Gå til innhold

Alpene vår/ sommer 2025


Anbefalte innlegg

Hei. Vi er 2 halvspreke gubber som har løs plan om å fly til Munchen vår/ sommer 2025 og har tenkt å prøve oss på noen turer i overkommelig avstand derfra. Tenkte ei ukes tid. Tillater meg å lene meg på erfaring her på forumet.

1. Hvilke turer finnes i overkommelig avstand fra Munchen. Kan være både landevei og terreng. Typ fine terrengturer eller kjente klatrefjell.

2. Tar vi med egne sykler eller leier vi?

3. Når drar vi for å få best mulig vær og minst mulig folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
 

Er du bestemt på klatring, eller er det aktuelt med flat sykling også? I München har du bra tilgang til begge delar.

Skal du ha base i München, eller er det aktuelt å overnatte i Alpane?

Om du får tilgang til Will Vousden sin Strava, så kan du leite opp mange turar der, i alle fall.

Spørsmål 2 er mest smak og behag. Eg hadde gjerne leigd ein sykkel frå ein seriøs aktør. Veit ikkje kven det skulle vere i München, men då eg trengte dagsleige i Paris fann eg ein som eg ikkje hadde nølt med å bruke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil dere sykle?  Landevei eller sti? Skal dere sykle sti, bruk fulldempede, moderne stisykler mer 130+ vandring og dropper som er nyservede.

Fra Munchen ville jeg leid en bil og kjørt mot Tyrol. Mye bra både på asfalten og i terrenget. Skal dere sykle Stelvio (åpner i slutten av mai), ville jeg tatt med en form for ørepropper. Mye bråk fra biler og motorsykler. 

Jeg tar med egne sykler og har ingen erfaring med å leie. Mai, juni er fint. 

 

Det er egentlig flott både her og der. Om det er første gang er det kanskje noen bucketlist destinasjoner som må sykles? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med München som utgangspunkt hadde jeg dratt til Val Gardena. Tatt med landeveisykkel og i tillegg terrengsko/pedaler og leid grov terrengsykkel en dag eller to og syklet Sella Ronda heisbasert (med klokka i første omgang). På landevei også Sella Ronda begge veier + de andre klassikerne i området. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ønsker dere å oppleve?

Det finnes flotte landeveisturer rett syd for München. Se Strava heatmap mellom Valepp(grense Østerrike) og München. Kan stoppe på Manuel Neuers hytte(Forsthaus Valepp) på veien om det er din greie. Veiene sør for München er et landeveisparadis. 

Ellers mange gode råd i tråden. 

Vær dog obs på at veier i alpene kan være skikkelig bratte. Ha gode bremser!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere skal fly så får dere jo realistisk sett bare med dere en sykkel hver, så om dere skal sykle både landevei og terreng så må jo minst en sykkel leies.

Terreng/sti: Formuleringen "ok sykler som kan medbringes" gjør meg skeptisk og får meg til å tenke at dere overhodet ikke har OK sykler til stisykling i alpene. Men jeg kan selvsagt ta helt feil 😉 Så fortell oss gjerne hvilke sykler dere har og hva slags dekk som står på de.

Hele Rohnedalen i Sveits er et mekka av sidedaler og flotte destinasjoner for terrengsykling, så mitt tips er å dra i den retningen med en leiebil. Dere finner sikkert noen bra landeveisturer der også, men landevei er ikke mitt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. Allerede mange gode tips. Jeg må google litt og se på forslagene. Vi er vel glade amatører som har syklet en god del. Racersyklene er Canyon Endurace og Dare MR1. Begge med skivebrems. Mtb er Ibis Ripley og Specialized Enduro. Ser av tipsene at det kanskje er mest aktuelt å la mtb være hjemme. Kanskje leiebil bør være kassebil med plass til sykler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibis Ripley er vel det absolutte minimum av terrengsykkel man bør tenke på å ta med når det gjelder stisykling i Alpene. Spesh Enduro er helt topp. Gode bremser og skikkelige dekk må dessuten til. Men om dere skal leie terrengsykler så spiller det jo ikke så stor rolle.

