Gå til innhold

Skiboks og -stativ!


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe min første skiboks med skistativ til elbilen. Hva anbefales, hva er viktig å tenke på? Hva er nice to have, hva skulle du gjerne valgt i ettertid?

Har en BMW esuv med flush railings. Skal brukes til å frakte ski og litt oppakning til fjells vinterstid og sykler sommerstid. Rekkevidde kan være en issue.

Helt grønn - alle tips mottas med takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stor du får tak i, og fortsatt kommer inn i garasjen 😂

Rekkevidden påvirkes ikke så mye på landeveien, kjører du mye motorvei er lavere bedre.

Her tester de lav og høy boks på to biler:

https://elbil.no/ideelt-a-ha-mest-mulig-kroppsnaer-skiboks/

Jeg har en svær boks på 500 liter, Thule Motion XL, enormt med plass. Kjører lite motorvei så merker ikke så mye til den mtp forbruk.. Men den er 10cm for høy for garasjeportene 🥴

Jeg er ikke så fan av tunellbokser, siden jeg veksler en del mellom boks, sykkelstativ og ymse året rundt, mye styr og ta av på med tunell, kontra hurtigkoblinger ala Thule sine. Da bruker man bare noen minutter på å ta den av eller på, og den kan også enkelt flyttes mellom biler og hengere 👍

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, folkens!

Vi har ikke garasje, så takhøyde er ikke et problem. Hadde sett for meg å ha den permanent på taket i skisesongen. 

Men synes mange virker veldig dyre, ikke minst hvis stativ kommer i tillegg. Er 15-25.000 kr det man bør være forberedt på å betale? Ny bil så litt opptatt av utseende er jeg  

Noen som kan anbefale konkrete modeller?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (20 minutter siden):

Jeg foretrekker selv løsninger som er kjappe og enkle å sette på og ta av igjen. Tom boks er best å ha i garasjen. Aldri skjønt greia med å kjøre rundt med tom boks 99% av tiden

Tja, dersom man er på skitur to ganger i uka, så er det jo bare greit å holde boksen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne. Har en Enyaq i bestilling, så må se an hvordan min nåværende Thule Motion XL fungerer på toppen.

Thulen er stor, men gir da også både lengde til langrennsski og høyde til å ha lette bagger mm oppå skiene. Det siste blir også viktig når bagasjeplassen til Enyaq er mindre enn min nåværende bil.

Men er ikke vant til å måtte ta rekkevidde og effektivitet med i vurderingen, så får se litt hvordan det funker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Thule Flow på min Enyaq. Funker fint, ser passe Ok ut. Genialt med side-åpning av boks, hadde vært meget upraktisk med åpning bak (slik som Skiguard har?)

enkelt å løsne fra rails, 4 innvendige skruhåndtak som løsnes uten verktøy. Boks er forholdsvis lett, løftes enkelt av to pers  

Thule er vel noen knepp rimeligere enn Skiguard også. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (48 minutter siden):

Thulen er stor, men gir da også både lengde til langrennsski og høyde til å ha lette bagger mm oppå skiene. Det siste blir også viktig når bagasjeplassen til Enyaq er mindre enn min nåværende bil.

Men er ikke vant til å måtte ta rekkevidde og effektivitet med i vurderingen, så får se litt hvordan det funker.

Kjører også som nevnt med Motion XT XL på elbil (Solterra). Genial boks med mye plass. Vinterstid kjører vi sjelden så langt at effektiviteten blir en issue å ta hensyn til. Sommer og høst blir det endel lengre turer. Erfaringen er, at på landeveier der vi typisk havner på en snittfart rundt 60km/t, er det ikke rare forskjellen å bry seg med. Målte forbruket på en 50 mils tur i sommer, med tre fjelloverganger, snittforbruk t/r (altså 100 mil med seks fjelloverganger) ble da rundt 1,7kWh som er 0,2-0,3 mer enn jeg har målt uten boks, på samme tur (men med bøyler). I praksis er forskjellen så liten at vi havner på de samme ladestasjonene om vi kjører med eller uten boks.

