Gå til innhold

Hakke-fiks ?


ulf martin

Anbefalte innlegg

Knirkekne skrev (2 timer siden):

Kan også bore to hull og sette i noen bolter med mutter. 

Men som sagt over så   koster det sikkert 299,- for en hakke på Jula. 

Dette er en Rogue Hoe Highlander med 4mm 450BF stål. Jula og Biltema er greit det til sitt bruk, men det her er i en helt annen liga. Highlander er egentlig en hakke for å lage branngater. Den er tung og er ikke den jeg bruker mest, men når alt annet må vike så kommer den til sin rett. Store stubber blir hakkemat, spett, øks you name it. Et helt vilt verktøy. 

Rogue Hoe er vanskelig å få over dammen, men har via NOTS Bærum fått tips om Brannpartner. De selger noe liknende som ser meget bra ut. Litt mindre og neppe samme svungen som sleggeøks men stor nok og multiuse. Så får jeg heller løse store stubber og røtter på annet vis. 

Highlander har forøvrig fått en fiks med gorillalim og noen runder med tape fra samme og det ser foreløpig ut til å holde. Har dog ikke gitt opp å finne et eller annet verksted som kan ta køstomjobb på skaftet, men har ikke funnet noen så langt.

Har uansett bestilt Gorgiu hakken hos Brannpartner som nok vil fungere til 90% av de type jobbene en tung og solid hakke trengs. Så finner jeg nok noen som kan ordne "sleggeøksa" etterhvert. 

Den jeg har bestilt er forøvrig en sak med helstøpt blad. De har en helt vill en med utskiftbare blad i titan, men den enkle med blad og stål likt Highlander holder. Billigere er den også. 1500 ca ink moms. Titanutgaven er ca en 1000lapp til. 

Takk til alle for innspill 

https://brannpartner.no/nettbutikk/

 

PS: Tipset lengre oppe med slangeklemmer skal følges opp. Mulig det er toppingen som skal til så den kan (mis)brukes enda litt til på de groveste jobbene mens jeg leter etter noen som kan bytte skaft. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jo gå greit å lage et nytt hakkeskaft med det gamle som mal.

Utfordringen er vel å finne et bra emne som handelsvare og skal du utgå fra noe som er firkantet så blir det jo litt jobb, men det kan jo være litt kult å lage sitt eget skaft.

Korte Fiskars krafse skaft er kanskje litt vel buede i selve skaftet og "rare i hodet" og et slegge skaft er ofte rundt i "hodet" som gjør at du ikke får det til å sitte i "the business end".

Du bør nok se etter litt tette og seige materialer som ask og bjørk eller lignende.

Både farfar og morfar brukte å fikse brukne skaft med galvanisert streng og lim.

Godt med lim på flatene sett det i press til det er herdet og legg streng streng rundt som forsterkning.

Ved starten så kvesser man spissen på strengen, lager en 90grader knekk på den og slår den inn i materialet (mulig du må forborre et hull som er litt tynnere en streng tjukkelsen).

Deretter legger du tettvikla og stram streng godt forbi skaden og avlutter på samme måte som du begynte ved å feste streengen i materialet.

Om du legger et lag med 2 komp lim over det hele så holder du både strengen på plass (om du ikke klarer å feste den stramt) og forsterker ytterligere.

 

 

  • Like 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skaftene som er å få kjøpt er dessverre noe sørgelige greier. Veldig mange ryker på akkurat den måten etter en stund. Hultafors sine er vel av de bedre, men jeg syns fortsatt mye av dette er laget i dårlige råmaterialer.

Det finnes imidlertid kompositt/glassfiberskaft å få kjøpt i "løsvekt" tilsvarende de som brukes på slegger o.l.  Jeg har imidlertid slitt med å finne dem i handelen, så mulig det må bestilles hos lokal forhandler. I tillegg til å tåle mye juling så demper det slag/vibrasjoner ganske bra.

https://nobb.no/item/50863922

En runde med finsag og meisel/hoggjern så tenker jeg man kan få dette til å passe.

 

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med riktig lim vil vel limdel være sterkere enn tre, om det er long grain to long grain, men det har vel ikke de fleksible evnene som tre har. Mao. det kan knekke rett og slett pga. stor kraft. Essve anbefaler vel ofte PU lim utendørs. Er veldig fornøyd med Titebond, men husker ikke helt forskjellen på de forskjellige typene de har. Mange woodworkers foretrekker det, men sikkert mange grunner til at merket er populært(spons, reklame og godt rykte). I Norge er det vel Gustavsen som selger det. Epoxy gir ofte supert feste, men det er vel ikke så bra når det involveres strekkrefter.