Når man er lite kjent i et område er det forresten mye vanskeligere å finne gode stier i alpene enn gode asfaltveier. Så for terrengsykling så bør dere leie en guide, da får dere mye mer ut av de dagene selv om det koster litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er mye lettere å finne "god" landeveissykling (da fleste fjell/småveier er "god" eller bedre) en terrengsykling i alpene. Men hvis heisbasert så sykler en Sella Ronda som jeg nevnte over her uten guide da det er faste ruter med alternativ. Leier en som vi gjorde en endurosykkel med 15-16 cm ish vandring har en det veldig gøy i mange timer. 

Er dere 2 som reiser og vanlige sykkelkofferter med landeveisykkel så klarer dere det fint med stasjonsvogn og syklene opp på hverandre, er iallefall min erfaring. 

Ett alternativ som er kortere reise fra Müncen er Arlbergområdet. Feks Au, Damuls, St.Anton m.m. Har ikke syklet terreng der men flott på landeveisykkelen. Har også trua på Saalbach, Kitzbühel og området der også men ikke syklet der selv. Kitzbühler Horn skal være en svenneprøve av de sjeldne med sykkel. Kort vei fra München.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (40 minutter siden):

Masse megabra stisykling i Alpene! 

Har du vært feil sted? 

 

Og hvis det var meg så er er jeg enig at det er masse bra stisykling i alpene, bla hvor jeg sa. Men det er veldig mye enklere å finne god landeveisykling uten å lete, da det er over alt. Jeg har 3 ganger vært på biltur i alpene med både landeveisykkel og stisykkel og ender stort sett med noen få dager på terrengsykkelen. Men har også vært på turer hvor jeg har reist bare terrengsykel og hadde det drittmoro. Så sier ikke det. Bare at jeg foretreker asfalten skulle jeg reist nå.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stisykling krever utvilsomt mer planlegging og tilrettelegging, og er vesentlig mer uforutsigbart. Dette fikk jeg erfare the hard way på Mallorca og var den direkte årsaken til at jeg begynte med landeveissykling. Etter en uke med diverse forsøk på stisykling på sykkeløya, hvor både stisyklisten og resten familien ble mer og mer misfornøyd, leide jeg meg en landeveissykkel og en bedre start på en racerkarrieren er det vanskelig å få. Å sykle rett fra bostedet og faktisk være tilbake sånn noenlunde til planlagt tid er en undervurdert fordel med landevei 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler et abonnent på Trailforks. Vel verdt prisen. 
 

Er dere gjennomsnittlig gode stisyklister i Norge er Alpene gøy.  Om man skal sykle for egen maskin er elsykkel å foretrekke. Jeg orker iallefall ikke 1500m klatring daglig med vanlig sykkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (6 timer siden):

Jeg anbefaler et abonnent på Trailforks. Vel verdt prisen. 
 

Er dere gjennomsnittlig gode stisyklister i Norge er Alpene gøy.  Om man skal sykle for egen maskin er elsykkel å foretrekke. Jeg orker iallefall ikke 1500m klatring daglig med vanlig sykkel. 

Det er ikke mye planlegging som skal til for å få til en kombo av buss/tog/gondol til å ende opp med 4 5 600 hm klatring. Med 2000 nedover/bortover og bittelitt oppover så blir det tagbart og vel så det. Man må bare velge riktig område. Velger man feks Como så er det fucked uten el eller sjuttle/guide. Velger man eksempelvis La Plagne så er det tut og kjør rett ut (ihvertfall nesten) fra gondolen. Med 1500 hm og 2 mil med sti blir 300 hm med skyving en bagatell å regne for min del. 

Mulig jeg er siste mohikaner som synes en dag med 1000 hm skyving klatring og 3000 nedover er bortimot det nærmeste man kan komme stihilmmelen og selve meningen med tilværelsen. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse bra rundt Gardasjøen også ja. Sist jeg bodde i området leide vi hus rett utenfor Garda og trillet ned til sentrum for å ta shuttlebuss til toppen. Da vi var der gikk ikke heisen, og shuttlebussen stoppet ved Prada Alta, men vi fikk fortsatt noen veldig fine turer. Monte Baldo er vel ~2200moh så det er bra med høydemeter å ta av nedover.

