Gå til innhold

"Downcountry"/lette stidekk for høst i Østmarka?


Anbefalte innlegg

Syklist1 skrev (12 timer siden):

Er det bare jeg som synes DHR er går for lett sidelengs over røtter? Har ikke forsøkt DHF, ei heller alle gummivarianter men jeg synes Assegai er mye mer retningsstabilt over røtter enn DHR. 

Nå er jo Assegai generelt et dekk med mye grep også da. Og dertil rulle-egenskaper. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Rekon 29x2.4WT EXO foran og bak på et hjulsett, og er ganske fornøyd med det når det er tørt og fint. Jeg vurderer å sette på et Forekaster foran til neste sesong for å få litt mer grep og allsidighet.

Men nå om høsten synes jeg slike dekk har for lite grep, så jeg har et annet hjulsett med grovere saker (DHF/DHR). Hvordan folk finner glede i å skli rundt på glatta med "sommerdekk" forstår ikke jeg, men vi er jo alle laget forskjellig. En rundbanesyklist vil sikkert synes at Rekon er et grovt dekk med masse grep 😄 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har drevet med å perfeksjonere DC prosjekt de siste 2 3 åra. Bla en Solaris MAX og en Giant Trance X med 120mm F/B. 

Vi har landet på at en eller annen kombo med  Specialized dekka med Control casing og uten GRID er best of two worlds. Typisk T5 bak og T7 front. Vi klarer oss dog uten GRID. Mulig det trengs i ØM. Da kan man isf  (ihvertfall for min del) like greit se på andre produsenter. 

Akkurat nå kjører jeg Rekon 2.4 Maxxterra EXO foran og Rekon Race 2.4 EXO Double 120TPI bak på Trancen. Det er et veldig raskt oppsett, men fordekket gir oppsiktsvekkende godt grep støtte og demping til å være et relativt lett XC dekk. Bakdekket er jo det det er. Her er det uansett underlag som ikke blir veldig glatt på de stiene vi driver med XC/DC. 

Ellers så er jeg enig med Desmo. Hvis jeg skulle ha tenkt meg ut i ØM nå på høsten så ville det vært på type dekk ala Minion 3c i minimum Maxxterra.

Rund baut. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (2 timer siden):

Hva skjedde med tråden? Det startes med å spørre om downcountry-dekk, og så penses det over til grove stidekk fra alle kanter. 2,6" er for tungt til downcountry-dekk, assegai er drivanker. Magic Mary er grovt, men finnes i Super Ground for lettere fordekk. "Nye" Forekaster høres veldig lovende ut til tiltenkt bruk. 

Haha.. Tror jeg kanskje la litt opp til det? Jeg brukte bevisst downcountry da det er en litt tullete sjanger uten helt tydelige grenser. Har vært mye bra tips her! For min del så tenker jeg vektgrensen er rundt kiloet. Jeg hadde en bestilling jeg måtte gjøre på div forbruk fra BS, så la på 2x Rekon 2.4 3c maxxterra. Prisen var grei til å ta en sjanse. Siden jeg er veldig glad i de gamle Forekasterne så kan kanskje en kombo med Rekon bak og Forekaster framme være nice hvis Rekon er litt for nervøst foran. Men jeg følger med i tråden for gode tips. Nye Purgatory ser veldig spennende ut som framdekk, men tror ikke man får tak i de i Norge enda?

Og, jeg syns det er gøy å skli litt rundt, i hvert fall bak, men det jeg ikke syns er gøy er hvis man ikke får bremset/kontrollert farta ved behov. Det er også litt trasig å skli ut med bakdekket opp berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (29 minutter siden):

Jeg har Rekon 29x2.4WT EXO foran og bak på et hjulsett, og er ganske fornøyd med det når det er tørt og fint. Jeg vurderer å sette på et Forekaster foran til neste sesong for å få litt mer grep og allsidighet.

Men nå om høsten synes jeg slike dekk har for lite grep, så jeg har et annet hjulsett med grovere saker (DHF/DHR). Hvordan folk finner glede i å skli rundt på glatta med "sommerdekk" forstår ikke jeg, men vi er jo alle laget forskjellig. En rundbanesyklist vil sikkert synes at Rekon er et grovt dekk med masse grep 😄 

Er det 2C eller 3C 

Det er kjempeforskjell på hvor nervøse de er i de to blandingene. Antar at det også gjelder Maxxspeed vs Maxxterra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ulf martin said:

Er det 2C eller 3C 

Det er kjempeforskjell på hvor nervøse de er i de to blandingene. Antar at det også gjelder Maxxspeed vs Maxxterra.