Den grønne, Ultimate, har jeg brukt. Tror det var fordi jeg lagde skjærebrett og den var food safe. Ser ut som den er den sterkeste også, iflg. oversikten deres.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste løsning jeg ville gjort da, siden du skal beholde hodet, er vel å finne et emne, ovalt eller rundt som har nok diameter til å dekke firkantinnfestingen. Runde/ovale er sterkere enn firkantede stokker.  Marker i enden, og spikk bort den delen av det runde som gjør at det ikke er firkantet 😄

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag til selvmekk og fint klipp fra populærkulturens øverste hylle som viser hvor anvendelig et stykke trevirke kan være.

Til info 

Rogue Hoe har skaft, men er utsolgt. 

Selv med helt identisk skaft så krever jobben et skikkelig verksted med solid benk og ikke minst en skikkelig skrustikke pluss pluss 

Min noe metroseksuelle garasje for mekking på altfor dyre ting i plast, og også lager for alt vi ikke trenger er ikke up to it. Neppe eieren av garasjen heller. Dette er godt gammaldags håndverk med det lille ekstra som må til for at det skal holde. 

Jeg finner nok en løsning etterhvert. Etter at jeg fikk limt den og i tillegg har en Gorgiu på vei så føles ting mindre akutt. 

Takk igjen 

 

 

 

 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, ulf martin said:

Dette er en Rogue Hoe Highlander med 4mm 450BF stål. Jula og Biltema er greit det til sitt bruk, men det her er i en helt annen liga. Highlander er egentlig en hakke for å lage branngater. Den er tung og er ikke den jeg bruker mest, men når alt annet må vike så kommer den til sin rett. Store stubber blir hakkemat, spett, øks you name it. Et helt vilt verktøy. 

Rogue Hoe er vanskelig å få over dammen, men har via NOTS Bærum fått tips om Brannpartner. De selger noe liknende som ser meget bra ut. Litt mindre og neppe samme svungen som sleggeøks men stor nok og multiuse. Så får jeg heller løse store stubber og røtter på annet vis. 

Highlander har forøvrig fått en fiks med gorillalim og noen runder med tape fra samme og det ser foreløpig ut til å holde. Har dog ikke gitt opp å finne et eller annet verksted som kan ta køstomjobb på skaftet, men har ikke funnet noen så langt.

Har uansett bestilt Gorgiu hakken hos Brannpartner som nok vil fungere til 90% av de type jobbene en tung og solid hakke trengs. Så finner jeg nok noen som kan ordne "sleggeøksa" etterhvert. 

Den jeg har bestilt er forøvrig en sak med helstøpt blad. De har en helt vill en med utskiftbare blad i titan, men den enkle med blad og stål likt Highlander holder. Billigere er den også. 1500 ca ink moms. Titanutgaven er ca en 1000lapp til. 

Takk til alle for innspill 

https://brannpartner.no/nettbutikk/

 

PS: Tipset lengre oppe med slangeklemmer skal følges opp. Mulig det er toppingen som skal til så den kan (mis)brukes enda litt til på de groveste jobbene mens jeg leter etter noen som kan bytte skaft. 

 

Det der var jo nesten erotisk innføring i runkepelling innen et produktsegment jeg ikke har tenkt på som nerdebart 🙂 

  • Like 1
  • Haha 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg skuffe deg @LarsB, jeg kjøpte inn 10 stykk til lokallaget og fikk ikke spørsmål om legg eller annet.

Fikk med en kaffekopp på kjøpet også, så den underslo jeg til fordel for styreleder i lokallaget. 😄

De så såpass fine ut at jeg var nokså sikker på at vi kom til å ødelegge dem i løpet av første uka, men det virker å være noe mystisk stålkvalitet de har på fabrikken, for de har tålt usaklig mye juling så langt. Og skaftet har veldig riktig ergonomi, så det er bare velstand.

Nevnte jeg det beste? Det går an å få prøvekjøre en slik sak - det er dugnad i lokallagets prosjekt i morgen fra kl 1400....

  • Like 2
  • Wow 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...