Gå til innhold

Kjedeolje - for oss som ikke vokser (enda)


Anbefalte innlegg

Nå har jeg ikke lest igjennom tråden, så beklager om det blir noe smør på flesk her(eller voks på voks). 
Vil bare skryte av Smoove. Kjørte Offroad Valdres i år i møkkavær. X antall passeringer av bekker som vasket alt, og Y antall passeringer av gjørmehull i tillegg til stisykling på grisete stier. 
Sykkelen var nedgriset etter to timer, og etter 4,5 ble den spylt på sjekkpunkt før den ble raskt møkkete igjen. 
Jeg hadde ikke behov for å smøre drivverket underveis(da jeg syklet UB i regnværet i 2016 var drivverket glødende oransje underveis), og etter en vask syklet jeg videre. Alt fungerte som det skulle. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (11 timer siden):

Husk squirt er ikke kompatibelt med varmvoksing. Da blir det full rens igjen først. 

Kjedene varer myye lengre med voks. Men det hjelper jo ikke så mye mot strekk da, selvsagt. 

Åhh, det ante jeg ikke. Takk for tips! Etter hvor mange km varmvokser du på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (10 timer siden):

Åhh, det ante jeg ikke. Takk for tips! Etter hvor mange km varmvokser du på nytt?

Jeg bruker Silca Super Secret eller UFO drip som påføring mellom varmvoksing. Nå påfører jeg stort sett dryppvoks etter hver tur lengre enn ~50km. Varier hvor lenge jeg venter før ny varmvoksing. Litt etter hva som er praktisk og når jeg har tid, men somregel et sted mellom 400 og 1000km... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt RnR (den blå) lenge og da kjørt på før hver tur. Nå tenkte jeg å teste Squirt men trenger jeg egentlig å smøre så ofte? Alltid tenkt det er greit med RnR siden den også fjerner dritt men hvis jeg må avfette kjedet før jeg har på Squirt så blir jo det upraktisk. 

Vurderer sterkt å henge meg på varmvoksing-kjøret neste sesong...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (På 12.8.2023 den 1.07):

Husk squirt er ikke kompatibelt med varmvoksing. Da blir det full rens igjen først. 

Kjedene varer myye lengre med voks. Men det hjelper jo ikke så mye mot strekk da, selvsagt. 

Jeg klarte ikke å finne noen andre som nevnte at/hvorfor squirt ikke burde brukes på varmvokset kjede. Hva er årsaken? (Spør fordi jeg har en halvliter squirt lube i skapet som jeg har brukt på terrengsykkelen uten varmvoks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (10 timer siden):

Jeg klarte ikke å finne noen andre som nevnte at/hvorfor squirt ikke burde brukes på varmvokset kjede. Hva er årsaken? (Spør fordi jeg har en halvliter squirt lube i skapet som jeg har brukt på terrengsykkelen uten varmvoks)

Og siden første skuddet med varmvoksing er gratis så ender du fort opp i uløkka når nye runder skal foretas pga feilbruk! 😄

  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (13 timer siden):

Jeg klarte ikke å finne noen andre som nevnte at/hvorfor squirt ikke burde brukes på varmvokset kjede. Hva er årsaken? (Spør fordi jeg har en halvliter squirt lube i skapet som jeg har brukt på terrengsykkelen uten varmvoks)

Her er svar fra zfc:

Zero Friction Cycling
Hey there - you can use products like squirt, smoove and grax - and they will be ok - with some caveats. Basically they use a different wax base - we believe they use slack wax or something very similar. this is a more oil wax - which is why they can have greater treatment longevity vs the very refined drip waxes like ss drip, ufo, tru tension etc. Being more oily / less refined paraffin base - they are not as compatible to use with immersive waxing. However, if one say applies a treatment of squirt / smoove/ grax - runs that treatment until chain is starting to sound / feel a bit dry- a rewax over that goes fine - and many do this for cycling holiday etc to get through holiday until back to wax pot. It doesnt go as well if one has mutliple treatments applied and starting to get some build up. You are trying to wax over something that will not just melt off in the wax pot, and the wax will have some trouble trying to bond to chain metal for an immersive wax coating that will behave as normal. hope that helps!
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt inn Squirt for å kvitte meg med grisete olje på kjedene på syklene mine. Første forsøk i konverteringen var ikke helt vellykket siden kjedet virker litt klissete og seigt. Har antakelig slurvet litt med rengjøringen. Hva anbefales til ny runde med rens for å sikre et best mulig resultat. Vil helst unngå de mest skadelige løsemidlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topstone5 skrev (1 time siden):

