Gå til innhold

Hvor kjøper man Bianchi?


Anbefalte innlegg

Jeg bare husker fra den første landeveisykkelen at jeg gikk tom for gir rundt 60 km/t og den hadde 50 som største på kranken og jeg klarer ikke huske hva som var bak. Nå er det jo ikke sånn at jeg vanligvis klarer å sykle så fort men med frisk bris eller mere i ryggen eller at man "slip-streamer" en trailer så kan man jo fint klare 60-70 km/t som var grunnen til at jeg oppraderte til 54 på kranken. Da klarte jeg å tråkke opp til 70 km/t. Men jeg har vel litt lav frekvens på tråkkene mine - det var noen som kommenterte at jeg måtte jobbe med det i sykkelklubben men selv om jeg prøvde å være bevist på å skulle velge lavere gir og mere frekvens så føltes det aldri naturlig for meg.

Nå har jeg jo ikke som mål å skulle sykle i de hastighetene med en grussykkel. Men hvis jeg må sykle i veien i 40- eller 50-sone så foretrekker jeg å oppføre meg som om jeg kjørte moped mtp. plassering i veibanen. Og det var derfor jeg tenkte at jeg må kunne klare 50 km/t på sykkelen. Men nå har det jo blitt veldig bra her i byen med tilrettelegging for sykling, så mesteparten vil nok foregå på sykkelvei eller sykkelfeltet i veibanen 🙂

@jokrHelt enig med deg mtp. bruk av ull. Sykling tidligere har bare vært trening (og noen ritt) så har gått for typisk sykkeltøy, lycra eller hva den nå enn er laget av. Men på fjellturer (over flere dager) har jeg for det meste gått over til ull. Og det var jo et godt tips hvis jeg etterhver prøver meg på bikepacking.

Så tilbake til sykkelkjøp. Dro i går for å kjøpe meg sykkel. Men det viser seg at de ikke kunne skaffe Gekko Firm som jeg hadde tenkt å kjøpe. Jeg kunne kjøpe den via Hank Sport til den prisen de har oppgitt og få sendt den til Sportshuset her i byen. Ikke en løsning de var så fornøyd med. Så jeg ble tilbudt Gekko Force GRV istedet til 18.999,-
YVzYvckFRjmtaToXRxr9XZBbq.png

Det er jo sikkert en veldig god pris men jeg føler nå at jeg begynner å bli langt unna det jeg opprinnelig hadde tenkt. Så akkurat nå tenker jeg at jeg istedet skal bare kjøpe Gekko Firm via Anton Sport istedet. Den er til 15.999,- der og det er jo forsåvidt også mere enn hva jeg opprinnelig hadde tenkt. Men etter tilbakemeldinger her i forumet føles det som et fornuftig valg mtp. kvalitet vs. pris.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Jo mere jeg tenker på det, så er kanskje Gekko Firm SE et mere fornuftig kjøp. Kanskje @Soeder har rett i at Tiagra er mindre fleksibelt. Men siden bikepacking ligger litt mere i fremtiden så vil jo Firm SE antakelig være mere en nok det første året. Sparer jo 5k på å kjøpe den. Når jeg sjekker Sykkelkomponenter.no så vil det jo være mulig å bytte til full GRX for under 5000,- så lenge jeg holder meg til 10-delt. Bytter jeg til 11-delt så blir det jo 2 lapper til. Ja, jeg går glipp av en karbongaffel, men tror ikke det betyr noe for meg til å begynne med.

Istedet vil jeg ha 5000 mere til å kjøpe klær og utstyr for nå. ...og kommer jo under den løse 12.000,- kroner grensa jeg hadde satt for meg selv når jeg begynte å se på sykler 😄

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres litt knotete ut å begynne å bytte gruppesett, sånn om du bare vil sykle. Er du kapabel til å skru -  iallefall om du tenker det er lett å bytte gruppesett - så er det vel en smal sak å montere sykkelen som Anton sender. Du går vel da glipp av førstegangsservicen, men det er kanskje noe du kan forhøre deg med Anton om Sportshuset gjør. Sånn om de er i samme kjede eller har samme eier. Må ærlig innrømme at jeg har glemt førstegangsservicen på nesten alle mine sykler. Hovedsakelig fikser jeg det meste selv, men lar verksted sjekke hjul om det er behov for det.

