Gå til innhold

Inserts - yay or nay


Anbefalte innlegg

Jeg var en late adopter av slangeløst, og tenkte at jeg bare fikk klinke til med dekkinnlegg når jeg først henga meg. Tok et dekkinnlegg som fikk veldig bra skussmål på Pinkbike. 

Har ikke punktert siden. Punkterte ikke så ofte før heller. Det var heller ikke så vanskelig å sette opp.

Lurer på om jeg var en så late adopter at jeg kjøpte rett før inserts ble ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt et sett cushcore CX til mine DT Swiss gr1600. Har bare ikke mannet meg opp til å montere dem enda. Har lest svært mange reviews, og er sikker på at det er et fornuftig valg for meg. Kommer til å kjøre på skogsbilvei/grusvei, men noen deler av traseen er ganske grov sti.
 

Dog har jeg hørt at montering er noe herk, så mulig jeg feiger ut og setter bort arbeidet😅

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt cushcore siden 2019, nå har jeg det på 2 sykler.

Det er flott når det virker, men det er litt dritt å montere på tighte kanttråder. Vektmessig så er det kanskje ikke det beste alternativet, jeg har ikke aktivt forfulgt nyvinninger siden jeg har vært fornøyd med mitt.

Tror jeg har hatt en eneste punktering med påfølgende mark-innsetting siden jeg fikk det.

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte før denne sesongen på bakhjulet er Vittoria air liner. Gjorde det som en test fordi jeg syns felgen slo i litt mye med dekktrykket jeg liker. Syns det funker veldig bra, har ikke kjent felgen bunne siden jeg satte det i. Ganske ok å montere.

Monterte så Cushcore på forhjulet (fikk det superbillig på salg). Kjører 16-17 psi med 2,6" dekk. Tanken var at Cushcore skulle gi bedre stabilitet i sideveggene som et alternativ til kraftigere casing på dekkene. Syns ikke det gir like mye på forhjulet som bak. Testere sier man får bedre grep med innlegg, mulig det men det gjør man vel med å gå til supersoft/tacky dekk (omtrent samme totalvekt) Cushcore monteringen var derimot en real møkkajobb. Sleit over 1 time med å få det på. Først er lite helvete å få innlegget på felgen, så et stort helvete å få dekket på plass. Når dekket skal byttes blir det å ta kniven fatt og skjære det løs, tror ikke det er noe kjangs for at jeg skal få dekket av på noen måte. Cushcoren blir fjernet og så blir neste dekk hakket mykere i gummien og stivere i casingen (downhill type) for å se om det blir like bra/bedre/dårligere…. Vittoria airlineren blir nok værende bak da jeg syns den funker meget bra der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med inserts. Har ikke punktert med oppsettene på 5 år. Det er for en sykkelkross med forskjellige dekk/felger. Brukt på asfalt, grus, sti, sykkelkross på alt fra jobbsykling via grusturer til krossritt. Bekymrer meg ikke ved jumping av asfaltkanter og sånn. Siden sånt har gått gull i mange år.

Helt enig med det "andersar" skriver om at det er dritt å montere. Det er forferdelige å operere - både montering og demontering. I utgangspunktet. I hvert fall med de kombo av felger og dekk jeg har, selv uten inserts. Det er så sabla tight, men har heldigvis fått til bra teknikker etterhvert. Utover det vanlige 😜. Desto værre er det når inserts er med på moroa. Og det skal de jo ! Den siste utstyrsanskaffelsen for monteringshjelp er Vittorias Air-Liner Tool-Kit og Tire Levers. Kanskje jeg da slipper bruke både planker og skrustikke !! (Bruker stå på planke for poope dekkene av kanttråd under demontering. Skrustikke m/gummi gjerne brukt i siste akt for at siste rest av dekket skal komme seg over felgkanten under montering.)

Komponenter jeg bruker er: (a) Felger - Zipp og RR Hjul. (b) Dekk - Vittoria Terreno Wet/Dry 31c/33c. (c) Inserts - Tubolight. (d) Guffe - Orange Seal.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører inserts på alle terrengsyklene i huset bortsett fra kona sin for den brukes mest som "gravel" og da er ikke behovet like stort om du kjører 2.2 dekk.

Har kun erfaring med Tubolight (den runde utgaven), Tubolight SL og Tubolight Diamana SL som alle er lett XC innlegg.

Vi kjører stort sett hjul med 29-30mm innerbredde og dekk mellom 2.2-2.4 bredde i XC utgave.

Det har funka veldig bra og redda hjula mange ganger. Føler at den opprinnelige Tubolight utgave fungerer best så langt.

SL utgaven klippes mellom dekket og felgkanten og virker dermed bare 1 gang på den spesifikke posisjonen.

Den største utfordringen utover å få det montert er nok å dosere riktig mengde guffe og sørge for at den holder seg flytende.

