Gå til innhold

Løping med laptop


Anbefalte innlegg

Er vel en viss fare for at en laptop på et par kilo vil hoppe ved løping uansett hvor tight du får trykket den inntil ryggen. Og får du den klistret helt inntil ryggen så vil vel det gi en del andre ubehag i form av gnaging? 

Løper du hver dag? Og må du ha med pc-en hjem hver dag? De dagene jeg gjør Park & Ride (*) så lar jeg laptopen bli igjen på jobben dagen før. Også har jeg en privat pc hjemme med terminalserver-tilgang til jobb hvis jeg absolutt må logge meg på den kvelden. Ikke at en laptop på et par kilo vil gjøre sykkelturen mindre fin, men det er noe med det å "reise" så lett som mulig. Jeg har vokst fra Birken for lengst.

(*) Har 65 km til jobb. I sommerhalvåret kjører jeg omtrent halvveis med sykkelen baki et par ganger i uka, parkerer og sykler resten. Det kaller jeg Park & Ride. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et strikt regime på utlevering av pc #2, og man må søke via leder etc etc. Alternativt kan man kjøpe en gammel laptop fra org for 500kr. Den er naturligvis nullstilt, men iaf for min del er mye/mesteparten av arbeidet jeg gjør såpass "åpent" at det skal gå fint.

Tl;dr: mas på it-avdelingen så får du sikkert kjøpt superbillig en gammel reserve, evt får en moderne med alt du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp 10 km til jobb i dag med to PC-er på ryggen (i en Mountain Hardwear Fluid 10). Ikke noe merkbart ubehag, men føler meg litt mindre lett i steget. Pleier å løpe én dag i uken enten til eller fra jobb, hvor jeg sykler den andre veien (og lar den sykkelen stå på jobben en uke). Ellers sykler jeg med elsykkel (som regel). Hvis jeg løper til jobb setter jeg igjen PC på jobben dagen før, hvis jeg løper fra jobb setter jeg igjen PC. Har altså ikke hjemmekontor enten dagen før eller etter. Har klær og håndkle etc på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egen pc for hjemmekontor støttes.

For løping føler jeg det blir best om jeg får festet sekken kun til brystkassen (og over skuldrene da), og ikke i nærheten av hoftene. Da blir det mindre ubehagelig bevegelse. Løpesekker er gjerne utformet på denne måten (og trenger/har ikke magebelte), men om jeg bruker en vanlig sekk kan det være like greit å ikke bruke magebeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlaget om egen hjemme pc er godt dersom man kan få kjøpe en billig.

Jeg har omtrent samme avstand til jobb og også et litt lemfeldig forhold til når jeg velger hjemmekontor. 

Cluet her blir jo å få pc så tett inntil ryggen og så tight som mulige. Captain obvious to the rescue! Jeg synes det går ganske bra med pc i lomma der en drikkepose var tiltenkt og så stramme inn sekken så mye som mulig. Det er ofte med litt klær også og da blir det noenlunde tight. Når jeg gidder å pakke og stramme ordentlig. Jeg tipper at det optimale må være dersom du finner en løpevest/sekk som bare akkurat har plass til PCen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle for mange gode tips. Skal ta med pc rundt og prøve sekkerom 🙂

Har sett en hardcase-sekk på Løplabbet som ser lovende ut. https://www.boozt.com/no/no/iamrunbox/backpack-pro_32290995

Haster ikke så veldig pr i dag, da det er vondt bak på tykkleggen ved løping, og det har det ikke vært før. Heldig vis ikke noe man kjenner NOE til ved sykling 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært gøy å prøvd å designe en sekk hvor remmene/magebelte hang fast i kroppen, og hadde en skinne bak, med to 7cm fjører i bunn, mens sekk-delen bak gikk på disse skinnene, sånn at du ikke fikk så mye slag på hvert steg.

Eller at selve lasten inni sekken var i en "mage", som hadde strikker ut i alle retninger, og fjøret sånn sett, så PC-en aldri nådde helt i bunn på sekken.....

Eller en sekk hvor det gikk fjærende stenger ut fra skinnen til sekken, sånn at de bøyde seg ned hver gang du traff bakken (altså at alt utenom remmene/skinnen beveger seg opp og ned.

Bare gi meg 700 millioner, så kan jeg prøve å designe noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mannen Faller Ikke said:

Hadde vært gøy å prøvd å designe en sekk hvor remmene/magebelte hang fast i kroppen, og hadde en skinne bak, med to 7cm fjører i bunn, mens sekk-delen bak gikk på disse skinnene, sånn at du ikke fikk så mye slag på hvert steg.

Eller at selve lasten inni sekken var i en "mage", som hadde strikker ut i alle retninger, og fjøret sånn sett, så PC-en aldri nådde helt i bunn på sekken.....

Eller en sekk hvor det gikk fjærende stenger ut fra skinnen til sekken, sånn at de bøyde seg ned hver gang du traff bakken (altså at alt utenom remmene/skinnen beveger seg opp og ned.

Bare gi meg 700 millioner, så kan jeg prøve å designe noe...

Dette, altså? https://www.hoverglidepacks.com/

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke spesielt teknisk, men hvor bra er det for varigheten til en laptop å løpe med den? Kan forstå vifteløse pcer med SSD/m.2 er mindre utsatte for slikt, men om man ikke jogger veldig sømløst, er det vel ganske mye risting?

Ville iallefall hat en særs god skylagring, så man ikke plutselig mister endel arbeid.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (På 23.9.2024 den 11.00):

Se der, ja. Hver gang jeg kommer på en genial idé, så er det en eller annen jxvel som har funnet på det før meg. Men det der må da være helt perfekt å løpe med?

Ser ut som de er like treige som Podbike (og Rivian i Europa).....levert 800 sekker på 100 år....

 

Trrreiiiiggggt.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 9/23/2024 at 7:59 AM, Knirkekne said:

Takker alle for mange gode tips. Skal ta med pc rundt og prøve sekkerom 🙂

Har sett en hardcase-sekk på Løplabbet som ser lovende ut. https://www.boozt.com/no/no/iamrunbox/backpack-pro_32290995

Haster ikke så veldig pr i dag, da det er vondt bak på tykkleggen ved løping, og det har det ikke vært før. Heldig vis ikke noe man kjenner NOE til ved sykling 😄

 

Jeg bruker Iamrunbox og den fungerer greit, men vær obs på at den veier litt mer enn mange andre sekker. Men så kan du beholde nystrøket skjorte under løpeturen  (noe jeg velger å ikke benytte meg av😉 ) 

Men definitivt best å løpe uten sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...