Gå til innhold

Har folk sluttet å sykle Bunghole?


Polkadot

Anbefalte innlegg

Var en tur i Nordmarka på lørdag. Og tok Bunghole opp. 

Det var innmari glatt, og mye fordi mange steiner og sva har begynt å bli dekket av ett tynt lag med mose her og der. Så jeg tenker at folk han kanskje ikke syklet så mye den stien? 

I gamle dager så var jo E6 og Bunghole nesten det mest syklet i oslomarka. Dog, det fantes sikkert ikke mer enn 20-30 stinisser på den tiden. 

Er ganske sjeldent jeg beveger meg i Nordmarka nå. Så kan hende jeg blingser helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at Bunghole er oppoversti.

Er egentlig bare Hobo jeg sykler nedover der borte. Da blir det 50/50 om jeg tar E6 eller grusen opp til start. Var mye i området der før, men det har blitt mindre og mindre. Ingen turer opp der siden 2021.

Sjekka min egen Strava for gøy:image.jpeg.36aa54cb49fd0a701448b91b9f610c5c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler den for det meste oppover. Sykler den gule, baristaen eller Hobo nedover. 
3 ganger i 22 - en gang så langt i 24. I fjor bodde jeg i Sverige. 

Terrengføret har generelt vært litt kjipt i år. Mye nedbør og få dager med tørk på rad. Har blitt mye gravel-sykling i stedet for å unngå mye vask og slitasje. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stadig opp og ned Bunghole og E6. 
At det var glatt på lørdag er et understatement. 
Siste uke eller så har vært hårreisende glatt over alt. 

Jeg bruker ofte de to stiene siden det blir lite slitasje etter meg på vått føre og begge fører til Solobrus på Ullevållseter.

image.jpeg.677b5e2896c0d9ac6ec67fd8da9e0433.jpeg

Men du kan kanskje ha rett i at de ikke er like mye benyttet som tidligere. Det er ikke ofte jeg møte folk der verken til fots eller på sykkel. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svabergene i Bunghole og seniorløypa litt lenger vest er forresten de glatteste i Nord-Europa. Det er ikke noe nytt synes jeg. Bare ørlite grann fukt på bergene her gjør dem såpeglatte. Litt tilsvarende også halvveis opp på Vettakollen Øst. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke noe mot de dødelig glatte på stien fra Kamphaug mot Hammern. De grønne, noen hundre meter etter Kamphaug er virkelig noe for seg selv. 
Men enig i alt det veldig glatt i bunghole når det er fuktig altså. 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 23.9.2024 den 14.01):

Men ikke noe mot de dødelig glatte på stien fra Kamphaug mot Hammern. De grønne, noen hundre meter etter Kamphaug er virkelig noe for seg selv. 
Men enig i alt det veldig glatt i bunghole når det er fuktig altså. 

LarsB

Ja de er i litt samme liga. Jeg har dog aldri syklet ned fra Kamphaug til Hammeren. Men å sykle opp der er alltid en fin utfordring for oss som legger like mye stolthet i å klare klatringer uten fotisett som å forsere tekniske utforkjøringer i god fart. 

F.eks tenker jeg det er ekstra stas å ha en god sammelagt tid på Vettakollen Øst-opp (https://www.strava.com/segments/697496) og Vettakollen Loam ned (https://www.strava.com/segments/13403426?oq=vettakollen loam) - eller Bunghole opp (https://www.strava.com/segments/7141712) og Den Gule ned (https://www.strava.com/segments/4319683?oq=Den gule).  

William Scheele er i så fall kongen av Vettakollen - godt hjulpet av en overlegen utfortid (satt på vinterføre) og en solid oppover-tid. 
2:11 + 10:07

At undertegnede sniker seg inn på andreplass her sammenlagt (3:18 + 9:05) skyldes først og fremst at Loam ikke er helt på standardruta til de raskere XC-gutta og at Fredrik Haraldseth har flyttet til Asker uten å sykle Vettakollen Øst. Anders Hovdenes kan også utfordres til å slå Williams rekord. Han er god for 8 minutter oppover og ned mot 2:10 nedover på den samme 14 kilo tunge stisykkelen han herjer rundt på. 

På Bunghole - Den Gule-dobbelen er det Haraldseth og Ola Kjøren som er overlegent i tet. Men Fredriks klatretid er satt på snøføre så den teller egentlig ikke. 

Ekstra kudos til dem med god sammenlagttid på slike varianter på samme tur og på samme sykkel. 
Håper med dette å inspirere flere til å sykle både krevende klatringer og utforkjøringer. At man viser hensyn til andre i skogen er en selvfølge. Med det sagt så er disse utforkjøringene ikke helt på de fleste hundelufteres vanlige rute. Den Gule er i tillegg ganske oversiktelig. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bra tider opp på både Vettakollen Øst Opp og Bunghole opp. Og på Hammern - Kamphaug på sti også. 
Nedovertidene er det verre med siden jeg tydeligvis bare har kjørt dem sammen med folk og spist bamsemums eller skrudd litt på dempere underveis. Det må jeg nok gjøre noe med. Men ikke på føret vi har nå. 

Kanskje du kopierer ut innlegget ditt til en ny tråd @SykkelØyvind så kan vi holde liv i dette artige prosjektet litt lengre. 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...