Det virker som om innlegget jobber med guffa slik at den stivner og forsvinnner fortere enn uten innlegg samt at det er mindre luftvolum som kan lekke ut ved en punktering og tette sammen med guffa.

Har stort sett brukt Effetto Mariposa Caffelattex og Vegelatex, men har og prøvd Stans std guffe og Orange Seal.

  • Like 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 år med innlegg på stisykkel her nå. Startet med rørisolasjon, så tuboligth (den runde) og nå cushcore xc de siste 3 årene. 

Jeg synes det er deilig å kunne kjøre relativt lavt trykk (21f, 23b psi/2,35" lette stidekk, rytter 85kg) uten at dekket vrenger i svinger. At de beskytter felgen litt er jo også bare bra. 

De demper jo litt, så sykkelen blir litt kvikkere når man tar de av. Dog synes jeg fordelene oppveier for det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt med Tubolight EVO SL og HD i bakdekket et par sesonger. Ingen tvil om at det beskytter felgene, men jeg har likevel tatt dem ut igjen i år. Særlig Minion med EVO HD blei så treige at det var direkte ubehagelig på turen fram til skogkanten. Har heller begynt å bruke litt mer luft i bakdekket, og det fungerer fint for meg.

Jeg har EVO SL under Rekon Race på et annet hjulsett, og jeg kommer nok til å teste uten innlegg når det blir føre for dem igjen (til våren?). Nå skal det sies at jeg kjører temmelig rolig og at 19 - 20 psi er nok til at sannsynligheten for gjennomslag blir iiten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på.
Hvor jeg sykler, hvilke dekk jeg bruker.

Hjemme i Trondheim, gidder ikke. Er så lite stein og punkterer aldri, type Maxxis EXO+ dekk, eller DD.
Hos meg er lette dekk typ 1050-1100g og jeg er nesten 90kg... minimal forskjell hvor mye lavere trykk jeg kan kjøre uansett, merker jeg.
Merker lite forskjell i feste, grep og punkteringer... så ekstra hassle gjør at jeg heller skifter dekk litt oftere og får mer igjen for det.

Ringebu, Fjørå, utfor... heisbasert, ja, inserts bak.
Er såpass sjelden og det planlegges, samt at jeg har et ekstra hjulsett.

  • Like 3

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører innlegg bak på to sett hjul med hhv Rekon Race og Aspen. 
Jeg har bare prøvd Tubolight SL og Diamana. Grunnen til å prøve var ikke å redde felgene, men heller dekkene etter å ha lagd fine kutt på ca. en cm akkurat der dekket ligger over felgkanten. Mer luft kunne vært en løsning, men det ville ført til mer sprett og dårligere grep. Derfor ble det innlegg. 

Det var ingen problemer med å få montert Tubolight SL i Rekon Race 2,4 på 25 mm alufelger fra Newmen. Jeg fulgte oppskriften og første gangs montering tok mindre enn fem minutter. Jeg følte at jeg enten var skikkelig proff, eller at noe var feil. 

Vanskelighetene kom først når jeg skulle justere lufttrykket. Den indre kanalen til SL gjør det til en tricky operasjon siden trykket ikke utlignes mellom indre kanal og resten like lett som normalt. I tillegg til at dekktrykkmåler har det med å virke bare en gang er det skikkelig klønete å slippe ut luft igjen. 

Bortsett fra det har innleggene virket som forventet. Ingen gjennomslagspunkteringer og det funker fint med trykk under 20 psi. 
men det er riktig som @Gullars sier. De virker en gang på ett sted. Etter en sesong er SL mest lik biteleken til en slem Rottweiler. 

 

 

 


Etter å ga brukt opp to SL er jeg nå over på Diamana som er 50% tyngre, men i alle fall lar meg regulere trykket enklere om ikke noe av det andre skulle være sant. 

LarsB

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ikke noe behov for inserts med den bruken jeg har. Har 22-23 psi foran og 24-25 psi bak som regel på 2.4 / 2.5 dekk. 

For min del er det stisykling som er aktiviteten, ikke enduro-orientert. Kjører både analogt og elektrisk. 

Erfaringen min er fra Reserve, Ibis S35, ENVE AM30 og Orbea Oquo alle et sted med mellom 30 og 35 mm innerbredde. Aldri slått i stykker noen felg, kjører med Stans guffe og punkterer tilnærmet aldri. 

F.eks ENVE sier at man ikke trenger å bruke inserts med de felgene jeg har, de er laget for å tåle belastningen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg starte med innlegg i år var 2-delt.
Bak var ønsket å kunne kjøre med 23psi uten å bunne felgen på stein og kanter. Merka stor forbedring der.

