Gå til innhold

Turforslag - beste gratis oversikt


mmm

Anbefalte innlegg

En landeveismann er på vei mot stisykling....og i den forbindelsen også på jakt etter gode turforslag og ruter.

Ved nærmere søk på nettet finner jeg nesten kun abonnements-baserte løsninger...og lurer på om dette er riktig?

=> FInnes det ingen gode og gratis oversikter (gjerne kartbaserte) over turforslag til sti-/terrengsykling?

Og dersom ja: Hvilke(n) er best...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring for å bli kjent i nye områder  

- Bli kjent med mtbmap.no og trailguide.net. 
- Lag en tråd her inne, og spør om tips til aktuelt område. 
- Ta en første tur med en lokalkjent, for å slippe for mye knot i begynnelsen. 

 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så veldig! Dette MTB-map er jo helt super-bra...er det slik at man trenger en Garmin-enhet for å laste ned og bruke disse rutene i sanntid (på et kart på en "skjerm")...eller er det også mulighet for å bruke disse i en app på en vanlig mobiltlf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, mmm said:

Takker så veldig! Dette MTB-map er jo helt super-bra...er det slik at man trenger en Garmin-enhet for å laste ned og bruke disse rutene i sanntid (på et kart på en "skjerm")...eller er det også mulighet for å bruke disse i en app på en vanlig mobiltlf?

Både mtbmap.no og trailguide.net fungerer i en browser, dvs. både på telefon og EDB-maskin.

Men GPS-posisjonering på mtbmap.no funker ikke alltid så bra på telefon, kanskje spesielt Android. Da er det et lite triks å bruke trailguide.net, og så velge mtbmap som bakgrunnskart. For på trailguide.net så funker posisjonering både på fruktfon og Android.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men...dersom man ønsker å tracke sine egne turer...og legge "sporet" inn i trailguide vha GPX-filer...

=> HVordan gjøres det enklest? For det er vel ikke mulig å tracke og lagre spor direkte i Trailguide.no?

 - Da er man vel nødt til å bruke en annen app...men hvilken er best og enklest å bruke?

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bruker Strava for å logge turer.

Da finnes det flere alternativer

  • Bruk Strava-appen på telefonen din
    • Et helt OK sted å starte
  • Kjøp en sykkel-GPS. Det finnes mange produsenter, men veldig mange bruker Garmin
    • Synk fra Garmin Connect -> Strava så turene dine havner her
    • Du kan legge inn kart fra Mtbmap på Garmin-enheten

Du legger ikke inn dine egne spor i Trailguide, med mindre du skal lage en turbeskrivelse der inne som du mener andre kan ha nytte av.

Bare så du forstår:

  • Trailguide er
    • Kart
    • Turbeskrivelser
  • Mtbmap er
    • Kart
  • Strava er
    • Et sted der du logger turene dine
    • Sosiale medier-funksjon der du kan følge andre syklister og se hva de sykler
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men det er jo mulighet for å legge inn ny track som "skjult" eller "hemmelig" i Trailguide (altså basert på gpx-fil)...men dette er kanskje da ikke tenkt å bli brukt slik jeg tenker det? Altså til egne tracks, inntil en viss kvalitetssikring er på plass og den kan publiseres, til nytte for andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, mmm said:

...men det er jo mulighet for å legge inn ny track som "skjult" eller "hemmelig" i Trailguide (altså basert på gpx-fil)...men dette er kanskje da ikke tenkt å bli brukt slik jeg tenker det? Altså til egne tracks, inntil en viss kvalitetssikring er på plass og den kan publiseres, til nytte for andre...

Det er altså dette du bruker Strava til.

Hvorfor ønsker du å bruke Trailguide for å samle opp dine personlige logger? Det er, såvidt jeg forstår, ikke det formålet Trailguide ble laget for.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt for mange komplette ruter i Trailguide generelt syns jeg, selv om de er ment som turtips til andre. Blir flere overlappende ruter. Syns hver track i trailguide burde være én spesifikk sti, sånn det er brukt på f.eks Nesbyen og Høgevarde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står litt om Mtbmap Nordic (tidl. Mtbmap Norge) her: https://www.terrengsykkel.no/stisykling/mtbmap-norge-nordic-app

Dvs. i utgangspunktet viser/viste den kartflisene for «vanlig» mtbmap.no (bare med litt mulighet for offline-bruk), men på sikt ser det ut til at han ønsker å vise stiene på en annen måte (antakelig vektorbasert).

Nå er den slik at man via kartlag-menyen kan velge mtbmap.no, men det ser ut som «standard» nå er satelittbilder med et slags overlay som viser mtb:scale. Altså mindre detaljer enn i vanlige mtbmap.no. Selv har jeg valgt mtbmap og da funker den fint… 😉 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...