Gå til innhold

Skal jeg ha AXS bakgir?


Anbefalte innlegg

andrerav skrev (10 timer siden):

Hm, jeg får litt kognitiv dissonans av:

og 

Hvis du har en tendens til å deise giret borti ting så høres det litt risky ut med AXS (som er ikke-T-type).

Kan forøvrig varmt anbefale Shimano XT gir + hendel til SRAM kassett/kjede. Girer minst like bra som SRAM GX o.l, men du får også myyye bedre clutch (som er justerbar), lengre levetid og lavere pris.

Og du kan ha et eller to i reserve bare liggende, som med manuell GX.

Kanke ha 3500-4000-7000kr gir liggende i reserve, eller med i bagasjen på tur.

Eller, JEG kan ikke ha det.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innspill. Jeg har fått bekreftet at jeg skal fortsette med mekanisk....inntil videre.

Forøvrig aldri hatt problemer med clutch på GX, eller GX/X01 Eagle. Syntes det funker bra. Eneste pain er at det ofte er en eller annen produksjonsfeil på GX Eagle-kassettene som må kureres med Dremel. (tikk-tikk-tikk på samme giret ofte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (18 minutter siden):

Og du kan ha et eller to i reserve bare liggende, som med manuell GX.

Kanke ha 3500-4000-7000kr gir liggende i reserve, eller med i bagasjen på tur.

Eller, JEG kan ikke ha det.

Her kommer fordelen inn hvis du har AXS på alle sykler. Det tar to minutter å bytte hvis ett ryker og tilsvarende enkelt å ta med et reserve på tur 🙂 

  • Thanks 1
  • Haha 1

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (4 timer siden):

Takker for alle innspill. Jeg har fått bekreftet at jeg skal fortsette med mekanisk....inntil videre.

Forøvrig aldri hatt problemer med clutch på GX, eller GX/X01 Eagle. Syntes det funker bra. Eneste pain er at det ofte er en eller annen produksjonsfeil på GX Eagle-kassettene som må kureres med Dremel. (tikk-tikk-tikk på samme giret ofte).

Hørtes kjent ut ,hva sliper du vekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/16/2024 at 1:27 PM, Kjetil307 said:

Hørtes kjent ut ,hva sliper du vekk

Det er som regel støpekant på en av de nederste tannhjulene. Pleier å ha sykkelen i stativet og trå sakte til jeg finner den plagsomme tannen. Kjedet løfter gjerne litt når det passerer.

Oftest lett å se hvor problemet er, og "file" det bort med slipesten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste sykkel jeg kjøpte var med den nye X01 axs opplegget. Hadde ikke giddet å gå for dette isolert sett, men hadde ikke noe valg da jeg ønsket resten av utstyret sykkelen var spekket med. Har nå både axs og mekanisk og di2 og mekanisk på racer. For meg funker mekanisk like godt og på rene mekaniske systemer kan jeg fikse så godt som alt selv samt at utskiftinger er rimeligere. Hvordan axs vil funke på en slitt kasset vet jeg ikke, men med mekanisk må man gjerne tune, justere litt og kanskje overgir litt for å få kjede opp på neste drev og her ser jeg for meg at axs kan bli gående å hakke med sine faste sprang.
 

selvfølgelig har man lyst og pris ikke spiller noen rolle og man liker elektriske systemer så er sikkert axs kult. 
 

noe jeg aldri hadde vurdert var å gå ned en kvalitet for å få axs. Skulle jeg skiftet en high end mekanisk skifter med axs måtte ert vært samme spek. Ellers vil det etter mitt syn bli en nedgradering og ikke oppgradering, men med annen styring av funksjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...