Gå til innhold

Den perfekte sykkelsekken til ritt


Gew88

Anbefalte innlegg

Hva finnes på markedet som tilfredstiller alle kravene man måtte ha til en god sekk til sykkelritt?
Jeg har en Osprey Talon 11, som på mange måter er noe av det beste man kan få. Den sitter veldig godt på ryggen, har behagelige skulder- og hoftestropper. Brukt til Birken på ski og sykkel, samt gå og sykkelturer, samt jogging. 
Minuset til ritt med denne er det å ha gel lett tilgjengelig. Man kan få to stk i bryststroppen, men å få tak i hoftelommene er klønete imo. Den er og litt stor om man skal pirke på den biten. 
Det jeg i hovedsak savner er en sekk som er like god på ryggen, sitter tight og godt, men har bedre løsninger for å ha lett tilgjengelig næring(gels), og er i størrelse 6-8l. Den må kunne romme det man trenger til Birken og offroad valdres feks uten å måtte bruke vakuumpakker. 🙂 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme sekk og samme erfaring, nesten så jeg lurer på hvor store litrene til Osprey er?

Har en Salomom sekk på 15L som er vesentlig mindre.

For min del ble løsningen en Rapha bib med lommer på låret og det funka supert på Valdresrittet i år.

Så bra at jeg skal ha flere bib'er med lårlommer.

Alternativet er vel noe ala en drikke/løpevest, noen av de har jo lommer på fremsiden.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (1 time siden):

 

For min del ble løsningen en Rapha bib med lommer på låret og det funka supert på Valdresrittet i år.

Så bra at jeg skal ha flere bib'er med lårlommer.

 

Det er jo hacket som gjør at man ikke "må" ha lommene på sekken. Syklet Birken selv med 3 gels i hver lomme på lårene. Har en Assos Kiespanzer selv, og veldig fornøyd med cargobib. 

Jeg ser at USWE sin mtb hydropack egentlig er en type sekk jeg liker (minus mangel på lommer til gels). Så den kan brukes med en cargobib. 

 

Alternativet er vel noe ala en drikke/løpevest, noen av de har jo lommer på fremsiden.

Hvor store er lommene til softflaskene som løpesekkene har? Hvis man kan få 3-4 gel i hver lomme er det veldig kjekt, men om lommene er så store at de forsvinner nedi og man sliter med å få de opp i fart forsvinner poenget. 

En jeg så på er Osprey Duro 6, om den har nok plass til det som må med på Birken eller OFV jeg kanskje ender opp med.
Dog av Osprey sine er det egentlig Duro 15 jeg liker best utformingen på, men poenget er en sekk med mindre volum enn Talon 11, så en Duro 10 feks som ser ut som 15 hadde vært perfekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordrer inn fra siden.. Camelback Chase 8l (6 + 2l). Ser Øivind og Even nevner denne i Dasland gravel tråden. Om dere stikker innom her; hvordan er lommene foran på den til gels? Kan man kjøre med glidlåsen åpen og 3 gels i hver brystlomme? Og hvordan er volumet til det man trenger i Birken feks.. 

https://www.camelbak.no/drikkesekk/sykkelsekk/camelbak-chase-adventure-8-1 tilbud og a gitt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere flere ganger syklet offroad Valdres / Finnmark og ultrabirken med diverse USWE sekker , den siste jeg har brukt er Hydro 12 , der får jeg brukt lommene bak på trøya i tillegg til at jeg stort sett bruker cargo bib. 
Assos Kiespanzer er digg men lommene er litt fiklete , der er Rapha sine lommer bedre .

på årets Offroad Finnmark 300 ville jeg teste ut noe annet da USWE sekkene har en tendens til å irritere etter noen timer og jeg hadde på starttidspunktet et syv uker gammelt kragebeinsbrudd jeg også ville ta hensyn til.
Etter mye frem og tilbake falt valget på løpevest ( Salomon adv. Skin Cross season 15),  det var en gamechanger for min del , massevis av lommer i front og på siden til gel og snacks  i tillegg full adgang til lommene på trøya .

Sekken gav ingen vondter og føltes digg hele rittet , den rommer alt av obligatorisk utstyr og mer til , eget stort vanntett rom , plass til drikkeblære og  to halvliters softflasker.
 

makkeren hadde tilsvarende løpevest fra Osprey , han virket også fornøyd med valget , men der dekker nok sekken lommene på trøya. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (33 minutter siden):

Utfordrer inn fra siden.. Camelback Chase 8l (6 + 2l). Ser Øivind og Even nevner denne i Dasland gravel tråden. Om dere stikker innom her; hvordan er lommene foran på den til gels? Kan man kjøre med glidlåsen åpen og 3 gels i hver brystlomme? Og hvordan er volumet til det man trenger i Birken feks.. 

https://www.camelbak.no/drikkesekk/sykkelsekk/camelbak-chase-adventure-8-1 tilbud og a gitt... 

Jeg har en eldre versjon av Chase, hvor det kun var glidelås på én side (oppi den tror jeg det ville gått med 3-5 gels, avhengig av hvor store de er). Dessverre var glidelåsen av fryktelig dårlig kvalitet («drageren» åpnet seg på den ene sida og løsnet fra glidelåsen) og det er nå et par år siden sist det gikk an å lukke denne lomma. Det går kanskje an å bytte glidelåsen, men erfaringen er dessverre at det koster 7-800kr (altså like mye som en ny sekk) å få gjort det, og at det likevel ikke blir topp resultat, om man ikke selv er skredder og lidenskapelig opptatt av glidelåser.

