Gå til innhold

Hvor kjøper man Bianchi?


Anbefalte innlegg

Hei,
For å gjøre en lang historie så kort som mulig, så har jeg i 11 år vært svært syk. Solgte min Bianchi landeveisykkel tilbake i 2015 og det gjør fremdeles vondt å tenke på. Var veldig glad i den sykkelen.
De siste fire månedene har jeg hatt god fremgang og nå drømmer jeg om å begynne å sykle igjen. Jeg er jo 30-40 kg tyngre enn jeg var for 11 år siden, så tenkte å begynne med en hybrid sykkel for å komme meg i gang igjen.

Jeg har sett på en Bianchi C-Sport Alivio som noe som ville være perfekt å begynne med. Men hvor i all verden kjøper man Bianchi nå? De svært få nettbutikkene her i landet har bare landeveisykler. Ble jo enda mere bekymret da jeg oppdaget at Cycleurope sin nettside hadde utdatert sertifikat.
 

Er Bianchi dødt i Norge?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Bikeshop og Hank Sport (tror jeg) var de to nettbutikkene som hadde Bianchi på lager tror jeg. Det var flere som kom opp når jeg søkte, men når jeg sjekket de butikkene så var det null i beholdning eller de hadde ikke engang Bianchi lengre hvis jeg filtrerte etter merke.

Så begynte å lure på om det ikke lengre er noen importør for dem?
Men jeg tenkte jeg skulle dra innom den butikken her jeg bor (Bodø) som tidligere hadde Bianchi og høre om de kan bestille. Hvis ikke så høre med Bikeshop om de kan bestille. Eller i værste fall bestille fra Nederland eller England, men da må jeg jo nesten begynne å vurdere et annet merke som faktisk selges her til lands 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke: Så vidt jeg forstår så er C Sport relativt tung.

Hadde det vært en idé om du prøvesyklet en slik eller tilsvarende, og så prøvesyklet du en landeveissykkel med snill stem i tillegg? Shimano leverer f.eks. karbonhjul uten vektbegrensning (i hvert fall før).  Og så kunne du snudd stem, så den peker oppover, evt kjøpe ny stem.

Poenget mitt er om du er tung og ikke godt trent så blir det fort mer gøy om du ikke i tillegg har tung sykkel, men heller en som er lett og ruller sykt bra, som f.eks. Shimano Dura Ace 35 karbonhjul. Halvdårlige hjul er mer slem med tyngre folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta var faktisk ikke i tankene mine - kunne heller ikke finne noe oppgitt vekt. Men det betyr egentlig ikke så mye for meg.
Jeg tror jeg skjønner hva du tenker, men dette er ikke tenkt som noe landevei-erstatning. Det er tenkt som en hverdagssykkel. Hvis jeg blir frisk nok til å komme meg i jobb igjen så blir det for å sykle til jobb. Jeg kommer til å montere bærer og saltasker på den slik at jeg kan bruke den til å dra å handle med osv...

Men skulle det gå bra å bruke sykkel igjen og fremgangen fortsetter, så blir det nok en dedikert landeveisykkel om et par år.

Jeg skjønner at det kan virke sært at sykkelmerke skulle bety mye, men jeg er sikker på at hvis noen Bianchi-eiere leser dette så nikker de nok annerkjennende ha ha ha.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute etter en bianchi gravel for en tid tilbake. En kamerat av meg kjente noen på fabrikken, sendte derfor en mail og spurte om tilgang til bianchi i Norge. Fikk da til svar at det måtte tas gjennom bikeshop. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra Bikeshop idag. De skulle forsøke å skaffe den. Skal kontakte meg igjen når de vet noe mere. Så det høres lovende ut iallefall.
Kom til å tenke på at jeg spesifiserte ikke farge, men jeg vil jo tro de skjønner at jeg ønsker den i celeste eller hva grønnfargen heter.
Et skikkelig dilemma vil det jo bli om de skriver at de kan skaffe den sykkelen og i rett størrelse - men bare i svart 😞ugh

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger 🙂
Jeg har faktisk ikke sittet på en sykkel siden 2014 så det blir jo spennende å se om det stemmer at når du har lært å sykle så glemmer du det aldri ha ha. Helt ærlig så tror jeg ikke at det blir et problem i det hele tatt.

Ok, for å svare min egen tråd; SykkelErik og Even hadde rett i at Bikeshop.no er plassen for å få tak i Bianchi her til lands hvis det er noen andre som lurer på det samme og leser denne tråden.

