Gå til innhold

"Downcountry"/lette stidekk for høst i Østmarka?


Anbefalte innlegg

Noen tips for gode høstdekk til Østmarka for en XC kar som liker å kjøre litt småteknisk? Skal på en post 23' modell Oiz. Tok på gamle Forekaster i den gode gummiblandingen med 120tpi og 2.35 i dag. De er kanon, men det ene dekket begynner å bli litt slitent. Kan tenke meg å prøve noe nytt foran. Gjerne noe med litt mer volum. Forekasterne måler 59mm i casing på id30. Rekon Race som jeg kjører stort sett hele sommeren er 62mm, så merker forskjellen i volum. Har sett litt på Rekon 3c 2.4, Dissector og Purgatory. Nye Forekaster i 2.6 skal vistnok måle 62-63mm ish, så har vært inne på tanken der også. Litt forskjellige typer dekk som er nevnt her.. Er ikke ute etter noe altfor grovt type enduro dekk, men må være litt substans. Fart er ikke pri en akkurat nå, og setter pris på å kunne bremse ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gazelle.bein skrev (14 minutter siden):

Noen tips for gode høstdekk til Østmarka for en XC kar som liker å kjøre litt småteknisk? Skal på en post 23' modell Oiz. Tok på gamle Forekaster i den gode gummiblandingen med 120tpi og 2.35 i dag. De er kanon, men det ene dekket begynner å bli litt slitent. Kan tenke meg å prøve noe nytt foran. Gjerne noe med litt mer volum. Forekasterne måler 59mm i casing på id30. Rekon Race som jeg kjører stort sett hele sommeren er 62mm, så merker forskjellen i volum. Har sett litt på Rekon 3c 2.4, Dissector og Purgatory. Nye Forekaster i 2.6 skal vistnok måle 62-63mm ish, så har vært inne på tanken der også. Litt forskjellige typer dekk som er nevnt her.. Er ikke ute etter noe altfor grovt type enduro dekk, men må være litt substans. Fart er ikke pri en akkurat nå, og setter pris på å kunne bremse ved behov.

Jeg er happy med Rekon bak og nye Forekaster foran. Begge i 2.4 med Max Terra gummi. 

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleR skrev (5 minutter siden):

Jeg er happy med Rekon bak og nye Forekaster foran. Begge i 2.4 med Max Terra gummi. 

Ryktes at nye Forekaster i 2.4 er 2.25? Har du målt de?

Nobby Nic soft er ny på lista. Godt forslag! Jeg ser gjerne at de er litt grov. Altså ikke XC dekk jeg er ute etter. Jeg liker å sykle oppover, men også nedover. Nå er det stikos, cruxing og kanskje litt lette kneepads framover til barfrosten forhåpentligvis kommer. 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gazelle.bein skrev (21 minutter siden):

Ryktes at nye Forekaster i 2.4 er 2.25? Har du målt de?

Nobby Nic soft er ny på lista. Godt forslag! Jeg ser gjerne at de er litt grov. Altså ikke XC dekk jeg er ute etter. Jeg liker å sykle oppover, men også nedover. Nå er det stikos, cruxing og kanskje litt lette kneepads framover til barfrosten forhåpentligvis kommer. 🤞

På hjulsett 2 har jeg litt grovere og ikke i XC land. Assegai foran og Forekaster bak. Syklene er Spark og Lumen så hjulsettene byttes mellom etter vær, føre og humør 🙂

  • Like 1

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (16 minutter siden):

Spec. Ground Control Grid høres bra ut for deg. Ruller bra og har veldig godt grep på både vått og tørt. Et bedre dekk enn både Forekaster og Rekon, som de eneste av de nevnte dekkene jeg har litt tid på.

Ja! De har jeg glemt. De i t7 må da være prima. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikPeirik skrev (8 timer siden):

Har ikke så mye erfaring med ulike dekk, men Schwalbes Wicked Will er en utfordrer til Forekaster. Relativt fornøyd med det som bakdekk. Et hakk mindre grovt enn Nobby Nic.

Har lest at de ikke er så veldig god på våte forhold? Er jo veldig vått nå, og tørker "aldri" opp. Tanker? De med oransje stripe skal visstnok være konge, men de er foreløpig litt vanskelig å oppdrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tilsvarende quest for å erstatte Dissector 2.4 for noen uker siden og endte på Nobby Nic i 2.6. Den er ganske smal på 30mm inner-felg og måler 61 på mitt skyvelære, og er også umulig å få tak i i Soft i denne dimensjonen. WW kommer visstnok ikke i soft i 2.6 i det hele tatt. 