Motion er vel ikke akkurat en estetisk vinner, men praktisk er den. Er man litt opptatt av utseende syns jeg Vector kan passe bra på mange biler;

https://www.thule.com/nb-no/cargo-carrier/car-top-carrier/thule-vector-alpine-_-613501

Svindyre nye. Autosøk på Finn anbefales, jeg betalte 3000,- for tilnærmet ny boks og bøyler (som ikke passet min bil, men solgte de videre for 1000,-), så 2000,- for så godt som ny Motion XT var innafor 🙂

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en svindyr Skigaard med tilpassede tunneler "for et par biler siden", og ble skuffet da jeg skjønte at den ikke kunne tas med til neste bil pga plasseringen av stativet. Derfor kjøpte jeg en Packline FX SUV uten tunneler for 3000 kr på Finn, som jeg har brukt på de to siste bilene. Den er ganske lav og har passet fint på både Octavia og Enyaq. Åpning bak er ikke noe stort problem, for man laster den jo fra sidene likevel. Har heis i garasjetaket og monterer og demonterer enkelt alene. Bruker som sagt bare boks når det trengs – når bagasjerommet er tomt går skiene lett inn der gjennom luka i bakseteryggen.

Kan legge til at jeg har Mont Blanc Xplore stativ. Det er ekstremt kjapt og enkelt å ta av og på. Kommer i svart og sølv. Billigere enn Thule også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (2 timer siden):

Tja, dersom man er på skitur to ganger i uka, så er det jo bare greit å holde boksen på?

Kjører alpint 2-4x per uke, 2x i uka er vi 2-3 personer. Legger alltid skiene mellom setene bak i en skipose. Er bare enklere, har jeg innbildt meg... så kan jeg kjøre uten skiboks.

Har tenkt å kjøpe en slik, men ikke kommet dit ennå.
https://www.carcarebag.no/

 

  • Thanks 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lang, med lange langrennsski. Og med to små så ble det maksing. Gikk for Thule Motion XXL. Veldig fornøyd med å kunne ha barnevogner/sykkelvogn og andre rare greier oppi, samtidig som ski/brett. Den tar litt strøm, men som regel er ikke rekkevidde som regel noe særlig problem.

Det største problemet er å forsøke å ha vekta lav nok, for den kan nok sluke mer enn man burde ha oppi.

Har Ioniq 5

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (11 minutter siden):

Kjører alpint 2-4x per uke, 2x i uka er vi 2-3 personer. Legger alltid skiene mellom setene bak i en skipose. Er bare enklere, har jeg innbildt meg... så kan jeg kjøre uten skiboks.

Har tenkt å kjøpe en slik, men ikke kommet dit ennå.
https://www.carcarebag.no/

 

Der har du meg! Jeg har brukt en gammel skibag som fulgte med Stormrider Domenique Perret Pro-ene fra Platou i Bergen som jeg har klipt av den ene enden for å lette innlastingen.

Funker fint bortsett fra vinterferie- og påsketurene til Oppdal og Åre når det er med mer bagasje. Har fått noen saftige riper i lakken etter barneassistert inn- og utlasting, men ellers ok. 

Grådig anlagt og 2000 spenn på ei pose frister mer enn 20.000 kr for en boks. Men kona har lyst på boks, dah

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (5 minutter siden):

Der har du meg! Jeg har brukt en gammel skibag som fulgte med Stormrider Domenique Perret Pro-ene fra Platou i Bergen som jeg har klipt av den ene enden for å lette innlastingen.

Funker fint bortsett fra vinterferie- og påsketurene til Oppdal og Åre når det er med mer bagasje. Har fått noen saftige riper i lakken etter barneassistert inn- og utlasting, men ellers ok. 

Grådig anlagt og 2000 spenn på ei pose frister mer enn 20.000 kr for en boks. Men kona har lyst på boks, dah

Var påske med alle fire, 9-10 par ski, da skiboks ble med her også ja... blir kanskje sånn i år også, med midnre det blir varme strøk i påska i steden 😄

(skibag fra G-sport med KvikkLunch-farger her)

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (13 timer siden):

Kjøp lang nok boks.