Så tilbake til mitt ønske;
Fikk svar fra Bikeshop igår om at Bianchi faser ut C-Sport (hybrid) og det var bare noen få igjen. Så da er det jo ikke noe vits i å vente til neste år siden Bikeshop også skrev at det ikke var noen plan for en etterfølger.

Det som kunne skaffes var C-Sport i Svart (ugh) og med Acera gir og ikke i str. 550mm.
Sånn som jeg skjønner det så er Alivio 2x9 mens Acera er 3x8? Noen tester jeg leste anbefalte Alivio foran Acera pga generelt bedre kvalitet (kanskje som Ultegra/105? Jeg merket iallefall forskjell på det.)

Så svart er jo ikke det jeg ønsker men det er jo fremdeles (nesten) en Bianchi. Jeg er 190cm men antakelig litt lengre i ryggen enn i beina, så det skulle jo gå fint tror jeg med 510mm ramme. Har jo ikke noen erfaring med Alivio/Acera så er det noe jeg bør tenke mtp. 2x9 i forhold til 3x8? Det er ingen ekstreme bakker der jeg har tenkt å bruke sykkelen. Generelt ganske flat, så høyere toppfart er vel egentlig viktigere.

Eller skal jeg se meg om etter en annen sykkel? Forslag? Behovet er jo 700c (28") hjul og tåle å bli brukt hver dag - hele året. 99% på vei og sykkelvei - sjeldent og få meter på grusvei. Som nevnt -ingen ekstreme bakker og relativt flatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er hybridsykler kjedelige greier, og derfor vanskelig å synse om - for å være ærlig. Mulig det gjelder flere her og. Men tror du finner et bedre kjøp enn den Gaviaen. Se på Anton Sport sine nettsider, de har flere tilbud nå. 

Så er det jo det ultrakjedelige, men like sanne, tipset om å teste sykkelen du ønsker å kjøpe, for å se om både størrelse og sykkeltype passer deg. Det er gøyere å internettshoppe ja, det vet jeg 😉 Men i og med at det er lenge siden du satt på en sykkel , og derfor muligens vanskeligere å vite hva som er riktig for deg, er nok det et tips du ikke kommer utenom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mr. Blomst Tror jeg kan være enig i at hybrid er kjedelig. Men hva er alternativet? Jeg spør ganske enkelt fordi jeg har vært "ute av gamet" en stund. Den gamle landeveisykkelen jeg hadde brukte jeg bare til trening og ritt. For det første virker jo alt så skjørt og for det andre så var den jo alt for kostbar til å sette fra seg noen steder. Så jeg hadde en hybridsykkel til alt annet - tror den het White og var kjøpt på XXL.

Jeg var innom Sportshuset her i byen i går og så på en HardRocx til 11.000,- Hadde Alivio 2x9 gir og utstyrt med både skjermer, lys og bærer... og var tung som et fjell. Jeg skrev lengre opp at vekt ikke betyr noe, men da mener jeg nok egentlig under ca. 11 kg.
Men den så egentlig som Mr. Blomst skriver; skikkelig kjedelig ut - nesten retro på en ikke kul måte 😄 he he

Edit: Har tittet litt på Anton Sport og denne Gekko sykkelen ser jo nærmest perfekt ut. Ihvertfall til den prisen hvis jeg kan melde meg inn og få den til 10.000,- Alltid skeptisk til sånne medlemskap men nesten verdt å selge sjela for den prisen. Eneste er størrelsen - L/20 går jeg utfra er 20 tommer og 50cm burde kunne gå selv om det begynner å bli i grenseland.

Edit2: Ser ut som Sport1 også selger Gekko, så jeg får dra tilbake til Sportshuset og se om det har den utstilt der. Men den var oppgitt til 19.000,- på nettsiden, så får jo prøve å diskutere prisen eventuelt 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravelsykkel har vel tatt over litt av markedet for hybrid. Det er vel blanding av landevei og helstiv terrengsykkel (grov forenkling, sikkert noen som er uenig, sikkert noen som vil kalle det noe annet enn gravelsykkel). Da får en litt av begge verdener. For å kjøre Anton Sport sporet, er f.eks. Gekko Flow GRV en standard gravelsykkel.

n4fticmxwzt6mronkm03.avif

Er slike for alle? Njæ. Noen liker ikke bukkestyre, de foretrekker flatt styre. Noen synes sittestillingen kan bli ørlitegrann aggressiv. Mange piner seg gjennom sittestillingen et par måneder inntil mobiliteten er ok at  en ikke kjenner smerter i korsryggen eller hofter.

