Plantar er jo som kjent verst om morran, når man skal opp å pisse. 
Innkjøp av flats og sko er ikke med i feriebudsjettet, men det vurderes! 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...