Gå til innhold

Knirk/pip fra kassett


Anbefalte innlegg

Egentlig på en grusracer, men casen er jo den samme.. 

Cannondale Topstone 2019.

Bytta drivverk i sommer, og alt var tipp-topp. Fikk så skader på felg, så måtte bytte, kjøpte det på samme sted som jeg kjøpte sykkel. Satte på kassett igjen, (har ikke verktøy med nm-greie, men har satt på kassetter før på andre sykler, uten dette problemet). Måtte kalibrere bremsekalliper siden det også ble ny skive. Ingen subbing i brems, 

Første tur med nytt hjul, hører jeg litt pip/knirk/gnukk, når jeg tok i motbakker. Ingen knrik ved rulling. 

Stramme kassett ytterligere, og det hjalp litt, og stramma ytterligere litt, men er fortsatt der. 

Skal jeg dra til enda mer? Vil ikke risikere å ødelegge noe.

Tar med til mitt faste sted om det ikke er noe jeg kan fikse selv. 

My name is Pither. P-I-T-H-E-R. Like "brotherhood" instead with a "p-i" without the "b-r-o" and no "-hood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Shimano 11-delt.

I.o.m at jeg jeg kjøpte det nye hjulet på samme sted jeg kjøpte sykkel, og hatt den på check-up før. Seriøs aktør. 

Kassetten passer, sitter og fungere ok, utenom tidvis ulyd. Sykla sikkert 30 mil siden jeg satte på hjulet. Er ikke vildsom lyd, og ikke konstant. 

Kjede er reint og satt inn med RnR kassett er gullende rein. 

Kan jo ta med hjulet tilbake å se om de har en spacer å se om det hjelper. 

My name is Pither. P-I-T-H-E-R. Like "brotherhood" instead with a "p-i" without the "b-r-o" and no "-hood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette virker rart. Jeg fikk som nevnt bytta hele drivverket tidligere i år, og det var lydløst. Ikke noe spor av fett da jeg tok av kassett på den skada felgen,  men det kan vel ikke skade noe å prøve det. Kanskje stramme et lite knepp til når jeg tar på kassetten igjen? 

My name is Pither. P-I-T-H-E-R. Like "brotherhood" instead with a "p-i" without the "b-r-o" and no "-hood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de aktuelle delene. Felgen er RX-570 11sp. 

Så lenge alt passa perfekt, og det ikke ble sagt noe som spacer på LBS så antok jeg det var greit. Og det har jo greit å bruke. 

Tar på litt fett nå, og ser hvordan det bli når det blir sykkelvær igjen. 

Takker for tips. P9220189.jpg.19afa30eb5abd01623e8422d61ae3f1e.jpgP9220190.jpg.c2eb66c292ed8c3ffd0508f9c2545e21.jpgP9220191.jpg.19d7e6416138d71f11e56d359d1a4a1c.jpgP9220192.jpg.8019da678d67dadcbc5438de036fbdb6.jpg

My name is Pither. P-I-T-H-E-R. Like "brotherhood" instead with a "p-i" without the "b-r-o" and no "-hood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ting har fungert lydløst før, betyr det ikke at det forblir lydløst for all fremtid. Det er ganske vanlig at det oppstår knirking og andre irriterende ulyder etter at man har brukt ting litt, og likeså desto frustrerende å prøve å lokalisere kilden til (u)lyden. Vi er mange som har brukt mye tid på slikt! Det kan være du treffer blink med de små tipsene du har fått, det kan også være at det ikke endrer noenting som helst. 

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først driver og tar av/på kassetten cs-HG700-11 , sjekk 
https://si.shimano.com/en/pdfs/dm/RACS001/DM-RACS001-03-ENG.pdf
så vet du i allefall at avstandsringer mm. er korrekt montert. Et lite tips. Når en demonterer/monterer samme kassett flere ganger er det lurt å ha litt fett på den syltynne skive under låseringen. Hvis ikke er det lett å ødelegge den.
Og, anbefaler momentnøkkel, 40nm. Mange påstår at de har moment i armen basert på erfaring, noe jeg har sett flere eksempler på at ikke stemmer.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hellige-Hjul vi forsøker å hjelpe deg her.

Med bred kassett CS-HG 700 105 11-34 og bakhjul (ikke felg) som så vidt jeg kan forstår er Shimano GRX RX570 med 11-delt landeveishub, må du bruke avstandsskiven på 1,85 mm som ble nevnt allerede i første svar 😊 Den følger også med i pakken med kassetten.

Dette er grunnen til at du må vite hvilke komponenter/standarder du har. Om du ikke vet, bør første steg være å rådføre deg med forhandler/verksted.

Dette er for øvrig en utfordring som er spesifikt for blandevei/gravelsykler. Så det er ikke samme case som terrengsykler. Er fristet til å flytte denne tråden til rett underforum.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan den flyttes. (eller slettes) Tolket blandeveis-underforum, uten å klikka på det,  som kun relatert til turer.. ikke mekking som det står i landevei og terreng. Fikk montert kassett på det gamle hjulet på verksted (ikke samme sted jeg kjøpte nytt hjul), og jeg bare satte på som jeg tok av. Men ser på manual ink, som det er nevnt at det trengs spacer, så det fikser jeg der jeg kjøpte hjulet, og får de til å stramme kassetten rett. 

Takker igjen for alle gode innspill.

  • Like 1

My name is Pither. P-I-T-H-E-R. Like "brotherhood" instead with a "p-i" without the "b-r-o" and no "-hood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sepeda skrev (10 timer siden):

@Hellige-Hjul vi forsøker å hjelpe deg her.

