gazelle.bein Skrevet 27. september Forfatter Del Skrevet 27. september SykkelØyvind skrev (20 minutter siden): På vått fjell er i hvert fall gummi viktigere enn knaster. På myk skogbunn kommer knaster mer til sin rett. Norsk skogsterreng er derfor ganske krevende da man gjerne vil ha dekk som funker til begge deler. Myk gummi gjør gjerne knastene veikere og dermed dårligere på skikkelig mykt underlag. Maks grep på mykt underlag som fersk loam/gress/barnålsti/gjørme får man med litt stive knaster, men disse vil sitte dårlig på glatte berg, steiner og røtter. Observasjoner jeg også har gjort meg, men det er veldig bekreftende å høre dette fra en ringrev som Øyvind! ❤️ Mine tanker angående dekktrykk er at rundbanefolket (type sponsede utøvere) ofte kan tillate seg å kjøre lavere trykk enn det vi som betaler for utstyret selv bør gjøre. Det kan være dyrt å bunne ut felger, og selv om man evt skulle ha store mengder penger å kaste etter problemet så har vi fortsatt ikke teknisk sone ute i marka. Tanker? Min konklusjon er at man derfor ikke blindt bør se på hva som funker for proffene, og kanskje svelge at man må beefe dekkene opp litt og gå for litt mindre raske gummiblandinger enn det som hadde vært drømmen. Teknikk og kraft spiller jo også inn her. Jeg er ikke like god som proffene, dermed trenger jeg noe litt hissigere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baronKanon Skrevet 27. september Del Skrevet 27. september 1 hour ago, gazelle.bein said: Observasjoner jeg også har gjort meg, men det er veldig bekreftende å høre dette fra en ringrev som Øyvind! ❤️ Mine tanker angående dekktrykk er at rundbanefolket (type sponsede utøvere) ofte kan tillate seg å kjøre lavere trykk enn det vi som betaler for utstyret selv bør gjøre. Det kan være dyrt å bunne ut felger, og selv om man evt skulle ha store mengder penger å kaste etter problemet så har vi fortsatt ikke teknisk sone ute i marka. Tanker? Min konklusjon er at man derfor ikke blindt bør se på hva som funker for proffene, og kanskje svelge at man må beefe dekkene opp litt og gå for litt mindre raske gummiblandinger enn det som hadde vært drømmen. Teknikk og kraft spiller jo også inn her. Jeg er ikke like god som proffene, dermed trenger jeg noe litt hissigere. Proffene i XC kan ikke kjøre på og denge utstyr, for da taper de. Punktering eller most felg = dårlige resultater, så at proffene kjører med lite trykk skal vi ikke avfeie helt. Kjørestil har mye å si. Denger man nedi og klemmer sykkelen inn i svinger etc. kan man være utsatt for mer problemer enn hvis man kjører kattemykt. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gazelle.bein Skrevet 27. september Forfatter Del Skrevet 27. september baronKanon skrev (9 minutter siden): Proffene i XC kan ikke kjøre på og denge utstyr, for da taper de. Punktering eller most felg = dårlige resultater, så at proffene kjører med lite trykk skal vi ikke avfeie helt. Kjørestil har mye å si. Denger man nedi og klemmer sykkelen inn i svinger etc. kan man være utsatt for mer problemer enn hvis man kjører kattemykt. Veldig godt poeng! Men de har allikevel en helt annen mulighet til å finne grensene på trykk på trening, før rittene. Jeg legger litt innsats i dette, men antar at jeg allikevel benytter meg av en god sikkerhetsmargin for å slippe å ødelegge utstyr. Ser for meg at det nok er en del å gå på. Og 0,5-1psi (som du selvsagt vet, jeg bare nevner det så du kjenner mitt standpunkt), utgjør en stor forskjell grepsmessig på xc dekk. Sikkert alle dekk, men er XC dekk jeg har noe kjennskap til. Jeg kjører også med litt lavere trykk på vått enn tørt, litt avhengig av terrenget da, med begrunnelse i at man som oftest ikke kjører like hardt på vått som tørt og da kan tillate seg litt mindre margin. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pils1xxx Skrevet 16. oktober Del Skrevet 16. oktober Jeg er på utkikk etter ny dekkombo til en gammel 5010. Vil ha lette stidekk, kom over et Slaughter som jeg bestilte, sammen med siste versjon Purgatory foran. Jeg har ingen erfaring med noen av dekka og er litt redd for at sideknastene er langt større på det tiltenkte bakdekket?!? Noe som kjenner til disse og kan si noe om dette kan funke???? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermann Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober 11 hours ago, pils1xxx said: Jeg er på utkikk etter ny dekkombo til en gammel 5010. Vil ha lette stidekk, kom over et Slaughter som jeg bestilte, sammen med siste versjon Purgatory foran. Jeg har ingen erfaring med noen av dekka og er litt redd for at sideknastene er langt større på det tiltenkte bakdekket?!? Noe som kjenner til disse og kan si noe om dette kan funke???? Synes det virker som en fin kombo! Jeg digger Slaughter, og skulle ønske det kom i en litt mer solid utgave enn Grid. Har revnet noen av dem, men de er ikke mindre solide enn f.eks. Maxxis sine Exo-dekk. Opplevelsen av dekket er veldig avhengig av trykk. Det er ikke mye grep på løst underlag midt på dekket, men det er som forventet. Det er der derimot bra med støtte i sideknastene, også på løst underlag, så man få "kantet" hjulet litt for å få feste. Rullemotstanden er opplevd lav, spesielt på jevnt/hardt underlag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.