Det viktigste er vel bare å "komme seg på sykkelen". Hadde kanskje droppet å investere så mye i dyre sykkelsko eller sykkeltøy med det første. Kanskje du går ned noen størrelser når du kommer deg på sykkelen. Hjelm er et must da.

En ender ofte i den "bare litt til gir meg" tankesettet. Og da er det lett å overtale seg til dyrere kjøp.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt være enig i at prisdifferansen ikke helt gjenspeiler fordelene, og en kjenner som kjent egne behov best.

Er nok farget av at jeg sykler rundt på Tiagra selv og savner superkompaktkrank ved bikepacking. Kan dog ta 11-36 kassett selv om 34 egentlig er oppgitt maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tenkte ikke bytte bare for å bytte - Jeg tenkte at hvis det ble utvidet bruk og jeg følte at det Tiagra settet på Firm SE ikke lengre ble optimalt så vil det være mulig å bytte det for en akseptabel sum. Jeg er som deg, Andreas, gjør alt selv - eller gjorde det iallefall. Bortsett fra å rette opp hjulene. Fikk det aldri til, selv om jeg fikk prøve meg på verkstedet og mekanikeren forklarte; "Stram her! Slakk der!" ha ha 😄 Jeg oppgraderte jo min gamle landevei fra Ultegra til Dura-Ace selv. Ville nok ikke gjort det akkurat nå, men etterhvert så kommer det vel i fingrene når jeg har fått skrudd og justert litt på sykkel igjen.

Hjelm og sko vil jo passe selv om vekta går ned så der kjøper jeg for å ha i noen år. Ellers tenkte jeg bare en knallgul vanntett jakke og en litt løs regnbukse (er ikke helt klar for å sprade rundt i tights). Tenkte bukse uten bib, så kan jeg heller ha en sykkelshorts med bib under eller på de kalde dagene, en sykkelbukse med bib under.

Utover det så må  jeg jo ha piggdekk (var frost i forgårs men tilbake til 8 grader nå da), to sett lykter. Blinkende foran og bak og et ekstra baklys som lyser konstant. Samme forran, et blinkende og et nærlys/kjørelys for dårlige opplyste partier. Man kan rett og slett ikke bli sett godt nok som alle som har syklet i trafikk vet 😉. Dobbelt sett er mest fordi plutselig en dag så er batteriet tomt når det passer veldig dårlig men også for å bli bedre sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk jeg ville valgt den billigste nå, det tar ikke lang tid før "Uff" spøkelset tar deg og du begynner å se på ny sykkel med bedre grigruppe, letter ramme og sexy felger. 

Min sykkel leverer det den skal så langt, så kan fint anbefale den.

 

-JK.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som du er like kapabel som de fleste av oss; Ved hjelp av det store internet finner vi ut hvordan man løser det meste på sykkel. Sykkelmontering er jo ikke spesielt vanskelig, eneste er at man kanskje trenger momentnøkkel. Skal vel sies at mange klarer seg fint uten, en må bare tenke litt over om det er en skrue som skal strammes hardt eller bare sånn litt.

Til piggdekk er tråden Piggdekk i 2023 fin. Til gravel er Routa eller Marathon Winther plus er gode valg om de thovedsakelig er asfalt. Står Firm GRV kommer med WTB Riddler 700x37c, så litt usikker hvor store piggdekk du kan ta. 35 bør vel gå. MW+ kommer i 40mm og Routa i 42mm. Selv synes jeg Routa virker litt mer spennende, men det er vel fordi jeg har hatt MW+ på gravelen. Mye erfaringer i tråden. Selv liker jeg å strekke "sommerdekk" sesongen så langt som mulig, før jeg tar på pigg. Pigg er jo endel tyngre  å sykle med. Uansett viktig å føle seg trygg.

