Gå til innhold

Vinterdekk til sykkel - pigg eller piggfri?


Anbefalte innlegg

Leker med tanken på å sykle til jobben i vinter. Etter tips fra kollega som har egen vintersykkel med piggdekk, lurer jeg på å gjøre det samme med DBS Kilimanjaroen min.

Men kan piggfrie vinterdekk være et godt alternativ? Skulle tro det funker bra på snø iallfall, men kanskje pigger trengs på is?

Lurer på om piggfrie dekk kan være akseptable å bruke en tur på grus i ny og ne resten av året også (mer allround). Innbiller meg at piggfrie gir dårligere grep på bar asfalt. 🤗

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo? Jeg sykler hele året her. Vinteren som var tror jeg ikke det ville vært sjans uten pigger, egentlig. Mye nedbør som sjelden ble måkt før det ble slafs som senere frøs til is. Det var få dager der kun snøen var et problem.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Suomi Piikkisika på elsykkelen i vinter, og det overgikk all forventning. Følte tidvis at jeg var overmodig på isen, men grepet var veldig godt. Forsøkte uten motor, og det var ganske seigt. Gikk helt greit på flat asfalt, men med litt snø (inkl. motstanden i motoren) var det slitsomt.

Som @Sykkelmafiaen er inne på avhenger det nok litt av bosted. Enkelte landsdeler er vel litt heldigere enn andre.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da ikke piggfrie vinterdekk til sykkel? Utover det er jeg enig med alle de andre om at du ha pigger om du skal sykle på vinterføre. Unntaket er om du kun kjører på bygdeveier i innlandet der det brøytes, men ikke saltes og det aldri smelter og fryser til igjen. 

Men er du på sånne steder ville jeg valgt sparkstøtting. 


LarsB

  • Like 1
  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bil er piggfri greit... på sykkel er pigg definitivt tingen... Med mindre du planlegger å sette bort sykkelen dagene det er fare for våt is. Piggfri sykkeldekk funker nok fint på snø eller bar bakke, men da funker jo også 'sommerdekk' fint... på våt is og ikke minst isvuller er det bare pigg som duger... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syklet ett par vintre og brukte utelukkende piggdekk. På våt is kan det bli utfordrende å sykle uten pigger...valgte å avslutte vinterpendlingen med sykkel føre jeg gikk på trynet føre en buss

Når det gjelder våre folkevalgte som til de grader promoterer helårssykling, så lurer jeg på om det er noen av dem som har sykkel og og hvor mange av disse igjen det er som har erfaring med å sykle året rundt i Oslo. Det å sykle i regn, søle, slafs, over issvuller, ubrøytede gang- og sykkelstier, i 10-15cm cm våt snø med budbiler 45cm bak deg i 50 km/t ned Vogts gate er ikke for alle.

Helårssykling er for entusiaster og de som bor sør for Lindesnes

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Holder til på vestlandskysten. Stort sett rundt null grader, pluss minus et par, men kan være noen minus i perioder. 
Blir sjelden særlig snø, men kan ofte ligge en del tjukk og våt snø på bakken mens det snør. Av og til fryser det til og blir issvuller.

Stort sett er det saltet og kostet helt til jobb for meg. Kollegaer mener jeg MÅ ha piggdekk.

Det som gjør meg skeptisk til vintersykling er dårlig sikt, dårlig lys, at sykkelfeltet forsvinner når det snør, lavere hastighet på meg i forhold til bilene, lengre bremselengde for alle parter.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker fint her i Stavanger med pigg om vinteren. I fjort lå snøen litt lengre enn vanlig og da ble det litt mer spennende. Og det at de bruker sykkelfelt som snølager gjør at sykkelfeltene blir rimelig ubrukelige lenge etter sist snøfall. (Snøen ligger lengre når de samler den der, gruss og dritt blir liggende igjen, snøen smelter og fryser til isvuller) 

Innbiller meg at folk i bil er hakket mer tålmodig når jeg skrenser litt rundt foran de med stor grønn sykkel og godt med julelys på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, York said:

Holder til på vestlandskysten. Stort sett rundt null grader, pluss minus et par, men kan være noen minus i perioder. 
Blir sjelden særlig snø, men kan ofte ligge en del tjukk og våt snø på bakken mens det snør. Av og til fryser det til og blir issvuller.

Stort sett er det saltet og kostet helt til jobb for meg. Kollegaer mener jeg MÅ ha piggdekk.

Det som gjør meg skeptisk til vintersykling er dårlig sikt, dårlig lys, at sykkelfeltet forsvinner når det snør, lavere hastighet på meg i forhold til bilene, lengre bremselengde for alle parter.

Jeg ville syklet med piggdekk om vinteren, selv på Vestlandet.

Dette er et supert dekk for bruken du beskriver. Ikke er det så dyrt heller.

https://bikeshop.no/schwalbe/1110059801/schwalbe-marathon-winter-plus-26-piggdekk-26-x-20-50-559-200-pigg-smartguard

Det kommer i en smalere versjon om du vil, men til vinterbruk ville jeg satt på de bredeste dekkene det er plass til på sykkelen din. Da spiser dekket opp små ujevnheter bedre.