Med bred kassett CS-HG 700 105 11-34 og bakhjul (ikke felg) som så vidt jeg kan forstår er Shimano GRX RX570 med 11-delt landeveishub, må du bruke avstandsskiven på 1,85 mm som ble nevnt allerede i første svar 😊 Den følger også med i pakken med kassetten.

 

Forresten. Skiva du viser til, hvor skal den være?. Det er en skive mellom kassett og boss, og selvsagt mellom tannhjulene (har som sagt sykla en del etter at jeg bytta hjulet, og vekslinga funker 100%) 

Skiva til høyre på bildet, er det den supertynne som sitter fast i gjengene på stramme-ringen, eller siktes det til en ekstra? I såfall må jeg da skaffe den. Har uansett tat på fett, og og tar en test nærmeste dagene Skjermbilde.PNG.7779e4d180b47eaf42419cc32b56dbf2.PNG

 

 

 

 

My name is Pither. P-I-T-H-E-R. Like "brotherhood" instead with a "p-i" without the "b-r-o" and no "-hood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spaceren som er nevnt ved flere anledninger i tråden er merket med ‘D’ på tegningen din og tres på bosset før du monterer kassetten. Delen som er merket ‘C’ er helt korrekt som du selv sier den supertynne skiven på låseringen. 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (9 timer siden):

Spaceren som er nevnt ved flere anledninger i tråden er merket med ‘D’ på tegningen din og tres på bosset før du monterer kassetten. Delen som er merket ‘C’ er helt korrekt som du selv sier den supertynne skiven på låseringen. 

Da er det som jeg antok fra start,  alt er på plass i.h.t manual.

Satser da på at smøringa hjelper, tester i dag på nyvaska og smurt vidunder. Aldri vært borti tilsvsrende lyd i mine 20 år som mosjonist, krysser fingra. 

My name is Pither. P-I-T-H-E-R. Like "brotherhood" instead with a "p-i" without the "b-r-o" and no "-hood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (På 22.9.2024 den 8.54):

Som nevnt - vil du ha råd om komponenter, er første steg å oppgi hvilke komponenter det gjelder.

Hvilken gruppe, hvilken kassett og hvilken hub?

Alt etter hvilken hub og hvilken kassett, kan du trenge den nevnte avstandsskiven.

@Sepeda da . Du som er mitt generelle forbilde når det gjelder presise og grundige forumsvar. Det heter ikke "hub" men nav

 

koz og klemz
LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (4 timer siden):

@Sepeda da . Du som er mitt generelle forbilde når det gjelder presise og grundige forumsvar. Det heter ikke "hub" men nav

 

koz og klemz
LarsB

Etter en selsom opplevelse i.f.m sykemelding etter å blitt påkjørt i gangfelt i 2018, ungår jeg N-ordet så langt det er mulig🙃.

Gjør et siste (?) forsøk med olje..

Men veeeeeldig snodig (eller mest trolig ikke) dette her assa. 20 år med sykling (som mosjonist) Terreng, CX, landevei, 7 ulike sykler, kan ikke huske denne lyden.. og alle involverte komponenter er nye. 

 

  • Haha 3

My name is Pither. P-I-T-H-E-R. Like "brotherhood" instead with a "p-i" without the "b-r-o" and no "-hood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LarsB takk for gode ord. Tror jeg egentlig forsøkte å si boss. Håper jeg kan skylde på influensa. 

Ser frem til å høre fra @Hellige-Hjul hva som har forårsaket ulyden. Det er ikke så lett å vite ut fra ord på skjermen. Hvis det allvitende forum bare hadde fått høre lyden, ville vi jo skjønt det umiddelbart 😅

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I.o.m at lyden kom kun ved sykling, ikke ved "sveiving" på stativet hjemme, og ikke lyd hele tiden. 

Fikk omsider levert til service, med forklaring, henter etter jobb i morgen og tar en god sveip gjennom Marka på vei hjem, så får vi se. 

 

My name is Pither. P-I-T-H-E-R. Like "brotherhood" instead with a "p-i" without the "b-r-o" and no "-hood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hørte ikke noe lyd.

De smurte kjede og trinsehjul.

Litt rart ettersom kjede var nylig smurt, kun 5.5 mil tur etter på. 

Jeg smører regelmessig trinsehjul.

Hatt sykkel siden 2019, og lyden kom umiddelbart etter at jeg satte på det nye hjulet. 

Ei heller hørt tilsvarende ulyd på mine 20 år som mosjonist. 

Sykler pleies godt, sykler aldri i regn (med mindre det kommer en uventa skur). Aldri om vinteren. 

Bruker RnR-gold jevnlig og påføres etter gjeldene forskrifter. 

Tatt to turer etter service. Ingen lyd.

Sesongen er jo straks over uansett, så bare få av olja og på RnR igjen før di siste turene. 

Er vel sikkert min skyld uansett🙂

  • Confused 1

My name is Pither. P-I-T-H-E-R. Like "brotherhood" instead with a "p-i" without the "b-r-o" and no "-hood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar sesongavsluttnings-vask. (Må ha fokus på fotturer nå tenker jeg).

Har jo kjørt på RnR i en del år, og en tynn olje litt før det. 

Nesten glemt hvor satans dørti kjede blir med olje... som de tok på servicen. 20241008_163021.jpg.80e4a3e370194410088a7fbed454ab18.jpg20241008_163013.jpg.86de233fb8ffd477be4855088084e91a.jpg

My name is Pither. P-I-T-H-E-R. Like "brotherhood" instead with a "p-i" without the "b-r-o" and no "-hood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...