Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Pågående diskusjon i heimen, burde vi ikke ha IPS? Bakgrunn - pusher 50 med stormskritt. 

Har en OK andel på ASK, og har hatt dette en god stund, men jeg klarer ikke helt å se noen fordel i å starte IPS i parallell? Er det noe jeg misser her?

Legger da til grunn at jeg har vilje, midler og selvkontroll god nok til å la midler på ASK bli stående slik intensjonen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på dette for ett eller to år siden, og for min del ble svaret et helt klart å beholde det i ASK. 

IPS gir deg noen fordeler på skatt når du tar ut midlene (mener det er 10 prosentpoeng lavere skatt). Men: Det låser midlene til du blir pensjonist. Og når du blir pensjonist, så er fortsatt midlene låst til at uttaket må spres ut over mange år (og minst til du er 80).

For min del ble den låsingen en for stor ulempe sammenlignet med den fleksibiliteten ASK gir for uttak (inkl. omplassering til andre spareformer om jeg skulle ønske det om 10-15 år).

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer det som er mulig i IPS og resten i vanlig pensjonsparing.

I og med at summen i IPS blir så liten pga de lave innskuddene så er det ikke den helt store ulempen.

Det var min vurdering iallefall😊😊

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (11 timer siden):

Jeg sparer det som er mulig i IPS og resten i vanlig pensjonsparing.

I og med at summen i IPS blir så liten pga de lave innskuddene så er det ikke den helt store ulempen.

Det var min vurdering iallefall😊😊

Samme her. Skulle jeg dø før 80 så arver barna uansett penger, ikke så farlig om noen av dem er i IPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (På 20.9.2024 den 8.49):

Jeg så på dette for ett eller to år siden, og for min del ble svaret et helt klart å beholde det i ASK. 

IPS gir deg noen fordeler på skatt når du tar ut midlene (mener det er 10 prosentpoeng lavere skatt). Men: Det låser midlene til du blir pensjonist. Og når du blir pensjonist, så er fortsatt midlene låst til at uttaket må spres ut over mange år (og minst til du er 80).

For min del ble den låsingen en for stor ulempe sammenlignet med den fleksibiliteten ASK gir for uttak (inkl. omplassering til andre spareformer om jeg skulle ønske det om 10-15 år).

Nettopp mine grunner og argumenter også for å droppe IPS. 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser dette på KLP sine sider:

»Det er et unntak fra dette. Det er om du ikke har spart nok til å få minst 20 % av folketrygdens grunnbeløp (G) årlig. Da vil utbetalingstiden bli satt ned til det antall hele år som er nødvendig for at samlet årlig alderspensjon utgjør om lag 20 % av G.»

G er i 2024 på rundt 125000kr. Om man har 200000kr på IPS når man da er 62år så blir årlig beløp frem til man er 80 år langt under 20% av G. Så skjønner jeg det riktig da at man får utbetalt hele sparingen på færre år? Si 20% av G da er 25000kr, da vil 200000kr utbetales på 8 år og være ferdig ved fylte 70……?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge IPS bare er 15000kr i året som kan skytes inn, så burde det burde ikke være enten eller, men både og. 

Det burde heller ikke være noen diskusjon å ta ut fra ASK som følge av å skyte inn 15000kr. 15000kr er et veldig lavt beløp fordelt over et helt år. 

Samtidig så bør man spare i ASK også. 

Forutsetningen er selvfølgelig at man har tatt liv av all gjeld utenom boliglån _og_ at boliglånet er på et slikt nivå at du får beste rente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...