Gå til innhold

Hvor mye pizza(bunn) pr. persjon/porsjon?


Anbefalte innlegg

Jeg skal lage pizza til 15 personer i morgen. For å gi meg selv mindre jobb, og gi gjestene en litt morsom opplevelse, så lager jeg ferdig pizzabunner i porsjonsstørrelser i dag og halvsteker dem. Så settes saus, ost og topping ut i skåler og folk komponerer sin egen pizza i morgen. Dette har jeg gjort noen ganger før med stor suksess. Men jeg har opplevd å få både for få pizzabunner og å sitte igjen med et stort overskudd.

Jeg har tidligere bare lagd bunnene på måfå og øyemål. Men vil gå litt mer nøyaktig til verks nå. Hvor mange gram bør én pizzabunn være på? Er 200 gram for mye? Jeg har en form som jeg kommer til å trykke ut alle bunnene i, så størrelsen er gitt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha laget mye pizza for å sitte igjen med et stort overskudd, i alle fall blant de folka jeg kjenner. Jeg har brukt denne oppskriften her en del. Oppskriften sier at den gir 4 porsjoner, men min erfaring er at den gir nok pizza til 2-3 personer. Nå skal nok du neppe lage pan-pizza, men en deig med 400 g mel pr. 3 pers kan jo være en OK pekepinn?

Denne oppskriften her fra Matpaabordet beregner 7 porsjonspizzaer for en deig med 1 kg mel. Jeg ville laget en deig i den stilen du ønsker (eltefri, italiensk, panpizza) med utgangspunkt i 2,5 kg mel. Har du deig til overs etter å ha forstekt 15 bunner kan du la den langtidsheve opp til en uke i kjøleskapet og lage noe deilige ciabattas eller pinsas en annen dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (1 minutt siden):

Alternativt forslag: Lag ekstra deig som du deler opp i porsjoner, men ikke kjevler ut. Bruk de om du må på slutten, frys ned de du ikke trenger.

Støtter forøvrig dette forslaget! Å ha pizzadeig på lur er aldri feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet en kort periode som baker på et lite serveringssted, da lagde vi hver porsjonspizza på ca 190g, hjemme veier jeg de opp til 160g. Vi bakte og stekte hundrevis av bunner av gangen, la de i fryseren i et slags plastikkspann med bakepapir mellom. De ble stekt i høytemperatur-ovn, husker jeg ble lært å ta litt vann på bakearket og stikke et par hull med en gaffel i deigen.. husker ikke helt hvorfor. Ellers holder pizzadeig seg godt i kjøleskapet en ukes tid så om man har god plass der ville jeg heller laget litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ærlig talt 250g per bunn høres uhorvelig mye ut.

Jan Vardøen oppgir i sin pizzabok at en oppskrift som inneholder 1 kg mel skal holde til 8 pizzaer, dvs 125g per bunn. Jeg bruker denne når jeg lager pizza til familien hver lørdag, tar halv porsjon og alle får hver sin pizza, og alle blir mett (og vel så det).

Intervallet 120-150g per bunn tenker jeg er en bra pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bakte som vanlig deigen på måfå av litt over 2 kg mel. Det ga en deig som veide 3,6 kilo. Jeg delte det på 20 og fikk 180 gram pr bunn. Da er det 5 bunner ekstra hvis noen vil ha en nr 2. Om ikke, så havner de i fryseren. 

Stekte dem i 3 minutter hver seg på 275 grader. Mulig det er 19 stk til selskapet i morgen. 🙂 Må jo teste Sluttresultatet også

Alt av grønnsaker, inkl pizzasaus, er fra eget drivhus. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (6 timer siden):

Syns ærlig talt 250g per bunn høres uhorvelig mye ut.

Jan Vardøen oppgir i sin pizzabok at en oppskrift som inneholder 1 kg mel skal holde til 8 pizzaer, dvs 125g per bunn. Jeg bruker denne når jeg lager pizza til familien hver lørdag, tar halv porsjon og alle får hver sin pizza, og alle blir mett (og vel så det).

Intervallet 120-150g per bunn tenker jeg er en bra pekepinn.

Tror dere snakker forbi hverandre. Når man lager en pizzabunn og som det ble referert til her på ca 250 g for italiensk pizza så er det korrekt, dvs det er i området 250g  som blir servert på restauranter. Når du prater om 1 kg mel på 8 pizzaer så snakker vel du om melmengden og ikke vekten på en ferdig bunn som er det man måler størrelsen på. Om det er 125 gram ferdig pizzabunn må du vel slå den flat med slegge for å få litt størrelse på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte på pizzakurs at man skal bruke kvalitetsmel og la det heve i porsjoner i kjøleskapet i 72 timer. En ert ferskgjær på 750g mel.

Da får man en deig man bare kan trykke ut med hendene uten kjevle som er veldig fin å jobbe med. Lager man deigen samme dag må man banke den flat med kjevle og de sa at man egentlig helst bare burde lage noe annet til middag. 

Erfaringsmessig blir selv overhøvlet pizza god på pizzasten, om enn litt mer frustrerende å strekke ut 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye ulike svar og meninger...

Selv bruker jeg deig på ca 250g til en pizza. Veldig lite fyll og saus. Bruker oppskrift fra pizzamani.no, og steker i vedfyrt ooni. Forsøker så godt det lar seg gjøre å lage en Napolitansk Pizza.

Opplever at størrelsen er ypperlig til voksne. Pleier å lage ett par ekstra deiger, men de blir som oftest fryst ned da de fleste blir mette etter en pizza hver.

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskall skrev (På 20.9.2024 den 16.43):

Jeg bakte som vanlig deigen på måfå av litt over 2 kg mel. Det ga en deig som veide 3,6 kilo. Jeg delte det på 20 og fikk 180 gram pr bunn. Da er det 5 bunner ekstra hvis noen vil ha en nr 2. Om ikke, så havner de i fryseren. 

Stekte dem i 3 minutter hver seg på 275 grader. Mulig det er 19 stk til selskapet i morgen. 🙂 Må jo teste Sluttresultatet også

Alt av grønnsaker, inkl pizzasaus, er fra eget drivhus. 

Her trenger vi en oppdatering, ble det suksess eller krise?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (22 timer siden):

Her trenger vi en oppdatering, ble det suksess eller krise?!

Det ble en suksess. Største utfordringen er å skulle få stekt pizzaene raskt nok i stort nok antall i en ovn jeg ikke er vant til. Men vi lot alder stå for rekkefølgen for stekingen, som skjedde i omganger på varmluft og 4 pizzaer av gangen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...