Gå til innhold

Skal jeg ha AXS bakgir?


Anbefalte innlegg

X0 på Epic Evo'en er på sesong4, og har vært helt kembo. Men jeg har klart å bøye cage ganske mange ganger. Rettet det, men nå begynner det å bli løent og vanskelig. Etter hva jeg forstår kan man ikke bytte bare cage uten at det koster mer enn ny mech.

Tenker egentlig å gå for GX Eagle - det har funket fjell på flere sykler. Men nerden lurer litt på GX Eagle AXS (ikke transmission).

God eller dårlig ide?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dårlig clutch, men det er kanskje samme som du har på nåværende?

Jeg måtte bytte et gx axs gir jeg kjøpte da clutchen var for svak. Ble bedre med nytt, men nå etter rundt 4000km er den litt dårlig igjen. Der er Shimano mye bedre, med justerbar og servicevennlig variant. 

Utenom det er jeg veldig fornøyd med axs. Girer alltid perfekt, og en wire mindre å tenke på er iaf ikke negativt

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har GX AXS på fulldemperen og vurderer helt ærlig å nedgradere til mekanisk XX1 som jeg har på hardtailen.

Min forklaring;
- Batteriet holder akkurat så lenge at du glemmer det. Løsningen er å ha ekstra batteri i sekken. Jeg har et par Kina-kopier som fungerer ok, men det er fortsatt noen hundrelapper ekstra pr batteri.

- Microjustering i app. Jeg er nok sær der og HATER å ha apper der jeg må lage konto. Ref min tråd om skrivere, så er jeg middels entusiastisk for nye forretningsmodeller der man bygger inn kunden med alskens unødvendigheter.

- XX1 på hardtailen har bare funka og funka i årevis. Jeg har hatt ett tilløp til at den skrudde seg løs og ga meg litt dårlig giring. Thats it.

- Jeg syns ikke giringen er rask nok, og så har jeg hatt et par tilfeller nå av mikrojustering der jeg syns det girer veldig bra i stativet, men så begynner det å bli ruskete i felt.
 

Dog skal det sies; rett ut av boksen så syns jeg det fungerte helt nydelig. Men etterhvert så har jeg blitt litt i tvil.

  • Like 3

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (46 minutter siden):

Jeg har GX AXS på fulldemperen og vurderer helt ærlig å nedgradere til mekanisk XX1 som jeg har på hardtailen.

Min forklaring;
- Batteriet holder akkurat så lenge at du glemmer det. Løsningen er å ha ekstra batteri i sekken. Jeg har et par Kina-kopier som fungerer ok, men det er fortsatt noen hundrelapper ekstra pr batteri.

- Microjustering i app. Jeg er nok sær der og HATER å ha apper der jeg må lage konto. Ref min tråd om skrivere, så er jeg middels entusiastisk for nye forretningsmodeller der man bygger inn kunden med alskens unødvendigheter.

- XX1 på hardtailen har bare funka og funka i årevis. Jeg har hatt ett tilløp til at den skrudde seg løs og ga meg litt dårlig giring. Thats it.

- Jeg syns ikke giringen er rask nok, og så har jeg hatt et par tilfeller nå av mikrojustering der jeg syns det girer veldig bra i stativet, men så begynner det å bli ruskete i felt.
 

Dog skal det sies; rett ut av boksen så syns jeg det fungerte helt nydelig. Men etterhvert så har jeg blitt litt i tvil.

Regner med du vet det, men kan mikrojustere uten app også da. 

Min X01 AXS har vært problemfri i 3 år nå. Aldri trengt å justere noe faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (1 time siden):

Jeg har GX AXS på fulldemperen og vurderer helt ærlig å nedgradere til mekanisk XX1 som jeg har på hardtailen.

Min forklaring;
- Batteriet holder akkurat så lenge at du glemmer det. Løsningen er å ha ekstra batteri i sekken. Jeg har et par Kina-kopier som fungerer ok, men det er fortsatt noen hundrelapper ekstra pr batteri.

- Microjustering i app. Jeg er nok sær der og HATER å ha apper der jeg må lage konto. Ref min tråd om skrivere, så er jeg middels entusiastisk for nye forretningsmodeller der man bygger inn kunden med alskens unødvendigheter.

- XX1 på hardtailen har bare funka og funka i årevis. Jeg har hatt ett tilløp til at den skrudde seg løs og ga meg litt dårlig giring. Thats it.

- Jeg syns ikke giringen er rask nok, og så har jeg hatt et par tilfeller nå av mikrojustering der jeg syns det girer veldig bra i stativet, men så begynner det å bli ruskete i felt.
 

Dog skal det sies; rett ut av boksen så syns jeg det fungerte helt nydelig. Men etterhvert så har jeg blitt litt i tvil.

Du trenger ikke registrere bruker for å justere og drive på i appen. Jeg trykker bare på menyen (som er lite synlig) som heter «off the grid access/bluetooth» så er jeg inne.