På dager der du vet at det ikke er is så pumper du opp mye luft i dekkene, da tar piggene nesten ikke nedi når du sykler rett fram. Og så senker du trykket litt de dagene du vil ha grep på is.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips!

Siden det sies at det ikke finnes dumme spørsmål drister jeg meg til å spørre: Går det an å bruke piggdekk om sommeren også? Blir det fort slitt ut kanskje? Ser for meg bare sporadisk bruk om sommeren siden jeg også har andre sykler, men interessant å vite.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For dem som ønsker ting kvantifisert til en viss grad så kan man lese litt her: https://www.landevei.no/sykkelutstyr/piggdekk-sykkel/piggdekk-pa-bar-asfalt-sa-mye-taper-du

 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at Continental sine piggdekk er de mest lettrullende av de i graveldekk-størrelse, etter min erfaring. Men de griper godt i svinger likevel. I fartsretningen er grepet litt dårligere og raske nedbremsinger på klink is er derfor ikke så bra. Men det er få av markedets piggdekk i +- 40 mm bredde som gir trygt og solid grep i alle retninger. 

Det er også i denne virkeligheten jeg ikke helt forstår poenget med Retyre-variantene. Å syklet til jobb med piggene ute og så sykle hjem igjen med piggdekk-skallene i sekken føles ikke som et reellt bruksmønster. Å bytte dekk fra en dag til en annen virker heller ikke å være særlig nyttig. 

Det beste er så klart å ha to hjul/sykler som man kan veksle på. Et/en med pigger og et/en uten. Men det er sjelden jeg ønsker å utsette den piggfrie sykkelen for salt om vinteren. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (På 22.9.2024 den 11.10):

(...)Går det an å bruke piggdekk om sommeren også? Blir det fort slitt ut kanskje? (...)

Absolutt. Skal man dømme etter matbudsyklister og mine kollegaer er piggdekk til helårsbruk en stigende trend. Særlig på elsykler med rustent kjede og familiefraktere med plass til minst tre personer. 

LarsB

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om Oslo kommune sponser piggdekk i år?
Jeg trenger noe pendlegreier på pendlesykkel så jeg kan ta ultrasupeduperdekkene på fulldemperen og kjøre den ut av saltsonen med bil 🙂

 


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LarsB

Med dagens kommuneøkonomi kan jeg aldri tro det. Så vidt jeg vet, var det heller ikke sponsing forrige vinter.

(Begynte for noen år siden å fylle ut søknadsskjema hos kommunen, men der var det spesifisert at støtten gjaldt kun dem som begynte med vintersykling den sesongen, så jeg lot samvittighetsfullt være å søke 😀)

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (41 minutter siden):

Det er også i denne virkeligheten jeg ikke helt forstår poenget med Retyre-variantene. Å syklet til jobb med piggene ute og så sykle hjem igjen med piggdekk-skallene i sekken føles ikke som et reellt bruksmønster.

Men er det noen som har kjøpt de som egentlig forstår poenget. Retyre er for ett produkt som i butikken sikkert er ganske enkelt å selge til folk som har null peiling. For der og da virker det smart. Så ender man opp med å ikke bruke det og da ha dårlige dekk med glidelås. 

Litt som alle duppeditter jeg har kjøpt pga at de har app. Virker smart i butikken, når man kommer hjem prøver man appen en gang før man bare bruker den gode gamle bryteren på dingsen. 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retyre er en norsk gründersuksess med utspring i NTNU.

Det modulære dekksystemet med glidelås var meningsløst for oss, men meningsfylt for mange andre helårssyklister som ellers ville satt dekkbytte mellom sesonger eller temperatursvingninger ut til verksted. Dekkene gikk unna særlig i samarbeid med elsykkelforhandlerne.

Nå har Retyre gått bort fra disse dekkene til ny satsing på bærekraftige dekk. Jeg kjenner ikke status for satsingen med produksjon i Norge.

Og @Olechr mitt forhold til duppeditter med app er som ditt til styrevesker 😄

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (23 minutter siden):

Retyre er en norsk gründersuksess med utspring i NTNU.

Det modulære dekksystemet med glidelås var meningsløst for oss, men meningsfylt for mange andre helårssyklister som ellers ville satt dekkbytte mellom sesongene ut til verksted. Dekkene gikk unna særlig i samarbeid med elsykkelforhandlerne.

Nå har Retyre gått bort fra disse dekkene til ny satsing på bærekraftige dekk. Jeg kjenner ikke status for satsingen med produksjon i Norge.

Og @Olechr mitt forhold til duppeditter med app er som ditt til styrevesker 😄

At de solgte tviler jeg ikke på, men hvor mange som faktisk brukte de som tenkt og varierte fra dag til dag tviler jeg på var mange. Hvis det var så genialt så tviler jeg på at de hadde kuttet de ut. 😛  Hvis man kjøpte de dekkene kun for å ta sesongskiftet så er poenget litt borte. 

Gøy at de satser videre selv om jeg ikke finner dekkene deres til salg noe sted. Tror også det blir litt seigt å få det ut da Retyre merkevaren er så sterkt knyttet mot dekkene med glidelås. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...