Gå til innhold

Gravelsykkel vs. MTB - ritt, pendling og koseturer


Anbefalte innlegg

Det har gått opp for meg at jeg ha enda en sykkel. Jeg sliter derimot med å bestemme meg for om jeg skal skaffe meg en gravel - eller terrengsykkel (hardtail). 

Fra før har jeg en karbonracer, aluracer og en eldgammel hardtail med 26" hjul. 

Den nye sykkelen er tiltenkt å brukes i bikepacking-ritt som Bright Midnight, Mother North - og også tilsvarende ritt i utlandet etterhvert, Birken (gjerne UB også), jobbpendling (asfalt) og koseturer i Oslomarka. 

Når det gjelder gravelsykkel, er det å bygge opp en titanramme som er planen. Med klaring for ca. 50 mm. dekk. 

c96dbf12-7a8f-478f-8341-b5c44e632c00.jpg

Når det gjelder hardtail har jeg falt litt for Scott Scale-serien. 

ny290167-2.640.png

Problemet er jo også at det frister med en fulldemper også, men skjønner at det blir unødvendig tungt å drasse på i hverdagen. Er det gjennomførbart å sykle Offroad Valdres og Offroad Finnmark på en hardtail med dropper-setepinne f.eks? 

Den egentlige løsningen er jo åpenbart å kjøpe alle syklene, men tror det er mest akseptert om jeg kun begynner med én.😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være rimelig rå fysisk for å kjøre OF eller OV på hardtail, men det går jo.

Det er jo noen som har kjørt UB på stiv singelspeed, men basert på egen gjennomføring i 2014 så må det være for spesielt interesserte.

Jeg tror en kombo av lett FS og gravel er en fin kombo som dekker det du ønsker og om du ikke planlegger å konkurrere på rene landeveisritt så funker det med 2 hjulsett på gravel sykkelen for å dekke gravel og landevei. 

Da kan du selge unna carbon og alu racer og sitte igjen med 3 sykler som er samme antall som du har i dag, men til en noe høyere kost sannsynligvis.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg køyrde OF150 på hardtail utan dropper. Det gjekk, men det hadde heilt klart vore meir effektivt med fulldempa.

Einig med dei andre at du kan ha ein grussykkel som dekker alt untatt UB, OF og OV. Der treng du fulldempa. Ein hardtail blir eigentleg feil til alt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (3 timer siden):

Det høres ut som du beskriver en Trek Supercaliber eller Specialized Epic Worldcup 

For å være ærlig skjønner jeg ikke poenget med de syklene. Ikke er de noe særlig lettere enn andre sykler med mer vandring. Hva er det man får ved de syklene? En vanlig Epic er jo mye mer allround enn Epic WC

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (4 timer siden):

Du skal være rimelig rå fysisk for å kjøre OF eller OV på hardtail, men det går jo.

Det er jo noen som har kjørt UB på stiv singelspeed, men basert på egen gjennomføring i 2014 så må det være for spesielt interesserte.

Jeg tror en kombo av lett FS og gravel er en fin kombo som dekker det du ønsker og om du ikke planlegger å konkurrere på rene landeveisritt så funker det med 2 hjulsett på gravel sykkelen for å dekke gravel og landevei. 

Da kan du selge unna carbon og alu racer og sitte igjen med 3 sykler som er samme antall som du har i dag, men til en noe høyere kost sannsynligvis.

Jeg trenger den lille fordelen karbonracer'n gir meg om jeg skal holde følge med i de raskeste puljene i landeveisrittene.😅

Olechr skrev (3 timer siden):

Tingene du nevner her er såpass langt unna hverandre at tror du skal slite med å få en sykkel til å dekke behovet. Jeg ville ha bestemt meg for hva som er viktigst og kjøpt til det. 

 

torhovland skrev (3 timer siden):

Eg køyrde OF150 på hardtail utan dropper. Det gjekk, men det hadde heilt klart vore meir effektivt med fulldempa.

Einig med dei andre at du kan ha ein grussykkel som dekker alt untatt UB, OF og OV. Der treng du fulldempa. Ein hardtail blir eigentleg feil til alt.