Personlig tenker jeg det er dumt for deg, med alt du har klart, å presse deg inn i en litt vond sittestilling et par måneder eller et år. En hybrid som du sitter godt på, vil gi deg mange gode opplevelser. Kjøper du en til OK pris, kan du ha gravel/landevei som gulerot et stykke frem i tid, når du kanskje er klar for enda mer sykling. Nå er det vel først det å komme seg ut og nyte en sykkeltur som er målet?

Gekko Force STR veier 9.9kg (veier sikkert bittelitt mer, sykler gjør alltid det), har Shimano 105 og Shimano skivebremser. Kanskje det viktigste av alt er kanskje at du har en lokal butikk du kan forholde seg til, så du kan fokusere kun på å kose deg på sykkelen.

tm2cjm0rokvvea6cgk2q.avif

Angående medlemspris, så er vel det at du gir dem telefonnummer, og kanskje en mail. Du får en mail hver helg om helgetilbudet. Har du gmail, så ender den bare i reklamefolderen med alt annet reklame som man sjeldent sjekker. Kan sikkert logge inn og skru av medlemsmailen. Hovedsakelig er det vel litt reklame for dem, og at for kunden er det fint med rabatt, samt at Anton lagrer kvitteringen.

Hvis du ikke får sykkelen rimeligere hos din lokale butikk, og du bor langt unna en Anton, så kan du få den tilsendt. Frakt til "Utleveringssted" er kr 149. Hadde vel helt klart tatt meg en kjøretur, for å hente den ferdig montert, om du ikke bor altfor langt unna en Anton som har den på lager.

Som med alle sykler som ikke har geometrien opplistet, bør en forsøke de før kjøp. Her er det fort litt forskjeller, kanskje bittesmå, men merkbare.

Bra innsats, viktig å drømme 😀 Ikke tenk antall kilometer i starten, tenk antall smil per kilometer - Smiles per miles!

Husk hjelm, helst en litt stillig en. Da er det litt lettere å ta den på seg. XXL har Sweet Protection Seeker til en rimelig penge. Outrider fra samme merke er også fine.

  • Like 1
  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny2000 skrev (6 timer siden):

@Mr. Blomst Tror jeg kan være enig i at hybrid er kjedelig. Men hva er alternativet? 

Høres ut som om det er en anonym hybridsykkel du trenger, så mente ikke at dette var feil, altså. Men vanskelig å få folk til å synse om noe som er anonymt og kjedelig. Tipset om Anton nettopp pga. de Gekkoene, så tror en av de kan være et godt kjøp. 

Jeg "trenger" noe lignende for å bruke til butikken og som ølsykkel, men med litt mer terrengsykkel-geometri, ikke forgir, 10-51-kassett, plass til bredere dekk, med stålramme. Og da er det ikke jo ikke "noe lignende" 😅 Feks en Breezer Thunder - men bare pga. utseendet, har ikke testet den. Og den hadde jeg vært redd for å sette igjen noe sted, som resten av syklene jeg har. Håpløst, dette. Må bli en kjedelig hybrid på meg og tror jeg, om jeg ikke finner noe skjult gull på bruktmarkedet jeg kan restomodde. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, både Andreas og Mr. Blomst.

Jeg var veldig nyskjerrig på hva Mr. Blomst mente, så jeg begynte å sjekke litt. Må inrømme at begrepet Cyclocross var noe jeg bare hadde hørt om, men visste ingenting om. Men når jeg sjekket så oppdaget jeg jo at en grussykkel kan være minst like godt alternativ som hybrid. Kommer nok til å bytte dekk til asfaltdekk om det skulle bli det.

Jeg tenker jo at pga. vektøkningen så har nok Andreas et poeng. Kan kanskje bli litt ukomfortabelt med en grussykkel. Samtidig så tenker jeg i første omgang at det blir relativt korte turer; som f.eks. å sykle til butikken, til stadion og til andre turløyper for å gå turer (jeg har ikke bil).

Nå har jeg iallefall fått gode inspill og skal dra innom den sykkelbutikken siden på nettsiden iallefall fører mange av de samme Gekko-syklene som Anton Sport. Da kan jeg jo se hva de har i butikk og hva de eventuelt kan skaffe og pris.

