Gå til innhold

Trening i boden – bygge rullesykkel?


arekey

Anbefalte innlegg

Ble pappa for noen måneder siden, og parallelt med at ungen vokser til og det blir stadig mer krevende å finne tid har formen forsvunnet, jeg har est ut og motivasjonen for å sykle har forvitret. For å finne tilbake til sykkelgleden og -formen trenger jeg en lavterskel og effektiv treningsform, som ikke er væravhengig! 

Er derfor inne på tanken om å sette opp en smartrulle i boden. Boden er innendørs i blokka og er det ingen stikkontakt i vår bod. Det finnes dog stikkontakter i fellesarealet boden ligger i, men det optimale hadde jo vært en løsning hvor jeg slapp å «låne» strøm av sameiet. Finnes dette og hva er evt. rimeligste løsning det er verdt å bruke penger på?

Har to rammer liggende som egentlig er kondemnerte etter en uheldig «kjøre inn i parkeringshus med sykler på taket»-episode i fjor. En bulket titanramme og en karbonramme uten skader synlig for det blotte øyet, men som ble avskrevet pga. uhellets natur. Kunne tenke meg å bruke en av disse rammene som utgangspunkt for rullesykkelen. Helt dust, eller ok for en rendyrket rullesykkel som aldri skal se verken asfalt eller grus?

Har forøvrig det meste av deler liggende, men trenger kanskje å skaffe et drivverk. Er det tilstrekkelig med 1x9, 1x10 eller 1x11 på en slik sykkel? Faktisk bruk blir nok økter på en times tid i Zwift, og/eller mens jeg ser på en serie, YouTube eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tacx har noen modeller som ikke behøver strømtilgang. Tror ikke disse er i produksjon lengre, men skal være mulig å skaffe brukt. Såvidt jeg vet gjelder det Bushido ihvertfall. Så lenge du har nettilgang og strøm på tlf/nettbrett/pc skal det være helt kurant å kjøre Zwift "off the grid" med denne.

Så lenge fronten på sykkelen er stødig og ikke helt knekt så funker det nok helt fint til rullebruk. Antall gir er vel en smakssak, men så lenge du lar zwift styre motstanden så trenger du vel strengt tatt bare 1 gir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tacx Neo variantene skal funke på egengenerert strøm. De mangler da noen av de spesielle gaming/zwift funksjonene som at hjulet ruller med i nedoverbakke og at den rumler på brostein. 

Når det gjelder bruk av kondemnerte rammer på rulla så sier jeg go for it, men ha i mente hva som evt kan være kompromittert og hva den skal brukes til. Om du er en banesprinter som skal sykle zwift-ritt så kan jo belastningen i spurt være minst like ille på rulla som på veien. Jeg har en ødelagt ramme på rulla. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømforbruket er nok helt neglisjerbart, så er det ikke veldig knotete, hadde jeg bare kjøpt den beste rulla jeg tok meg råd til, og rullet ut en skjøteledning når jeg skulle sykle. Edit: F.eks Elite har 12v sekundærspenning, og kan i prinsippet drives av et enkelt batteri oppsett uavhengig av nettstrøm. 

Skal du trene, med andre ord bruke erg-mode, trenger du ikke gir i det hele tatt. Blir noe annet hvis du vil konkurrere, eller sykle "søndagstur" i Watopia.

Har du alt du trenger, så er det vel bare å sette sammen en grei rullesykkel. Må du handle deler kan det fort bli billigere å kjøpe på Finn. Fant selv en strøken Focus Variado til 1500, med 105/Ultegra som er blitt permanent rullesykkel. 

Endret av DeepFu
La til opplysning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt den pensjonerte raceren permanent på rulla (Saris Hammer2). Synes det fungerer gull å ha en sykkel klar på rulla uten å måtte bytte over; gjør barrieren til å sette seg på rulla litt mindre (ja, jeg er lat). Dessuten hadde jeg ikke fått noe for gammel brukt racer og jeg har plass til det.

Har en Tacx Booster dum rulle som er i ferd med å gå på dynga. Trenger ny motstandskontroll til kr 599,-. Justeringsspaken er knekt og kabelen går veldig tregt, men mulig den kan fikses uten ny motstandskontroll. Gis bort gratis, ev sammen med hjul med x10 kassett og rulledekk, mot henting i Drammen, om det kunne være aktuelt. Vet ikke hvor du bor arekey. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arekey skrev (På 15.9.2024 den 14.12):

(...)

Boden er innendørs i blokka og er det ingen stikkontakt i vår bod. Det finnes dog stikkontakter i fellesarealet boden ligger i, men det optimale hadde jo vært en løsning hvor jeg slapp å «låne» strøm av sameiet. Finnes dette og hva er evt. rimeligste løsning det er verdt å bruke penger på?