Takk for fornuftige innspill begge to! Ser at det er vanskelig å få en alt-i-én-sykkel, så da blir det nok en gravelsykkel (i første omgang).

Sveinung1 skrev (3 timer siden):

Bygg deg en titangravel👍 det å ha en så fin sykkel at en bare kan sitte å se på den og smile er verdt prisen 😎

20240915_150649.jpg

Solgt!🤩

Gew88 skrev (3 timer siden):

Det høres ut som du beskriver en Trek Supercaliber eller Specialized Epic Worldcup 

Veldig fine sykler, men de er begge et godt stykke utenfor tiltenkt prisramme. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (12 timer siden):

For å være ærlig skjønner jeg ikke poenget med de syklene. Ikke er de noe særlig lettere enn andre sykler med mer vandring. Hva er det man får ved de syklene? En vanlig Epic er jo mye mer allround enn Epic WC

Absolutt ett poeng. Jeg har ikke studert de nøyere, men har tenkt at de er noe lettere, og hakket mer responsive, og derav fungerer til grusritt omtrent på nivå med en hardtail, og i ritt ala de typiske norske maratonrittene så er de perfekte mtp litt tilgivelse i med demper bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (På 17.9.2024 den 8.51):

Absolutt ett poeng. Jeg har ikke studert de nøyere, men har tenkt at de er noe lettere, og hakket mer responsive, og derav fungerer til grusritt omtrent på nivå med en hardtail, og i ritt ala de typiske norske maratonrittene så er de perfekte mtp litt tilgivelse i med demper bak. 

“Ingen” av Specializeds proffer bruker WC. Den er like tung som Epic/Epic Evo og har minimale fordeler i ft Evo med Motion Control. Tipper den forsvinner i neste runde. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendarisk skrev (På 16.9.2024 den 15.36):

det gjennomførbart å sykle Offroad Valdres og Offroad Finnmark på en hardtail med dropper-setepinne f.eks? 

 

Gjennomførbart ja. Optimalt? Langt der i fra. 


Jeg kjørte Offroad Valdres i fjor på sti-hardtail (150mm gaffel med låsing) og Ultrabirken i år med fulldemper med plenty demping. Interessant nok samme dekk på begge rittene. Ekstremt mye mer sliten i overkropp og hender på hardtail og jeg hadde en mye bedre reise på fulldemper. 

  • Like 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (48 minutter siden):

“Ingen” av Specializeds proffer bruker WC. Den er like tung som Epic/Epic Evo og har minimale fordeler i ft Evo med Motion Control. Tipper den forsvinner i neste runde. 

Skjønner. Man blir jo alltid interessert i noe som i teorien virker å løfte syklene ett hakk, uten at det nødvendigvis betyr at det er bedre i praksis. 
Jeg er ikke der selv at ny sykkel er på tapeten, men sykler Epic Evo selv og når jeg kan tyne ut under 3.10 på Birken på den kan man jo kalle det en allsidig sykkel. 

Er det store forskjeller i hvordan Supercalibier oppfører seg kontra Epic WC? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (38 minutter siden):

Gjennomførbart ja. Optimalt? Langt der i fra. 


Jeg kjørte Offroad Valdres i fjor på sti-hardtail (150mm gaffel med låsing) og Ultrabirken i år med fulldemper med plenty demping. Interessant nok samme dekk på begge rittene. Ekstremt mye mer sliten i overkropp og hender på hardtail og jeg hadde en mye bedre reise på fulldemper. 

Du kan jo tenke deg hvis du syklet UB på stihardtailen din og OFV på fulldemper. Mtp relativt mye mer større stein i UB enn Valdres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/16/2024 at 7:59 PM, Olechr said:

For å være ærlig skjønner jeg ikke poenget med de syklene. Ikke er de noe særlig lettere enn andre sykler med mer vandring. Hva er det man får ved de syklene? En vanlig Epic er jo mye mer allround enn Epic WC

Godt poeng. Men det kan dyttes andre veien også - mot grovere sti. Jeg har for tiden 3 trening & gøy-sykler:

'23 Stumpjumper
'21 Epic Evo
'24 Crux DSW

Vil påstå at Epic Evo'en en fantastisk allsidig sykkel, bare å bytte hjul og evt klinge, tune litt dempere, så klår den de to andre. Valgte den fremfor Crux på Nesfjellet Gravelduro. På samme måte ville jeg valgt den på TSR fremfor Stumpy, foretrekker den selv på grove turer i lokalmarka.
Mao kunne jeg i 99.5% av all syklingen jeg gjør klart meg med én (blasfemi, I know).