Føler at denne tråden har sporet av litt, siden den egentlig handlet om hvor man kan få tak i Bianchi. Og det vet jeg jo nå. Så selv om det antakelig ikke blir en Bianchi i denne omgang, så kanskje om et par år :-).
Men om noen skulle ha noen veldig gode tips så er det jo bare å si ifra, kommer vel til å bestemme meg i slutten av neste uke for hva jeg kjøper.

Kommer nok til å opprette en ny tråd angående utstyr, når jeg har bestemt meg for sykkel. Blir jo ny bekledning fra topp til tå. Har jo en kasse med sykkelklær - men må jo ned 30kg før de passer og så spørs det jo på kvaliteten på lycra etter over ti-tolv år.
Vil nok sikkert også trenge noen inspill på lykter, skjermer, sykkelvesker etc...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At tråder sporer av er vel egentlig normen på dette forumet 😅

Det enkleste med skjermer er nok å kjøpe noen butikken selger. SKS Bluemels sine fastmonterte er fine. Skal du ta av og på finnes dere flere muligheter. SKS Speedrocker f.eks. . Smart å ta valget om du vil alltid ha de på, eller ikke. Har faste på elsykkelen, og det er ganske digg å vite at de bare er der. På gravelen har jeg noen enkle fra Ass Savers.

Ortlieb Backroller Classic er en veldig populær veske. Ortlieb har også flere utgaver og størrelser.

Selv er jeg veldig fan av Assos sykkelbibs, men de er kostbare og finnes mange andre merker der ute. Assos er tidvis på tilbud. Foretrekker selv Equipe, men kjenner flere som er særs fornøyd med Mille buksene til Assos. Vil kanskje våge å si at jo lengre du sykler, jo viktigere er kvaliteten på biben. Så i starten trenger en ikke jakte "det beste". Viktigere når turene blir 4-10 mil. Mange grunner til det, men en av dem er jo litt friksjon sammenblandet med svette. Der har de dyrere en bittelitt bedre løsning, føler jeg.

Å prøve litt sykler i butikken er nok fornuftig. Kanskje finner du en gravelsykkel som du sitter godt på og som gir deg gode minner til landeveisdagene. Hybrid med sitt styre, og lett tilgang på bremsen kan jo være litt tryggere i starten. Dog, en venner seg fort til bukkestyre.

  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad jeg fant dette forumet. For nå har jeg bestemt meg - dvs. jeg er litt i tvil. Men det jeg har bestemt meg for er grussykkel. Uten tvil!!! Men hvilken? Teoretisk sett kan jeg jo kjøpe meg en Bianchi nå, men det blir nok litt for dyrt i forhold til hva jeg hadde tenkt - og ikke minst så vil jeg jo ikke tørre å sette den i fra meg noe sted. Kunne jo selvsagt sett etter en brukt Bianchi grussykkel - men igjen, vil nok være redd for å sette den fra meg selv om jeg skulle finne en brukt til kanskje 15.000,-

Jeg leste litt i Blandevei og bikepacking og det slo meg jo at flere plasser jeg har gått fjellturer, så vil nok store deler være mulig med en grussykkel. Hvis du er lokalkjent, så tenkte jeg f.eks. på den gamle telegrafveien over Saltfjellet. Må sikkert trille sykkelen litt noen steder (hadde sikkert gått 100% med en off-road). I tillegg har vi jo milevis med lysløype og det vil jo være 2 minutter for meg å sykle til et av stedene jeg kan komme inn i den.

Det er to sykler jeg vurderer nå. Den første kan jeg kjøpe lokalt og for samme pris som Anton Sport har den til:
Gekko Firm GRV

yoq3tkxb0jmupok2tedr.avif

Men jeg er litt betenkt i forhold til utvekslingen. 46T på kranken, kunne ikke finne størrelsen på kassetten. Til sammenligning er jeg nesten sikker på at jeg hadde 54T/10 minste på kassetten på min gamle landevei. Spørsmålet er vel egentlig om jeg fint kan holde 50 km/t med 46T? Selv om det nok ikke er aktuelt akkurat nå i starten, så regner jeg jo med å bli sterkere og bedre form etterhvert 😉

Denne har jo en vanvittig god pris og er bare hos Anton Sport:
Gekko Netto GRV

awyyg7sstpn4jvqewgwg.avif

Denne har Tiagra krank med 50T (som jeg tror var det samme som jeg hadde på min første Bianchi. Så lurer jeg litt på de skruene på gaffelen? Er det for å montere bærer forran? Ikke et "must" i første omgang - men vil jo være ekstremt kjekt hvis jeg etterhvert prøver meg på bikepacking.