Det sagt, tror ikke jeg blir å kjøpe AXS når det ryker eller jeg bytter sykkel. Fint nok og girer helt topp. Men syns ikke det er vesentlig bedre enn mekanisk GX eagle jeg har hatt før. Batteriopplegget må man ha rutine på, lade annenhver eller hver tredje tur som fast oppsett. Ellers glemmer man det og går tom mitt i en tur….

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytta til AXS før denne sesongen og elsker det! Girskiftene er raske og kontante, clutchen fungerer topp selv etter en hel sesong og mikrojustering gjøres superenkelt på hendelen. Gikk også innkjøp til Reverb AXS etter at BikeYoke gikk til helvete. Superduper fornøyd med den også. Null slark og fungerer flawlessly!  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenta skrev (3 timer siden):

Regner med du vet det, men kan mikrojustere uten app også da. 

 

Ikke sett det, så da avslører jeg vel at jeg har brukt ca 1 sekund på brukermanualen 😄

Men der er noe av mitt problem med sånn som dette; jeg vil bare sykle jeg...  Det samme ble casen med å bruke Shockwiz. Det krevde en masse "koble til dit, husk å starte ny session der, bytte knappebatteri, sett inn ny token".

Blæ.

  • Like 3

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svene skrev (3 timer siden):

Du trenger ikke registrere bruker for å justere og drive på i appen. Jeg trykker bare på menyen (som er lite synlig) som heter «off the grid access/bluetooth» så er jeg inne.

 

Ja jeg vet jo egentlig det, men det er hele følelsen av at du ikke lenger er ansvarlig for funksjonaliteten, det er noen andre. Og der har XX1 vært et lykkelig eie. Klakk-klakk-klakk hver gang, aldri noe som helst issue. Bytta wire og strømpe en gang på 3 år er vel det eneste jeg har gjort. Samt stramma bolten jeg nevnte.

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (47 minutter siden):

Ikke sett det, så da avslører jeg vel at jeg har brukt ca 1 sekund på brukermanualen 😄

Men der er noe av mitt problem med sånn som dette; jeg vil bare sykle jeg...  Det samme ble casen med å bruke Shockwiz. Det krevde en masse "koble til dit, husk å starte ny session der, bytte knappebatteri, sett inn ny token".

Blæ.

Prøvde mikrojustering da jeg fikk sykkelen, og syns egentlig det er enklere med AXS enn å stramme/slakke wire.

 

"1. Press and hold the controller AXS button while pressing the lower controller button (1b). This will move the derailleur 0.2 mm inboard and improve shifting to an inboard cog.

2. Press and hold the controller AXS button while pressing the upper controller button (2c) to adjust the derailleur outboard. This will move the derailleur 0.2 mm outboard and improve shifting to an outboard cog."

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge går et batteri før lading, sånn typisk? Tømmes det selv om sykkelen ikke brukes? Hva med batteri i triggeren?
Ville uansett hatt med ekstra, er paranoid for sånt - og det er nok en av grunnene til at jeg ikke klarer å bestemme meg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (2 minutter siden):

Hvor lenge går et batteri før lading, sånn typisk? Tømmes det selv om sykkelen ikke brukes? Hva med batteri i triggeren?
Ville uansett hatt med ekstra, er paranoid for sånt - og det er nok en av grunnene til at jeg ikke klarer å bestemme meg 🙂

Mitt batteri på bakgiret holder vel ca 10-12 timer på tur. Ser ikke ut til at det lader seg ut nevneverdig i løpet av 2-3 uker. Har endra rutine i år til å lade hver 2-3 tur siden jeg missa lading/brukstid og gikk tom på en tur i våres. Batteri i triggeren holder lenge, jeg bytter hver vår selv om det kanskje ikke er behov, dette kun for å sikre null stress der gjennom sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring her. Knappebatteri bytta jeg i våres bare for å være sikker, mens nå har jeg 3 batterier i rotasjon, ett montert, ett i sekken og ett hjemme. Men 700+ gærninger for et nytt originalt er spinnvilt. Spent på hvordan levetiden er.

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AXS har vært helt nydelig i mitt eie. Har ett ekstra batteri med i sekken på helgetur, men har så langt *bank i bordet* ikke gått tom på tur. Har batterivisning på Garmin'en som sier ifra når det er kritisk lavt gir-batteri, og opplever at det da holder til minst 100-150 "giringer" til uten å gå tomt. I mitt bruk tilsvarer det 5-15 km avhengig av terreng. 

Installerte AXS-appen én gang ved montering og kan ikke huske å ha brukt den siden. 

Skulle ønske laderen hadde USB-C. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har GX AXS og har hatt velfungerende X01 tidligere. AXS er flott, men har sine ulemper som vel alle er nevnt her i tråden. Litt tregere giring, spesielt når man skal opp eller ned flere gir i slengen (Jeg er blitt vant nå). Batteri som må huske å lades. Har den svakere clutch enn X01 giret hadde?

Begge er velfungerende, men jeg har vel uttalt at om jeg hadde brukt 6000 på å oppgradere fra X01 settet til GX AXS så hadde jeg vært misfornøyd. Når man først skal kjøpe noe nytt så er ikke forskjellen så stor. 

