Gå til innhold

Hestemøkk på veier og stier


Ace

Anbefalte innlegg

Jeg undres over at dette ikke mer regulert. Det har blitt tatt opp med Oslo kommune av en avis tidligere, men der er svaret ganske lunkent, av typen "vi må bare akseptere..." og at "de har fått oppfordring til sparke det ut til siden"... (jeg satt igjen med en sterk følelse av at den som svarte enten har hesteinteresserte i familien eller hos venner). Samtidig finnes det lite som tyder på at dette overhode skjer. Bildet under er fra i dag, og ved Skjærsjødemningen. Det er fra en gåtur, noe jeg ofte gjør. Jeg får derfor med meg hva som ligger i grøfta, og jeg har aldri sett hestemøkk som har blitt sparket ut i grøfta... det aller meste tyder på at rytterne gir totalt faen.... ser man på bildet så ser man også at det i tillegg til de tre rukene, også er to svære nedtrykte svære pannekaker av drit. Ikke spesielt fint å få vispet opp i trynet når slike ting ikke er så lett å se når det har begynt å regne (altså de nedtrykte pannekakene). Jeg har ikke noe i mot at hestene bruker veiene i marka, men neddritingen burde vært regulert. Det finnes faktisk tekniske løsninger, der en sekk henger bak og fanger opp alt. Dette burde vært påbudt. (Samtidig aner jeg at disse "dyrevennene" bruker "motargumenter" som at de mener at hestene får følelsene sine krenket hvis et slikt påbud skulle innføres). Hvis ikke, bør de ha med spade og pose. Når hestene får drite fritt så gir det lite mening at hundeeiere skal plukke opp de små klumpene de dytter ut av enden. Sett i lys av at det ligger ute forslag om å nekte elektrisk sykkel på sti, mest i utgangspunkt på forskjell i vekt mellom sykkel pluss rytter med og uten el, og at hester også fører til store erosjonsskader på sti, så er det merkelig at de får frikort for dette. 

image.jpeg.5ce73b8943a7c52c6592cd07762a1871.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (8 timer siden):

Hestemøkk er jo den beste muligheten til å kjøre full commit på bunnyhop ❤️

For noen, ja.... men der er nok ikke bare "spreke" syklister som benytter seg av veien.... Ikke spesielt hyggelig for folk med barnevogn, eller andre som ikke behersker sykkelen like bra. På vei ned møtte jeg en noe tilårskommen kvinne, som dyttet sykkelen slalåm mellom dette griseriet. Hun hadde nok ikke en stor opplevelse. 

Ett av ankepunktene mine er jo at de faktisk er oppfordret til å fjerne dette, ved å dytte det ut i grøfte, og hvordan de totalt ignorerer dette. Altså 100%, vurdert ut fra alle mine tusenvis av turer i marka. Forøvrig møtte jeg også på to ekvipasjer litt lengre oppe på vei ned, og mistenkte at det var nettopp de som hadde lagt rukene. Jeg fikk meg derimot meg ikke til å beskylde disse for dette, siden jeg ikke visste sikkert. Men bare det er sagt så skjer dette hele tiden, selv i på "gangveien" på nordsiden av elva opp til Øyungen. Det virker også som hestene har noen favorittsteder å gjøre fra seg, noe som gir en fortetting på enkelte punkter. Jeg har møtt diverse skoleklasser på vei forbi disse, og de uttrykte heller ikke positivitet, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (7 timer siden):

For noen, ja.... men der er nok ikke bare "spreke" syklister som benytter seg av veien.... Ikke spesielt hyggelig for folk med barnevogn, eller andre som ikke behersker sykkelen like bra. På vei ned møtte jeg en noe tilårskommen kvinne, som dyttet sykkelen slalåm mellom dette griseriet. Hun hadde nok ikke en stor opplevelse. 

Ett av ankepunktene mine er jo at de faktisk er oppfordret til å fjerne dette, ved å dytte det ut i grøfte, og hvordan de totalt ignorerer dette. Altså 100%, vurdert ut fra alle mine tusenvis av turer i marka. Forøvrig møtte jeg også på to ekvipasjer litt lengre oppe på vei ned, og mistenkte at det var nettopp de som hadde lagt rukene. Jeg fikk meg derimot meg ikke til å beskylde disse for dette, siden jeg ikke visste sikkert. Men bare det er sagt så skjer dette hele tiden, selv i på "gangveien" på nordsiden av elva opp til Øyungen. Det virker også som hestene har noen favorittsteder å gjøre fra seg, noe som gir en fortetting på enkelte punkter. Jeg har møtt diverse skoleklasser på vei forbi disse, og de uttrykte heller ikke positivitet, for å si det slik.