I front var tanken at innlegget kunne gi mer stabile sidevegger i sving og over røtter/stein siden jeg kjører 2.6" dekk med 16-17psi. Der virker det ikke være så mye hjelp i innlegget. Så da blir vurderingen å gå til stivere casing på fordekket men uten innlegg. Noen som har testa begge deler (innlegg vs stivere casing på lavt lufttrykk) og kan dele erfaringer?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ødelagt noen bakhjul, karbon og aluminium, siste 10-15 årene. Ingen, etter at jeg begynte med Cushcore, våren 2018,  kom det på bakhjulet tre av fire stisykler.  Det har vært mulig å sykle hjem uten problemer etter at luften forsvant i bakhjulet på ene sykkelen.

Jeg handlet et hjulsett med fjærlette Newmen Phase 30 i  light-utgave i sommer, for Røros-bruk. Der puttet jeg Vittoria Airliner XC inn, og det virker som hjulet tåler endel juling uten å gå i knas.  Siden Newmen har en grei ordning med rabatt på ny felg om den knuses, så tar jeg sjansen på å prøve ut konseptet.

Når en ser på Huck-to-flat-videoene til Pinkbike, så er det jo kurant å se at Cushcore har en funksjon, før opphenget rekker å reagere, på ca. alle syklene.

Jeg sikter inn på ca 22psi på bakhjulene mine.  Høyere trykk er ikke noe trivelig.  

Alle mine Cushcore-innlegg har blitt ganske slappe i strikken etter noen år, så jeg er ikke skråsikker på om de har noen som helst funksjon mhp. oppstøtting av dekket (lenger).

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel Nay. Kjørte et par sesonger med Huck Norris og Vittoria Airliner. Med Airliner syntes jeg sykkelen ble veldig "død". HN vet jeg ikke om hjalp så mye egentlig, hadde problemer med guffemonstre på begge.

Her hjemme kjører jeg veldig snille dekk, 2.35-24 ish, 650-900g på 30mm ID. 85kg, normalt 20ish foran og 25 bak. Sist jeg punga var...rev sidevegg et superlett XC-dekk i fjor sommer da jeg glemte at jeg hadde de på og ble litt inspirert. Kjører både carbon (Roval) og alu (Hunt).

Det sagt, jeg kjører jo 95% i Østfold. Om jeg skal til Kjerringåsen stapper jeg inn Airliner bak, øker trykk, og bruker de kjipeste hjula.

Snitter vel 7-8 timer i uka året rundt, fordelt på 4,5 sykkel (0.5 på Fat da den kun er ute hvis masse snø).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/11/2024 at 10:52 PM, supperådet said:

Er veldig fornøyd med inserts. Har ikke punktert med oppsettene på 5 år. Det er for en sykkelkross med forskjellige dekk/felger. Brukt på asfalt, grus, sti, sykkelkross på alt fra jobbsykling via grusturer til krossritt. Bekymrer meg ikke ved jumping av asfaltkanter og sånn. Siden sånt har gått gull i mange år.

....

Ser nå at mine inserts erfaringer var malplassert / noe på siden. Fikk ikke med meg at det var for mtb. Jeg blandet inn sykkelkross og gravel. Beklager !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en felg i sesongen. Alltid bak. Sykler en elsykkel og nå har jeg Rimpact Original, Maxxis Assegai EXO+ dekk og 32-35psi bak. Litt mindre foran. Samme dekk uten innlegg. Fungerer bra til min sykling. Er jeg i alpene bruker jeg DH dekk bak. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt mer og mer imponert av grepet til fordekket mitt på våte røtter gjennom sesongen i år. Kjører med 2.6" Specialized Butcher T9 Grid trail, Cushcore innlegg på 35mm indre bredde felg. Dekket er 2.5 år gammelt nå og subjektivt syns jeg det sitter bedre denne sesongen enn de foregående 1,5. Kan det være pga innlegget som jeg satte inn i våres? Vrir kanskje dekket seg på en annen måte over røtter når det er innlegg i, som så gir bedre grep? Kjørte uten innlegg de foregående sesongene. Dekket burde vel pga alder nå begynne å gi dårligere grep. Eller har jeg bare blitt en bedre syklist?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Tubolight innlegg i både gravel-dekk/hjul og på terrengsykkelen. Har dog kun innlegg i bakhjulene. Har punktert to ganger på gravelsykkelen likevel - men da med kuttet sidevegg pga skarp stein. 
 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dekkinnlegg bak på stisyklene mine. Alt fra huckdorris, tubolite xc og DH og rimpact. Som flere skriver blir tubolite innleggene fort oppspist ved gjennomslag dekk/felg. Rimpact virker mye mer solid og sitter mer tight på felgen ala cush core men er en del lettere. Hovedaktiviteter er vanlig stisykling med en del gassing nedover og i stenrøyser i Nordmarka har jeg vel hatt en punktering med Tubolite bak. 
 

kjører man hardt ala top 10 i enduro er insert et must, og selv da spises det jevnlig felger til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...