Gå til innhold

Vinterdekk til sykkel - pigg eller piggfri?


Anbefalte innlegg

Leker med tanken på å sykle til jobben i vinter. Etter tips fra kollega som har egen vintersykkel med piggdekk, lurer jeg på å gjøre det samme med DBS Kilimanjaroen min.

Men kan piggfrie vinterdekk være et godt alternativ? Skulle tro det funker bra på snø iallfall, men kanskje pigger trengs på is?

Lurer på om piggfrie dekk kan være akseptable å bruke en tur på grus i ny og ne resten av året også (mer allround). Innbiller meg at piggfrie gir dårligere grep på bar asfalt. 🤗

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo? Jeg sykler hele året her. Vinteren som var tror jeg ikke det ville vært sjans uten pigger, egentlig. Mye nedbør som sjelden ble måkt før det ble slafs som senere frøs til is. Det var få dager der kun snøen var et problem.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Suomi Piikkisika på elsykkelen i vinter, og det overgikk all forventning. Følte tidvis at jeg var overmodig på isen, men grepet var veldig godt. Forsøkte uten motor, og det var ganske seigt. Gikk helt greit på flat asfalt, men med litt snø (inkl. motstanden i motoren) var det slitsomt.

Som @Sykkelmafiaen er inne på avhenger det nok litt av bosted. Enkelte landsdeler er vel litt heldigere enn andre.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da ikke piggfrie vinterdekk til sykkel? Utover det er jeg enig med alle de andre om at du ha pigger om du skal sykle på vinterføre. Unntaket er om du kun kjører på bygdeveier i innlandet der det brøytes, men ikke saltes og det aldri smelter og fryser til igjen. 

Men er du på sånne steder ville jeg valgt sparkstøtting. 


LarsB

  • Like 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bil er piggfri greit... på sykkel er pigg definitivt tingen... Med mindre du planlegger å sette bort sykkelen dagene det er fare for våt is. Piggfri sykkeldekk funker nok fint på snø eller bar bakke, men da funker jo også 'sommerdekk' fint... på våt is og ikke minst isvuller er det bare pigg som duger... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syklet ett par vintre og brukte utelukkende piggdekk. På våt is kan det bli utfordrende å sykle uten pigger...valgte å avslutte vinterpendlingen med sykkel føre jeg gikk på trynet føre en buss

Når det gjelder våre folkevalgte som til de grader promoterer helårssykling, så lurer jeg på om det er noen av dem som har sykkel og og hvor mange av disse igjen det er som har erfaring med å sykle året rundt i Oslo. Det å sykle i regn, søle, slafs, over issvuller, ubrøytede gang- og sykkelstier, i 10-15cm cm våt snø med budbiler 45cm bak deg i 50 km/t ned Vogts gate er ikke for alle.

Helårssykling er for entusiaster og de som bor sør for Lindesnes

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Holder til på vestlandskysten. Stort sett rundt null grader, pluss minus et par, men kan være noen minus i perioder. 
Blir sjelden særlig snø, men kan ofte ligge en del tjukk og våt snø på bakken mens det snør. Av og til fryser det til og blir issvuller.

Stort sett er det saltet og kostet helt til jobb for meg. Kollegaer mener jeg MÅ ha piggdekk.

Det som gjør meg skeptisk til vintersykling er dårlig sikt, dårlig lys, at sykkelfeltet forsvinner når det snør, lavere hastighet på meg i forhold til bilene, lengre bremselengde for alle parter.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...