Ellers er sekken helt super…

Så hvis du kikker på en slik, sjekk at glidelåsen har blitt en mer solid type. Litt vanskelig å se det på bilder.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (28 minutter siden):

Utfordrer inn fra siden.. Camelback Chase 8l (6 + 2l). Ser Øivind og Even nevner denne i Dasland gravel tråden. Om dere stikker innom her; hvordan er lommene foran på den til gels? Kan man kjøre med glidlåsen åpen og 3 gels i hver brystlomme? Og hvordan er volumet til det man trenger i Birken feks.. 

https://www.camelbak.no/drikkesekk/sykkelsekk/camelbak-chase-adventure-8-1 tilbud og a gitt... 

Jeg har camelback chase race sekken/vesten. Jeg bruker ikke den så ofte, men brukt den flere ganger på Birken og skal brukes på dalsland til helgen. Min er en del mindre og sitter da høyere opp på ryggen. I minn mening er den perfekt til Birken. Den er liten, om den gir noen aerogains kan vel diskuteres. Jeg bruker da drikkeposen primært som vekt da væske fordeler seg fint i sekken. Det er også god plass til alt det «lovpålagte» man må ha med seg. God plass i brystlommene, legger ved bilde av lommene med tre gels i hver. Plass til mange flere. Den sitter såpass høyt på ryggen at baklommene på trøya er frie. Så på Birken kjører jeg verktøy, mobiltelefon, bilnøkkel og bankort i brystlommene. Så har jeg istedet gels i baklomma på trøya. 

IMG_2816.jpeg

IMG_2815.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Chase 8 har en mobillomme med glidelås på venstre skulderstropp, elastisk nettinglomme utenpå denne. Mobillomma kan så klart brukes til gels eller verktøy eller noe annet. På høyre bryststropp er det to nettinglommer. Sekken sitter høyt på ryggen så trøyelommer også er lett tilgjengelig. 
 

IMG_0832.jpeg

IMG_1024.jpeg

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottenikken skrev (2 timer siden):

Har selv en eldre camelback, her har jeg gels i jersey lommen som jeg fisker frem. Noe med nyere sekker som gjør dette vanskelig siden det trekkes frem?

Tror ikke det har noe med årstall på sekken, mer utformingen av den.. Og enkelte av sekkene jeg har sett som aktuelle har også hatt et bredere hoftebelte som er i veien for lommene på trøya. Jeg selv ser for meg å skaffe en sekk som har plass til gels foran på brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Osprey Duro 6 takler en stor drikkeblære synes jeg den ser finfin ut, og den har litt mer/større lommer foran enn Camelbak Chase 8. De flaskene på skulderstroppene ser ikke så behagelige ut, men kanskje de er supermyke. Osprey-sekkene bruker å være gode.

Osprey-drikkesystemene er mye bedre enn Camelbak ettermin mening (bl.a. mye enklere å vaske, bytte ut deler som er utslitt, osv.). I Chase 8 har jeg pleid å bruke ei stor Osprey drikkeblære (2,5L eller 3L), mens Camelbak-drikkeblæra ligger et sted bakerst i skapet 😉

Dvs. jeg ville sjekket om det gikk en 2,5L Osprey-blære i Duro 6.

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (17 timer siden):



Osprey-drikkesystemene er mye bedre enn Camelbak ettermin mening (bl.a. mye enklere å vaske, bytte ut deler som er utslitt, osv.). I Chase 8 har jeg pleid å bruke ei stor Osprey drikkeblære (2,5L eller 3L), mens Camelbak-drikkeblæra ligger et sted bakerst i skapet 😉

Dvs. jeg ville sjekket om det gikk en 2,5L Osprey-blære i Duro 6.

Vi bør nok slå oss sammen. Hos meg ligger det flere Osprey-blærer bakerst i skapet, mens sekkene fylles med friske, blå CamelBak-blærer. Synes hardplast-tutene på Osprey-slangene er mindre behagelig å drikke av enn Camelbak. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg noen skjøtestykker og bruker en Osprey og en Hydrapak(?) blære med Camelback slange og munnstykke. Fleksible og fine poser som er lette å vaske og tørke og munnstykke som gir god gjennomstrømming og har mulighet for å låses. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (18 timer siden):

Hvis Osprey Duro 6 takler en stor drikkeblære synes jeg den ser finfin ut, og den har litt mer/større lommer foran enn Camelbak Chase 8. De flaskene på skulderstroppene ser ikke så behagelige ut, men kanskje de er supermyke. Osprey-sekkene bruker å være gode.

Osprey-drikkesystemene er mye bedre enn Camelbak ettermin mening (bl.a. mye enklere å vaske, bytte ut deler som er utslitt, osv.). I Chase 8 har jeg pleid å bruke ei stor Osprey drikkeblære (2,5L eller 3L), mens Camelbak-drikkeblæra ligger et sted bakerst i skapet 😉

Dvs. jeg ville sjekket om det gikk en 2,5L Osprey-blære i Duro 6.

Har jo en Osprey blære på det jeg tror er 2l.. (kanskje den er 1,5l)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...