Gå til innhold

"Downcountry"/lette stidekk for høst i Østmarka?


Anbefalte innlegg

SykkelØyvind skrev (20 minutter siden):

På vått fjell er i hvert fall gummi viktigere enn knaster. På myk skogbunn kommer knaster mer til sin rett. Norsk skogsterreng er derfor ganske krevende da man gjerne vil ha dekk som funker til begge deler. Myk gummi gjør gjerne knastene veikere og dermed dårligere på skikkelig mykt underlag. 

Maks grep på mykt underlag som fersk loam/gress/barnålsti/gjørme får man med litt stive knaster, men disse vil sitte dårlig på glatte berg, steiner og røtter. 

Observasjoner jeg også har gjort meg, men det er veldig bekreftende å høre dette fra en ringrev som Øyvind! ❤️ Mine tanker angående dekktrykk er at rundbanefolket (type sponsede utøvere) ofte kan tillate seg å kjøre lavere trykk enn det vi som betaler for utstyret selv bør gjøre. Det kan være dyrt å bunne ut felger, og selv om man evt skulle ha store mengder penger å kaste etter problemet så har vi fortsatt ikke teknisk sone ute i marka. Tanker? Min konklusjon er at man derfor ikke blindt bør se på hva som funker for proffene, og kanskje svelge at man må beefe dekkene opp litt og gå for litt mindre raske gummiblandinger enn det som hadde vært drømmen. Teknikk og kraft spiller jo også inn her. Jeg er ikke like god som proffene, dermed trenger jeg noe litt hissigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, gazelle.bein said:

Observasjoner jeg også har gjort meg, men det er veldig bekreftende å høre dette fra en ringrev som Øyvind! ❤️ Mine tanker angående dekktrykk er at rundbanefolket (type sponsede utøvere) ofte kan tillate seg å kjøre lavere trykk enn det vi som betaler for utstyret selv bør gjøre. Det kan være dyrt å bunne ut felger, og selv om man evt skulle ha store mengder penger å kaste etter problemet så har vi fortsatt ikke teknisk sone ute i marka. Tanker? Min konklusjon er at man derfor ikke blindt bør se på hva som funker for proffene, og kanskje svelge at man må beefe dekkene opp litt og gå for litt mindre raske gummiblandinger enn det som hadde vært drømmen. Teknikk og kraft spiller jo også inn her. Jeg er ikke like god som proffene, dermed trenger jeg noe litt hissigere.

Proffene i XC kan ikke kjøre på og denge utstyr, for da taper de. Punktering eller most felg = dårlige resultater, så at proffene kjører med lite trykk skal vi ikke avfeie helt. Kjørestil har mye å si. Denger man nedi og klemmer sykkelen inn i svinger etc. kan man være utsatt for mer problemer enn hvis man kjører kattemykt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (9 minutter siden):

Proffene i XC kan ikke kjøre på og denge utstyr, for da taper de. Punktering eller most felg = dårlige resultater, så at proffene kjører med lite trykk skal vi ikke avfeie helt. Kjørestil har mye å si. Denger man nedi og klemmer sykkelen inn i svinger etc. kan man være utsatt for mer problemer enn hvis man kjører kattemykt.

Veldig godt poeng! Men de har allikevel en helt annen mulighet til å finne grensene på trykk på trening, før rittene. Jeg legger litt innsats i dette, men antar at jeg allikevel benytter meg av en god sikkerhetsmargin for å slippe å ødelegge utstyr. Ser for meg at det nok er en del å gå på. Og 0,5-1psi (som du selvsagt vet, jeg bare nevner det så du kjenner mitt standpunkt), utgjør en stor forskjell grepsmessig på xc dekk. Sikkert alle dekk, men er XC dekk jeg har noe kjennskap til. Jeg kjører også med litt lavere trykk på vått enn tørt, litt avhengig av terrenget da, med begrunnelse i at man som oftest ikke kjører like hardt på vått som tørt og da kan tillate seg litt mindre margin.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er på utkikk etter ny dekkombo til en gammel 5010. Vil ha lette stidekk, kom over et Slaughter som jeg bestilte, sammen med siste versjon Purgatory foran. Jeg har ingen erfaring med noen av dekka og er litt redd for at sideknastene er langt større på det tiltenkte bakdekket?!? Noe som kjenner til disse og kan si noe om dette kan funke????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, pils1xxx said:

Jeg er på utkikk etter ny dekkombo til en gammel 5010. Vil ha lette stidekk, kom over et Slaughter som jeg bestilte, sammen med siste versjon Purgatory foran. Jeg har ingen erfaring med noen av dekka og er litt redd for at sideknastene er langt større på det tiltenkte bakdekket?!? Noe som kjenner til disse og kan si noe om dette kan funke????

Synes det virker som en fin kombo!

Jeg digger Slaughter, og skulle ønske det kom i en litt mer solid utgave enn Grid. Har revnet noen av dem, men de er ikke mindre solide enn f.eks. Maxxis sine Exo-dekk. 

Opplevelsen av dekket er veldig avhengig av trykk. Det er ikke mye grep på løst underlag midt på dekket, men det er som forventet. Det er der derimot bra med støtte i sideknastene, også på løst underlag, så man få "kantet" hjulet litt for å få feste. Rullemotstanden er opplevd lav, spesielt på jevnt/hardt underlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...