Gå til innhold

Styret mitt knakk - er det meg eller styret som har skylden


Anbefalte innlegg

Styret knakk heldigvis på km 139 av 155. Plutselig var nedre del med girspake helt løs og hang bare i styretapen. Det skjedde uten dramatikk, men 500 m før så hadde det vært lite hyggelig. Ingen indikasjon på svekkelse før det kom et høyt "klikk" og styret løsnet.

Det er et alluminiumsstyre som er originalt med sykkelen - på 6. sesogen og i underkant av 20 000 km. Jeg har også brukt den på rulle de 2 siste vintrene.

Bruddet var rett over innfestingen av hendelen, i overgengen mellom hendelgummi og styretape. Inspeksjon viser kraftig korrosjon. Det er litt vanskelig å se hva som skjedde i forbindelse med bruddet og hva som var der fra før. Men, min tolkning er at godstykkelsen på oversiden er redusert fra 1,7 mm til 1,2 mm og med flere dye grover. Det kan også se ut som det faktisk har vært korrodert rett gjennom siden det er noe korrosjon på innsiden. Noe antydning til korrosjon på andre siden, men mye mindre.

Jeg skiftet styretape i vinter og var kanskje litt lemfeldig med inspeksjonen, men jeg tror jeg hadde sett det hvis det var dype hull av korrosjon.

Jeg stiller meg mange spørsmål. Var dette bare et dårlig mandagsstyre? Har alluminiumsstyrer begrenset levetid? Gir svette fra rullesykling så kraftig økning i korrosjonsrisiko at man må sette opp egne inspeksrutiner?

 

20240915_100431.jpg

20240915_100235.jpg

20240915_100230.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du kom fra det uten (annen) skade!

***

handlebar-corrosion-3-pieces.jpg.3138717ed55a1725540de71b1ff1e57d.jpg

Cycling Magazine: Is your sweat ruining your bike?

Bike Roar: Why Does Your Bike Stink?

Zwift Insider: Don’t let Zwifting damage your bike

Sitat

We’ve heard many stories of cyclists snapping their aluminum handlebars because they were corroded from sweat. Aluminum handlebars are typically anodized to prevent this corrosion, but scratches or flaws in the anodized surface can lead to bar-weakening corrosion. (...) And the danger, obviously, is that a handlebar failure outdoors may be catastrophic.

Solutions:

  • Ride with gloves and/or a towel over your handlebars. Both of these will soak up much of the sweat that would otherwise make its way onto your bars.
  • Change your bar tape at least once a year, and be sure to check for corrosion each time you do so.
  • Apply Boeshield T-9 to your clean bars to prevent corrosion.
  • Use carbon instead of aluminum handlebars. It won’t corrode!

***

Kjepphest: Sykling er best utendørs.

  • Like 3

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (1 time siden):

Håper du kom fra det uten (annen) skade!

***

handlebar-corrosion-3-pieces.jpg.3138717ed55a1725540de71b1ff1e57d.jpg

Cycling Magazine: Is your sweat ruining your bike?

Bike Roar: Why Does Your Bike Stink?

Zwift Insider: Don’t let Zwifting damage your bike

***

Kjepphest: Sykling er best utendørs.

Ingen skade utenom materiell og at jeg ikke fikk tatt en øl i byen.

Takk for linking.

Helt enig i kjepphesten. Rulle er noe man helst vil slippe, men er nødvendig. Litt som å betale skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par sånne microfiber håndklær som man bruker på telttur eller hvis man er olympisk stuper eller tilsvarende. Et fra Gore og et fra Shimano. De suger opp godt med svette uten at de er så tunge og grove. Jeg lar aldri styret og styrelager-området være uten dekke av håndkle når jeg sykler på rulla. 
Bruker også pannebånd, caps eller buff på hodet for å bremse svetten noe. Det er likevel dammer på gulvet under sykkelen etter 90 minutters økter, tross to vifter og vinduer på vidt gap. 

Å bytte styreteip minst 2 ganger i året bør også være en del av normal hygiene. Jeg byttet i går på utesykkelen - etter drøye 5000 km på den. 

  • Like 3

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (13 minutter siden):

Gå over til karbon. Det er ingen ulemper. Selv aliexpresscockpiter er veldig gode nå.

Fordelen med karbonstyrer er at de ikke knekker tvert av, men man får en gradvis deformasjon.

Tankekors at trådstarters styre knakk tvert av pga korrosjon og det bør definitivt være en tankevekker for de som sykler året rundt. Om ikke annet så bør styreteipen tas av hvert år og styret sjekkes, dvs om all overflatebehandlin er ok og om det evn er noe oksydering

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda viktigere enn håndkle er ei skikkelig vifte. Ikke sånn bordvifte eller tårnvifte, men en sentrifugalvifte/turbo/blower/teppetørker. Det skal blåse kraftig, sånn at svetten enten fordamper med én gang eller blåser bort og havner på veggen bak deg. Det skal blåse like mye som når du sykler i 40 km/t. 

Hvis svetten drypper på styret eller gulvet har du ikke god nok vifte. 

 

Wahoo Headwind er bra, men i utlandet finnes svært mye rimeligere alternativer i byggevarehus o.l. eller på amazon, ebay osv.. Søk på Lasko U12104 eller Vacmaster AM201R og se om du finner en butikk som selger slikt i Norge. 

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kjøpe deg en egen rullesykkel fra finn. Så bruker du go-raceren ute. Svette som kommer under styretapen er ofte svette fra armer/hender som renner inn ved hendelen der du holder. Vanskelig og vaske under styretapen og ikke no behagelig og dekke til girhendler med håndkle. Ramme og styrelager/stem er enkelt og dekketil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man samme sykkel på rulle og ute bør man alltid ta av styreteip å sjekke før sesongen starter. Skulle jeg brukt samme sykkel ute og inne ville jeg kjøpt ett billig styre å brukt det på rulla om vinteren. Så har man ett eget styre når man sykler ute. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (1 time siden):

Bruker man samme sykkel på rulle og ute bør man alltid ta av styreteip å sjekke før sesongen starter. Skulle jeg brukt samme sykkel ute og inne ville jeg kjøpt ett billig styre å brukt det på rulla om vinteren. Så har man ett eget styre når man sykler ute. 

Tja, for mange som har integrert kabling i en integrert cockpit så kan det fort bli mye pes. Blir jo flere og flere av de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (34 minutter siden):

Integrert cockpit er kanskje ofte av karbon som ikke korroderer?

Godt poeng, men problemstillingen gjelder vel uansett hvis du har innvendig kabelføring, men det er vel kanskje ikke så vanlig på alu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...