York Skrevet 9. september Del Skrevet 9. september Leker med tanken på å sykle til jobben i vinter. Etter tips fra kollega som har egen vintersykkel med piggdekk, lurer jeg på å gjøre det samme med DBS Kilimanjaroen min. Men kan piggfrie vinterdekk være et godt alternativ? Skulle tro det funker bra på snø iallfall, men kanskje pigger trengs på is? Lurer på om piggfrie dekk kan være akseptable å bruke en tur på grus i ny og ne resten av året også (mer allround). Innbiller meg at piggfrie gir dårligere grep på bar asfalt. 🤗 Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sykkelmafiaen Skrevet 9. september Del Skrevet 9. september Oslo? Jeg sykler hele året her. Vinteren som var tror jeg ikke det ville vært sjans uten pigger, egentlig. Mye nedbør som sjelden ble måkt før det ble slafs som senere frøs til is. Det var få dager der kun snøen var et problem. 1 Siter Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas Skrevet 9. september Del Skrevet 9. september Hadde Suomi Piikkisika på elsykkelen i vinter, og det overgikk all forventning. Følte tidvis at jeg var overmodig på isen, men grepet var veldig godt. Forsøkte uten motor, og det var ganske seigt. Gikk helt greit på flat asfalt, men med litt snø (inkl. motstanden i motoren) var det slitsomt. Som @Sykkelmafiaen er inne på avhenger det nok litt av bosted. Enkelte landsdeler er vel litt heldigere enn andre. Siter Kaffe- og teansvarlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EirikPeirik Skrevet 9. september Del Skrevet 9. september På to hjul må du vel ha pigg, med mindre du sykler i garantert isfrie områder. Skal så utrolig lite til for å skli ut. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsB Skrevet 11. september Del Skrevet 11. september Det finnes da ikke piggfrie vinterdekk til sykkel? Utover det er jeg enig med alle de andre om at du må ha pigger om du skal sykle på vinterføre. Unntaket er om du kun kjører på bygdeveier i innlandet der det brøytes, men ikke saltes og det aldri smelter og fryser til igjen. Men er du på sånne steder ville jeg valgt sparkstøtting. LarsB 1 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ErlendMG Skrevet 11. september Del Skrevet 11. september Joda, det finnes, eksempel: https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/el-sykkel-deler/dekk/dekk/continental-top-contact-winter-ii-premium-42-x-622mm-dekk 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 11. september Del Skrevet 11. september Sterkt frarådes. Svart is på feil sted er alt som skal til for at du går på snørra/møter en bil. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torhovland Skrevet 11. september Del Skrevet 11. september Som det også står i annonsen, dei dekka er kun aktuelle når du veit at du ikkje kjem til å møte på is. Sånn sett er det akkurat det same som valget mellom pigg eller ikkje på fatbike. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jamez Skrevet 11. september Del Skrevet 11. september På bil er piggfri greit... på sykkel er pigg definitivt tingen... Med mindre du planlegger å sette bort sykkelen dagene det er fare for våt is. Piggfri sykkeldekk funker nok fint på snø eller bar bakke, men da funker jo også 'sommerdekk' fint... på våt is og ikke minst isvuller er det bare pigg som duger... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gubben Skrevet 11. september Del Skrevet 11. september Jeg har syklet ett par vintre og brukte utelukkende piggdekk. På våt is kan det bli utfordrende å sykle uten pigger...valgte å avslutte vinterpendlingen med sykkel føre jeg gikk på trynet føre en buss Når det gjelder våre folkevalgte som til de grader promoterer helårssykling, så lurer jeg på om det er noen av dem som har sykkel og og hvor mange av disse igjen det er som har erfaring med å sykle året rundt i Oslo. Det å sykle i regn, søle, slafs, over issvuller, ubrøytede gang- og sykkelstier, i 10-15cm cm våt snø med budbiler 45cm bak deg i 50 km/t ned Vogts gate er ikke for alle. Helårssykling er for entusiaster og de som bor sør for Lindesnes 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 19. september Forfatter Del Skrevet 19. september Holder til på vestlandskysten. Stort sett rundt null grader, pluss minus et par, men kan være noen minus i perioder. Blir sjelden særlig snø, men kan ofte ligge en del tjukk og våt snø på bakken mens det snør. Av og til fryser det til og blir issvuller. Stort sett er det saltet og kostet helt til jobb for meg. Kollegaer mener jeg MÅ ha piggdekk. Det som gjør meg skeptisk til vintersykling er dårlig sikt, dårlig lys, at sykkelfeltet forsvinner når det snør, lavere hastighet på meg i forhold til bilene, lengre bremselengde for alle parter. Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dingo Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september Funker fint her i Stavanger med pigg om vinteren. I fjort lå snøen litt lengre enn vanlig og da ble det litt mer spennende. Og det at de bruker sykkelfelt som snølager gjør at sykkelfeltene blir rimelig ubrukelige lenge etter sist snøfall. (Snøen ligger lengre når de samler den der, gruss og dritt blir liggende igjen, snøen smelter og fryser til isvuller) Innbiller meg at folk i bil er hakket mer tålmodig når jeg skrenser litt rundt foran de med stor grønn sykkel og godt med julelys på. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DesmoSkier Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september 17 hours ago, York said: Holder til på vestlandskysten. Stort sett rundt null grader, pluss minus et par, men kan være noen minus i perioder. Blir sjelden særlig snø, men kan ofte ligge en del tjukk og våt snø på bakken mens det snør. Av og til fryser det til og blir issvuller. Stort sett er det saltet og kostet helt til jobb for meg. Kollegaer mener jeg MÅ ha piggdekk. Det som gjør meg skeptisk til vintersykling er dårlig sikt, dårlig lys, at sykkelfeltet forsvinner når det snør, lavere hastighet på meg i forhold til bilene, lengre bremselengde for alle parter. Jeg ville syklet med piggdekk om vinteren, selv på Vestlandet. Dette er et supert dekk for bruken du beskriver. Ikke er det så dyrt heller. https://bikeshop.no/schwalbe/1110059801/schwalbe-marathon-winter-plus-26-piggdekk-26-x-20-50-559-200-pigg-smartguard Det kommer i en smalere versjon om du vil, men til vinterbruk ville jeg satt på de bredeste dekkene det er plass til på sykkelen din. Da spiser dekket opp små ujevnheter bedre. På dager der du vet at det ikke er is så pumper du opp mye luft i dekkene, da tar piggene nesten ikke nedi når du sykler rett fram. Og så senker du trykket litt de dagene du vil ha grep på is. 1 Siter Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 22. september Forfatter Del Skrevet 22. september Takker for tips! Siden det sies at det ikke finnes dumme spørsmål drister jeg meg til å spørre: Går det an å bruke piggdekk om sommeren også? Blir det fort slitt ut kanskje? Ser for meg bare sporadisk bruk om sommeren siden jeg også har andre sykler, men interessant å vite. Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DesmoSkier Skrevet 22. september Del Skrevet 22. september En sporadisk sommertur på Marathon Winter går nok helt fint. 1 Siter Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 22. september Del Skrevet 22. september Å sykle med piggdekk på bar eller våt asfalt er noe man dessverre i praksis gjør hyppig på vinteren, og hvis man vil seg selv så vondt, kan man selvsagt gjøre det samme på sommeren 😀 Siden Schwalbe er anbefalt, synes jeg deres råd er jordnære og fornuftige. 1 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SykkelØyvind Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober For dem som ønsker ting kvantifisert til en viss grad så kan man lese litt her: https://www.landevei.no/sykkelutstyr/piggdekk-sykkel/piggdekk-pa-bar-asfalt-sa-mye-taper-du 1 Siter Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober Takk @SykkelØyvind! Glimrende realitetsorientering disse testene i Landevei. Det jeg misliker med piggdekk på bar asfalt vinterstid er mer at det oftest foregår på saltede veier enn at det foregår på pigger 😅 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SykkelØyvind Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober Nå skal det sies at Continental sine piggdekk er de mest lettrullende av de i graveldekk-størrelse, etter min erfaring. Men de griper godt i svinger likevel. I fartsretningen er grepet litt dårligere og raske nedbremsinger på klink is er derfor ikke så bra. Men det er få av markedets piggdekk i +- 40 mm bredde som gir trygt og solid grep i alle retninger. Det er også i denne virkeligheten jeg ikke helt forstår poenget med Retyre-variantene. Å syklet til jobb med piggene ute og så sykle hjem igjen med piggdekk-skallene i sekken føles ikke som et reellt bruksmønster. Å bytte dekk fra en dag til en annen virker heller ikke å være særlig nyttig. Det beste er så klart å ha to hjul/sykler som man kan veksle på. Et/en med pigger og et/en uten. Men det er sjelden jeg ønsker å utsette den piggfrie sykkelen for salt om vinteren. 