Jeg har kjøpt inn Squirt for å kvitte meg med grisete olje på kjedene på syklene mine. Første forsøk i konverteringen var ikke helt vellykket siden kjedet virker litt klissete og seigt. Har antakelig slurvet litt med rengjøringen. Hva anbefales til ny runde med rens for å sikre et best mulig resultat. Vil helst unngå de mest skadelige løsemidlene.

Betimelig post, kjøpte det nettopp selv. Da venter jeg med applisering inntil videre.

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topstone5 skrev (7 timer siden):

Hva anbefales til ny runde med rens for å sikre et best mulig resultat. 

UFO clean er bra. 

Men en avfetting eller asfaltfjerner for bil, eller White sprit funker også. 

Gjerne i kombinasjon med kokvarmy vann med zalo eller oppvaskmiddel for å fjerne løsemiddel etterpå. 

Og en dupp i rødsprit eller lignende tilslutt for å fjerne zalo/vann 🙄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fungerer i blant (ofte) som gatas mekaniker, og fikk levert en nabos gamle sykkel for en stund siden. Av typen som sikkert brukte god gammaldags kjedeolje, den var i hvertfall helt svart og seig. UFO ordna opp! Bra greier altså.

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (På 12.8.2023 den 16.08):

Opplever Muc-off smørningene som helt suveren.

Zero Friction Cycling er slett ikke enig med deg. 
 

Sitat

ON the plus side, things look better vs Muc-Off Nano chain after just 2000km!! This remains still, by far, the highest wear rate test, recording 145% of wear rate allowance by just the 2000km mark. Test stopped, and with chain looking like a coherent joining of black sludge – this lubricant proved not to be a fan favourite for those that ever tried it!



https://zerofrictioncycling.com.au/wp-content/uploads/2022/04/Lubricant-detail-review-Muc-Off-Ludicrous-AF-v1.3.pdf

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topstone5 skrev (På 22.8.2023 den 15.26):

Jeg har kjøpt inn Squirt for å kvitte meg med grisete olje på kjedene på syklene mine. Første forsøk i konverteringen var ikke helt vellykket siden kjedet virker litt klissete og seigt. Har antakelig slurvet litt med rengjøringen. Hva anbefales til ny runde med rens for å sikre et best mulig resultat. Vil helst unngå de mest skadelige løsemidlene.

Så ikke denne, men som ble nevnt er skikkelig avfetting av kjedet ekstremt viktig. Hvis det er noen rester av olje så vil ikke voksen feste seg. Jeg har alltid brukt et nytt kjede fordi de er lettere å rense, men hvis man bruker UFO eller noe så går det vel med gamle kjeder også. Men på terrengsykkelen gjorde jeg bare det, rensa et nytt kjede i blåsprit og så kokt vann. Helte på squirt og lot det stå i en 10-15min også var det ut å sykle. Leverte senere sykkelen på service og der olja den hjelpsomme mekanikeren kjedet (det var jo helt tørt!!), så da måtte jeg rense et litt brukt kjede på nytt, men det gikk fint. Tror månedsvis med oljegris er verre.

 

Nå har jeg gått på varmvoks-kjøret, og fant akkurat ut at silca leverer voksen i en egnet pose, slik at man ikke trenger en egen kjele for det. Så da blir det hjemmevoksing når den kommer inn på lager igjen. Har kjøpt et par ekstra-kjeder jeg tenker å ta i samme kjøret, men er litt usikker på om EPT-kjedet til vintersykling går godt med rens&varmvoks eller om jeg må olje i vinter. Noen anelse @baronKanon eller andre?

