Gå til innhold

Varmetrening sykkel- noen med egenerfaring?


Kaiost

Anbefalte innlegg

Jeg anser sesongen som ferdig og har begynt å se framover mot neste år. Dette året har gått over all forventning og jeg har nådd de målene jeg satte meg og vel så det. 

Det betyr at de forberedelsene jeg gjorde gjennom vinteren og våren fungerte for meg med mye volumtrening blandet med tradisjonelle intervaller.

 

Hovedmålet for neste er er satt: UCI Masters VM i Australia i oktober: https://auscycling.org.au/news/2025-uci-gran-fondo-world-championships--great-ocean-road

For å kvalifisere seg til VM er det to muligheter: Enten å bli Norgesmester Masters eller å bli bland de 25% beste i et av kvalifiseringsrittene som er satt opp. 

 

I jakten på utvikling (eller rettere sagt å hindre forfallet) og ønsket om å gjøre noe annet tenkte jeg å prøve noe annet. Reiser jo ganske mye til Spania og sykler, og har vært inne på tanken om å teste ut høydeopphold, evt bo på hotell med høydekammer rom (slik enkelte på UNo-X har gjort). Prisen på det er ikke avskrekkende, men har inntil videre slått dette fra meg.

Jeg har en del trener utdannelse og leser mye av det som skjer på den fronten, og har i det siste lest det jeg har kommet over om varmetrening for sykkel. Tar bare med denne artikkelen om emnet: https://brage.inn.no/inn-xmlui/handle/11250/2839337

Kort oppsummert gir 5 økter a 50 min i uka over 5 uker-lav intensitet- samme effekt som et like langt høydeopphold, med signinfikant økning i aerob kapasitet og vo2 maks.

Som et forsøk startet jeg derfor med dette i helga og har nå hatt tre økter. Gjør det i snikkarboden i annekset på ca 30 kvm, innetemp på ca 20 grader, antrekk: superundertrøye, tykk trøye, foret vinterjakke, regnjakke, foret vintervest, foret vinterbukse, bøff, to luer, skihansker. Snitt watt ca 40% av ftp. De første 40 minuttene har vært lette, og de siste 20 har pulsen steget  og det kjentes ut som om jeg kjører på 220-240w istedenfor 120w. Har svettet mellom 1,5 og 1,75 liter. 

https://www.strava.com/activities/12391011776/overview

Er det noen som har prøvd det ut i praksis selv som har noen gode råd ut fra erfaring? 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet selv og er heller ikke dedikert nok til å kjøre et sånt regime men synes det er interessant. Grenlandsplogen, Jonas Abrahamsen, logger mange varmeøkter jevnt over hele året. Her er Stravadata fra den siste som er ganske typisk.

137AAB82-8E90-4225-8F26-234BDF4C1F51.jpeg

  • Thanks 1

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også over snittet interessert i trening, har sett litt på dette og lagt merke til bla. Jonas som nevnt. Har egentlig lagt det litt bak meg fordi det blir i overkant seriøst, men tenker kanskje dette kan være noe da jeg har trappet ned trening fra 15-20t i uka til 10-12t i år pga livet. Jeg har ingen erfaringer å bidra med, men følger tråden og er veldig fristet til å teste i vinter. Gir i så fall rapporter om mine opplevelser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Kaiost said:

Er det noen som har prøvd det ut i praksis selv som har noen gode råd ut fra erfaring? 

Har prøvd det litt, og bruker en core-sensor en del. Mye bra dokumentasjon og tips inne på core sine sider, kan anbefale å lese gjennom der.

Av egne erfaringer kan jeg legge til at jeg ikke må undervurdere hvor mye disse øktene koster i totalregnskapet...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (Akkurat nå):

Fascinerende opplegg som jeg absolutt har tro på, men krever tilgang til egna lokaler (med sluk!) som kanskje de færreste har.

En løsning jeg ser folk har gjort er å rigge til på badet. Det blir jo korte økter så trenger ikke underholdning. Hvis man godsnakker med evt. kone så må man da klare å få disp til noe sånt 😄 badstue og vaskerom er også gode alternativer. Så kan man pakke seg inn i klær i stedet for å skru opp varme. Med en presenning under rulla så må da et hvert rom kunne funke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nest-enkleste måten å få til slike økter på tror jeg er å bruke et helt tett regnsett (f eks https://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/tilbehor/tilbehor/regntoy/regnsett-901462/) med varme klær utenpå . Da samles svette opp inne i drakten (i de løse posene man har inne i sokkene), man slipper svett treningstøy, svette utover gulv og man kan sitte i relativt kaldt garasje (funker iallefall ned til 0 grader).