Vurderer å gå tilbake til Rekon i 2.6 som jeg var godt fornøyd med, og som er lette (sub 1kg). Og så sikler jeg også litt på Forekaster, men de kommer ikke i EXO+...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (1 time siden):

Nobby nic soft er ikke veldig grovt. Bruker det selv fordi det ruller godt. 

Men har du fått tak i det i 2.6? Eller kjører du 2.4? I og med at det virker 3-4 mm underdimensjonert i 2.6 er jeg litt bekymret for å gå ned til 2.4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Arve said:

Men har du fått tak i det i 2.6? Eller kjører du 2.4? I og med at det virker 3-4 mm underdimensjonert i 2.6 er jeg litt bekymret for å gå ned til 2.4.

2,6 er aldri noe tema for min del. Spesielt til DC. 2,4 er etter min erfaring optimal bredde til det meste. Da får man stabilt nok dekk uten å få supertungt dekk, samtidig som det er nok grep.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassikeren Maxxis DHF synes jeg er supre - i hvert fall foran. Men også bak egentlig. Det er sjelden det er grep i fartsretningen som er problemet. De er ganske tunge. Drøye kiloen 1000-1250 g  avh av versjon. Jeg har dem på høsthjulsettet - både foran og bak. Da i 2,3 Maxx Terra. At de er litt smalere enn Rekon Race i 2,4 synes jeg er helt greit. Den tjukkere gummien og tregere returen veier opp ganske bra. 
Man kan evt vurdere Forekaster i MaxxTerra 2,4 WT bak. 

 

  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (24 minutter siden):

Klassikeren Maxxis DHF synes jeg er supre - i hvert fall foran. Men også bak egentlig. Det er sjelden det er grep i fartsretningen som er problemet. De er ganske tunge. Drøye kiloen 1000-1250 g  avh av versjon. Jeg har dem på høsthjulsettet - både foran og bak. Da i 2,3 Maxx Terra. At de er litt smalere enn Rekon Race i 2,4 synes jeg er helt greit. Den tjukkere gummien og tregere returen veier opp ganske bra. 
Man kan evt vurdere Forekaster i MaxxTerra 2,4 WT bak. 

 

Nå spør jeg av vitebegjær: Er det noen grunn til å velge DHF som bakdekk framfor DHR? Jeg synes grepet på DHR 2,4 er nesten magisk over røtter og stein nå på høsten, men det er sandjord i grunnen her jeg sykler, så det er kanskje glattere andre steder. (Jeg har DHF i MaxxGrip foran, og DHR i MaxxTerra bak.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lektoren skrev (2 minutter siden):

Nå spør jeg av vitebegjær: Er det noen grunn til å velge DHF som bakdekk framfor DHR? Jeg synes grepet på DHR 2,4 er nesten magisk over røtter og stein nå på høsten, men det er sandjord i grunnen her jeg sykler, så det er kanskje glattere andre steder. (Jeg har DHF i MaxxGrip foran, og DHR i MaxxTerra bak.)

DHF er smoothere og ruller litt bedre. De tverrstilte knastene på DHR synes ikke jeg at tilfører noe særlig annet enn støy og dårlig rull. I høy fart og/eller veldig bratt og løst terreng vil de så klart hjelpe med bremsegrep, men det føler jeg sjelden er flaskehalsen i typisk Oslo-terreng. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som jeg er the odd man out her, men Hans Dampf 2.6 Supertrail Soft er det jeg foretrekker. Selvsagt med tan walls. 

De er ikke lette, men har supert grep på vått og tørt, ruller mer enn godt nok for meg og har et deilig og mykt avtrykk. Punkterer sjelden og, men jeg kjører sikkert for defensivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med tråden? Det startes med å spørre om downcountry-dekk, og så penses det over til grove stidekk fra alle kanter. 2,6" er for tungt til downcountry-dekk, assegai er drivanker. Magic Mary er grovt, men finnes i Super Ground for lettere fordekk. "Nye" Forekaster høres veldig lovende ut til tiltenkt bruk. 

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører "nye" Forekaster DC 3C EXO Maxterra 29x2,4 WT foran på en hardtail med 140mm gaffel i kombinasjon med e Rekon Race 3C EXO 29x2,4 WT bak (med Tubolight), felg med 30mm innerbredde.

Det er en super kombo der den brukes. Skal bla. til Trysil med den i helga.

Når det etterhvert blir våtere utover høsten så vurderer jeg å flytte Forecaster bak og få på noe med litt mykere gummi foran.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (1 time siden):

2,6" er for tungt til downcountry-dekk

Rekon i 2.6 er 100g lettere (<900g) enn Forekaster i 2.4, og noen av oss liker mer spjoing der vi snirkler oss frem over steinrøysa. For øvrig er jeg enig i at tråden sporer litt av, ja.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...