Gå til innhold

Menn i gule jakker som bare står og henger i Maridalsveien


san

Anbefalte innlegg

Og noen inkl. meg har kanskje undret seg over hva de står der for. Det er vel 3 år siden de først dukket opp, én i krysset  ned Frysjaveien og én ved Brekke-kiosken, og de står der i perioder.
I dag tok nysgjerrigheten overhånd og jeg stoppet og spurte hvorfor de bare står der? 
Svaret som ble gitt er at de passer på skoleungene om morgen og ettermiddag og et signal spesielt til lastebilene med hengere om å ta det rolig, de som kjører i skytteltrafikk med uttak av masse fra Oset(Maridalsvannet) og den nye 3 km lange vannforsyningstunnelen.
Da vet "vi" det.

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig rundt forbi disse ukene, ifbm skolestart så har mange barneskoler rulerende vaktlister med folk. Har hatt et par økter selv; og sett masse «interessant».

Det jeg tenker mest på, er at det i det hele tatt er nødvendig. Total fallitterklæring for ordensmakten?

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det var noe kritikk for en tid tilbake om at det var noen av disse som ikke fulgte helt med, og hadde fokuset et annet sted (blant annet surfet på mobilen). Samtidig tror jeg at det "selvlysende" tøyet har den størst effekten i seg selv. 

Det er synd at det må til, samtidig er det et fåtall som er uansvarlig. Jeg mener at å gjøre bil ikke er en rettighet og flere burde vært fotgjengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være enig i at et fåtall bilister virker å utgjøre størst fare. For eksempel kan de være kronisk uoppmerksomme, ha en tendens til å kjøre litt vel «aktivt», ha kort lunte (dette er kanskje de verste?), og så videre

Hadde uansett ikke vært dumt med krav om jevnlig oppfriskingskurs for å beholde førerkortet. Dette kan være korte internettbaserte moduler som gjennomføres hjemme med jevne mellomrom, for eksempel en halvtime annenhvert år.

Eksempel: Oppdateringer på trafikkregler (virker som få bilister vet at man ikke skal stanse i sykkelfelt eller sykkelboks), kognitive tester (har du blitt mye dårligere på enkle labyrinter siden sist?), se korte snutter med eksempler på god trafikkultur.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10% av alle bilister kjører i fylla, pillerus eller narkorus. i tillegg kommer alle de som bare skal tekste en kjapp melding. Som Ace skriver; å kjøre bil ikke er en rettighet og mange flere burde gå eller ta bussen.

Fattern skjønte hva han skulle gjøre tredje gangen han kjørt ned porten ved innkjørselen. Synd flere ikke legger bort førerkortet i tide

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har av og til på gul vest og henger i Monolittveien nær Smestad skole. Der er det blant mye annet rart skremmende mange bilister og syklister som ignorerer lysregulert fotgjengerfelt. Når lyset skifter til rødt og det står en flokk unger som skal ut i forgjengerfeltet, er det virkelig ingen unnskyldning for ikke å stoppe tvert. Vi ser alle varianter; bilister som feier over på oransje lys, bilister som kjører på rødt fordi de står i kø og "hadde allerede kjørt ut i krysset", kjekkaser på sykkel som rett og slett driter i trafikklys, voksne damer på elsykkel som trenger seg over mens ungene krysser osv osv. Jeg har snakket til en del av de, og noen forstår at det de driver med er dumt, mens de fleste svarer som furtne 14 åringer  ... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overraskende mange som ikke følge mer i trafikken. Men de verste, siden de er i flertall, er de som rett og slett ikke bryr seg om sine medtrafikanter og viser smidighet. Hva er f.eks vitsen med å blokkere en utkjørsel når du står i kø slik at man ikke kommer ut? Eller det samme i en rundkjøring.

Mange bilister viser heller ikke hensyn. Sykler bilingstad/holmen jevnlig, her er det ikke egen fil for sykler så man, takket være pensjonister med hund, virrete fjortiser og folk som jogger med propper i øra, henvist til veibanen. Hvorfor ikke legge seg litt ut i veibanen så den stakkars syklisten kan komme forbi på innsiden? Må du virkelig ligge på den vite stripa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (23 minutter siden):

Dette er hovedsakelig responsen når jeg en gang iblant påpeker teksting mens man kjører bil til folk også. Hvor gikk det galt?

Min søster lurte på å sette av 10 000 kr på en egen konto sånn at hun hadde til bota.

For det å ikke bruke mobilen når hun kjørte var visst for mye forlangt.

Hun fikk vite hva min mening var i klartekst om den saken.

Jeg tviler på om hun egentlig bryr seg så mye om min mening.

 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså folk i Oslo er så inni hampen elendige til å kjøre bil. 😂

Det er så få som bruker blinklys, som vet hva heltrukket linje betyr, og som viser hensyn eller bidrar til trafikkavvikling.

I går ventet jeg på å krysse fotgjengerfelt. I dét lyset blir gult kommer en politibil som skal gjennom krysset. Jenta bak rattet gasser på for å klarere krysset, klarer det naturligvis ikke og passerer linja på rødt. Mens hun satt på telefonen...

Tidligere i uka var det en foran meg som stoppet i høyrefila på Ring 3 over Storo i 70-sone, for å ta på en passasjer fra fortauet, det er faen ikke kødd engang!

Her:

image.jpeg.de05a107a9afb5e616d661a108ddb061.jpeg

  • Sad 1
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flo skrev (26 minutter siden):

Altså folk i Oslo er så inni hampen elendige til å kjøre bil.

Jeg er så hjertens enig. Ser vel omtrent daglig situasjoner hvor bare må riste på hodet, vet ikke om jeg skal le eller gråte (ender som regel med litt lett humring for meg selv).

Og så er det de jevnlige høyresvingene hvor sjåførene nettopp har passert deg i sykkelfeltet, men overhodet ikke registrert at du er der. Da kan man lett bli litt shaky på resten av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flo skrev (22 timer siden):

Altså folk i Oslo er så inni hampen elendige til å kjøre bil. 😂

Jeg tipper folk i Oslo i snitt er best til å kjøre bil, rett og slett fordi de daglig trener på et mer komplisert trafikkbilde enn andre steder i landet.... samtidig legger man oftere merke til bilister som gjør feil fordi det rett og slett er det stedet det er mest biler. 

Dette minner litt om ryktet Oslo hadde før det ble innført nasjonale prøver i fag på skolen. "I Oslo er de dårlige, sikkert Norges dårligste". Men da prøvene kom på bordet viste det seg at Oslo var best, selv om de har svake bydeler. 

Jeg legger samtidig merke til biler med sjeldne bokstavkombinasjoner som besøker Oslo, spesielt om sommeren, og som ikke har fått helt med seg at man ikke skal ligge kronisk i ytterfila. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (På 4.10.2024 den 12.01):

 ha kort lunte (dette er kanskje de verste?) 

Eller så kan det være at det er du som gjør mange feil, og at reaksjonen kan rettferdiggjøres. Personlig har jeg hatt sertifikat i over 35 år og aldri fått et forelegg. Tenk litt på det. Opplever ikke så mange hissige sjåfører mot meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...