Rolf-Arne Skrevet søndag kl 09:38 Del Skrevet søndag kl 09:38 Jeg har en Scott Spark 710 fra 2015, som jeg ønsker å modernisere litt 🙂 Vurderer å bytte til setepinnen under. Bikeshop.no er dessverre utsolgt for 400 mm. Dersom jeg benytter en setepinne på 350 mm, vil 6-7 cm av setepinnen være nede i ramma. Er dette tilstrekkelig? Mener å ha lest/hørt at 10cm anbefales ved bruk av carbon setepinner. Usikker på hvor eksakt slike anbefalinger er og hva konsekvensene er ved å ikke føle slik anbefalinger til punkt og prikke. Deda Superleggero 25 mm POB Setepinne Carbon, 31,6 mm, 350 mm, 175 gram https://bikeshop.no/deda/slsp31pob/deda-superleggero-25-mm-pob-setepinne-carbon-31-6-mm-350-mm-175-gram Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gubben Skrevet søndag kl 14:13 Del Skrevet søndag kl 14:13 Heve-senkepinne er en fin oppgradering. Sjekk hva fabrikanten anbefaler av overlapping og forhold deg til det. Så kan du se an litt mtp kjørestil og kroppsvekt. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DesmoSkier Skrevet søndag kl 14:49 Del Skrevet søndag kl 14:49 Tenkte også å spørre om hvorfor å bytte fra en stiv setepinne til en annen tilsvarende skulle være en oppgradering 🙂 Jeg tenkte også at en hevesenkepinne faktisk ville vært en oppgradering, men er usikker på om det er intern wireføring i den rammen der. Men - hva brukes denne sykkelen til? Sti? Grus? Marathon? Offroad Valdres? Siter Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gubben Skrevet søndag kl 17:03 Del Skrevet søndag kl 17:03 Det der var jo en finfin sykkel for lenge siden, men tiden venter ikke på noen. Jeg har en sykkel fra samme tidsepoke og har foretatt opptil flere oppgraderinger.....noe må man jo bruke pengene til Hvis dette er en sykkel som TS har kjøpt brukt vil jeg anbefale å bytte alt av wire isteden for setepinne. Muligens bruke litt penger på å fette opp styre- og hjullager også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baronKanon Skrevet søndag kl 18:40 Del Skrevet søndag kl 18:40 Hvis du vil modernisere, så er det nok andre steder å starte, som bremser, hjul og dekk, kanskje til og med Angleset for å fikse litt på gammel geometri. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andrerav Skrevet søndag kl 20:26 Del Skrevet søndag kl 20:26 Karbonsetepinner kan du med aller største trygghet kjøpe på Aliexpress til en brøkdel av prisen og i lengden du ønsker 🙂 Eksempler: https://vi.aliexpress.com/i/1005005990504416.html https://vi.aliexpress.com/item/1005003040323263.html https://vi.aliexpress.com/item/4000225740992.html 1 Siter Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsB Skrevet mandag kl 10:38 Del Skrevet mandag kl 10:38 Rolf-Arne skrev (På 15.9.2024 den 11.38): (...) Dersom jeg benytter en setepinne på 350 mm, vil 6-7 cm av setepinnen være nede i ramma. Er dette tilstrekkelig? (...) Det er veeeldig snaut. Jeg hadde ikke tatt sjansen. Det er to ting å tenke på. Det første er pinnen. Den har et maksmerke man bør t hensyn til for at den skal tåle belastningen. Det andre er belastningen på ramma. Pinnen må etter tradisjonell visdom godt under overgangen seterør/overrør. Her ser det ut om om 6-7 ikke dekker det. Kjøp heller senkepinne om du tar den ut av grusstier, så angleset under samme forutsetning og service på gaffel og demper. Ellers så ser sykkelen riktig strøken ut. LarsB 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf-Arne Skrevet mandag kl 12:18 Forfatter Del Skrevet mandag kl 12:18 Tusen takk for gode spørsmål og gode svar 🙂 Jeg har hatt sykkelen i snart 10 år. Bruker den 5-6 ganger i året 🙂 Grenserittet, Birkebeinerrittet samt et par treningsturer. Sykkelen har allerede fått nytt hjulsett; SHIMANO XTR 27.5" Carbon Laminate Tubeless 142x12 mm Thru Axle https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/xtr-m9000/WH-M9000-TL-R12-275.html Fullførte Birkebeinerrittet på 3:00:00 i år, og har lyst på en litt lettere sykkel med et moderne 11-delt girsystem - som et ledd i å nå målet om sub-3 timer neste år. Vurderer oppgradering fra Shimano XT 2x10 gir til Shimano XT 1x11 (36t drev foran og 11-46 kassett). Motivasjon for denne oppgradering er vekt-reduksjon samt eliminasjon av problemer med framgiret (kjedet låser seg fast). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf-Arne Skrevet mandag kl 12:19 Forfatter Del Skrevet mandag kl 12:19 15 hours ago, andrerav said: Karbonsetepinner kan du med aller største trygghet kjøpe på Aliexpress til en brøkdel av prisen og i lengden du ønsker 🙂 Eksempler: https://vi.aliexpress.com/i/1005005990504416.html https://vi.aliexpress.com/item/1005003040323263.html https://vi.aliexpress.com/item/4000225740992.html Tusen takk for bra tips!! 