Hvis du skal ha med langrennski må du ha lang boks.

Mange bokser er bare laget for slalomski og snowboard.

Støttes. Vi lever fint med lav boks (Skiguard 830), men skulle gjerne hatt ekstra lengde (860). Fornøyd med Skiguard ellers og de erstattet lukkemekanismen som røk etter garanti kostnadsfritt. Har ikke noe sammenligningsgrunnlag fra andre bokser.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 forskjellige Thule bokser på 2 forskjellige biler.

Festemekanismen er super med 4 klør som strammes rundt stativet som er Thule Vingbar.

Thule Dynamic 900 på min bil og Thule Excellence XT på kona sin. 

Begge er bra og enkle å bruke, men holder en knapp på Thule Excellence XT.

Den har filt innvending slik at ting ikke skramler og ligger i ro samt at den ser bedre ut.

En annen fordel er alt Thule stort sett leverer alt mulig som reservedeler og dermed er det veldig lett å fikse ting om noe blir oppbrukt.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staalsan skrev (På 10.9.2024 den 10.11):

Har en Thule Flow på min Enyaq. Funker fint, ser passe Ok ut. Genialt med side-åpning av boks, hadde vært meget upraktisk med åpning bak (slik som Skiguard har?)

enkelt å løsne fra rails, 4 innvendige skruhåndtak som løsnes uten verktøy. Boks er forholdsvis lett, løftes enkelt av to pers  

Thule er vel noen knepp rimeligere enn Skiguard også. 

Hvordan oppleves høyden på bil + skiboks mtp. bruk? 

Vil det bli høyt for personer (les kone) med høyde rundt 165-170 cm?

(Vet det finnes et stige-trinn som hektes over bakhjulet.)

Har en Skiguard 730 med åpning bak som var helt i grenseland bruksmessig på en BMW X1, og Enyaq'n er vel enda høyere!

Har ikke prøvd den på enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjesk skrev (1 time siden):

Hvordan oppleves høyden på bil + skiboks mtp. bruk? 

Vil det bli høyt for personer (les kone) med høyde rundt 165-170 cm?

(Vet det finnes et stige-trinn som hektes over bakhjulet.)

[…]

Stigetrinn høres ut som et produkt for de som ikke har prøvd. Man står da bare på selve dekket? Lastestativet er håndtak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjesk skrev (11 minutter siden):

Ser den, men hvis man ikke vil sparke bulk i skjermen er dette også et alternativ. 🙂

https://www.thansen.no/bil/utstyr/transportutstyr/takbokser/tilbehor/dortrinn-til-bildoren/n1217329/pn1217330

Warning; sånn hadde eg på en bil engang, man får (kan ihvertfall få) en fin bulk  i bilen av de der.. 

ca her fikk jeg det på min Nissan:

image.png.bdc77e6b509f7df10d79a06cecf26194.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (1 time siden):

En liten krakk som legges sammen helt flatt er min fiks for å komme til og pakke takboksen på høy-ish bil. 49 kr hos Jula.

IMG_4920.webp

Jeg har den som er hakket høyere, rød med hvite prikker 😄'

Passer fint for en på 180 som skal løfte litt tung sykkel...

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjesk skrev (3 timer siden):

Hvordan oppleves høyden på bil + skiboks mtp. bruk? 

Vil det bli høyt for personer (les kone) med høyde rundt 165-170 cm?

(Vet det finnes et stige-trinn som hektes over bakhjulet.)

Har en Skiguard 730 med åpning bak som var helt i grenseland bruksmessig på en BMW X1, og Enyaq'n er vel enda høyere!

Har ikke prøvd den på enda.

Jeg er 190 cm, total høyde på bil og boks er ca 200 cm. Så det oppleves som høyt. 
 

men løsningen (isteden for krakk eller andre fikse løsninger) er å åpne bakdør og stå på dørterskel når jeg trenger ekstra høyde 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...