De andre to er da mest for variasjon/gøy/reserve. Og det er viktig 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (20 minutter siden):

Du kan jo tenke deg hvis du syklet UB på stihardtailen din og OFV på fulldemper. Mtp relativt mye mer større stein i UB enn Valdres.

Jeg tenkte faktisk tanken pga. mye grus i årets UB-trase, men steike så glad jeg var for at valget ble som det ble. Nydelig å bare kunne gi på i alle nedkjøringer. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (55 minutter siden):

Jeg er ikke der selv at ny sykkel er på tapeten, men sykler Epic Evo selv og når jeg kan tyne ut under 3.10 på Birken på den kan man jo kalle det en allsidig sykkel. 

Er det store forskjeller i hvordan Supercalibier oppfører seg kontra Epic WC? 

En av de raske elite-gutta vil klare å sykle godt under 3 timer på en stisykkel med 140 mm vandring også. 😉 Hvor rask en sykkel er må sees som relativt til deg og alternativet. 


Jeg har ikke prøvd Epic WC, men Supercaliber var overaskende kapabel i første versjon, tross kort vandring bak. Med store dekk var den morsom på middels grove stier også. Samtidig var den ikke noe merkbart bedre enn en tilsvarende sykkel med 100-110 mm vandring bak og effektivt demperoppheng med lås på demperen eller lignende. Nyeste versjon har lenger vandring og mer stivennlig oppsett forøvrig.
Hvis man ser på syklene som brukes i rundbane-verdenscupen for tiden så er de fleste av dem lette stisykler med supre egenskaper i krevende terreng. Det betyr ikke at de bremser noe mer på grusen enn en sykkel med mindre vandring uten senkepinne - gitt vekt nogenlunde lik. 
Setter man på raske dekk på en 120-130 mm stisykkel og finner en effektiv sittestilling vil utslagene i forhold til en fulldemper med kortere vandring være minimale i et ritt som Birken.  1-1,5 kilo ekstra vekt vil så klart kunne utgjøre en relevant forskjell de bratteste klatringene, men samtidig ikke mer enn forskjellen vekten utgjør på totalvekten for syklist, sykkel, sekk++.  11 kilo sykkel+ 80 kilo syklist, 2 kilo klær, hjelm, sko osv + 3,5 kilo sekk + flasker = ca 100 kg.  

1 kilo vektforskjell vil i så fall i beste/verste fall utgjøre 1% forskjell og da egentlig kun i akslerasjoner og i de bratteste delene av klatringene. 

  • Like 4

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (29 minutter siden):

En av de raske elite-gutta vil klare å sykle godt under 3 timer på en stisykkel med 140 mm vandring også. 😉 Hvor rask en sykkel er må sees som relativt til deg og alternativet. 

 

Jeg tenker at det nok er noe å hente på en gravel/hardtail, men at det er minimalt gitt lik form/dagsform. Er jo mange variabler i Birken. Mtp vær/vind og dynamikken i gruppa man sykler med. Nå blei årets ritt litt spesielt for min del hvor jeg stoppet å hjalp en hardt skadet medsyklist og fikk litt fratrekk i tid pga det. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (På 16.9.2024 den 20.25):

Dette er ikke noe å lure på. Hvilken titanramme skal du ha? 😄

 

Har sett på flere forskjellige, blant annet Bearclaw Thunderhawk, Reilly Gradient, Planet X Tempest, Stribe Juno ++, men tror jeg lander på en spesialbestilling fra Waltly. Må bare bestemme meg for geometrien.😅

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...