De fleste stallene har det som regel for rytterene at møkk skal sparkes i grøfta, men det gjøres ofte ikke fordi det er ikke alltid enkelt å komme seg tilbake i salen etter å ha hoppet av for å sparke det ut.

 

Har man med en som går ved siden av er det ingen unnskyldning, men en god del hester medfører det en vesentlig risiko å gå på fra bakken og er det ingen egnet stubbe, stein etc. i nærheten så er det tryggere for rytteren (og dermed også hesten) å forbli i salen og la dritten bli liggende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utfordring i Oslo er kanskje at det er mye forverter. Har kjent de med egen hest, som kommer fra bygda, og skjønt at det er litt annen kultur der, enn når de hadde hest i Oslo.

En kan ha litt fordomsfulle tanker om at rike unge piker ikke gidder hoppe av hesten for å sparke vekk hestemøkk, men er som regel de jeg ser som faktisk gidder sparke den vekk. Kanskje det er deres egen hest, og de er trygg på den. Kan til en grad forstå skepsisen til å hoppe av og på en litt fremmed 400kg+ skapning. Kanskje de som bare rir en sjelden gang ikke helt gidder engasjere seg i å fjerne møkka. Er jo ikke som at det er lett å kontrollere dem, om de ikke er interessert i å bli kontrollert.

Fra kamerater som har hatt kjæreste med egen hest, har jeg forstått at det er dyrt, tidkrevende og hyggelig. BE/B96 lappen er vel nesten påkrevd. Kan forstå at det er en rikmannssport. Hesteholdet er vel kostnaden av hybelleie i Oslo. Ikke så kresne på pølsebrød visstnok. Selv flere år etter den ene hesten jeg hilste endel på, husker jeg den var svært glad i First Price pølsebrød. En skikkelig ålreit hest.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (20 timer siden):

Jeg undres over at dette ikke mer regulert. Det har blitt tatt opp med Oslo kommune av en avis tidligere, men der er svaret ganske lunkent, av typen "vi må bare akseptere..." og at "de har fått oppfordring til sparke det ut til siden"... (jeg satt igjen med en sterk følelse av at den som svarte enten har hesteinteresserte i familien eller hos venner). Samtidig finnes det lite som tyder på at dette overhode skjer. Bildet under er fra i dag, og ved Skjærsjødemningen. Det er fra en gåtur, noe jeg ofte gjør. Jeg får derfor med meg hva som ligger i grøfta, og jeg har aldri sett hestemøkk som har blitt sparket ut i grøfta... det aller meste tyder på at rytterne gir totalt faen.... ser man på bildet så ser man også at det i tillegg til de tre rukene, også er to svære nedtrykte svære pannekaker av drit. Ikke spesielt fint å få vispet opp i trynet når slike ting ikke er så lett å se når det har begynt å regne (altså de nedtrykte pannekakene). Jeg har ikke noe i mot at hestene bruker veiene i marka, men neddritingen burde vært regulert. Det finnes faktisk tekniske løsninger, der en sekk henger bak og fanger opp alt. Dette burde vært påbudt. (Samtidig aner jeg at disse "dyrevennene" bruker "motargumenter" som at de mener at hestene får følelsene sine krenket hvis et slikt påbud skulle innføres). Hvis ikke, bør de ha med spade og pose. Når hestene får drite fritt så gir det lite mening at hundeeiere skal plukke opp de små klumpene de dytter ut av enden. Sett i lys av at det ligger ute forslag om å nekte elektrisk sykkel på sti, mest i utgangspunkt på forskjell i vekt mellom sykkel pluss rytter med og uten el, og at hester også fører til store erosjonsskader på sti, så er det merkelig at de får frikort for dette. 

image.jpeg.5ce73b8943a7c52c6592cd07762a1871.jpeg

Er vel bare å sykle/gå/løpe utenfor eller mellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men dette sjer ikke bare på grusveier, men også på offentlig vei. Langs Maridalsveien har det de siste 14 dager vært spesielt mye møkk langs veien. Hvilke gamper som klarer å legge fra seg noen svært så store og høye ruker, om det heter det etter hester, er ukjent. Syklister og gående kan unngå dem, men for de mange rulleskiløpere på veien kan jeg tenke meg det ikke er så greit.
Nevner Maridalsveien spesielt fordi jeg sykler der nærmest daglig så lenge det er bart. For en god stund tilbake var det en tråd om en mulig utvidelse av veien og med egne sykkelfelt. Jeg nevnte da at det var jeg skeptisk til, om feltene ikke ofte og jevnlig ville bli rengjort nettopp pga. påfyll av hestemøkk, og annen drit som sykkelfelt blir oppsamligsted for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor hender det at hester rir gjennom boligområdene. Trivelig det, men jevnlig ligger det hestemøkk på asfaltert gangvei som blir liggende til sol og regn til slutt har vasket det vekk...