Jeg fikk dekkene på en sykkel jeg kjøpte brukt, men mistenker det er 2C. De har hvit Maxxis-logo, som jeg tror betyr OEM-dekk.

Må evt inn i boden og se på hva som står på dekksidene, men er på kontoret nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gazelle.bein skrev (23 minutter siden):

Haha.. Tror jeg kanskje la litt opp til det? Jeg brukte bevisst downcountry da det er en litt tullete sjanger uten helt tydelige grenser. Har vært mye bra tips her! For min del så tenker jeg vektgrensen er rundt kiloet. Jeg hadde en bestilling jeg måtte gjøre på div forbruk fra BS, så la på 2x Rekon 2.4 3c maxxterra. Prisen var grei til å ta en sjanse. Siden jeg er veldig glad i de gamle Forekasterne så kan kanskje en kombo med Rekon bak og Forekaster framme være nice hvis Rekon er litt for nervøst foran. Men jeg følger med i tråden for gode tips. Nye Purgatory ser veldig spennende ut som framdekk, men tror ikke man får tak i de i Norge enda?

Og, jeg syns det er gøy å skli litt rundt, i hvert fall bak, men det jeg ikke syns er gøy er hvis man ikke får bremset/kontrollert farta ved behov. Det er også litt trasig å skli ut med bakdekket opp berg.

Rekon i Maxxterra vil jeg tro funker bra som bakdekk på høsten hvis man ikke vil gå inn med full enduro/grovsti setup. Forkaster kjenner jeg ikke men med Maxxterra og litt mer gummi enn Rekon så er det noe jeg muligens skal sjekke ut. 

Blir litt glatt utover høsten med Rekon Race 2C selv her på smude Eggemoen. 🫢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, gazelle.bein said:

Nye Purgatory ser veldig spennende ut som framdekk, men tror ikke man får tak i de i Norge enda?

 

Handlet det hos sykkelstasjonen.no i fjor høst 🙂 Tror det er mange som sitter med lager av forrige gen som ikke tar inn nye før hylla er tom. De har noen  Grid/T7, Grid Trail og T9 for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (8 minutter siden):

Handlet det hos sykkelstasjonen.no i fjor høst 🙂 Tror det er mange som sitter med lager av forrige gen som ikke tar inn nye før hylla er tom. De har noen  Grid/T7, Grid Trail og T9 for øyeblikket.

Oh, nice! Takk. Grid Trail t9 eller Grid i t7 som front? De er tom for t9 grid. Grid Trail blir kanskje litt voldsomt foran.. Tror kanskje også t7 holder? 😅 Har kjørt litt på Fast Trak Control T7 og syns de er fine på vått

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, DesmoSkier said:

Hvordan folk finner glede i å skli rundt på glatta med "sommerdekk" forstår ikke jeg, men vi er jo alle laget forskjellig. En rundbanesyklist vil sikkert synes at Rekon er et grovt dekk med masse grep 😄 

Jeg sykler sti med gravelsykkelen innimellom, så rundbanedekk på lett fulldemper sitter jo hysterisk bra. Var ute med stisykkel og mer dekk (langt unna grovt) på søndag, og det var.....kjedelig. Er jo bare å trå gjennom alt mulig 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, gazelle.bein said:

Oh, nice! Takk. Grid Trail t9 eller Grid i t7 som front? De er tom for t9 grid. Grid Trail blir kanskje litt voldsomt foran.. Tror kanskje også t7 holder? 😅 Har kjørt litt på Fast Trak Control T7 og syns de er fine på vått

Jeg kjører Purgatory Grid T7 foran, funker veldig bra. Har også Butcher Grid i T9, og det har for mye feste i min bok, men veldig god demping 😄

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Knutspeed said:

Jeg kjører Purgatory Grid T7 foran, funker veldig bra. Har også Butcher Grid i T9, og det har for mye feste i min bok, men veldig god demping 😄

Endelig! Du skriver det jeg tenker. For mye feste er jo heller ikke gøy. Mye av moroa er jo nettopp at sykkelen beveger seg litt når vi kjører. At man betaler prisen for hvert tråkk utenom den ene våte roten eller glatte steinen gjør jo heller ikk saken bedre. 