Batteri holder sikkert 10-20 timer sykling. Det holder seg fint når sykkelen ikke brukes men iom at det trigges av bevegelse så har jeg opplevd dårligere enn forventet levetid etter lang kjøretur. Triggeren har jeg ikke byttet batteri på ennå men det er veld god kotyme å bytte 3020 batteriet før ny sesong. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bakskifter X01 koster halvparten av GX AXS (non-transmission) på Bike-Discount! Man betaler mer for å få en mindreverdig komponent som lager bzz-lyd... 

Jeg klarer ikke å se fasinasjonen for AXS med mindre man ikke klarer trekke kabler til bakgiret. At det er enklere å justere en AXS enn et vanlig GX, X01 skal ingen få meg til å tro. Innen man har fisket mobilen opp av lommen så har man skrudd et knepp på strammeskruen...

Har prøvd et velinnstilt GX AXS samt Force AXS og selv om det fungerer greit så er det på ingen måte overlegent. Fordelen for min del ligger i enklere og penere kabelføring, men om man har en fornuftig ramme hvor man allerede har hatt et fungerende oppsett så er det ikke så mye å vinne.  Eller skal dette på en tandemsykkel? 

Kan noen forklare meg fascinasjonen? 

Jeg har en følelse av at SRAM og Shimano leter etter områder for å holde seg relevant og da er "teknologi" viktig... Siden tykk-smale kjederinger, kassetter med god bredde og bakgir som holder kjedet på plass så har det ikke kommet så mye som _faktisk_ gjør det bedre å sykle og rytterne raskere. 

Mulig jeg begynner å bli gammel. 
 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte på supersalget som Bikeshop og Sykkelkomponenter hadde i 2023, rett før Transmission kom. Hadde vært suuuur om jeg hadde blåst 6000kr på det, det er alt, alt for mye penger sammenlignet med kvaliteten på mekanisk toppmodell.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det girsystemet jeg har vært mest fornøyd med er GX 11-delt. Enklere justering enn 12-delt og har nok gir for min sykling. Billigere er det også. Kunne sikkert klart meg med 10-delt for den saks skyld. AXS har ikke nok fordeler syns jeg i forhold til prisen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor fordel med AXS som jeg hadde glemt litt er at det skifter helt topp selv når det er fullt av gjørme/sand. Det er vel den største fordelen som jeg ser det. Servomotorene er ganske sterke så de klarer mye gørr i systemet. Merker lite til det på vanlig turer på tørr føre innafor 1-2 timer. Lengre turer og feks en dag i Gullia med tørt føre (masse finstøv i systemet) så har spesielt 12-delt brukt å jukse en del på slutten. Kom på dette i går da jeg var ute i 1,5 time på skikkelig gjørmeføre. Alt var innsausa i myr-gjørme etter kort tid, men girene funka helt topp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemte meg for å prøve gx axs da jeg bygde opp ny endurosykkel i fjor sommer. Opplevelsen ble dessverre ikke helt slik jeg hadde håpt.

Dro til Oppdal med nybygd sykkel for å teste den ut (den eneste helga det var fint vær der). Det er noe jævlig med chainslap og bråk fra bakgiret som girer stadig dårligere. Jeg finner etter hvert ut at bakgiret slår så mye at b-tension skruen skrur seg ut. Bevegelse er såpass at det blir tydelig merke i bakgiret der den treffer.

Vel hjemme igjen leser jeg litt på nettet og finner ut at jeg kan lage en "Hall lock" av en 1mm skive for å hindre bakgiret i å bevege seg i nedkjøringene. Ting fungerer fint resten av sesongen.

2024. Giringen blir stadig mer upresis, og jeg sliter med en høylytt knirkelyd fra bakpartiet på sykkelen. Det viser seg at den innerste bolten i paralellogrammet på giret har brekt tvers av og forsvunnet. Den manglende stivheten har gjort at bushingene på resten av giret er helt utslitt. Det har forsvunnet et klips på en av de andre boltene så det er et under at den ikke har falt av også.

Så status er at jeg har byttet tilbake til Amish-gir. Axs giret ligger i en eske mens jeg vurderer om jeg skal gidde å bestille et reparasjonskit fra Leap components som sannsynligvis vil fikse problemet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg får litt kognitiv dissonans av:

Sitat

jeg har klart å bøye cage ganske mange ganger.

og 

Sitat

nerden lurer litt på GX Eagle AXS (ikke transmission).

Hvis du har en tendens til å deise giret borti ting så høres det litt risky ut med AXS (som er ikke-T-type).

Kan forøvrig varmt anbefale Shimano XT gir + hendel til SRAM kassett/kjede. Girer minst like bra som SRAM GX o.l, men du får også myyye bedre clutch (som er justerbar), lengre levetid og lavere pris.

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 | Kjøpes: 2021+ Instinct eller Altitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrerav skrev (9 timer siden):

Hvis du har en tendens til å deise giret borti ting så høres det litt risky ut med AXS (som er ikke-T-type).

Jeg og flere "føler" at vi har mindre alvorlige deng på giret med axs enn uten. Giret gir etter når det får slag. Har såklart ikke kvantitavive data på dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...