(...)

 

Generator i boden tror jeg blir mer upopulært enn å låne strøm til en pc* og rulle. Glem det 😉

Ellers er sikkert begge syklene helt ok på rulle både bulket titan og shaky karbon. 
Det som styrer antall gir er hva du vil gjøre. Skal du bare trene strukturert der rulla styrer effekten du skal yte, kan du som det sies klare deg med ett eneste gir. Skal du sykle ritt eller bare cruise rundt er det kjipt med for få. Eller mer presist for lite spenn i utvekslingen. Jeg synes ikke min halvdemper med 10-50 utveksling og 34 foran har nok spenn i zwift. I virkeligheten har den det. 

Dette kan løses ved å kjøpe den nyeste zwiftrulla med elektroniske gir og bare ett tannhjul bak. Men den har svakhetet at de elektroniske girene kun fungerer på zwift og ikke andre plattformer. I alle fall bare til stukturerte treninger. 

Så den fineste rulla** der du monterer sykkelen uten hjul du synes du kan bruke penger på i stedet for bleier og en definert rullesykkel med to ganger etellerannet er gode saker. 

* eller ipad som er mye lettere å bære opp og ned til boden. 
** de nestfineste virker akkurat like bra, men hvor gøy er vel det?
Det har ikke vært en revolusjon på ruller på lenge. 


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å måtte bruke rulla mye hvis du skal holde deg i form nå. 😉 Det måtte hvertfall jeg når jeg ble pappa. 
 

Kjøp en skikkelig rulle med watt som kan kobles til feks Zwift. Det gjør det mer gøy. Trekker såpass lite strøm (så sant du ikke sykler sjukt mye) at det bør ikke være noe problem. Selv kjøpte jeg Wahoo Bike. Dyr, men er vel uten tvil den sykkelen som har kostet minst pr time. (Med god margin)

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble far i fjor sommer og satt på rulla hele vinteren da jeg også måtte kjøre korte økter for å få trent. Ville som flere nevner her lagd meg et skikkelig rulleoppsett og "lånt" strøm fra sameiet, det er neglisjerbart strømforbruk. Gjør det selv for å lade gir i boden min da jeg er så heldig å ha bod rett ved døra og en dobbelstikk som driver dørpumpa 🙂

Vi har 2 ruller, en Elite Suito og en Tacx Neo 2T med motion plates. Jeg bruker den første og syns det fungerer greit, men Tacx-rulla med bevegelsesgreiene er bedre å sykle på (min vurdering selvsagt). Hvis man syns det er dritt å sitte på rulla blir alle øktene miserable, så jeg ville lagt litt i det. Kan fort tenkes det kommer flere unger... 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre unger her, og samboeren jobber en del kveldsvakter, så da har jeg ofte ikke annet valg enn rulla. Det har blitt mange kilometer på Zwift de siste 4 årene. Det som fikk meg til å sykle mye der var lagtempo-øktene hver torsdag (i 2-3 år på rad), etter hvert en del konkurranser på andre ukedager, og ei slags rute-sjekkliste (Veloviewers «Zwift Insider leaderboard» hvor man kan se hvor mange av rutene man har syklet hittil). Deretter ble det bare en vane å sette seg på rulla hver gang samboeren er på jobb og ungene har lagt seg.

Vær obs på at du er helt nødt til å ha ei skikkelig vifte.

Hvis du skal sykle i en bod uten vinduer og kanskje med tvilsom ventilasjon, må du også finne en metode for å fjerne fuktig luft (fuktigheten forsvinner jo ikke, selv om vifta får den til å fordampe). Du får se an om ventilasjonen er god nok eller om du må skaffe en avfukter e.l., i håp om å slippe problemer med muggsopp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar og interessante betraktninger! Blitt en del klokere på dette med smartruller. Og takk til @altitude for raust tilbud om rulle! Drammen er ikke for langt unna, men tror dog at jeg går for en smart rulle med dynamisk justering av motstand.

Tenker jeg tar sikte på å låne litt strøm av sameiet og bruke en av de ødelagte rammene. Skal ha deler liggende som lar meg bygge en sykkel med 2x9-drivverk med ganske stort spenn. I første omgang tråler jeg Finn.no etter en god deal på smartrulle, hadde vært fint med en som gir wattmålinger. Blir prosjektet suksess får jeg heller oppgradere til noe mer avansert med virtuelle gir og slikt til neste år/unge. 
 

Bygget vi bor i er forholdsvis nytt med ganske ålreit lufting i boden, men vifte er sikkert greit å anskaffe!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...