🙂 Bestillte denne https://vi.aliexpress.com/i/1005005990504416.html?gatewayAdapt=glo2vnm Blir spennende å prøve! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hansjürg Skrevet mandag kl 12:45 Del Skrevet mandag kl 12:45 Ønsker du en lettere sykkel? Eller bare endre noe? Det er jo en fulldemper så en annen setepinne gjør den lettere men neppe noe på komfort siden du har demper bak. Lettere styre, stem og holker er også enkle oppgraderinger hvis vekt er det du sikter etter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet mandag kl 12:53 Del Skrevet mandag kl 12:53 Rolf-Arne skrev (1 time siden): Bestillte denne https://vi.aliexpress.com/i/1005005990504416.html?gatewayAdapt=glo2vnm Mener ikke å ødelegge moroa, men kr. 280 for en setepinne i karbon? Vurder den kritisk og sjekk om pinnen på Aliexpress med 5/5 er samme pinne som på Amazon med 1/5. Og når jeg først er i gang: Som flere av oss har vært inne på før, er det grunner til at sykkelprodukter kjøpt her i EØS er mer kostbare enn fra steder som Aliexpress og Temu, bl.a. krav til kvalitet og kvalitetskontroll nedfelt i industristandarder og lovverk, kundens rettigheter som nedfelt i forbrukerkjøpslov og tilsvarende europeisk regelverk, og krav til arbeidstakerrettigheter, arbeidsforhold, miljø og klima i åpenhetslov og regelverk om aktsomhet (due diligence). 2 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andrerav Skrevet mandag kl 13:03 Del Skrevet mandag kl 13:03 Sepeda skrev (51 minutter siden): Mener ikke å ødelegge moroa, men kr. 280 for en setepinne i karbon? Vurder den kritisk og sjekk om pinnen på Aliexpress med 5/5 er samme pinne som på Amazon med 1/5. Og når jeg først er i gang: Som flere av oss har vært inne på før, er det grunner til at sykkelprodukter kjøpt her i EØS er mer kostbare enn fra steder som Aliexpress og Temu, bl.a. krav til kvalitet og kvalitetskontroll nedfelt i industristandarder og lovverk, kundens rettigheter som nedfelt i forbrukerkjøpslov og tilsvarende europeisk regelverk, og krav til arbeidstakerrettigheter, arbeidsforhold, miljø og klima i åpenhetslov og regelverk om aktsomhet (due diligence). Welp, jeg ser nå at selve seteklemma på den setepinnen er i karbon og ikke alu. Det er sketchy ja 🙂 Dårlig anbefaling av meg, sorry @Rolf-Arne! Siter Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrBruce Skrevet mandag kl 13:18 Del Skrevet mandag kl 13:18 Jeg har full forståelse for at du ønsker å holde vekta nede på den! Men - jeg har selv en 730 fra 2015. De to største oppgraderingene jeg gjorde, var dropper pinne og bakgir med clutch. Dropper med utvendig kabel riktignok, siden ramma ikke har innvendig plass opprinnelig. Utvendig dropper er noe herk. Samtidig er den innvendige kabelen til bakgiret noe herk på den modellen. Jeg hadde store problemer med ising, så jeg byttet til utvendig kabel hele veien til bakgiret. Ising-problem løst. Da er det også plass til innvendig kabel/strømpe for dropper. Kjøp lang nok setepinne med en gang om du lurer! Ikke verdt å ofre ramma for "småpenger" på en så strøken sykkel! PS. Har bytta til Occam Lt for sti-herjing. Vurderer nå å trimme 730'en tilbake til ren grus-sykkel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet mandag kl 13:24 Del Skrevet mandag kl 13:24 Går jo å skaffe plass med å droppe andre kabler da, kan bruke åpningen for framgir, eller bare kutte ut kablingen på gir helt 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulf martin Skrevet mandag kl 21:02 Del Skrevet mandag kl 21:02 Moro å fikse opp litt eldre travere, men skal du perse på Birken så er det ombygging til HT som gjelder. - 1x11 er no sweat. Fra 30 i front finner du narrow wide med BCD som passer kranken du har i dag (Antar at det er 110 eller kanskje tom 104) - Da har du plass til dropper remote på styret. Du slipper tom unna med stealth. Det er 99% sjanse for at det går å trekke den videre opp fra kranken. (Anbefales uansett om du ikke mener du trenger det fordi du bare sykler grus. Du blir veldig aero med kort pinne) Nå vet ikke jeg vekta på de nye hjulene dine, men de (akkurat) de Syncroshjulene som er avbildet er noe av det letteste man får før kompositt. Det er noen rebrandet DT hjul på rundt 1600g. Stive og veldig fine, muligens med 370 palenav, men kan også være 350 ratchet. Uansett så er det flotte hjul som skal litt til for å matche. De kommer i en mye tyngre utgave med kinanav og andre felger/eiker men da er det 1.0 og ikke 2.0 -På dekkfronten har du jo allerede hentet ut alt på både vekt og rullemotstand. Da står du igjen med noen særdeles dyre hekto i form av enkeltkomponenter som jeg ikke hadde giddet. Da hadde jeg heller bygget om til HT og hentet bortimot kiloen og samtidig fått mer snapp i klatringene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.