Moderne sykler med slangeløse 29er oppsett har uansett milevis bedre grep enn 26tommer dekk med slanger som de fleste humpet rundt på for bare 10 år siden. Stiene har heller ikke blitt så mye grovere(men farten har blitt høyere!)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (18 minutter siden):

Endelig! Du skriver det jeg tenker. For mye feste er jo heller ikke gøy. Mye av moroa er jo nettopp at sykkelen beveger seg litt når vi kjører. At man betaler prisen for hvert tråkk utenom den ene våte roten eller glatte steinen gjør jo heller ikk saken bedre. 

Moderne sykler med slangeløse 29er oppsett har uansett milevis bedre grep enn 26tommer dekk med slanger som de fleste humpet rundt på for bare 10 år siden. Stiene har heller ikke blitt så mye grovere(men farten har blitt høyere!)

Jeg er absolutt enig i dette. Det jeg også er litt redd for ved å putte på dekk som sitter litt for godt er at jeg kjører over evne på sykkelen. Oppgraderte fra Oiz TR i sommer som jeg har kjørt siden 2021, og egentlig aldri klart å pushe hardt nok på demperne, over på nye Oiz som føltes veldig veldig mye mer trygg og stabil nedover. Dette kombinert med at jeg også har blitt en god del bedre teknikkmessig gjør at jeg begynner å havne inn i situasjoner der jeg tenker grensene på sykkelen nærmer seg. Ja, jeg har sett xc sykler bli kjørt ned double black diamond eller hva det nå enn kalles i den verdenen der, men vil jo helst at sykkelen skal holde en stund 😅 Jeg tror jeg tester Purgatory Grid T7 som front. Har to hjulsett så skal teste litt Rekon / Rekon i 3c maxxterra og Rekon / Purgatory, og rapportere tilbake her etter hvert. Kommer nok til å kjøpe en litt mer stiorientert sykkel neste år, og da blir det nok mer naturlig med grovere greier. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklist1 skrev (17 timer siden):

Er det bare jeg som synes DHR er går for lett sidelengs over røtter? Har ikke forsøkt DHF, ei heller alle gummivarianter men jeg synes Assegai er mye mer retningsstabilt over røtter enn DHR. 

Det var greia med litt lett som gjorde at jeg ikke nevnte Assegai. De er supre på vått føre på en grov sykkel, men tunge og veldig trege til DownCountry. 
DHF opplever jeg som litt kvikkere enn vekten tilsier, pga manglende tverrstilte knotter. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (4 minutter siden):

Det var greia med litt lett som gjorde at jeg ikke nevnte Assegai. De er supre på vått føre på en grov sykkel, men tunge og veldig trege til DownCountry. 
DHF opplever jeg som litt kvikkere enn vekten tilsier, pga manglende tverrstilte knotter. 

Jeg har aldri prøvd DHF men jeg bør sikkert sette de på listen. Ble litt solgt på Assegai men det er jo et drivanker.

knuthaug skrev (4 timer siden):

Nå er jo Assegai generelt et dekk med mye grep også da. Og dertil rulle-egenskaper. 

Hvilke rulle-egenskaper? De er jo nesten fraværende.

Jeg har et lettere hjulsett hvor jeg har Scorpion Trail S og selv om de griper dårligere enn DHR synes jeg de slipper mye mer forutsigbart, eneste grunnen til at jeg ikke vil anbefale de uten forbehold er det at jeg ikke har prøvd så mange andre lettere stidekk i nyere tid, det at jeg syklet med Nobby Nic i 2018 er ikke så relevant i dag,. Men jeg liker Scorpion Trail S godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg mottatt Rekon 2.4 3c Maxxterra og fått testet de litt. Satt de på foran og bak, og lurte inn en kjapp 45min på sti i Østmarka rett før mørket slo inn. Relativt vått i dag ja. Etter min smak var disse dekkene akkurat det jeg var på utkikk etter! De satt overraskende godt. Førsteinntrykket var at de kanskje satt enda bedre på vått berg enn de gamle Forekasterne jeg hadde, men det kan jo være fordi de dekkene ble kjøpt høsten 21 og gummien kan ha sett bedre dager. De satt i hvert fall ikke noe dårligere. Jeg ønsker ikke noe som sitter bedre enn dette faktisk. Dette føltes jevnt over tilstrekkelig grovt for min smak. Forekaster står fortsatt på det andre hjulsettet, så vil teste litt Rekon bak og Forekaster foran. Og kanskje kjøre litt Forekaster / Forekaster bare for å få brukt opp de dekka, men førsteinntrykket var i hvert fall at Rekon 3c maxxterra var innertier for meg. 👍