Om du planlegger for å sykle uten guide, så er planlegging med ruteplanlegger hos Strava kombinert med input fra Trailforks++ et minimum, ellers må dere stoppe i hver eneste sving for å ta frem mobiltelefon/kart og analysere hva og hvor dere skal. Det er bare slitsomt. Guide er #1, men om det av ulike grunner ikke er mulig så er det nesten ingen vei utenom å få laget seg noen gode turforslag i forkant.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (På 19.9.2024 den 13.34):

Når man er lite kjent i et område er det forresten mye vanskeligere å finne gode stier i alpene enn gode asfaltveier. Så for terrengsykling så bør dere leie en guide, da får dere mye mer ut av de dagene selv om det koster litt.

Da jeg og brutter var nedover hadde vi denne som planleggingshjelp og den gir god oversikt over the highlights. 

https://www.norli.no/boker/skjonnlitteratur/romaner/engelske-romaner/alps-mountain-biking?gad_source=1

(og nei, det er ikke en roman :-))

Den går ikke i dybden på ett sted, men gir oversikt over veldig mange og peker ut highlights. Den ga i hvert fall oss mer enn nok innspill til sinnsykt bra en-dag-på-hvert-sted (Chandolin, Crans-Montana og Zermatt). Skal man være flere dager på samme sted er nok leie en guide et godt tips, for det er vanvittige mengder stier på fjellene der nede. Greit å huske på at en highlight-sti i oslomarka tar deg 5-10 minutter ned, tar en hightlight-sti i alpene fort 2-3 timer. (f-eks go-stien Rothorn til Täsch (europaweg) i Zermatt-dalen. 15km og 1600 høydemeter ned). 

Og for all del, man kjører gondolen opp som en god EU-borger. When in Rome og alt det der. Pluss at da jeg var der var det 35 grader, stekende sol og man var fort på opp mot 3000 meters høyde. Den komboen krever sin kondis, selv på det som ikke er bratt oppover. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det går fint å finne fram nok stier på egen hånd nede i alpeland 🙂 Jeg ser jo også at det å finne fram selv har en egenverdi for de som liker slikt. Det er jo noe med å kikke på kart, lete fram turbeskrivelser og glede seg til tur.

En annen ulempe med å leie guide for én dag er at noen guider gjerne vil se at du kan sykle før de tar deg med på de vanskeligere godsakene. Da går litt av dagen med til det.

Ulempen med å sette opp turene selv er ikke bare at du går glipp av turene/komboene bare de lokale kjenner til, men også at ting&tang skjer med stiene. En sti som var farbar i fjor er plutselig ikke det i år. Noen stier er farlige når det regner, osv. En guide er ikke bare for å finne fram godsakene, men også for å slippe bomturer.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (På 26.9.2024 den 10.41):

En annen ulempe med å leie guide for én dag er at noen guider gjerne vil se at du kan sykle før de tar deg med på de vanskeligere godsakene. Da går litt av dagen med til det.

+1. Som en av guidene vi har hatt i Sierra Nevada et par ganger sa; "Det er jo gøy å være på tur med dere, for dere kan jo faktisk sykle" 😄

Min første stitur i Italia var preget av samme problem; da vi hentet ut en leiesykkel til fruen (jeg hadde med egen) så sa utleier "det er virkelig ikke noe å se her for dere..."

Dagen etter (dette var før jeg hadde håndholdt GPS og Strava var fortsatt noen år unna) hadde jeg studert de lokale turkartene kvelden i forveien og funnet masse gamle stier som vi måtte teste ut. Og det var flotte greier!

Så, på ettermiddagen gikk vi tilbake til utleier og ba om å få leie et par dager til. Da han skjønte hvor vi hadde vært så hadde han plutselig masse tips. Og det var helt mega...

_MG_3010.JPG.a6a119e15d6082d661463c751784ee3e.JPG

 

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er i Italia/Sveits/Østerrike så er denne siden dritbra. Noe begrenset med områder, men det er fordi fyren kartlegger og beskriver området selv. Veldig grundige og utfyllende beskrivelser av hver enkelt sti/tur. Seff tips om overnatting etc også. 

Han har vært i gamet i mange år så egentlig er det ikke guiden som er dårlig når den ikke har noe om der du befinner deg. Det er du som er på feil sted. 

https://trails.de/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...