Gå til innhold

Digital familekalender


Anbefalte innlegg

Med to barn i rette alder som har (altfor)mange aktiviteter, mor med ulike aktiviteter og far som har hyppige jobbreiser trenger vi planlegger. Har frem til nå brukt ulike familekalendere i papirformat. Disse er forsåvidt OK; men er ofte ikke helt oppdatert langt fram i tid, samt at når øyeblikksbeslutninger skal fattes utenom hjemmet så er jo ikke kalenderen tilgjengelig.

Så; i 2024/25 må det gå an å digitalisere denne. Har en felleskonto med Google Kalender, mulig det kan være en løsning. Men ønsker  også en skjerm på vegge som er "alltid på" eller som kan vekkes kjapt med et touchpanel. Mulig gammel ipad kan løse dette, eller blir det innbrenning? Og er det mulig å ha denne til "alltid på" med strømledning i og rett app installert?

Jeg kan umulig være den eneste som har tenkt tanken, men google gir meg ingen gode svar. Noen her som har tips til en vellykket digitral løsning for familekalender (som koster mindre enn en sykkel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klatret halvveis ned det kaninhullet for et år siden.

Fant ut at Amazon Echo Show kom nærme, men at brukerne der nå var veldig misfornøyde (manglende support/utvikling, tror jeg).

Og at noe som het Skylight trolig kom nærmest. Men jeg kom aldri nærmere å undersøke om jeg faktisk skulle bestille denne.

Ikke overraskende dukket det også opp mange forslag om å bygge selv med raspberry pi ("Veldig enkelt, du bare programmerer litt her og bruker en gammel tablet der"), som ikke var så aktuelt for min del.

 

Synes det rareste er at google home nest ikke har gode løsninger for dette, og å kunne vise flere kalendere/kalenderavtaler samtidig. I vår familie kan det fort være 4-5 avtaler som sammenfaller i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi benytter en delt kalender hos Google, den har vi tilgjengelig på de fleste dippeduttene våre, og det fungerer helt strålende, Spond-aktiviteter synkes også ned i samme kalender for å samle alt på et sted. Har ikke hatt behov for å henge noe på veggen, da vi har denne kalenderen tilgjengelig på mobiler og pc-er.

Men skjermen på en ipad vil vel stå på så lenge den er satt til "Never" på Auto-lock, så det skal fungere fint til veggen:

Settings > Display & Brightness > Auto-Lock. Set Auto-Lock to "Never". This will keep your screen awake, but still respect your screen dimming settings. 

https://support.robinpowered.com/hc/en-us/articles/204744444-Apple-device-settings-for-best-performance-with-Robin-Rooms-app

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sjekket ut Skylight, men er et US produkt og selv om mye derfra fungerer bra, så blir jeg skeptisk mot konvertering av datoformat etc. Raspberry pi har jeg googlet noen ganger, men som halvgammel gubbe på +50 blir det ikke den knappe fritiden ofret på å lære seg noe nytt nå. 

 

Så det blir nok Suverin sin løsning med google Calender, ihvertfall hvis jeg ikke finner noe enklere. Satte i går kveld opp denne med kalender for familien, foreløbig følgende +/-:

+ fungerer på alle mobiler, nettbrett og PC

+ mulig å fargekode etter hvem som har hvilken aktivitet

+ lett å bytte mellom uke/måned/dag

+ Synk mellom jobbkalender og Google Cal gjennom å sende møteinnkallelse på jobbreiser til familiegmail-konto

- Må definere med farge hver gang, ingen AI som forteller at alle møter som begynner med "Amalie" skal være rosa

- må huske fargene, hvem var det som hadde lavendel eller lyseblå (sitter sikkert i hodet etter noen flere dager)

+/- ipad på veggen kan fungere, men på våre pad var ikke auto-lock på "never" et valg. Mulig det skyldes alder (2018-ish) eller at den ene er administrert av jobb. Men Ok, forsøker uten

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolli skrev (36 minutter siden):

- må huske fargene, hvem var det som hadde lavendel eller lyseblå (sitter sikkert i hodet etter noen flere dager)

+/- ipad på veggen kan fungere, men på våre pad var ikke auto-lock på "never" et valg. Mulig det skyldes alder (2018-ish) eller at den ene er administrert av jobb. Men Ok, forsøker uten

Det er nok garantert jobb som sier at du ikke kan skru av autolock. Fargene lærer man seg fort, men man kan også prefikse hendelser med initialer f.eks om de er unike, da blir det fort "A fotballtrening", "M julebord", "P tannlege"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, DeepFu said:

Vi bruker også Google kalender, men vi har egne kalendre for oss, både privat og jobb, og kalender for AirBnB og Getaround. Så kan man vise og skjule relevante kalendre. Fungerer helt greit synes vi. 

Samme her selv om settingen ikke er kjernefamilie og kalendrene representerer litt forskjellige ting.

Kalender-appen på Android lar deg vise forskjellige kalendre i hvilken kombinasjon du vil, og med forskjellige farger pr. kalender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...