Gå til innhold

Shimano-kompatibel 11-delt kassett i stål


Anbefalte innlegg

Jeg bruker vanligvis Shimano XT 11-delt kassett 11-46T. Jeg bruker det største drevet en del, og siden det er i alu så er det det som slites ut først. Resten av kassetten er ellers i god form. Jeg er derfor på utkikk etter en kompatibel kassett som er laget i kun stål. Jeg ser Shimano Deore er i stål, men bare som 11-42T eller 11-51T. 42T er uaktuelt, men 51T ville jo gitt et krabbegir som kan være behagelig noen ganger. Da må jeg bytte bakgir til Deore M5100 (XT-girskifteren jeg har er kompatibel). Bortsett fra en liten vektøkning, er det noen ulemper med Deore bakgir i stedet for XT?

Finnes det evt Shimano-kompatible kassetter 11-46T i stål? Jeg vil ikke ha kassetter der de største drevene tres på enkeltvis, de må være festet sammen minst 2 for å ikke gnage i stykker bosset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunrace har i hvert fall en:
https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/terreng/kassetter/11-delt/sunrace-csms8-11-46t-metallic-11-delt-kassett?variant=254761
Hmm, første søk ga 11-36 hos Sunrace, men her er i hvert fall den riktige:
https://sunrace.com/product/csms8-eaz/

Oversikt over Sunrace sine 11-delte 11-46 kassetter:
https://sunrace.com/category/mtb/?product_group=cassette&speed=11-speed&range=11-46t

Bedre fordeling av utvekslinger enn Shimano 11-46 også (40->46, i stedet for 37->46) syns jeg.

Shimano har forresten en Linkglide på 11-45 som kan være aktuell:
https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/el-sykkel-deler/kassetter/11-delt/shimano-cues-cs-lg700-11-11-delt-kassett?variant=ICSLG70011145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (2 timer siden):

Garbaruk lager vel sine kassetter frest ut av et stykke stål. Trondheim sykkelservice har en del av dem lagerført og skaffer vel relativt kjapt. Ikke billig, men slitesterkt. 

Største er av aluminium så de utgår nok for Arne. 

 

 

LarsB

  • Like 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

btm skrev (2 timer siden):

Jeg har bare godord å si om denne fra SunRace: SunRace MTB CSMX8 11-46 11-Delt kassett Sort, 11-delt, 11-46, 465 gram - Bikeshop.no. Har brukt denne med 11-delt Shimano siden 2020.

Fungerer minst like godt som shimano sine egne, og har som @rokkitan påpeker bedre fordeling av utveksling. 

Ja, den ser veldig aktuell ut. Litt lettere enn den rokkitan linket til, og Sunrace oppgir at alle drevene er i stål (finner ikke info om det for den tyngre). Så da blir det vel enten den, eller Deore hvis jeg vil ha krabbegir. Men lengre girarm er vel litt mer utsatt for skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (5 timer siden):

Garbaruk lager vel sine kassetter frest ut av et stykke stål. Trondheim sykkelservice har en del av dem lagerført og skaffer vel relativt kjapt. Ikke billig, men slitesterkt. 

Her er maken på garbis:

Chromoly steel alloy + 7075-T651 Aluminum Alloy (largest cog). Litt usikker på om det var vits å gjøre på 46-tanns, men ja.

 

Også relevant, denne kommer også i 10-50:

Compatible rear derailleurs Shimano 11-speed: RD-M5100-SGS (Deore), RD-M7000-11 (SLX), RD-M8000/M8050 (XT/XT Di2), RD-M9000/9050 (XTR/XTR Di2).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

btm skrev (32 minutter siden):

@arne_and: den kommer totalt i 6 deler, mener jeg å huske (og denne artikkelen underbygger det: [Test] Cassetta Sunrace CSMX8 11-46 | MTB Mag (mtb-mag.com) . De 4 største drevene sitter sammen, det samme gjelder de 3 neste, mens de 4 minste er enkeltdrev/løse.

Takk! Det bør gjøre jobben, sjelden jeg hnnng-tråkker på de tyngste drevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (12 minutter siden):

Takk! Det bør gjøre jobben, sjelden jeg hnnng-tråkker på de tyngste drevene.

Jeg byttet nettopp en slik kasset med ny tilsvarende, og det var litt slitasje i alubosset (Hope) etter de minste dreva. Men ikke noe verre enn det 11-delt XT-kasset forårsaket, og jeg opplever at det er bedre levetid på SunRace sin kassett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det ser ut som Sunrace har to versjoner som kommer i to farger, for totalt 4 kassetter:
https://sunrace.com/category/mtb/?product_group=cassette&speed=11-speed&range=11-46t

To av dem er lettere enn de to andre, og man ser også fargeforskjell på drevene på de blanke, så jeg vil anta at CSMX kommer med aluminiumsdrev, mens CSMS kommer med stål.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kjapt svar fra Sunrace. CSMX80 EA1 har de to største drevene i alu, mens CSMS8 EAZ har alle i stål. De oppgir "sprockets on spider: 7" for begge. Så da er det nok den litt tyngre og litt billigere CSMS8 som er den rette for meg. Takk for hjelpen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det spesifikt den versjonen XT bakgir du har som er problemet? Jeg kjører den Shimano 51t kassetten med XT arm uten større problemer. Litt vekt blir det jo, men nice med krabbegir, og lite bekymring for slitasje på kassetten i alle fall. Og billig da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Jeg pleier å sjekke sånt, men gadd ikke denne gangen og har ikke hatt problemer med det heller. Sliter med litt upresis giring for øyeblikket, men er ganske sikker på at akkurat det skyldes at innmaten i bosset er så sliten at kassetten vakler godt sideveis. Deore-gir er relativt billig da, om det skulle skjære seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/13/2024 at 5:34 PM, jorg1m said:

Aha. Jeg pleier å sjekke sånt, men gadd ikke denne gangen og har ikke hatt problemer med det heller. Sliter med litt upresis giring for øyeblikket, men er ganske sikker på at akkurat det skyldes at innmaten i bosset er så sliten at kassetten vakler godt sideveis. Deore-gir er relativt billig da, om det skulle skjære seg.

Quoter meg selv med en liten oppdatering for ettertiden, om noen skulle være interessert. Etter litt smurning og fintuning girer dette helt fint, selv med litt raklete boss. Mulig Shimano sitter på data på holdbarhet eller annet som jeg ikke har erfart ennå, men ingen betenkeligheter med å fortsette å bruke den gamle xt armen i dette oppsettet. Ville kanskje tenkt to ganger før jeg hadde kjøpt et helt nytt xt gir til samme bruk. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Sunrace, de selger løse sett med de tre minste drevene for både 10 og 11 speed-kassettene sine (i både sølv og sort farge). Veldig kjekt for å maksimere levetiden på kassetten. 

Har forøvrig gode erfaringer med kassettene til Sunrace. Eneste ulempen med dem kan være vekt, ellers er de kjempebra. 

  • Like 4

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 | Kjøpes: 2021+ Instinct eller Altitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...