Gå til innhold

Varmetrening sykkel- noen med egenerfaring?


Kaiost

Anbefalte innlegg

Panda skrev (4 timer siden):

Hva gjør dere rent praktisk med vask av klærne dere har på? Tenker spesifikt på hansker og boblejakka, dette går det jo ikke an å hive i vaskemaskinen.

 

Er det noen proffer på høyt plan som faktisk bruker dette? Og eksisterer det vitenskapelig evidens på at det fungerer. Og i så fall hvordan har de målt dette.

Proffer som gjør dette ja. Bare å søke opp så kommer det masse. Abrahamsen kjørte samme opplegg utendørs på Gran Canaria, full påkledning i en time.

Jeg bruker som nevnt to superundertrøyer med lange armer, en tykk og en Swix, foret vinterjakke Milslukern sport, helt tett regnjakke utenpå der og en foret Bjørn Dæhlie skivest ytterst. To sykkleluer type vinter og bøff i hals og over luer. Skihansker, lang sykkelbukse i tillegg til Bib.

Alt går i vaskemaskina. I går svetter jeg 1.6 kg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tydeligvis mange bevis på at dette kan ha en effekt. Men, jeg blir sittende med noen spørsmål. 

 

Si man har kjørt et varmetrenings-regime i en periode og fått en økning. Hvis man slutter med, antar jeg ytelsen vil ramle sakte tilbake igjen? Men, hvis man fortsetter , vil man forbli på det "høye" nivået eller vil kroppe tilpasse seg og ramle sakte tilbake igjen etter en lengre tid? 

 

Eller omformulert: Er varmetrening et verktøy man tar fram når konkurransesesongen nærmer seg og formen skal spisses, eller mer et helårsprosjekt...? Eller kanskje til og med noe man bør kjøre periodisk..? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må tilpasses den andre treninga du har. Har kjørt 5 økter på rad nå og tar to dager fri før neste 5 dager. Kjenner at det tar på kroppen slik at det er nok ikke smart å kjøre det sammen med en hard intervallbolk, eller i konkurransesesong. 
Jeg tenker det er et supplement til annen trening fram mot sesongstart. 
Det fungerer jo ikke slik at når du er ferdig med 5 uker og har feks 5% økning i ftp eller vo2 så vil du få samme økning for hver 5 uker du kjører. Det blir progressivt vanskeligere å øke jo bedre tall du får. Min Vo2 var 64 i vår sa Garmin ( sikkert feil, men den måler nå puls og watt så utviklingen blir rett), datt ned til 58 på slutten av sesongen og med en liten ryggskade for et par uker siden sank den til 54 forrige uke. Får kjørt 3 uker varmetrening  til før jeg drar til Mallorca i 10 dager. Med sykkel og wattmåler skal det bli interessant å se hva Garmin sier om formen når jeg skal ta noen bakkedrag der nede. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (20 timer siden):

Proffer som gjør dette ja. Bare å søke opp så kommer det masse. Abrahamsen kjørte samme opplegg utendørs på Gran Canaria, full påkledning i en time.

Jeg bruker som nevnt to superundertrøyer med lange armer, en tykk og en Swix, foret vinterjakke Milslukern sport, helt tett regnjakke utenpå der og en foret Bjørn Dæhlie skivest ytterst. To sykkleluer type vinter og bøff i hals og over luer. Skihansker, lang sykkelbukse i tillegg til Bib.

Alt går i vaskemaskina. I går svetter jeg 1.6 kg.

 

Skjermbilde.JPG

  • Haha 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (19 timer siden):

Det må tilpasses den andre treninga du har. Har kjørt 5 økter på rad nå og tar to dager fri før neste 5 dager. Kjenner at det tar på kroppen slik at det er nok ikke smart å kjøre det sammen med en hard intervallbolk, eller i konkurransesesong. 
Jeg tenker det er et supplement til annen trening fram mot sesongstart. 
Det fungerer jo ikke slik at når du er ferdig med 5 uker og har feks 5% økning i ftp eller vo2 så vil du få samme økning for hver 5 uker du kjører. Det blir progressivt vanskeligere å øke jo bedre tall du får. Min Vo2 var 64 i vår sa Garmin ( sikkert feil, men den måler nå puls og watt så utviklingen blir rett), datt ned til 58 på slutten av sesongen og med en liten ryggskade for et par uker siden sank den til 54 forrige uke. Får kjørt 3 uker varmetrening  til før jeg drar til Mallorca i 10 dager. Med sykkel og wattmåler skal det bli interessant å se hva Garmin sier om formen når jeg skal ta noen bakkedrag der nede. 

Det blir skikkelig spennende å høre hvilken effekt du opplever!

 

Selv kjørte jeg noe varmetrening i fjor vinter, men aldri 5 økter per uke i 5 uker. Har derfor ikke noe godt grunnlag for å uttale meg om effekt.

Opplevde alt av tøy etc som noe skikkelig hæssel å skulle håndtere i etterkant. Luktet helt forferdelig svette, og jeg endte opp med et eget "kit" som kun ble brukt til varmetrening mtp ull og fleecetøy. Det ble kastet etter hvert.

