Gå til innhold

Kjedeolje - for oss som ikke vokser (enda)


Anbefalte innlegg

Trond Vidar skrev (20 minutter siden):

Er det noen som har prøvd å vokse kjedet i en UL-vasker?

har prøvd å duppe hele "innerkjelen" fra riskokeren jeg har voks i oppi UL-vaskeren. Observerte noen få bobler som kom ut, men en solid risting/røring gjør omtrent samme nytta tror jeg. Og tror ikke det er så kritisk at man får ut all luft heller. Så hvertfall ikke ut som det var verdt bryet. 

Etter første tur blir voksen komprimert slik at det blir noe tomrom inni rullene uansett? Jeg liker å tro jeg får etterfyllt noe av tomrom med UFO drip e.l.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
On 8/3/2023 at 9:23 AM, Trond Vidar said:

Samt har en del av de tidlige anfalingene som ble gitt blitt borte - som at kjedet må være helt tørt før revoksing. Vannet damper bort under re-voksing. Tiden fra drip til sykling har også gått drastisk ned. 

Rens av voksede kjeder er dødsenkelt. Litt kokende vann fjerner alt. 

Angåande det med kokande vatn: Eg las gjennom Silca sin HOW TO: MAINTAIN A WAXED CHAIN frå September 2022. Der snakkar dei om å berre tørke av kjedet med mikrofiberklut og så vokse på nytt. Kokande vatn er kun nemnt i forbindelse med reingjering av kjede som har blitt olja: "This is a boiled water, degreaser bath, acetone, and re-wax process."

Er det unødvendig å legge eit voksa kjede i kokande vatn før ny voksing? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende at det ved bruk av Silca´s voks stiller seg helt annerledes, men med min voks er dette synlig: 

Bare så det er sagt, jeg pleier å la kjedet få et par runder gjennom ei tørr fille etter endt dag.

Ved revoksing er det først varmt vann og så over i voksbad.

Vist jeg heller ut varmtvannet gjennom et kaffefilter ser jeg veldig lett om det er urenheter i vannet etter kjederensen. Og ja, det er det, i mer eller mindre grad. Om det har betydning for påfølgende voksing om jeg bruker vannbad, eller ei, aner ikke. 

Vist jeg etter noen voksrunder snur den kalde voksklumpen, ser jeg at voksen i bunn har en mye gråere farge, enn den i toppen. Hva denne grå fargen er et resultat av vet jeg ikke. Grus, sand, støv, skitt, metall, aner ikke, men jeg skraper av bunnvoksen med jevne mellomrom for å holde voksen så ren som mulig. 

Jeg kan varme opp voksen x antall ganger og den er like "hvit" om ikke noe er oppi der. Voksing av kjede derimot etterlater partikler i voksen over tid, i hvert fall slik jeg gjør det og med "min" voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

torhovland skrev (4 timer siden):

Angåande det med kokande vatn: Eg las gjennom Silca sin HOW TO: MAINTAIN A WAXED CHAIN frå September 2022. Der snakkar dei om å berre tørke av kjedet med mikrofiberklut og så vokse på nytt. Kokande vatn er kun nemnt i forbindelse med reingjering av kjede som har blitt olja: "This is a boiled water, degreaser bath, acetone, and re-wax process."

Er det unødvendig å legge eit voksa kjede i kokande vatn før ny voksing? 

 

Jeg opplever at mye av usagt kontekst både fra Silca og ZFC er at det er landevei som sykles, på tørre veier. Min erfaring med voksede kjeder som har vært på en ordentlig regnværstur i norske skoger er at de absolutt bør i varmtvann før ny voksing. Det kommer mye rusk og rask ut i det vannet som ellers hadde havnet i voksen, selv etter rentørking på utsiden. 

Samme gjelder behovet for revoksing, man re-vokse etter en sånn tur (uansett om kjedet var nyvokset før start), hvis ikke har man et dønn rustent kjede etter et par dager, rust som er på innsiden der man ikke kommer til med tørking. Det er et ganske stort drawback med voksing i norske forhold og på terreng (ikke stort nok til at jeg ikke gidder, men det blir en del ekstra runder med kjælen av det. 

  • Like 2

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, saktetur said:

Hva denne grå fargen er et resultat av vet jeg ikke. Grus, sand, støv, skitt, metall, aner ikke, men jeg skraper av bunnvoksen med jevne mellomrom for å holde voksen så ren som mulig. 

Det må du ikkje gjere. Det gråe på botnen er wolfram eller kva no din voks brukar, og lenger oppe ligg basevoksen. Sjå fyrste spørsmål og svar i kommentarfeltet i artikkelen eg lenka til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har jeg brukt Squirt på kjedet i hele år, og er ikke særlig fornøyd. Det er mulig at jeg hadde for store forhåpninger, men jeg syns det er mer grisete og mindre holdbart enn olje. Kjedet var nytt, og badet første i lampeolje, whitespirit og blåsprit i dagesvis før jeg satte det på skinnende blanke drev. I all beskjedenhet har jeg dermed gjort alt riktig, og stusser på hvorfor produktet har fått 4.7 av 5 stjerner rating på bikeshop.

Trinsehjul bak samler snerkevoks, drevene blir svarte, og på kjedet ligger konstant svarte voks-partikler som er ganske grisete og vanskelig å få bort. Hvis dette skyldes oljerester så krever Squirt større innsats på bading av kjede enn jeg er villig til å legge ned. At voksen samler så mye støv syns jeg uansett er rart.

Kjedet er krevende å gjøre rent før man har på ny Squirt. Med olje (Rockn roll) var dette mye enklere med tørr fille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt samme erfaring med Squirt. Derfor usikker på hva jeg skal bruke framover. Vurderer rød Rock N Roll. Synes den er fin i tørt vær og holder ting relativt rent, men må brukes mellom hver tur. Andre som erfarer det samme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke min erfaring 🙂 

Min erfaring med Squirt er at det er ekstremt holdbart, kjedet holder seg rent og at det krever lite vedlikehold. Synes også trinsehjul etc. holder seg meget rent og fint. 

Ikke har jeg vært spesielt nøye med første gangs rens heller: totalt 4 min med Bremserens + gammel oppvaskbørste, deretter spyle av, tørke av med papir/fille, før jeg bruker Squirt. Alternerer med RnR Gull/ Blå da de løser opp litt mer skitt innimellom. Ellers så passer jeg på å tørke av kjedet med en forholdsvis rene papirhåndkler(ikke en skitten fille!!) før jeg legger på ny voks hver gang. Kan kjøre 6-10 timer mellom hver gang jeg må legge på ny voks avhengig av hvor støvete det er.

Holdbarheten på kjedene tilsier at det er lite å hente på å forbedre denne fremgangsmåten da jeg får veldig god holdbarhet på kjedene. (oppimot 5000km på landevei og 200timer ++ på terrengsykkelene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, mpe said:

Er det noen anbefalinger for oss som ikke vokser enda, her inne?

 

26 minutes ago, Gruskverner said:

Anbefaler i hvert fall ikke å lage en tråd om det.

Og det gjelder uavhengig av om vi snakker om kjede eller bein. 

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...