1 Siter Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsB Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober York skrev (På 22.9.2024 den 11.10): (...)Går det an å bruke piggdekk om sommeren også? Blir det fort slitt ut kanskje? (...) Absolutt. Skal man dømme etter matbudsyklister og mine kollegaer er piggdekk til helårsbruk en stigende trend. Særlig på elsykler med rustent kjede og familiefraktere med plass til minst tre personer. LarsB 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsB Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober Er det noen som vet om Oslo kommune sponser piggdekk i år? Jeg trenger noe pendlegreier på pendlesykkel så jeg kan ta ultrasupeduperdekkene på fulldemperen og kjøre den ut av saltsonen med bil 🙂 LarsB Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober @LarsB Med dagens kommuneøkonomi kan jeg aldri tro det. Så vidt jeg vet, var det heller ikke sponsing forrige vinter. (Begynte for noen år siden å fylle ut søknadsskjema hos kommunen, men der var det spesifisert at støtten gjaldt kun dem som begynte med vintersykling den sesongen, så jeg lot samvittighetsfullt være å søke 😀) Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olechr Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober SykkelØyvind skrev (41 minutter siden): Det er også i denne virkeligheten jeg ikke helt forstår poenget med Retyre-variantene. Å syklet til jobb med piggene ute og så sykle hjem igjen med piggdekk-skallene i sekken føles ikke som et reellt bruksmønster. Men er det noen som har kjøpt de som egentlig forstår poenget. Retyre er for ett produkt som i butikken sikkert er ganske enkelt å selge til folk som har null peiling. For der og da virker det smart. Så ender man opp med å ikke bruke det og da ha dårlige dekk med glidelås. Litt som alle duppeditter jeg har kjøpt pga at de har app. Virker smart i butikken, når man kommer hjem prøver man appen en gang før man bare bruker den gode gamle bryteren på dingsen. 1 Siter Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober Retyre er en norsk gründersuksess med utspring i NTNU. Det modulære dekksystemet med glidelås var meningsløst for oss, men meningsfylt for mange andre helårssyklister som ellers ville satt dekkbytte mellom sesonger eller temperatursvingninger ut til verksted. Dekkene gikk unna særlig i samarbeid med elsykkelforhandlerne. Nå har Retyre gått bort fra disse dekkene til ny satsing på bærekraftige dekk. Jeg kjenner ikke status for satsingen med produksjon i Norge. Og @Olechr mitt forhold til duppeditter med app er som ditt til styrevesker 😄 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olechr Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober Sepeda skrev (23 minutter siden): Retyre er en norsk gründersuksess med utspring i NTNU. Det modulære dekksystemet med glidelås var meningsløst for oss, men meningsfylt for mange andre helårssyklister som ellers ville satt dekkbytte mellom sesongene ut til verksted. Dekkene gikk unna særlig i samarbeid med elsykkelforhandlerne. Nå har Retyre gått bort fra disse dekkene til ny satsing på bærekraftige dekk. Jeg kjenner ikke status for satsingen med produksjon i Norge. Og @Olechr mitt forhold til duppeditter med app er som ditt til styrevesker 😄 At de solgte tviler jeg ikke på, men hvor mange som faktisk brukte de som tenkt og varierte fra dag til dag tviler jeg på var mange. Hvis det var så genialt så tviler jeg på at de hadde kuttet de ut. 😛 Hvis man kjøpte de dekkene kun for å ta sesongskiftet så er poenget litt borte. Gøy at de satser videre selv om jeg ikke finner dekkene deres til salg noe sted. Tror også det blir litt seigt å få det ut da Retyre merkevaren er så sterkt knyttet mot dekkene med glidelås. Siter Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.