Gå til innhold

Scott Spark 710 modernisering


Anbefalte innlegg

9 hours ago, Vestmarka said:

Ramma tar bare 32 tenners drev i 1x oppsett ved korrekt kjedelinje for 142 mm. aksling. 

 

Tusen takk for nyttig tilbakemelding!

Hva er det som begrenser ramma til 32t drev foran i 1x oppsett?  
Jeg har sett flere Scott Spark 710 til salgs på FINN.no med 36t drev foran og 11-46 kassett bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bildet mitt er det et lite område i sølv på ramma. Det er slitasje fra 34t montert på og rotert ved 0% sag.  Du kan omgå ting ved aldri gjøre noe ved 0% sag ( vedlikehold og ymse aktiviteter som fører til vektløshet). Det å legge vekt på sykkelen løser problemet. 

Du kan også kjøpe drev for boost-akslinger og flytte kjedelinja utover. 3 mm. lenger ut vil gjøre en stor forskjell på klaring og sannsynligvis gjøre dette til et ikke-problem. Jeg er ikke sikker, men jeg tror det valgte drevet vil gi boost kjedelinje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes min 730 fungere vesentlig bedre på grus/vei med det originale 2x10 oppsettet enn 1x11.
Jeg tror 2x10 oppsettet som standard har 36t på stor-skiva. Det var kanskje det du hadde lest?

Du kan helt greit holde 40-45 km/t marsjfart med 2x10, men du skal ha ganske stor klinge for å klare det samme med 1x11. Og som noen tidligere påpekte, det er fysiske begrensninger på hvor stor klinge sykkelen har plass til.

Marsjfart på grus med min 730 nå, er ~35 km/t (antar ca 80 i kadens). Presses til ~39 km/t med 90 kadens.

1x12 med 10-32 gir omtrent samme marsfart.

1x11 gir renere cockpit og enklere/mer robust oppsett for terreng. Men jeg vil ikke anbefale det for grus.

https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=22,36&RZ=11,13,15,17,19,21,24,28,32,36&UF=2215&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes min 730 fungere vesentlig bedre på grus/vei med det originale 2x10 oppsettet enn 1x11.
Jeg tror 2x10 oppsettet som standard har 36t på stor-skiva. Det var kanskje det du hadde lest?

Du kan greit holde opp mot 40 km/t marsjfart med 2x10, men det er nesten umulig med 1x11. 
1x12 kanskje, men da med nytt bakhjul/boss. Du må fremdeles slite litt mer for samme toppfart.

1x11 gir renere cockpit og enklere/mer robust oppsett for terreng. Men jeg vil ikke anbefale det for grus.

https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=22,36&RZ=11,13,15,17,19,21,24,28,32,36&UF=2215&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth

https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=32&RZ=10,12,14,16,18,21,24,28,33,39,45,51&UF=2215&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth

Endret av MrBruce
Feil data i gir-beregning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kranksettet:
https://bikeshop.no/shimano/ifcm81001exx/shimano-xt-fc-m8100-1-1x12s-kranksett-175-mm-singel-u-drev-hollowtech-ii
har boost kjedelinje (52mm), men det er standard på Shimano nå og man får ikke kjøpt vanlig/49mm krank for 1x12 fra Shimano:
https://www.youtube.com/watch?v=JjrpTkJG6Qc
Så da går det kanskje greit med større drev enn 32-tenners også?

Hjulsettet Rolf-Arne har kjøpt har HG-boss og støtter vel verken Micro Spline eller XD boss, så da utgår 10 eller 9 tenner som minste drev på kassetten? Letteste alternativ er da Garbaruk eller lignende 11-delt kassett med 11-46:
https://www.garbaruk.com/11-speed-cassette-shimano-standard-freehub.html?category=2
Den har også bedre trinn mellom de letteste girene hvis det betyr noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/23/2024 at 1:54 PM, MrBruce said:

Jeg syntes min 730 fungere vesentlig bedre på grus/vei med det originale 2x10 oppsettet enn 1x11.
Jeg tror 2x10 oppsettet som standard har 36t på stor-skiva. Det var kanskje det du hadde lest?

Du kan greit holde opp mot 40 km/t marsjfart med 2x10, men det er nesten umulig med 1x11. 
1x12 kanskje, men da med nytt bakhjul/boss. Du må fremdeles slite litt mer for samme toppfart.

Sykkelen min har 28t/38t foran i dag. Dette var standard da sykkelen var ny. 

Forutsatt at gir kalkulatoren under er riktig, vil overgang fra 2 x 10 (med 28t-38t / 11-34) til 1 x 11 (med 36t / 11-46)  gi omtrent samme utveksling på det letteste giret og det tyngste giret vil bli litt lettere enn i dag.  

https://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=28,38&RZ=11,13,15,17,19,21,24,28,32,36&UF=2215&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed&GR2=DERS&KB2=36&RZ2=11,13,15,17,19,21,24,28,32,37,46&UF2=2215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har et fungerende 2x10 oppsett så ville jeg ikke brukt ressurser på å bytte dette ut. Sørg for at vaiere og kjede er i topp stand og kjør på. 

Har selv hatt en 2x11 og det fungerte helt glimrende, særlig fordi man får en veldig fin spredning med god kjedelinje. Det får man ikke med 1x11/12. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 9/16/2024 at 3:03 PM, andrerav said:

Welp, jeg ser nå at selve seteklemma på den setepinnen er i karbon og ikke alu. Det er sketchy ja 🙂 Dårlig anbefaling av meg, sorry @Rolf-Arne!

Da har jeg mottatt setepinnen.  Usikker på om jeg forstod kommentaren om setefeste i karbon vs aluminium.

Det kan se ut som om alle deler i den setepinnen jeg kjøpte er laget av karbon.  Railsen på det sete jeg har tenkt og bruke er og laget av karbon.

Jeg har lite/ingen erfaring på området.  Vil tro at presset på setepinnefeste / sete rails'en vil være mindre på en fulldemper (som sykkelen min) enn en hardtail.

Hadde satt stor pris på synspunkter / gode råd på dette området.  Har liten lyst at sete skal falle av når jeg sykler Birkebeinerrittet 2025.

 

IMG_6038.jpeg

IMG_6041.jpeg

IMG_6042.jpeg

IMG_6039.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert helt fint. Det er masse gods i de karbonskålene. Hvis du monterer med karbonpasta og er litt oppmerksom på ulyder, pluss inspiserer sete-klemme-skålene med passelig intervall er du nok på den sikre siden. *

Vær glad du har et sete med sprekk når pinnen har den "smarte" løsningen for å justere vinkelen. 
 

 

* med de vanlige forbeholdene om internettsynsing

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nytt driv-verk på plass.  Valgte Shimano XT 11-delt på alle komponenter bortsett fra kranken, hvor jeg valgte Shimano XT M8100 12-delt 175mm krank (uten drev) samt Garbaruk 34t (narrow/wide) drev. Shimano 11-46 kassett.

Har vært ute og testet en liten tur og er veldig fornøyd.  Dette kan jo ha sammenheng med at et nytt gir er mer presist enn det jeg hadde - som tross alt er 10 år.

IMG_6085.jpeg

IMG_6086.jpeg

  • Like 1
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...