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (1 time siden):

Jeg har også brukt rekon (men i 2.6). De har bra grep på våt stein, bedre (etter min mening) enn Dissector 2.4, et antatt grovere dekk. 

På våt stein vil gummiblanding ha mer å si enn mønster/grovhet så Rekon med maxxterra vil sitte bedre enn Dissector med dual compound men dårligere en Dissector med Maxxgrip. 

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleR skrev (6 minutter siden):

På våt stein vil gummiblanding ha mer å si enn mønster/grovhet så Rekon med maxxterra vil sitte bedre enn Dissector med dual compound men dårligere en Dissector med Maxxgrip. 

Men i dette tilfellet satt Rekon 2.6 bedre enn Dissector 2.4 med samme gummiblanding 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (1 minutt siden):

Men i dette tilfellet satt Rekon 2.6 bedre enn Dissector 2.4 med samme gummiblanding 🙂 

Det er jo egentlig ikke utenkelig at grovere mønster virker negativt på stein siden mindre gummi kommer i kontakt med underlaget?

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleR skrev (6 timer siden):

Det er jo egentlig ikke utenkelig at grovere mønster virker negativt på stein siden mindre gummi kommer i kontakt med underlaget?

Tenker vi er inne på noe her. Selv med myk blanding vil nok ikke store knaster deforemere seg så mye at man får lik kontaktflate. Så da med likt friksjonstall pga lik gummiblanding vil det dekket med mest gummi mot berg vinne. Dekktrykk spiller jo også inn (sikker), samt stivhet på sidevegger (vil jeg bare sterkt anta). Man har jo også forskjellig grad av ruglethet på berget! Når mengden rugl vs knasthøyde og spredning sammenfaller vil nok dissector sitte bedre, men rugleberg er egentlig ikke problemberg da det "aldri" oppnår samme sleiphet 😅

Uansett, fine dekk er jo en subjektiv greie da man har forskjellig stil og preferanser. Og det er jo langt fra bare berg i Østmarka! Rekon 3c maxxterra så i hvert fall umiddelbart ut til å dekke mitt behov tilstrekkelig uten å bli for mye dekk. Det var jo veldig heldig, for jeg hadde litt mine tvil når jeg trykket kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt veldig på det samme. Hva som har mest å si for grep mellom gummi og knaster, og forsåvidt dekktrykk/TPI. Ser ut som at XC-gutta faktisk kjører litt lavt trykk, og at deformasjonen av dekket i seg selv gir mye av grepet, fremfor knastenes kanter?

Spørs jo hva slags grep også, om det er på berg, under bremsing, ved klatring, i sving osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vått fjell er i hvert fall gummi viktigere enn knaster. På myk skogbunn kommer knaster mer til sin rett. Norsk skogsterreng er derfor ganske krevende da man gjerne vil ha dekk som funker til begge deler. Myk gummi gjør gjerne knastene veikere og dermed dårligere på skikkelig mykt underlag. 

Maks grep på mykt underlag som fersk loam/gress/barnålsti/gjørme får man med litt stive knaster, men disse vil sitte dårlig på glatte berg, steiner og røtter. 

  • Like 3
  • Thanks 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasong på dekket er også en joker. F.eks Specialized Butcher o.l er ganske firkantet (ihvertfall på mine 30mm ID felger). På off-camber sva opplever jeg det som dårligere enn et klassisk XC-dekk - er jo kun tuppene på sideknastene som har skikkelig kontakt. Men igjen - massiv forskjell på mykhet i gummi.

Der jeg sykler mest er det veldig lite underlag for dekkene å grave i, veldig grove knaster hjelper dermed lite. Ofte barnålssti med god mix av røtter, stein og sva.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...