Prøvde en Gekko Flow GRV som de hadde i butikken her i byen (samme som Andreas avbildet lengre opp) Den var i str. L og det kjentes litt lite ut så jeg er ganske sikker på at XL er størrelsen for meg.

Jeg har ikke lyst til å legge noe mere penger enn 16.000,- i sykkel, siden jeg må ha ALT annet også, men hvis noen har noen veldig gode anbefalinger til rundt den prisen eller lavere så setter jeg pris på det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av disse ville jeg nok bladd opp for Firm GRV. Karbongaffel og full GRX.

Tror heller du vil savne lettere gir, særlig hvis du skulle prøve deg på bikepacking. Samt at du har muligheten til å endre drev til 48/31 på krank. Med Tiagra blir du litt mer låst, uten at jeg har satt meg altfor nøye inn i miksen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk for svar @Soeder. Jeg tenkte litt på om det tilbudet fran Anton Sport til 11k var for godt til å ikke slå til på.
Føles litt greit å kunne kjøpe lokalt som jeg kan med Gekko Firm. Få sykkelen klargjort og tilpasset i butikken.

Det finnes jo et hav av merker og varienter og ulike anbefalinger. Så var vel egentlig mest ute etter om noen evt. frarådet syklene basert på egne erfaringer. Regner med det blir kjøp iløpet av noen dager da 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny2000 skrev (4 timer siden):

Ah, takk for svar @Soeder. Jeg tenkte litt på om det tilbudet fran Anton Sport til 11k var for godt til å ikke slå til på.
Føles litt greit å kunne kjøpe lokalt som jeg kan med Gekko Firm. Få sykkelen klargjort og tilpasset i butikken.

Det finnes jo et hav av merker og varienter og ulike anbefalinger. Så var vel egentlig mest ute etter om noen evt. frarådet syklene basert på egne erfaringer. Regner med det blir kjøp iløpet av noen dager da 😄

 

Jeg har en Firm GRV, hatt den i 2 år og den har enda ikke sviktet meg (bortsett fra en punktering, helt klart sykkelen sin skyld). Den har nå rullet noen tusen km. Benyttes som pendlersykkel og treningssykkel. Har dog dyttet landeveisdekk på den nå. Kjøper du den på Anton får du sikkert noen poeng du kan benytte til andre ting 😉 Jeg hadde veldig flaks og fikk min for 9000,-

Skal du handle klær så ta en titt på Devold sine Ull sykkeltrøyer, Standal, meget fornøyd med de. Men jeg har gått vekk fra teknisk treningstøy og benytter nå kun ulltrøyer, så ikke sikkert alle er enig med meg.

 

Mvh

Jon

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 46/11 og spinner ut i 60-66km/t. Er vel på 120 kadens @ 66 eller noe, det er veeeldig sjeldent jeg føler jeg trenger noe mer på langturene mine på landevei, så det ville jeg ikke vært redd for. 30/34 er også greit nok, har sykla opp et par 21%-bakker med dette og kunne til en viss grad sitte å tråkke, men går opp til 30/36 etter vinteren bare fordi det var en nobrainer. Vurderer også å gå opp til 42 bak noe som også skal gå med mitt bakgir dog ikke offisielt.

Ta også å vurder den xxl-sykkelen som er på tilbud til 16k i gode tilbud-tråden

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonus får en vel kun på ordinære priser hos Anton.

Det vel ofte mer et problem at man ikke har lett nok gir enn motsatt. Jeg merker titt og ofte at jeg skulle hatt bittelitt lettere gir på min gravel. Nedover aksepterer jeg som regel at det "går som det går", og har sjeldent behov for å øke med 10km/t ekstra. En er ofte over fartsgrensen på grusveier og mindre veier, om en gjør det.

Er man en tyngre rytter, får en litt igjen for det nedover. Oppover vil en gjerne ha lettere gir da siden en drar på endel vekt oppover. Likt hvis en driver med bikepacking. Min første lærdom om slikt var på vei hjem fra en bikepacking-overnatting ved Hakkloa(Nordmarka) og de 8-10ish kiloene var solid merkbare opp Dødaren. Selv i laveste gir var det en tung affære.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...