Av en eller annen grunn er hestemøkk et tema man ikke får ta opp og bare skal finne seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at alle vet forskjellen på hundedritt og hestemøkk. Sistnevnte er i høy grad vann, gress og høyfiber som raskt regner bort, tørker opp, blir til jord eller fungerer som gjødsel.

Mennesker og dyr ferdes i Marka, også kyr og sau på beite og vilt som elg og rådyr, og med et minimum av hensyn og tilpasning går det aldeles utmerket uten konflikter, drama, straffereaksjoner eller for den saks skyld magesjau.

Her jeg bor i den andre dalen, er det betydelig flere hester enn mennesker, men hestemøkk er ikke et problem. Antar at det skyldes både samvittighetsfulle ryttere og en smule toleranse fra oss andre.

Maridalsveien skal jeg ikke si noe om 😄

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Sepeda endret tittelen til Hestemøkk på veier og stier
Nattmannen skrev (6 timer siden):

Er vel bare å sykle/gå/løpe utenfor eller mellom. 

Det er ikke spesielt trivelig, og som sagt, det er store muligheter for magesjau når det begynner å regne... Det også som sagt ikke bare sykkeljåler med nybarberte bein og VO2-angst som ferdes der.... en ting er litt eldre mennesker som kanskje ikke har like sterke sanser lenger, barn som kan tråkke i dette (fordi de ikke skjønner noe annet), barnevogner... på toppen av det hele er det også biler som lager lange striper av dette. Jeg mener det ikke trenger å begrunnes mer enn dette. Det er noe dritt, rett og slett, og de som har ansvar bør ansvarliggjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (6 timer siden):

En utfordring i Oslo er kanskje at det er mye forverter. Har kjent de med egen hest, som kommer fra bygda, og skjønt at det er litt annen kultur der, enn når de hadde hest i Oslo.

En kan ha litt fordomsfulle tanker om at rike unge piker ikke gidder hoppe av hesten for å sparke vekk hestemøkk, men er som regel de jeg ser som faktisk gidder sparke den vekk. Kanskje det er deres egen hest, og de er trygg på den. Kan til en grad forstå skepsisen til å hoppe av og på en litt fremmed 400kg+ skapning. Kanskje de som bare rir en sjelden gang ikke helt gidder engasjere seg i å fjerne møkka. Er jo ikke som at det er lett å kontrollere dem, om de ikke er interessert i å bli kontrollert.

Fra kamerater som har hatt kjæreste med egen hest, har jeg forstått at det er dyrt, tidkrevende og hyggelig. BE/B96 lappen er vel nesten påkrevd. Kan forstå at det er en rikmannssport. Hesteholdet er vel kostnaden av hybelleie i Oslo. Ikke så kresne på pølsebrød visstnok. Selv flere år etter den ene hesten jeg hilste endel på, husker jeg den var svært glad i First Price pølsebrød. En skikkelig ålreit hest.

Spørsmålet er om de skal se som en rett å ri uten å ha en ordning for driten, f.eks. ha med en voksen. At man bare han hevde "det er bare slik resultatet blir". Som sagt har jeg aldri sett hestedrit i grøfta, så her hevder jeg nok også ukultur. De damene som sannsynligvis var ansvarlige for den aktuelle driten på bildet var rundt 30, og hadde nok hatt få problemer med å hoppe av hesten. 

Hadde de hatt straffeansvar (f.eks. slik man har for forsøpling) så er dna-prøver i dag lette og kjappe. Det hadde ikke vært verdens vanskeligste sak. 

Ps. rikmannsdøtre er sjelden problem i seg selv. Jeg var lenge lærer ved Handelsgym da skolen var bra, og de (og gutta) var riktig så trivelige (i hvert fall de skoleflinke på den tiden). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende kan det nok være når mengden blir stor, men direkte sammenlignbart med hundedritt synes jeg ikke det er.

Kabler fra hund er i mine øyne mye verre i konsistens og aroma, og jeg friker helt ut om jeg tråkker i noe hoinnskjit eller skulle få det spruta i trynet på sykkeltur. Sau- og hestedritt (hvertfall førstnevnte) som jeg nesten må påregne det vil fly litt av på stier i Trollheimen gjør meg ikke så mye når jeg er ute på tur. 

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...