En annen mye brukt løsning er jo å rigge opp et lite drivhus av plast inne i garasjen / rullerommet og montere en liten varmekilde i. Da kan man sykle i kun biben. Se video her f eks 

 

 

Cedric går gjennom en del generell info i denne videoen som kan være grei å se:

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppnå effekten bruker profflagene to måter å måle core temp på. Det er den som må økes. Den ene måten er rektal måling og den andre er å svelge en pille som måler det samme.  Temp bør være opp mot 39 grader ble deg sagt.

Svetting på gulv er ikke noe problem da all min svette er inne i  klærne under den tette regnjakka. Har kickr matte under sykkel, men ikke noe svette på den etter økta. I motsetning til når jeg trener ellers i bib og trøye samt headwind på- da ligger det en dam under.

Effekten skal være den samme med mye klær og vanlig temp i rommet , som lite klær og 37 grader i rommet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tho skrev (2 timer siden):

Tror mange driver med ubevisst vametrening. Snap fra egen sykling inne: Ytterdør på gløtt og viften på 1 - Core viser over 40 grader. Ytterdør litt mer åpen, viften på 3 - 38,2 grader. image.png.0b16625f2a4260190a33015ad2a345dd.pngimage.png.48f5aa0d2973a85ee3fe8b7c3eef1de3.png

Hva bruker du for å måle core temp?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tho skrev (3 timer siden):

Tror mange driver med ubevisst vametrening. Snap fra egen sykling inne: Ytterdør på gløtt og viften på 1 - Core viser over 40 grader. Ytterdør litt mer åpen, viften på 3 - 38,2 grader. image.png.0b16625f2a4260190a33015ad2a345dd.pngimage.png.48f5aa0d2973a85ee3fe8b7c3eef1de3.png

Kan det være at core brikka ikke fungerer godt i et innemiljø? Verifisert disse målingene med andre målemetoder?
Godt over 40 grader høres mye ut.

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke verifisert, og har heller ikke noe vitenskapelig forhold til bruk. Ser det er en del rapporter både for og mot denne enheten. Core brukes av en mengde atleter innendørs, og stort sett de du leser om av syklister og triathleter som kjører varmetrening bruker nettopp Core.  Når det gjelder eksemplene over, så vil du i tilfellet med over 40 grader se at temperaturen faller. Da går vifter på full og døren godt åpnet. Om tallene er korrekt vet jeg ikke, men tendensen er klar. Har aldri lest høye verdier utendørs, men kun innendørs med  lite vifter. Enheten er er ikke montert i "vinden", men på siden av brystet litt i bakkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la meg også legge til at hydrering også spiller mye inn. Etter erfaringene i vinter har jeg blitt flinkere til å drikke underveis innendørs og kjøre mer vifte. Temperaturen stiger, men ikke i nærheten av det jeg så da jeg fikk brikken. Relativt til andre takler jeg varme godt utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dagens økt. Litt dårlig planlagt fra min side da timesøkta på Zwift hadde 1.9-2.2-2.4-2.6 w/kg og rullerte på dette. Snittwatt på 140w (10-20 over planlagt) og snittpuls på 133 (176 Max) med 161 som det høyeste.Ser at pulsen øker markant litt over halveres, etter drøye 35 min. Var hardt fram til 55 min, da tråkket jeg bare ut.

 

IMG_0063.png

IMG_0064.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere rent praktisk med vask av klærne dere har på? Tenker spesifikt på hansker og boblejakka, dette går det jo ikke an å hive i vaskemaskinen.

 

Er det noen proffer på høyt plan som faktisk bruker dette? Og eksisterer det vitenskapelig evidens på at det fungerer. Og i så fall hvordan har de målt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (1 time siden):

Hva gjør dere rent praktisk med vask av klærne dere har på? Tenker spesifikt på hansker og boblejakka, dette går det jo ikke an å hive i vaskemaskinen.

 

Er det noen proffer på høyt plan som faktisk bruker dette? Og eksisterer det vitenskapelig evidens på at det fungerer. Og i så fall hvordan har de målt dette.

Plogen, Jonas Abrahamsen er vel på et brukbart nivå 🙂

Boblejakke kan vel kanskje være på utsiden av regntøy så den ikke svettes ihjel?
 

Dette må prøves en dag:)

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...