Lys er jo litt utfordrende. Selv er jeg fan av lys med Stzvo, men det kommer jo med en ekstrakostnad iform av pris og en mer direkte lysstråle. Her har jo BikeShop og forumstøtter Sykkelkomponenter rikt utvalg. Sykkelkomponenter her ofte rabatter på enkelte varer, for de som mottar nyhetsbrevet. For noen 2-3 uker siden hadde f.eks. 20% på Lezyne. Synes å huske at det har vært noen tråder om slikt, men selv har jeg nerdet med på lykt til elsykkel.

Ellers har det kommer mange gode innspill. Alle syklene gir nok uansett mye sykkelglede, så det viktige er jo at du velger den som passer de ønskene du har.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny2000 skrev (34 minutter siden):

Nei, jeg tenkte ikke bytte bare for å bytte - Jeg tenkte at hvis det ble utvidet bruk og jeg følte at det Tiagra settet på Firm SE ikke lengre ble optimalt så vil det være mulig å bytte det for en akseptabel sum. Jeg er som deg, Andreas, gjør alt selv - eller gjorde det iallefall...

Det er nok mulig. Ihvertfall hvis man tråler finn og er heldig, men i dette sjiktet får du gjerne ny sykkel med det på til prisen av gruppesettet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SoederJeg tok bare litt kjapp hoderegning på sykkelkomponenter og så på pris på gir + kasett bak og gir + krank foran. Jeg beholder girvekslere på styret og bremsene. Så tenker ikke kjøpe hel gruppe. Det burde jo gå fint så lenge jeg holder meg til 10-delt. Så kjapt så det ut som det kunne bli under 5.000,-

Men igjen, dette er jo om og hvis jeg skulle føle at det trengs i fremtiden. I første omgang håper jeg nå at sykkelen er tilstrekkelig til mitt bruk akkurat nå og frem til sommeren 🙂

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på syklene hos XXL men valget falt til slutt på Gekko Firm SE GRV. Kjøpte den i går. Det føltes som et greit kompromis mellom kvalitet og pris. Så får jeg heller modde og bytte ut komponenter hvis jeg ser behovet for det. Trenger jo å gjøre mine egne erfaringer også 🙂

Driver nå å ser på det jeg minimum må kjøpe for å komme igang å bruke sykkelen. Blir vel å poste en liste her over hva jeg har tenkt å bestille før jeg bestiller i fall noen har eventuelle dårlige erfaringer.

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å starte med trenger du vel kun flat-pedaler!

Fungerer helt fint for å komme igang igjen. Så kan du gradvis oppgradere utstyret med lengden på turene.

Gratulerer med ny sykkel. Enig med at det var et greit kompromis.

  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (45 minutter siden):

Til å starte med trenger du vel kun flat-pedaler!

Fungerer helt fint for å komme igang igjen. Så kan du gradvis oppgradere utstyret med lengden på turene.

Gratulerer med ny sykkel. Enig med at det var et greit kompromis.

Ikke enig, når jeg omsider tok steget over til klikkpedaler angret jeg umiddelbart på at jeg ikke hadde kjøpt det tidligere. Så sykkel sko og pedaler ville jeg satt høyt på prioriteringslista! Tøy derimot kan man finne i klesskapet. 

Og gratulerer med sykkel, samme som jeg har det. Så du blir nok fornøyd 🙂

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig med deg jokr, det blir nok garantert spd pedaler. Har jo hatt det siden -95. Kjøpte en DBS Intruder for konfirmasjonspengene i -93. Men spd var dyrt da så kjøpte det ikke. Ble overtalt av selger til å i det minste ha tåhetter på pedalene som resulterte i mange komiske velter. Så noen år senere ble det spd og har hatt det på alle sykler siden.

Må innrømme at jeg ble litt skeptisk til Anton Sport siden jeg forsøkte å kontakte dem for et par dager siden, både på e-post og ringt flere ganger. En automatisk beskjed på telefon sier jeg vil bli oppringt så snart som mulig, men ikke blitt det. Bestemte meg bare for å bestille sykkelen og så kan jeg jo heller kjøpe resten fra andre nettbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...