 

Når det gjelder følelse underveis, ble jeg ganske kvalm under en del av øktene. Sannsynligvis pga overoppheting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (21 timer siden):

...mon tro om badstu eller en tur i et varmt badekar i etterkant av en treningsøkt kan gi noe lignende gevinster? 

 

Det er mange som snakker om dette også. Lytt litt på Trainerroad og Science of Sport-podcastene så hører du at både badstu og varme bad brukes aktivt av topp kondisjonsutøvere innen både sykling og ultraløp. 
Anekdotisk har jeg bare en klar egen opplevelse av at jeg får vesentlig forbedring av å trene i høy varme - mer enn treningen forøvrig tilsier. Men da er det bare vanlig utendørs sykling i 35 grader jeg snakker om. Tipper jeg kommer til å prøve meg frem med noen økter med mye klær utover høsten. Jeg kan plassere rulle og sykkel i egnet dusj/baderom, men ser for meg at det er lettest å få til dette med tette plagg og ekstra isolasjon utenpå disse. Øktene skal uansett ikke være lengre enn 50 minutter og foregå på relativt lav intensitet. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (18 minutter siden):

Anekdotisk har jeg bare en klar egen opplevelse av at jeg får vesentlig forbedring av å trene i høy varme - mer enn treningen forøvrig tilsier. Men da er det bare vanlig utendørs sykling i 35 grader jeg snakker om.

Mange har vel opplevd å få formforbedring av sykkel-sydentur. Meg selv inkludert. Ikke at det nødvendigvis har vært så veldig varmt, men det er iallefall varmt nok til at jeg opplever høyere puls enn watten skulle tilsi. Men, har stussa litt på at jeg ikke føler jeg har klart å få samme formforbedringen av å kjøre en liten bolk med overload/høyt volum hjemme som på sydentur. Varmen kan kanskje forklare litt. 

Og som nevnt tidligere, mange kjører nok delvis varmetrening når de kjører zwift-ritt hjemme. Svært mange har for høy temperatur og luftfuktighet og for lav luftsirkulasjon til at kroppen klarer å kjøle seg ned tilstrekkelig gjennom en hard zwift-økt. 

Virker logisk at utvidelse av blodårene som skjer ved varme kan bidra at blodvolum/plasmavolumet øker, som igjen kan stimulere kroppen til å lage mer hemoglobin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (1 time siden):

Og som nevnt tidligere, mange kjører nok delvis varmetrening når de kjører zwift-ritt hjemme. Svært mange har for høy temperatur og luftfuktighet og for lav luftsirkulasjon til at kroppen klarer å kjøle seg ned tilstrekkelig gjennom en hard zwift-økt. 

Virker logisk at utvidelse av blodårene som skjer ved varme kan bidra at blodvolum/plasmavolumet øker, som igjen kan stimulere kroppen til å lage mer hemoglobin? 

En utfordring med rulletrening og varme er nok at mange overestimerer egne faktiske evner når det kommer til innesykling pga høyere verdier ute. Dette gjør nok at mange ligger på en konstant overbelastning inne - varmen tatt i betraktning i tillegg. 
Jeg ser f.eks at når jeg følger Trainerroad Vo2-max-økter ute så føles intervallene for lette. Gjør jeg samme økt inne er jeg helt på grensen til å måtte avbryte. Jeg sykler til Tryvann på ca 17:30 og med 345 watt i snitt for så å kunne sykle to drag til på 18-19 minutter med 320+- i snitt. Inne sliter jeg med å holde 330 watt i 5x5 med gode pauser mellom. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende dette her! Hadde vært gøy med en sammenligning mellom en gruppe som kjørte varmetrening på rulle kontra en gruppe som kjørte tradisjonell trening for så å ta sauna etterpå. Lurer på når på sesongen dette er best mtp. at det skal være 50min på lav intensitet (wattmessig). Med 5 økter i uka, og som det nevnes her så er de krevende, så må man velge vekk noe. Da tenker jeg lengde og intensitet på øktene. Adapsjoner etter trening er jo en komplisert prosess som involverer flere av kroppens systemer og alle blir ikke stimulert på samme måte. 
Hvis sauna gir noe av de samme adapsjonene, og ikke går på bekostning av øktene mtp. lengde og intensitet (ikke minst spesifikke økter for ritt), kanskje bortsett fra på recovery-biten. Så kanskje det er best of both worlds? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (1 time siden):

mange overestimerer egne faktiske evner når det kommer til innesykling pga høyere verdier ute.

Dette virker til å gå begge veier. Ser endel produserer høyere watt-verdier inne enn ute også. 

Mange grunner til forskjeller både opp og ned: temperatur, wattmåler/kalibrering av utstyr, større andel stående tråkking, jevnere motstand inne, psykologi. 

Jeg har brukt samme wattkrank ute og inne og har flere av mine beste wattnoteringer inne... Både korte og lange. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...