Blir uansett veldig spennende å se hvor lenge min nåværende varmvoks holder. 470km så langt uten å ha gjort noe med det. Blir også spennende å se hvor lenge det går før kjedet må byttes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (10 minutter siden):

Har kjøpt et par ekstra-kjeder jeg tenker å ta i samme kjøret, men er litt usikker på om EPT-kjedet til vintersykling går godt med rens&varmvoks eller om jeg må olje i vinter. Noen anelse @baronKanon eller andre?

Bruker EPT med varmvoks. 

Eneste jeg har opplevd med EPT er at det ikke tåler for mye dynking i løsemidler eller noe særlig koking for å løse opp gammel voks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ville definitivt tatt det av. Å få sylte skikkelig i rensemiddel er nok alfa og omega. Voksen skal jo i teorien inn til "rullene", så da må man få bort oljen derfra. Men hurtiglenke kan gjenbrukes (bare ha en ekstra på sykkelen i tilfelle), så det går fint. Jeg brukte litt ståltråd og vri-med-tang metoden for å åpne.

 

baronKanon skrev (1 minutt siden):

Bruker EPT med varmvoks. 

Eneste jeg har opplevd med EPT er at det ikke tåler for mye dynking i løsemidler eller noe særlig koking for å løse opp gammel voks. 

Ok, så et lite 5-minuttersbad i rensemiddel eller? Setter stor pris på din detaljerte renseprosess 🙂

Endret av Ndreas
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (12 minutter siden):

Ja ville definitivt tatt det av. Å få sylte skikkelig i rensemiddel er nok alfa og omega. Voksen skal jo i teorien inn til "rullene", så da må man få bort oljen derfra. Men hurtiglenke kan gjenbrukes (bare ha en ekstra på sykkelen i tilfelle), så det går fint. Jeg brukte litt ståltråd og vri-med-tang metoden for å åpne.

 

Ok, så et lite 5-minuttersbad i rensemiddel eller? Setter stor pris på din detaljerte renseprosess 🙂

Jeg vasker først et par runder i white spirit, så kanskje en runde i ultralydvasker med sitrus, så en runde eller to i isopropanol, før det skal tørke helt. - på nytt kjede. Man kan skippe ultralydvasker der. 5 min i rensemiddel er absolutt greit.

Ufo clean og Silca chain prep er visstnok veldig gode 1-stegsmidler.

baroudeur skrev (18 minutter siden):

@Ndreas Vil du si at det er en dårlig idé å starte med Squirt på et gammelt kjede som sannsynligvis ikke blir helt rent uten at det tas av?

Hvis man skal begynne med voks, er det viktig at voksen får feste rett på metall. Derfor er det klart viktig å få det skikkelig rent først for å få optimalt resultat.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond Vidar skrev (6 minutter siden):

Er det noen som har prøvd å vokse kjedet i en UL-vasker?

Det funker det, og det vil jo være en god måte å få rista ut all luft fra kjedet. Utfordringen er å få opp temperaturen til over smeltepunktet. Min går "bare" opp til 80°C, og har ikke prøvd om det er nok til å få voksen til å smelte godt nok. Silca sin pose er jo perfekt til den bruken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EPT kjede kan hvert jeg ikke anbefale ! Kjøpte et sånt, men etter å ha tråkka det istykker to ganger gikk det i søpla. 

Wippermann connex 11sx med rustfri innerlinks kunne kanskje vært et bedre alternativ for vintersykkel? Har brukt sram XX1 kjeder , og opplever at de også har svært god motstand mot rust, så lenge jeg tar en lett skyll med lunka vann og tørker over med en mikrofiber når jeg kommer hjem for dagen. Tar under et minutt og har blitt en generell rutine for sykling med voks på kjede i våte forhold. 

På jobb står sykkelen utendørs med saltsuppe på, men i lav temp så virker det ikke som det ruster så fort. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...