baronKanon Skrevet 19. september Del Skrevet 19. september 53 minutes ago, Neistein said: Kjører man hardt ala top 10 i enduro er insert et must, og selv da spises det jevnlig felger til frokost. Er mange topputøvere i nerrovergrener som kjører uten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jsdk Skrevet 19. september Del Skrevet 19. september Kjører ikke spesielt hardt, men orker ikke styre med innlegg etter et par runder, det blir et par dekkbytte ila sesongene. Men har aldri likt ekstremt lavt (<20 psi) dekktrykk, har derimot gått opp til stivere sidevegger, liker at dekket ikke «plasker» rundt eller vrenger seg. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andrerav Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september Jeg bruker inserts (Rimpact, Tubolight og Biltema) kombinert med relativt lette dekk (i.e EXO+, Grid Trail, o.l). Kjører med ganske lavt trykk vanligvis, +/- 19PSI bak og +/- 16 PSI fremme, men dette er avhengig av sykkel og type innlegg (jeg har flere, se under). Sykler stort sett i skogsterreng her i Trondheim, men er en del oppe i høyfjell og diverse i tillegg. I sykkelparker legger jeg til omtrent 5 PSI, og i steinete fjellområder legger jeg i 2-4 PSI alt ettersom. Hvorfor inserts? Først og fremst fordi jeg liker å sykle med veldig myke dekk uten å måtte gi opp stabilitet i svinger, oppleve burping, eller bulke/knekke felger hvis jeg tabber meg orntlig ut. Sekundært fordi jeg kan rulle hjem på inserten hvis jeg flenger opp dekket på tur. Etter at jeg tok i bruk inserts så er bulker, rim strikes og generelt punkteringer blitt en saga blott -- så langt. Bytting av dekk med inserts har for lengst blitt rutine og føles ikke spesielt problematisk lenger. Jeg veier 82-85kg og sykler vel rundt 80-90 000 høydemeter på terrengsykkel per år (har akkurat rundet 70k for 2024). Mine sykler er satt opp slik: Årsmodell Sykkel Innlegg fremme Innlegg bak Trykk fremme Trykk bak Type felg Vandring 2022 Rocky Mountain Altitude C70 Tubolight Evo HD Rimpact Pro 16 PSI 19 PSI Karbon 190/190 2018 Rocky Mountain Instinct BC 90 Tubolight Evo SL Tubolight Evo HD 18 PSI 22 PSI Karbon 170/155 2020 Scott Ransom 920 Biltema Rimpact Classic 15 PSI 18 PSI Aluminium 180/170 2 Siter Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 | Kjøpes: 2021+ Instinct eller Altitude Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EirikPeirik Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september andrerav skrev (1 time siden): [...] Hvorfor inserts? Først og fremst fordi jeg liker å sykle med veldig myke dekk uten å måtte gi opp stabilitet i svinger, oppleve burping, eller bulke/knekke felger hvis jeg tabber meg orntlig ut. [...] Kunne du gått enda et hakk ned i casing? Til Exo eller Grid/control? Vurderer litt et lettere XC-aktigg-oppsett og lurer på om lettere casing + insert sparer vekt over vanlig sti-casing, uten å gå utover punkteringsbeskyttelse. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andrerav Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september EirikPeirik skrev (1 minutt siden): Kunne du gått enda et hakk ned i casing? Til Exo eller Grid/control? Vurderer litt et lettere XC-aktigg-oppsett og lurer på om lettere casing + insert sparer vekt over vanlig sti-casing, uten å gå utover punkteringsbeskyttelse. Til et typisk XC-oppsett så ville ikke det voldet meg noen kvaler overhodet å gjøre det, nei 🙂 Siter Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 | Kjøpes: 2021+ Instinct eller Altitude Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JoeT Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september Jeg kjører Ground Control Grid og cushcore xc på stisykkel. Veier 85kg og kjører hardt nok. Bunnsolid oppsett. Specialized dekkene kjennes som en mellomting mellom Maxxis Exo og Exo+. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arve Skrevet 22. september Forfatter Del Skrevet 22. september Vel, frykten for å bli hengende etter *) førte til at jeg knakk og kjøpte en Tubolite og monterte på bakhjulet. Nå skal jeg ikke ta ut all min frustrasjon her men det var et jækla gris i et bakdekk som allerede hadde guffe, særlig fordi det var litt plunder å få den over felgen, og fordi Nobby Nic er helt vanvittig unødvendig trang å få på. Jeg fikk luft inn også, dekket poppet enkelt uten kast (denne gangen), men å få luften ut var nesten umulig uten en 1,5 mm hex for å dytte litt på Tuboliten. Dro nesten en sene i armen også. Men jeg rister frustrasjonen av meg, og ser meg om etter neste turmulighet hvor jeg (garra) ikke skal punge. Takk for svar, forumet! Dere er greie! *) og kanskje, skal jeg innrømme, at jeg fikk et fint snakebite på turen i går Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svene Skrevet 22. september Del Skrevet 22. september Arve skrev (47 minutter siden): Vel, frykten for å bli hengende etter *) førte til at jeg knakk og kjøpte en Tubolite og monterte på bakhjulet. Nå skal jeg ikke ta ut all min frustrasjon her men det var et jækla gris i et bakdekk som allerede hadde guffe, særlig fordi det var litt plunder å få den over felgen, og fordi Nobby Nic er helt vanvittig unødvendig trang å få på. Jeg fikk luft inn også, dekket poppet enkelt uten kast (denne gangen), men å få luften ut var nesten umulig uten en 1,5 mm hex for å dytte litt på Tuboliten. Dro nesten en sene i armen også. Men jeg rister frustrasjonen av meg, og ser meg om etter neste turmulighet hvor jeg (garra) ikke skal punge. Takk for svar, forumet! Dere er greie! *) og kanskje, skal jeg innrømme, at jeg fikk et fint snakebite på turen i går Jeg fikk samme problem med Vittoria Airliner. Er et hull i innlegget som skal stå over ventilen (ser det ihvertfall ut til). Å få det sentrert droppa jeg ganske raskt under montering. Fiksen er at jeg måtte stikke en tynn umbrako inn gjennom ventilen og inn i innlegger de 3-4 første gangene jeg skulle fylle/slippe ut luft. Etter det har alt fungert fint, men regner med om innlegget rører på seg over tid at jeg må stikke inn et par ganger til. Mulig det hadde hjulpet med spesialventil for innlegg, der er det hull på sidene som ikke tettes av innlegget…… Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andrerav Skrevet 22. september Del Skrevet 22. september Ja, innlegg bør absolutt brukes med ventiler beregnet for innlegg. Jeg har aldri ventilproblemer, kanskje bortsett fra den ene gangen jeg lånte vekk et hjul til @Jørgen S. og han fylte i noe Karlssons Kalasklister som tettet ingenting bortsett fra ventilen:P Protip: Kjempegode ventiler finner dere på aliexpress 🙂 1 Siter Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 | Kjøpes: 2021+ Instinct eller Altitude Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.